اولین مراجعه کودک به دندانپزشک

اولین مراجعه کودک به دندانپزشک برای معاینه و بررسی وضعیت دهان و دندان میتواند به نحوه حضور کودک در سایر مراجعات مورد نیاز کمک بسیار زیادی داشته باشد . بنابراین لازم است در این مراجعه چگونگی برخورد خود با کودک و آموزش هایی که لازم است قبل از رفتن به دندانپزشک متخصص کودکان را به وی آموزش دهید را با هم بررسی کنیم .

دانستن این نکات مهم میتواند نه تنها به فرزند شما ، بلکه به خود شما نیز این امکان را دهد تا رفتارهای غلط احتمالی خود را اصلاح کرده و با روشی درست کودک را با محیط دندانپزشکی آشنا کنید ، با این کار امکان این را میدهید که در مراجعات بعدی برخوردهای وی قابل پیش بینی بوده و شما برای سوالات احتمالی وی پاسخ های کاملی داشته باشید .

در مراجعه کودک به دندانپزشک چه مواردی بررسی میشود

معاینه ابتدایی دندان معمولاً کوتاه است و درمان مختصری انجام می شود. برخی از دندانپزشکان اطفال ممکن است از والدین بخواهند در صندلی دندانپزشک نشسته و از کودک خود مراقبت کنند. در طول این درمان از دندانپزشک اط

فال بخواهید که پوسیدگی تمام دندان های فرزندتان را بررسی کند، همچنین در مورد  هر گونه مشکلات اصلی لثه، دهان و فک نیز به شما اطلاع بدهد.

دندانپزشک دندان های کودک را از نظر بهداشت و استفاده از فلوراید ارزیابی می کند. پدر و مادر نیز باید در مورد اصول اولیه بهداشت دهان و دندان کودک خود اطلاعات کافی را از دندانپزشک اطفال کسب کنند.در مراجعات کودک به مطب و بررسی وضعیت دهان و دندان وی موارد زیر از جمله نکاتی هستند که دندانپزشک آن را بررسی و در مورد آن با والدین صحبت میکنند :

  • پیشگیری ار بیماری های لثه و گلو و شیوه های بهداشت دهان و دندان کودک
  • نیازهای فلورایدی
  • عادات دهانی مانند: مکیدن انگشت، فشار زبان، مکیدن لب
  • مراحل رشد
  • دندان در آوردن کودکان
  • تغذیه مناسب
  • برنامه معاینات دندانپزشکی

بسیاری از دندانپزشکان معتقدند مراجعه کودکان هر 6 ماه یک بار به دندانپزشکی باعث افزایش سطح اعتماد به نفس آنان می شود.

دندان قروچه کودکان چه مشکلاتی برای سلامتی دندان دارد حتما بخوانید : دندان قروچه کودکان چه علتی دارد ؟

چگونه در اولین مراجعه کودک به دندانپزشک آماده باشیم؟

اولین مراجعه‌ کودک به دندانپزشک اطفال از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر دچار اضطراب و ترس شود، جبران آن کاری سخت است و اثرات آن تا پایان عمر باقی می ماند و اگر بین دندانپزشک و کودک رابطه‌ای دوستانه برقرار گردد، اثرات آن در بزرگسالی هم باقی می‌ماند. پس به والدین توصیه می‌شود در این زمینه نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

1- صبر در معاینه

دندانپزشکی انتخاب کنید که حوصله و وقت کافی برای کار کردن با کودک را داشته باشد و خودتان شخصا به وی اعتماد داشته باشید. بنابراین این نکته مهم است که دندانپزشکی را انتخاب کنید که آستانه صبر بالایی داشته باشد و بتواند به راحتی با یک کودک ترسیده و یا بازیگوش ارتباط برقرار کند . این نکته برای اولین مراجعه کودک به دندانپزشک بسیار بسیار مهم است

2- کلمات مهم هستند

در اولین مراجعه کودک به دندانپزشک و یا سایر مراجعات از بیان نکات فنی و پزشکی خودداری کنید. کودک مفهوم نکاتی مثل عفونت، پوسیدگی، کشیدن و … را نمی‌داند و بیان چنین نکاتی غیر از اضطراب برای کودک فایده‌ای ندارد. فقط کافی است به کودک گفته شود که برای زیبا کردن و خوشبو کردن دهان لازم است دندانپزشک دهان او را ببیند. ذکر نکات فنی را به دندان پزشک و کادر مطب بسپارید.

3- قول غیرواقع ندهید

نحوه برخورد با کودک و قول هایی که به او میدهید دارای اهیمت بالایی است ، پس به خاطر داشته باشید به کودک قول جایزه یا هر چیزه دیگری را برای مراجعه به دندانپزشکی ندهید. همین قول ها باعث می‌شود کودک این مراجعات را آزار دهنده بداند. کودک می‌داند هیچ گاه برای رفتن به جایی لذت بخش مثل پارک بازی به او چنین قولی نمی‌دهید.

4- اضطراب خود را کنترل کنید

فراموش نکنید بیشترین میزان ترس بچه ها از نحوه برخورد والدین شکل میگیرد ، اینکه والدین در هر برخوردی چه عگس العملی داشته باشند بسیار مهم و با اهمیت است . پس این نکته را نیز با دقت توجه داشته باشید ، پدر و مادری که خود اضطراب داشته باشند بی شک این اضطراب را به کودک منتقل می‌کنند. هیچ گاه مسائل پزشکی و دندانپزشکی خود را جلوی کودک بیان نکنید.

اولین مراجعه کودک به دندانپزشک چه زمانی باید باشد ؟

5- توجه کودک به اطراف را جلب کنید

از کودک بخواهید هنگام مراجعه به دندانپزشکی حواس خود را خوب جمع کند و پس از رفتن به منزل، مطب دندانپزشک را نقاشی کند. همچنین از او بخواهید در مورد مسواک و خمیر دندان و غیره نقاشی کند. نقاشی به کودک در برقراری ارتباط با یک محیط کمک می‌کند. در مورد وسایل و توصیه هایی که دندانپزشک متخصص کودکان با وی در میان گذاشته صحبت کنید و از او بخواهید اتفاق هایی که برای وی جالب بوده را بیان کند .

6- بازی یک راه مناسب است

اینکه با بازی کردن با بچه ها میتوان به آسانی بسیاری از نکات را به آنان آموزش داد امری اثبات شده است ، به همین منظور برای آگاهی دادن به وی در مورد دندانپزشکی و کارهای دندانپزشکی با وی بازی کنید ، در این بازی بهتر است دهان عروسک‌های وی را معاینه کنید و در حین بازی بسیاری از نکات مثبت را به کودک بیاموزید.

7- با زور با کودک برخورد نکنید

اینکه به بچه ها این اجازه را بدهید که کارهایی که ممکن است آنها را نگران کند خودشان با روش خودشان انجام دهند بسیار مهم است ، شما باید به کودک نشان دهید که به وی اعتماد دارید و او میتواند کارها را به درستی انجام دهد ، بنابراین به کودک اجازه دهید با پای خود وارد مطب شود تا اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید. با بغل کردن و بوسیدن پی در پی کودک کاری از پیش نمی‌برید.

این نحوه برخورد باعث خواهد شد که به کودک خود این احساس را منتقل کنید که به جای ترسناکی وارد خواهد شد ، پس با نحوه برخورد و جلب اعتماد و دادن اعتماد به نفس به کودک او را به آرامش دعوت کنید .

8- به دندانپزشک کودک اعتماد داشته باشی

هیچگاه روش برخورد با کودک خود را به دندانپزشک یاد ندهید. هر دندانپزشک می‌داند که چگونه باید با کودک رفتار کند و بیان شما فقط باعث ناراحتی دندانپزشک و اضطراب کودکتان می‌شود. همیشه همانطور رفتار کنید که دندانپزشکتان از شما می‌خواهد. اگر از شما بخواهد کودک را در حین معاینه همراهی کنید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت در اتاق انتظار منتظر باشید.

در صورتی که می‌خواهید مسئله‌ای در ارتباط با نحوه درمان یا مسائل پزشکی و دندانپزشکی کودک با دندانپزشک و به خصوص برای اولین مراجعه کودک به دندانپزشک در میان بگذارید به طور خصوصی با دندانپزشک صحبت کنید نه جلوی کودک. انتخاب مراحل درمان و نحوه درمان را به دندانپزشک بسپارید. اصولا بهتر است در جلسات اول درمان هایی برای کودک انجام شود که درد و ناراحتی ندارند.

سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی حتما بخوانید : سدیشن یا بیهوشی در دندانپزشکی چه کاربردی دارد ؟

سن مناسب برای گرفتن عکس دندان مناسب است ؟

جالب است بدانید ، هیچ قانونی در مورد این که اشعه x از چه سنی می تواند به دندان ها تابیده شود، وجود ندارد. برخی از کودکان بیشتر در معرض خطر یا مشکلات دندانی شامل،کودکانی که مستعد در پوسیدگی دندان و همچنین مشکل کام یا لب دارند، هستند و باید عکس رادیولوژی از آن ها زودتر از دیگران گرفته شود.

معمولاً از اکثر کودکان 5 ، 6 ساله عکس دندان گرفته شده است. زمانی که سن کودک به بیشتر از 6 سال می رسد وجود عکس رادیولوژی از دندان های کودکان در مواردی مانند دیدن تمامی دندان های کودک، رشد فکی، مشکلات دندان نیش، و برای تعیین سلامت کلی دندان کودک به دندان‌پزشک اطفال بسیار کمک می کند.

به خاطر داشته باشید

برای رفتن به دندانپزشکی خوشحال باشید و وقت دندانپزشکی را موضوعی ساده بگیرید؛ این موضوع نه تنها در اولین مراجعه کودک به دندانپزشک بلکه در مراجعات بعدی نیز باید تکرا شود ، این روند موجب می شود تا کودک رفتار بهتری داشته باشد . وسایلی که موجب آرامش کودک می شود را همراه داشته باشید بطور مثال عروسکی که مورد علاقه ی او است.

نحوه برخورد شما با مساله دندانپزشکی و عدم نشان دادن ترس و نگرانی شما تا حدی زیادی میتواند به احساس امنیت و آرامش کودک کمک کند . همکاری کردن با دندانپزشک متخصص کودکان بعلت آشنایی داشت این دندانپزشکان با نحوه برخورد با کودک بسیار مهم است . متخصصی را برای درمان کودک خود انتخاب کنید که در کنار داشتن تخصص و توانای بالا ، صبر و حوصله برخورد با کودک را داشته باشد.

مهم است که بدانید تمامی این رفتارها به خصوص در اولین مراجعه کودک به دندانپزشک بسیار با اهمیت است و لازم است شما به عنوان والدین کودک همکاری لازم را با متخصص و دندان کودک همکاری داشته باشید و به و تخصص وی اعتماد داشته باشید

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی