در برخی موارد فرد نمی تواند از ایمپلنت استفاده کند، به عبارتی زمانی که فرد مبتلا به عفونت دندان یا فک است، کاشت این دندان نه تنها مشکلش را برطرف نمی کند، بلکه ممکن است دردسرهای جدید نیز برای وی به همراه داشته باشد.بنابراین باید فرد در مرحله نخست برای رفع عفونت و درمان آن به پرشک مراجعه و پس از رفع این مشکل اقدام به کاشت دندان کند، اما اگر به هردلیلی، با اصرار نابجای بیمار یا تشخیص اشتباه پزشک در این شرایط برای بیمار دندان کاشته شود، عفونت موجب خواهد شد ایمپلنت پس زده شود و همه زحمات پزشک و هزینه هایی که بیمار برای داشتن دندان جدید تقبل کرده است، به هدر برود.

ایمپلنت بدون جراحی چیست ؟

روش قرار دادن ایمپلنت بدون جراحی ، روش پانچ یا کاشت دندان بدون جراحی که اصطلاحا فلپ لس گفته می شود . در این روش جراح باید از وضعیت اناتومیک استخوان زیرین اطلاع کافی داشته باشد. برای این منظور انجام سی بی سی تی ضروری است در صورتیکه وضع استخوان در نمای رادیوگرافی مناسب باشد و نیاز به پیوند استخوان و اعمال اضافی مانند اکسپنشن استخوان نباشد از روش فلپ لس می توان استفاده کرد.

در این روش محل قرار گیری ایمپلنت دندانی با یک وسیله مخصوص به اندازه قطر ایمپلنت پانچ می شود و از همان ناحیه ایمپلنت دندان قرار داده می شود از مزایای این روش ورم کمتر و عدم برش در ناحیه و کاهش تحلیل استخوان است باید توجه داشت در همه موارد این روش توصیه نمی شود و در صورت کاربرد نامناسب می تواند عوارض مانند سوراخ شدن و پرفوراسیون استخوان ایجاد کند.

چرا از ایمپلنت استفاده میکنیم ؟

کاشت دندان یا ایمپلنت (Implant) بهترین انتخاب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. شاید برای بسیاری از ما حتی تصور عارضه‌ای به نام بی‌دندانی سخت باشد ولی متاسفانه به دلایل زیادی این احتمال وجود دارد که یک یا چند دندان خود را از دست بدهیم. تاچند دهه پیش اگر چنین اتفاقی می‌افتاد هیچ راهی غیر از استفاده از دندان‌های مصنوعی نبود ولی خوشبختانه، هم اکنون قراردادن ایمپلنت‌ها در فک و یا کاشت دندان ساده است و ناراحتی خاصی را به دنبال ندارد و تا پایان عمر می‌تواند نقش دندان واقعی را ایفا نماید. در بیمارانی که از نظر بافت لثه و استخوان دارای وضعیت مناسبی باشند، می‌توان کاشت دندان را بدون نیاز به جراحی گسترده و با روشی ساده و با کمترین اندازه درد و خونریزی برای بیمار انجام داد.

انواع ایمپلنت کدام است حتما بخوانید : انواع ایمپلنت های موجود در ایران

روش های انجام ایمپلنت بدون جراحی

ایمپلنت بدون جراحی یک نوع کاشت ایمپلنت دندان است، که در آن لثه برش زده نمی شود و در نتیجه بخیه کردن نیز نداریم. این عمل فقط در صورتی امکان پذیر است که استخوان  به اندازه کافی موجود باشد تا دندانپزشک دید مستقیم داشته باشد تا بتواند ایمپلنت دندان را جایگذاری کند که این عمل با استفاده از surgical guide و بدون خونریزی و درد انجام می شود. و به دو صورت در بین عموم مطرح است :

1- کاشت دندان به روش پانچ:

زمانیکه بیمار از بافت لثه و استخوان مناسبی برخوردار باشد، کاشت دندان توسط دندانپزشک بدون جراحی و با حداقل درد و خونریزی صورت می گیرد، بدین ترتیب به دلیل عدم آسیب رسانی به بافت اطراف ایمپلنت دندان، دندان کاشته شده سریعتر با استخوان جوش می خورد و زمان درمان به حداقل می رسد.

2- کاشت دندان به روش لیزر:

یکی از کاربردهای لیزر درعصر حاضر، در کاشت دندان و ایمپلنت است. لیزر در کاشت دندان جهت کمک به جایگذاری ایمپلنت و ضد عفونی کردن سطح ایمپلنت دندان، فرم دهی بافت نرم و … کاربرد دارد که این روش نیز چون بدون جراحی است، درد و خونریزی در آن بسیار کم است.
کاشت دندان بدون جراحی بسیار برای افراد دیابتی،سیگاری، افرادی که عرض و ارتفاع استخوانشان بسیار کم است، افرادی که نیاز به روکش فوری دارند و کسانی که ترس از جراحی دارند، مناسب می باشد.

ایمپلنت بدون جراحی یک نوع کاشت ایمپلنت دندان است، که در آن لثه برش زده نمی شود و در نتیجه بخیه کردن نیز نداریم. این عمل فقط در صورتی امکان پذیر است که استخوان به اندازه کافی موجود باشد

مزایا و معایت کاشت یا ایمپلنت بدون جراحی

الف – مزایا

۱- کاهش زمان کاشت دندان

۲- کاهش درد بعد از کاشت دندان

۳- کاهش تورم بعد از کاشت دندان

۴- بهترین روش برای بیماران سیگاری

۵- بهترین روش برای بیماران دیابتی

۶- بهترین روش برای بیمارانی که عرض استخوان بسیار کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های وسیع پیوند استخوان پیشنهاد شده است.

۷- بهترین روش برای بیمارانی که ارتفاع استخوان کمی دارند و به آن‌ها جراحی‌های پیشرفته جابجایی عصب پیشنهاد شده است.

۸- بهترین روش برای کسانی که نیاز به روکش فوری دارند.

۹- بهترین روش برای کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند.

۱۰- جلوگیری از تحلیل استخوان بعد از کاشت دندان

۱۱- کاهش خونریزی بعد از کاشت دندان

۱۲- استفاده از غذای طبیعی بلافاصله بعد از کاشت دندان

۱۳- انجام کارهای عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان

۱۴- حفظ لثه بین‌دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان‌های جلو و جلوگیری از گیر غذایی در دندان‌های عقب.

ب- معایب

درصورتی‌که جراح تجربه انجام این روش را نداشته باشد، و نتواند مسیر استخوان را از روی لثه پیدا کند،درنتیجه ممکن است بخشی از ایمپلنت را به سمت لثه هدایت کند که باعث از دست رفتن ایمپلنت در کوتاه‌مدت یا بلندمدت می‌شود.

روش‌های مراقبت و نگهداری پس از انجام ایمپلنت

استفاده از دهان‌شویه کلرهگزیدین سه بار در روز از روز بعد از کاشت ایمپلنت دندان به مدت ۵ روز
درصورتی ‌که داروی آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز شده در اولین فرصت استفاده کرده و طبق دستور ادامه دهید.
استفاده از مسکن تا دو روز اول بعد از کاشت ایمپلنت دندان جهت کاهش درد توصیه می‌شود.
از تف کردن پرهیز کنید و در هر صورت آب دهان را ببلعید.
دو ساعت بعد از جراحی غذا خوردن مانعی ندارد، اما سعی کنید به مدت ۴۸ساعت غذای سرد و رقیق میل کنید.
از مکیدن و استفاده کردن نی برای خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.
از کشیدن سیگار حداقل به مدت ۵روز خودداری کنید.

دکتر پیام حیاتی متخصص در ایمپلنت و کاشت دندان