ایمپلنت در بارداری

ایمپلنت در بارداری سوالی است که بسیاری از زنان باردار ذهنشان درگیر آن است که آیا انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری برای آن‌ها بی‌خطر است یا نه. اگرچه جراحی ایمپلنت دندان در کل، روشی بسیار ایمن می‌باشد، اما تقریباً همه‌ی دندان‌پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که انجام هرگونه روش دندانپزشکی انتخابی و تقریباً غیرضروری مثل کاشت دندان را تا بعد از وضع حملشان موکول کنند.

متخصصین دندانپزشکی به زنان باردار توصیه می‌کنند که مراقبت‌های روزانه برای بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند که شامل روش‌های تمیز کردن دندان‌ها و معاینات منظم می‌شود. روش‌هایی مانند کاشت دندان که نیاز فوری به انجام آن‌ها نیست و دلخواه هستند، می‌توانند بعد از سه ‌ماهه‌ی اول بارداری انجام شوند. اگرچه، اکثر جراحان دندانپزشکی ترجیح می‌دهند تا وقتی‌که بیمار باردار است از انجام آن‌ها خودداری کنند. بعد از سه‌ ماهه‌ی اول در بارداری، امکان انجام درمان‌های دندانپزشکی معمول مثل پر کردن دندان، روکش دندان و عصب‌کشی وجود خواهد داشت.

ایمپلنت چیست ؟

قبل از بررسی اینکه ایمپلنت در بارداری امکان پذیر است یا خیر و انجام این کار چه نکات مثبت و منفی برای مادر و فرزند به همراه دارد ، بیایید تا کمی بیشتر در مورد ایمپلنت بدانیم . لازم است بدانید که ایمپلنت دندانی پست های فلزی (ریشه) هستند که به وسیله ی جراحی به استخوان فک متصل می شود و جایگزین یک دندان از دست رفته می شود. هنگامی که محل ایمپلنت کاملا تثبیت شد، در وقت درمانی مقتضی قسمت بالایی به ان متصل می شوداز آنجا که ایمپلنت به استخوان فک متصل می شود، جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی هستند.

در واقع ایمپلنت ها مشکلات دندان های مصنوعی از قبیل جایگیری در دهان را حل کرده اند. پروتز دندان و پل های مورد استفاده در ایمپلنت دچار حرکت و لغزش نمی شوند- که از مزیت مهم آنها در زمان حرف زدن و خوردن است. این حالت باعث می شود که پروتز و پل و حتی تاج متصل به آن ظاهر طبیعی تری نسبت به دندان مصنوعی داشته باشد.

ایمپلنت چیست حتما بخوانید : ایمپلنت چیست ؟

چه چیزی برای زنان باردار در دندانپزشکی ایمن است؟

هرچند ایمپلنت در بارداری امری مرسوم و ضروری به خصوص در بارداری نیست اما باید بدانید برخی روش های درمانی ساده تر از جمله روش هایی مثل ترمیم ریشه، پرکردن و کشیدن دندان در دوران بارداری ممنوع می شود. در این موارد، بهتر است بدانید که چه روشی برای مادر و جنین در بارداری ایمن تر است.

لازم است توجه داشته باشید که برخی داروهای بیهوشی بی خطر هستند. بستگی به خواص بیهوشی، PH مادر و PH جنین دارد. در این باره از دندانپزشک بپرسید که در چنین وضعیتی چه باید کرد.

همچنین انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها مثل پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین. این ها به لیست گروه داروهای B تعلق دارند که در بارداری ایمن هستند. در صورتی که نیاز باشد، ممنوع نیست.

لیدوکائین ـ  این هم دیگر دارو از لیست گروه داروهای B می باشد که در طی پروسه های دندانپزشکی استفاده می شود. ممکن است از طریق جفت هم عبور کند؛ اما در حالت کلی ایمن است. برای بررسی تمام این خطرات، باید با دندانپزشک قبل از استفاده از آن ها مشورت کنید.

رویه های لازم و ضروری ـ پرکردن حفره های دندانی و روکش ها می توانند شانس عفونت را کمتر کنند. ترمیم ریشه دندان و کشیدن دندان، در صورتی که اجتنابی در آن نباشد، باید بعد از بررسی خطرات استفاده از داروی بیهوشی به دقت انجام شود.

به خاطر داشته باشید هر درمانی مربوط به دندان از جمله ایمپلنت در بارداری و یا هر درمانی و استفاده از هر نوع دارویی لازم است مورد تایید پزشک زنان و زایمان مادر قرار گیرد و در صورت دریافت نامه تاییدیه پزشک زنان و زایمان توسط دندانپزشک درمان های لازم برای دندان انجام میشود .

ایمپلنت در بارداری به دلایل مختلف از جمله اجبار دندانپزشک به استفاده از دارویی بی حسی بهتر است صورت نگیرد

مراجعه به دندانپزشک در طول حاملگی

ایمپلنت در بارداری یکی از روش های درمانی است که معمولا توصیه میشود بیمار انجام آن را به بعد از به دنیا آمدن کودک خود بیاندازد اما باید بدانیم که روش های درمانی دیگر و از آن مهمتر مراقبت های بهداشتی مربوط به دندان در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که دندان ها با توجه به تغییر هرمون های بدنی دستخوض تغییرات و مشکلاتی متعددی میشوند :

  • زنان باردار در طول حاملگی باید حداقل سه مرتبه به دندانپزشک جهت معاینه مراجعه کنند.
  • درمان دندانپزشکی در طول مدت بارداری شامل درمان های ساده و پیشگیرانه مثل جرمگیری و ترمیم پوسیدگی هاست و انجام درمان های پیچیده از جمله جراحی ها معمولا به بعد این دوران موکول می شود.
  • بهترین زمان برای انجام درمانهای دندانپزشکی در زنان باردار سه ماهه دوم حاملگی است.
  • در سه ماهه اول بارداری چون جنین در حال شکل گیری است، مصرف دارو و بروز عفونت روی روند رشد و تکامل اثر می گذارد لذا به زنان باردار توصیه می شود در صورتی که مشکلات دهان و دندانشان اورژانسی نیست ترجیحا در سه ماهه اول هیچ اقدامی نکنند. در سه ماهه سوم نیز تحمل مادر برای نشستن روی صندلی دندانپزشکی کاهش می یابد لذا بهتر است فقط درمانهای کوتاه مدت و اورژانسی در این دوره انجام شود.

بهترین زمان برای قرار دادن ایمپلنت پس از به دنیا آمدن نوزاد است

باید بدانید بهتر است از انجام ایمپلنت در بارداری خودداری کیند و هنگامی که نوزاد متولد شد، می‌توانید به محض اینکه احساس آمادگی کردید برای ایمپلنت دندان به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر سالم و سر حال هستید، هیچ دلیلی برای تأخیر وجود ندارد. در صورتی که شیرده هستید دندانپزشک به شما بهترین راه حل را توصیه خواهد کرد.

بعد از جراحی و دوره بهبودی، دندان مصنوعی شما توسط تکنسین‌های ماهر با کمک تکنولوژی مدرن ساخته می‌شود. رنگ، شکل و اندازه و همچنین عملکرد دندان جدید شما یک جایگزین عالی خواهد بود و به زودی اطمینان شما را باز می‌گرداند. با اولین لبخند کودکتان، شما نیز لبخند می‌زنید.

انواع ایمپلنت کدام است حتما بخوانید : انواع ایمپلنت های موجود در ایران

هرگز فراموش نکنید

همانطور که در بالا تو ضیح دادیم و با هم بررسی کردیم ایمپلنت در بارداری امری کاملا غیر ضروی است هرچند مواردی بوده است که به اصرار بیمار و تحت شرایطی خاص ایمپلنت در بارداری انجام شده است؛ هرچند همواره توصیه میکنیم که برای انجام کاشت ایمپلنت‌ دندانی بهتر است که تا بعد از تولد کودک خود صبر کنید اما در دوران بارداری نباید از سلامت دهان و دندان غافل شد زیرا این موضوع در سلامت مادر و نوزاد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

  • در دوران بارداری بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید تا لثه‌ها دچار خونریزی و التهاب نشوند و این مسئله‌ای است که بسیاری از زنان باردار به آن اهمیت نمی‌دهند. اگر از آخرین باری که به دندانپزشک مراجعه کرده‌اید بیش از ۶ ماه می‌‌گذرد، بهتر است برای انجام معاینات مربوط به دهان و دندان در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  •  روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان نیز استفاده کنید و هر شب دهان خود را با استفاده از محلول‌های غیرالکلی دارای فلوراید شستشو دهید.
  •  اگر صبح‌ها استفراغ می‌کنید، بهتر است بلافاصله یک قاشق جوش شیرین را در آب حل کرده  و با آن دهان خود را بشویید تا از اسیدی شدن محیط دهان و صدمه دیدن دندان‌ها جلوگیری شود.
  •  سعی کنید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و تا حد امکان از خوردن شیرینی خودداری کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی