عفونت ایمپلنت را جدی بگیرید | ایمپلنت | دکتر پیام حیاتی-دندانپزشک

عفونت ایمپلنت را جدی بگیرید

تاریخ: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
توسط: دکتر پیام حیاتی
ایمپلنت دندان یکی از جدیدترین درمان های دندانپزشکی است که دگرگونی در این حوزه به وجود آورده است و خیلی از کارهای نشدنی را شدنی کرده است از اتفاقاتی که میتواند بعد از کاشت ایمپلنت و قرار گیری آن در جای خود بیفتد ، عفونت و دردناک شدن ایمپلنت است . بسیاری از بیماران بجای آنکه به پیش دندانپزشکان رفته و سوالات خود را از آنها بپرسند از شنیده ها و تجربه های دیگران استفاده می کنند . این عفونت میتواند به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد که در هر صورت مراجعه و راهنمایی از دندان پزشک و توجه به دستورات و مراقبت های گفته شده از سمت وی میتواند به شما در بهبود هر چه سریع تر آن کمک کند .

عفونت ایمپلنت چیست ؟

عفونت ناشی از باکتریها در ایمپلنت یک عارضه نگران کننده است چون خطر تخریب استخوان فک را بالا میبرد. کاشت ریشه مصنوعی دندان رقابتی بین پاتوژنهای عفونت زا و دفاع سلولی بدن به راه می اندازد. اگر باکتریها در این رقابت برنده شوند، یک لایه بیوفیلم بر روی تیتانیوم ایمپلنت تشکیل میدهند که آنها را از آنتی بیوتیک محافظت میکند، بنابراین به راحتی به رشد خود ادامه میدهند. همین که ایمپلنت به واسطه میکروبها احاطه شد، درمان با واکنش التهابی مواجه میشود که به آتروفی استخوان منتهی میگردد.مهم‌ترین نکته‌ای که پس از کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار بگیرد، تمیز کردن دندان متصل شده به ایمپلنت است که برای این منظور حتما باید علاوه بر مسواک از نخ دندان نیز استفاده شود.

ایمپلنت چیستحتما بخوانید : ایمپلنت چیست ؟

علل به وجود آمدن عفونت ایمپلنت چیست ؟

عفونت ایجاد شده بعد از کاشت ایمپلنت میتواند علل بسیار داشته باشه عواملی چون سیگار کشیدن ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، پوکی استخوان ، دیابت و یا بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن و البته نکته مهم تر اینکه اگر جزو آن دسته از بیمارانی هستید که قبلا بیماری های لثه را تجربه کرده باشید باید بیشتر از سایرین به مراقبت از ایمپلنت های خود توجه نشان دهید ، من مهمترین عوامل را به جز موارد ذکر شده اینگونه خلاصه میکنم :

۱- بعد از جراحی ایمپلنت

شما می‌توانید هنگام ایمپلنت کردن دندان تنها در زیر لثه دچار عفونت کمی شوید؛ این اتفاق اغلب در عرض ۲ هفته پس از جراحی ایمپلنت رخ می‌دهد. که معمولا توسط باکتری‌های جا مانده هنگام کشیدن دندان فقط چند دقیقه قبل از قرار دادن ایمپلنت ایجاد می‌شود. لثه کاملا قرمز، باد کرده، و هنگام لمس دردناک است. دلیل احتمالی دیگر باکتری‌های داخل دهان هستند که در طول ایمپلنت دندان زیر لثه قرار می‌گیرند. اگر روش صحیح جراحی استریل استفاده شود، این اتفاق حقیقتا رخ نمی‌دهد، اما دهان انسان مملو از باکتری است و گاهی اوقات با وجود بهترین اقدامات احتیاطی باز هم باکتری به ناحیه جراحی وارد می‌شود.

در هر صورت میکروب‌ها راه خود را زیر لثه‌ها پیدا می‌کنند و اینکه یک عفونت کوچک، در اطراف قسمت بالای ایمپلنت، به سرعت پس از جراحی رخ دهد، عجیب نیست. این نوع عفونت ایمپلنت دندانی معمولا با مصرف یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک به سرعت از بین می‌رود.

۲- پس از درمان

در طول ۴ تا ۸ هفته بعد از درمان، لثه‌ی بالای ایمپلنت می‌تواند کمی متورم و قرمز شود. گاهی اوقات ممکن است یک چرک کوچک ظاهر شود. لثه‌ در بالا، جایی که دندان به طور معمول از لثه خارج می‌شود،به لمس حساس می‌شود که واقعا به دردناکی عفونت ایمپلنت دندان در مرحله اول نیست.

در این مرحله از درمان، این موضوع اغلب ناشی از شل شدگی پیچ کوچک است که ایمپلنت را وصل می‌کند و می‌تواند با حذف پیچ یا و تمیز کردن داخل ایمپلنت و سوار کردن یک پیچ استریل جدید گاهی اوقات با آغشتن کمی ژل ضد باکتری، درمان شود. در این مورد، آنتی بیوتیک‌ها معمولا مورد نیاز نیستند. منبع عفونت داخل ایمپلنت دندان است، جایی که خون جریان ندارد. اگر جریان خون وجود نداشته باشد، آنتی بیوتیک‌ها به آنجا نمی‌رسند. به همین دلیل درمان صحیح شامل حذف پیچ، تمیز کردن داخل ایمپلنت و سوار کردن پیچ جدید استریل است.

ایمپلنت بدون جراحیحتما بخوانید : ایمپلنت بدون جراحی ممکن است ؟

۳- در طول مرحله بهبودی

یک وضعیت نادر ممکن است در طول مرحله بهبودی (۴ تا ۸ هفته اول پس از نصب ایمپلنت) اتفاق بیفتد؛جایی که استخوان در اطراف بدنه‌ی ایمپلنت پس از عمل جراحی بهبود نمی‌یابد و عفونی می‌شود. لثه در اطراف ایمپلنت، از بیرون کنار گونه و از داخل در کنار زبان و یا کام شما به لمس حساس است.

در حالی که عفونت با آنتی بیوتیک‌های قوی کاهش می‌یابد، با وجود ایمپلنت استخوان بهبود نمی‌یابد. ایمپلنت باید برداشته شود. اغلب لایه استخوان، درست در کنار سطح ایمپلنت مرده است و جریان خون ندارد و بدون جریان خون قابل درمان نیست. اگر این وضعیت ادامه یابد و بدتر شود، می‌تواند منجر به عفونت بسیار شدید استخوان به نام استئومیلیت شود و درمان آن می‌تواند دشوار باشد و معمولا شامل جراحی حذف استخوان مرده است.

۴- پس از ثابت شدن ایمپلنت

پس از ثابت شدن ایمپلنت و گذاشتن روکش و بریج، ممکن است التهاب جزئی، اما ماندگار و رنج‌آور را در اطراف گردن ایمپلنت، جایی که لبه لثه با ایمپلنت برخورد می‌کند، داشته باشید. این امر می‌تواند به دلیل فاصله کوچک میکروسکوپی بین ایمپلنت و روکش باشد که باعث مخفی شدن باکتری‌ها می‌شود. لبه لثه فقط قرمز و کمی پف کرده می‌شود. دندانپزشکان این فاصله را میکروگپ یا شکاف ریز می‌نامند.برخی از طرح‌های ایمپلنت به نظر می‌رسد نسبت به جمع آوری باکتری‌ها درمیکروگپ مستعدتر از دیگر طرح‌ها هستند. بهترین روش درمان عفونت میکروگپ باز کردن پیچ یا بریج و تمیز کردن کامل اجزا قبل از نصب مجدد، و دوباره آغشتن با ژل ضد باکتری است.

۵- عفونت به علت کمبود بهداشت دهان و دندان

آخرین احتمال عفونت ایمپلنت دندان زمانی است که بعدا اطراف ایمپلنت را با دقت به اندازه کافی تمیز نمی‌کنید. باکتری‌ها می‌توانند به تدریج ایجاد شوند، درست مثل وقتی که روی یک دندان طبیعی تشکیل می‌شوند، و باعث التهاب لثه و بیماری لثه می‌شوند. طی یک دوره زمانی، این امر می‌تواند منجر به تحلیل لثه در اطراف ایمپلنت شود و باعث می‌شود ایمپلنت دندان شل شود. در آن زمان، دیگر خیلی دیر شده است. هنگامی که ایمپلنت شل می‌شود، بدان معنی است که دیگر در استخوان ثابت نیست، و هرگز ثابت نمی‌شود و باید حذف شود.

بنابراین بسیار مهم است که اطراف ایمپلنت خود را به آرامی و با دقت تمیز کنید. شما نمی‌توانید در مورد ۳ گزینه‌ی اول کاری انجام دهید اما مطمئنا می‌توانید با مسواک دقیق و نخ دندان کشیدن مانع از رخ دادن گزینه‌ی چهارم شوید.

زمان مناسب برای کاشت ایمپلنت

زمان مناسب برای کاشت ایمپلنت نیز جزو عوامل مهم در بهداشت دهان و دندان و موفقیت ایمپلنت است . در زیر توضیحات دکتر پیام حیاتی در زمینه زمان مناسب برای کاشت ایمپلنت را مشاهده میکنید .

اگر تشخیص عفونت ایمپلنت به‌موقع انجام شود، ممکن است دندانپزشک با کارهایی که انجام می‌دهد  ایمپلنت دندان شما را حفظ کند و دیگر نیازی به تعویض و اقدامات بعدی نباشد.

علايم عفونت ايمپلنت دندان

علایم عفونت ایمپلنت دندان شبیه بیماری لثه است ، موارد زیر میتواند جزو این علایم باشد :

• لق ‌شدن یا تکان خوردن ایمپلنت
• قرمزی یا باد کردن لثه پیرامون ایمپلنت
• احساس طعم ناخوشایند در دهان
بوی بد دهان
• درد تیر کشنده یا احساس ناراحتی در این ناحیه
• درد گنگ و مبهم در هنگام لمس
• ترشحات چرکی از این ناحیه
• نمایان شدن رزوه های ایمپلنت
• سخت شدن جویدن
• خونریزی در هنگام مسواک زدن اطراف ایمپلنت

مراقبت و نگهداری ایمپلنت دندان

ایمپلنت همانند سایر دندانهای طبیعی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. استفاده از مسواک و یا دهانشویه ها همه باعث بهبود سطح سلامت دهان و دندان شده و مشکلات این چنینی را کاهش می دهد. فشار نیاوردن بیش از حد به ایمپلنت دندان هم می تواند بر جلوگیری از عفونت ایمپلنت تاثیر داشته باشد. مهارت و سطح تخصص دندانپزشک هم در موفقیت ایمپلنت دندان موثر است. مراقبت های بعد کاشت در بالا بردن درصد موفقیت درمان ایمپلنت تاثیر فراوان دارد.

پس هرگز فراموش نکنید تخصص دندانپزشک در کنار اعتماد شما به وی میتواند درصد موفقیت را به میزان چشمگیری بالا ببرد .

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک و متخصص در کاشت ایمپلنت و جراحی لثه

دکتر پیام حیاتی دکتر دندانپزشک عمومی از دکتر بپرسید

ثبت سوال جدید

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. پاسخ شما حداکثر تا 24 ساعت آینده از طریق  ایمیل و SMS به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود که از طریق ای میل یا SMSبرای شما ارسال شده را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید