ایرفلو چیست ؟

ایرفلو نوعی دستگاه جرم گیری است که از پرتاب پودر به وسیله فشار آب بر روی جرم های دندان از آن استفاده می شود و از این طریق، جرم ها تجزیه شده و از دندان جدا می شوند. در جرم گیری اولتراسونیک نیز پس از پاک کردن دندان از پلاک ها به واسطه ارتعاش یک قطعه فلز، پلاک های باقیمانده با دستگاه ایرفلو از روی دندان پاک می شود.

وجود پلاک های دندان می تواند باعث بسیاری از مشکل های پریودنتال در فرد شود. مشاهده تغییر رنگ و رسوب در دندان ها می تواند نشانه نامطلوبی برای سلامت دندان باشد. امروزه یکی از بهترین روش ها برای جرم گیری و سفید کردن دندان استفاده از روش air flow می باشد.

به خاطر داشته باشید هر چند باورهای غلطی پیرامون انجام جرمگیری دندان در میان مردم وجود دارد ، اما این روش به عنوان یکی از روش های مهم برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان شناخته میشود و با استفاده از آن میتوان بسیاری از مشکلات دندانی را شناخت و درمانی به موقع را برای آن برنامه ریزی کرد

یک باور غلط پیرامون جرمگیری

بیایید قبل از آنکه در مورد جرمگیری دندان با دستگاه ایرفلو صحبت کنیم ، در همین ابتدا این موضوع را برای شما خوانندگان محترم روشن کنیم که جرمگیری یکی از مهمترین روش های درمانی است که متاسفانه با توجه به باورهای غلط رایج در میان بسیاری از افراد به عنوان یک روش درمانی ناایمن و حتی آسیب رسان شناخته شده است که همین جا باید بگوییم که متاسفانه این ذهنیت بسیار اشتباه است .

استفاده از روش جرمگیری دندان به بسیاری از بیماران کمک میکند تا مشکلات مربوط به دندان و حتی از آن مهمتر برخی عفونت های دندانی و لثه ای را در همان مراحل ابتدایی شناسایی و اقدامات درمانی مربوط به آن توسط دندانپزشک انجام شود .

ماندگاری طولانی مد جرم های دندانی بر روی دندان و حتی در زیر لثه های شما میتواند در دراز مدت منجز به تحلیل لثه های و عفونت های مربوط به لثه شود و حتی زمانی متوجه این مشکلات دندانی شویم که نه تنها باعث به وجود آمدن هزینه های بالا برای مراجعین میشود بلکه خود بیمار نیز مشکلات بسیاری را تجربه خواهد کرد ، پس  حتما برای انجام جرمگیری دندان به توصیه های دندانپزشک خود توجه کنید .

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان یا رفع جرم دندان عبارتست از پاکسازی دندان‌ها با استفاده از ابزارهای دندان پزشکی یا دستگاه فراصوت که به فرآیند جرمگیری دندان کمک می‌کند. جرم گیری دندان، سطح دندان را تمیز کرده و زبری آن را رفع می کند. جرم گیری، مرحله قبل از سفید کردن دندان  است.

با استفاده از این روش دندانپزشک میتواند جرم ها و پلاک هایی که بر روی دندان ها باقی مانده است و در مواردی حالتی سخت و آهکی به خود گرفته را از سطح دندان ها پاک کند و با استفاده از از بسیاری مشکلات دندانی همچون پوسیدگی های دندان و بیماری پریودنتال جلوگیری نماید .

مزایا و عوارض جرمگیری دندان

قبل از آنکه بخواهیم در مورد نحوه کار دستگاه ایرفلو برای جرمگیری دندان با هم صحبت کنیم لازم است کمی کاملتر و در مورد مزایای استفاده از جرمگیری اطلاعات داشته باشید ، اما این نکته را نیز لازم است به آن توجه کنید که این روش گاها میتواند با عوارضی همراه باشد که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت :

مزایا و فواید جرمگیری

باید بدانید که از بین رفتن جرم باعث کاهش پوسیدگی دندان می‌شود. بروساژ و جرم گیری دندان همچنین باعث بهبود ورم و التهاب لثه شده و مانع از تبدیل شدن این مشکل به یک بیماری شدید لثه می‌شود. با این حال، مزیت‌های جرم گیری دندان تنها تا زمانی دوام دارد که دوباره جرم روی دندان شکل نگیرد. بعضی از بیماران که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکنند، به جرمگیری دندان دوره‌ای نیاز پیدا می‌کنند.

عوارض و مضرات

به خاطر داشته باشید هر روش درمانی در کنار مزایای و یژگی های منحصر به فرد خود میتواند دارای مشکلات و معایبی نیز باشد که دانستن آن برای شما خالی از لطف نیست . باید توجه داشته باشید که با وجودی که روش‌های درمانی جرم گیری دندان و تمیز کردن عمیق ریشه‌های دندان پر خطر نیستند، اما خطر ایجاد خونریزی لثه و عفونت در لثه‌ها همواره وجود دارد.

برای جلوگیری از این مشکل پس از جرمگیری دندان، ممکن است دندان پزشک از فیبرهای آنتی بیوتیک بر روی لثه برای مدت یک هفته پس از درمان استفاده کند. اگر شما با خطر بالای عفونت لثه مواجه هستید، ممکن است به شما توصیه شود قبل و بعد از انجام جرم گیری از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید تا به این ترتیب از ورود باکتری‌ها به جریان خون پیشگیری شود.

ایرفلو نوعی دستگاه جرم گیری است که از پرتاب پودر به وسیله فشار آب بر روی جرم های دندان از آن استفاده می شود و از این طریق، جرم ها تجزیه شده و از دندان جدا می شوند.

جرم گیری با ایرفلو:

حال که در مورد جرمگیری و مزایا و معایب این روش درمانی اطلاعاتی به دست آورده اید ، بیایید تا در مورد جرمگیری با روش ایرفلو نیز بیشتر اطلاعات داشته باشید . جالب است بدانید که جرم گیری با ایرفلو روشی انقلابی و بسیار سریع تر در تمیز کردن دندان است. این سیستم با ترکیب هوا، آب، کریستال بی کربنات سدیم و طعم میوه عمل می کند. جریان پر فشار آب/هوا دندان ها را سریع تر و بهتر از روش های سنتی تمیز می کند.

جرم گیری با ایرفلو می تواند لکه ها را از روی دندان پاک کند و معمولا پیش از انجام روش سفید کردن دندان ها توصیه می شود. این روش هیچ گونه دردی در بیمار ایجاد نمی کند و سطح دندان را خراش نمی دهد.

فراموش نکنید که هر شش ماه یک بار برای معاینه و جرم گیری دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که لکه های عمیقی روی دندان شما باشد و حجم جرم و تارتار روی دندان سنگین باشد، توصیه می شود که از هر دو روش تمیز کردن دندان یعنی اسکیلینگ و پالیش به همراه ایرفلو برای تمیز کردن دندان ها استفاده شود. بیمارانی که از حرکات لرزشی دستگاه های پالیش ناراحت می شوند، می توانند به طور انحصاری از این روش استفاده کنند.

صیقل زدن دندان با ایرفلو

روش صیقلی کردن دندان با ایرفلو برای رفع لکه های ناشی از مصرف نوشیدنی های مختلف و دخانیات از روی دندان به کار می رود. این روش مؤثر علاوه بر اینکه دندان ها را سفید می کند، پلاک دندان ها را نیز کاملاً از بین می برد. از روش ایرفلو برای باز کردن و پاک کردن فیشرها پیش از شیاربندی دندان استفاده می کنند.

از آنجایی که این روش بدون استفاده از تماس مستقیم با دندان و با استفاده از نیروی فشار آب و گرما دندان بیمار را جرم گیری می کند، از سایر روش های درمانی پریودنتال بهتر است و میتوان آن را به عنوان یک روش مناسب و ایمن برای از بین بردن جرم های دندانی شناخت به همین دلیل است که بسیاری از دندانپزشکان برای بیماران خود و حتی در مواردی قبل از شروع درمان های مربوط به دندان استفاده از این روش جرمگیری دندان را توصیه میکنند .

چند بار در سال میتوان جرمگیری انجام داد

اگر شما هم جزو آن دسته از همراهانی هستید که پس از خواندن این مطلب و آگاهی از این امر که انجام جرمگیری دندان تا چه اندازه میتواند برای شما مفید باشد ، لازم میدانید که این درمان را برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان های خود انجام دهید ، باید بدانید که معمولا و در بهترین جالت انجام این روش به صورت سالانه توصیه میشود ، اما فراموش نکنید اینکه شما چند بار در سال نیاز به این عمل دارید ، نکته ای است که حتما باید با توجه به وضعیت دندانی و دهانی شما و به توصیه دندانپزشک انجام شود

جرمگیری دندان با ایرفلو در مطب دکتر پیام حیاتی

یکی از اقدامات درمانی و خدماتی که در مطب دکتر پیام حیاتی به مراجعین مطب دندانپزشکی ارائه میشود ، جرمگیری دندان با استفاده از دستگاه ایرفلو است ، البته لازم به ذکر است که جرمگیری به روش ساده نیز در مطب و با توجه به درخواست مراجعین نیز صورت میگیرد اما در مواردی با توجه به وضعیت دندان بیمار دکتر حیاتی استفاه از دستگاه ایرفلو را برای بیماران و مراجعین مطب دندانپزشکی دکتر پیام حیاتی توصیه میکنند .

جالب است بدانید

هزینه جرم گیری با ایرفلو بسیار کمتر از هزینه ارتودنسی است. به علاوه عوارض جرم گیری دندان با روش air flow نزدیک به صفر بوده و روشی بسیار مؤثر است. برخلاف تصورات بسیاری از افراد که جرمگیری میتواند برای سلامت دندان ها  به خصوص مینای دندان گزینه نامناسبی باشد باید بگوییم نه تنها جرمگیری برای سلامت دندان ها هیچگونه مشکلی ندارد بلکه میتواند از بسیاری بیماری های مربوط به لثه جلوگیری و همچنین بسیاری دیگر از مشکلات را در همان مراحله اولیه مشخص کند

به خاطر داشته باشید مراقبت های مربوط به دهان و دندان چندان کار دشواری نیست ، استفاده از مسواک بعد از وعده های غذایی و مهم تر از آن مسواک زدن به روش درست ، استفاده از نخ دندان و در کنار این نکات مراجعات دوره ای و منظم را میتوان به عنوان راه های مهم برای پیشگیری و یا درمان مشکلات مربوط به دندان دانست. به خاطر داشته باشید با معاینات دوره ای و مشخص شدن بسیاری از مشکلات در همان مراحل ابتدایی میتوان درمان به موقعی را انجام داد.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی