ترک خوردن زبان

ترک خوردن زبان که با عناوین دیگری همچون زبان شیاردار و… شناخته می شود از اختلالاتی است که در حفره دهان به وجود می آید و به طور معمول بدون ناراحتی می باشد و در معاینات بالینی و دسته جمعی آشکار و تشخیص داده می شوند. این ترک خوردن زبان نه تنها ظاهری جالبی نداشته بلکه میتواند برای بیمار مشکلاتی را به همراه داشته باشید که در ادامه حتما به آن خواهیم پرداخت

ترک روی زبان

از علت های ایجاد زبان شیاردارمی توان به نقش توارث و عوامل محیطی و … اشاره کرد. اقدام خاصی برای درمان آن نمی توان انجام داد.در یک تعریف کلی تر میتوان گفت زبان شیاردار نیز با عنوان زبان اسکروتوم یا زبان پلیکاتا ( plicata ) شناخته شده است. یک بیماری خوش خیم است که با یک یا چند شیار کم عمق یا عمیق (شکاف) در سطح بالای زبان ایجاد میشود.

علت ترک خوردن زبان چیست ؟

 پزشکان علت دقیق ترک خوردن زبان را نمی دانند اما ممکن است که ژنتیکی باشد و گاهی اوقات به دلیل موارد زیر اتفاق می افتد:

  • عامل ژنتیکی
  • سوء تغذیه
  • افزایش حساسیت به مواد خاص
  • گراماتالوز دهانی
  • سندروم ملکرسون روزنتال
  • سندروم دان

زبان جغرافیایی چیست؟

افراد مبتلا به ترک زبانی گاهی اوقات دچار وضعیتی به نام زبان جغرافیایی هستند. زبان جغرافیایی یک وضعیت التهابی بدون آسیب است که روی سطح زبان تاثیر می گذارد. معمولاً کل زبان با دانه های سفید و صورتی ریز تشکیل شده اما در زبان جغرافیایی بعضی از این ذرات وجود ندارند و تکه های یکدست و قرمز روی زبان دیده می شود که گوشه های آن ها به سمت بالا رفته است. زبان جغرافیایی نشان دهنده عفونت یا سرطان نیست و معمولاً مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نخواهد کرد.

بسیاری از افراد بدون داشتن علم و مشورت گرفتن از متخصصین این حوزه با کوچکترین علایم از هر بیماری وحشت کرده و گاها برای فرار کردن از ترس ها و نگرانی های خود به جای مراجعه به متخصص مربوطه از چنین عملی خودداری میکنند . به این دسته از افراد اکیدا توصیه میکنیم ، عدم توجه و مراجعه به موقع نه تنها به دندانپزشکی بلکه به هر متخصص و پزشکی دیگری در هر حوزه ای از بهداشت و درمان و بی توجهی به نکات مراقبتی و سلامتی شما میتواند باعث بروز مشکلات گوناگون شود ، پس حتما در صورت بروز و مشاهده هر علامتی با متخصص مربوطه مشورت داشته باشید

ترک خوردن زبان نشان از چیست ؟

ترک خوردن زبان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اهمیت به آن میتواند به درمان کمک کند :

  • یکی از دلایل ترک زبان می‌تواند کمبود ویتامین‌های گروه B در بدن باشد. در صورتی که این ادعا درست باشد می‌توان با مصرف قرص‌های B Complex این مشکل را برطرف نمود. همچنین می‌توان برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل، مقداری جوش شیرین را در کمی آب حل کرده و قرقره نمایید.
  • اگر شکاف‌های ایجاد شده بر روی زبان در میانه زبان و به سمت مرکز آن باشند و به نوک زبان نرسیده باشند ممکن است به دلیل وجود مشکلات گوارشی در بدن باشد. این شکاف‌ها می‌توانند نشان‌دهنده شرایط ضعیف معده یا روده‌ها و قرار داشتن در معرض خطر برخی کمبودهای تغذیه‌ای باشند. برای بهبود این شرایط می‌توان آنزیم‌های گوارشی را از داروخانه و بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه نمود. همچنین مصرف برخی مواد غذایی مانند سیب زمینی شیرین، یام، نعناع بیابانی و جوانه ارزن می‌تواند تاثیرگذار باشد.
  • در برخی مواقع علت ترک خوردن زبان، تب‌های طولانی در بیماری‌های وخیم است. در این شرایط زبان به دلیل سوء هاضمه دچار ترک‌خوردگی می‌شود.
  • افزایش سن نیز در برخی مواقع سبب بروز این عارضه می‌شود.
  • در بعضی از اشخاص که دارای مزاج گرم هستند این عارضه بیشتر از سایر اشخاص مشاهده می‌شود. در این حالت مقداری آب لیموترش را روی زبان بمالید زیرا اسید سیتریک موجود در آن به تدریج سبب محو شدن پوشش روی زبان می‌شود.

ترک خوردن زبان چه علتی دارد

چگونه تشخیص داده میشود؟

تشخیص معمولا با بررسی بالینی انجام میشود. بیوپسی به دلیل مشخصه ظاهری تشخیصی، به ندرت لازم است. بیماران همچنین باید مورد ارزیابی قرار گیرند. به خاطر داشته باشید برای اینکه بتوان تشخیص درستی از علل و عوامل ایجاد کننده این بیماری در شما به دست آورد لازم است با متخصص بیماری های دهان و دندان مشورت داشته باشید و به ایشان شرح کاملی از وضعیت بهداشت دهان و دندان خود ارایه نمایید

اینکه برای شما چه درمانی لازم است جزو تخصص های دندانپزشک متخصص بیماری دهان و دندان است ، پس از درمان های خودسرانه خودداری نمایید و در اولین فرصت ممکن به متخصص بیماری های دهان و دندان مراجعه کنید .

درمان برای زبان شیاردار چیست؟

زبان شیاردار یک بیماری خوش خیم است که هیچ درمان خاصی نیاز نیست. بیماران باید تشویق به مسواک زدن سطح بالای زبان خود شوند تا هر گونه باقی مانده غذا از روی شیار حذف شود چرا که همان ها ممکن است باعث تحریک یا عفونت بین شیار شوند. این عغونت نه تنها باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی فرد می شود ، بلکه در شرایطی میتواند باعث ایجاد بوی بد دهان نیز شود.

به همین دلیل است که دکتر پیام حیاتی دندانپزشک و جراح هموار توصیه میکنند در چنین شرایطی لازم است بدون فوت وقت به متخصص بیماری های دهان و دندان مراجعه کرد و با ارائه شرحی کامل از وضعیت و همچنین در صورت نیاز انجام آزمایش های کلینیکی ، بهترین درمان برای شرایط ایجاد شده شما مشخص و درمان به طور کامل برای شما انجام شود

به خاطر داشته باشید

دندان هایی سفید و منظم عنصری کلیدی در شکل گیری لبخندی زیبا هستند و بر همین اساس، بسیاری از ما توجه ویژه ای به بهداشت و سلامت دندان های خود داریم و برای داشتن اعتماد به نفس و راحتی بیشتر در مکالمات روزانه و ارتباط با دیگران به تمیزی و زیبایی دندان های خود توجه میکنیم . اما زبان عضو مهم دیگری در دهان ما است که به ندرت مورد توجه قرار می گیرد

زبان می تواند نشانگر خوبی برای سلامت کلی بدن انسان باشد و همچنین دلیل بسیاری از مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند بوی بد دهان محسوب شود، زیرا می تواند به عنوان پناهگاهی برای باکتری ها عمل کند. در حقیقت، تمیز نگه داشتن زبان می تواند از اهمیت بیشتری برای بهداشت دهان و دندان در مقایسه با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برخوردار باشد. برخی مشکلات مرتبط با زبان می توانند نشانه ای از مشکلات سلامت جدی تر باشند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی