پاپیلا چیست ؟

پاپیلا بین دندانی ، بخشی از بافت لثه است که در فضای بین دندان ها وجود دارد. به محافظت از ریشه دندان کمک می کند و باعث می شود غذا بین دندان های شما گیر نکند و منجر به پوسیدگی نشود. به دلیل موقعیت مکانی ، در معرض تحلیل رفتن و آسیب ناشی از بی توجهی یا مسواک زدن نامناسب و نخ دندان نزدن است. همچنین به دلایل ذکر شده بسیار مستعد ابتلا به عارضه های دندانی مانند التهاب لثه است.

در سطح زبان شما برآمدگی های کوچکی به نام پاپیلا وجود دارد. زبان عضو مهم چشایی است که به عمل جویدن و بلعیدن غذا کمک می کند و نقش مهمی در ایجاد صوت بر عهده دارد. زبان با غشاء مخاطی پوشیده شده است. زیر زبان صاف است اما برآمدگی های زیادی روی زبان را ناصاف می کند.

چهار نوع برآمدگی وجود دارد که عبارتند از نخی شکل، برگ مانند، فنجانی شکل که در عقب زبان دیده می شوند و برآمدگی های قارچی شکل. چهار نوع جوانه چشایی که در برآمدگی ها یافت می شوند به ما کمک می کنند تا اختلاف مزه های بین شیرینی، ترشی، شوری و تلخی را تشخیص دهیم. حس چشایی ضعیف ترین حس از حواس پنجگانه ما می باشد. حس چشایی از لحاظ دامنه و تنوع کارکرد محدود است. هر یک از برآمدگی ها شامل صد تا دویست جوانه چشایی می باشد.

ساختار پاپیلا چگونه است ؟

در مورد ساختار این عارضه باید بگوییم که آنها ساختارهایی از لثه ها هستند که بین دندان ها قرار دارند. ساختار پاپیلای بین دندانی بافت متصل کننده متراکمی است که توسط اپیتلیوم دهان پوشانده شده است. در شکاف بین دندان های شما، پاپیلاهای بین دندانی به شکل هرم درآمده اند. آنها در دندانهای عقبی گسترده تر هستند. پاپیلا های بین دندانی سالم، به رنگ صورتی مرجانی هستند. آنها محکم به دندان های شما متصل شده اند ، بدون اینکه شکافی ایجاد شده باشد. به شکل مثلث هستند و اندازه ای متناسب با دندان ها دارند.

اگر یک پاپیلای زبانی پسرفت کند، با یک مثلث سیاه مواجه خواهید شد. اگر دچار التهاب شده باشند، ممکن است به حالت متورم، دردناک و یا قرمز رنگ دیده شوند و  یا خونریزی کنند. مانند تمام بافت های لثه ای ، در صورت تحلیل رفت ناشی از مسواک زدن نادرست، پاپیلای بین دندانی قادر به بازسازی یا رشد مجدد نیست. اگر تخریب شود، برای همیشه از بین می رود. ترمیم پاپیلاها در اطراف ایمپلنت های دندانی همواره یک چالش برای پریودنتیست ها است.

انواع تورم پاپیلا کدام است ؟

حالا که تا حدودی با پاپیلای زبانی و ساختار آن آشنا شده اید ، باید در مورد انواع مختلف آن نیز اطلاعای داشته باشید ، از مهمترین انواع آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- پاپیلای به شکل قارچ

پاپیلای قارچی شکل تشخیص مزه های ترش و شیرین را به عهده دارد که به صورت پراکنده روی زبان قرار داشته ولی بیشتر در نوک و کناره های زبان است.

2- پاپیلای ورقه‌ای شکل

پاپیلای ورقه ای فقط در کناره های زبان قرار دارد و تشخیص طعم شوری را بر عهده دارد.

3- پاپیلای نخ مانند

باید بدانید که این نوع بر روی سطح زبان به شکل V است و در تشخیص طعم ترش به ما کمک میکند.

4- پاپیلای محصور

این نوع از پاپیلای زبانی هم مانند نوع قبلی به شکل حرف V است ولی در انتهای زبان به سمت گلو واقع است که در تشخیص طعم تلخی کمک میکند.

تحلیل و پسرفت پاپیلا

وقتی پاپیلای بین دندانی کم شده یا از بین رفته باشد ، فرم مثلثی خود را از دست می دهد. از سویی دیگر، در طی درمان ارتودنسی ، رشد بیش از حد لثه به دلیل استفاده از دارو یا بیماری پریودنتال ، پاپیلا های بین دندانی ممکن است برجسته و پف کرده ظاهر شوند. یک متخصص پریودنتیست یا یک متخصص لثه می تواند جراحی انجام دهد که می تواند به گونه ای قابل پیش بینی لثه را بازسازی کند، اگرچه به دست آوردن دوباره پاپیلا مشکل است.

در شرایطی که پاپیلا های بین دندانی تحلیل می روند پریودنتیست قادر به انجام جراحی لثه برای برداشتن بافت لثه در نقاط اضافی مانند مناطقی که نیاز به افزایش طول تاج دندان ( لیفت لثه ) دارند و ساخت مجدد ناحیه پاپیلا است. به گونه ای پیوند زدن.

با این حال ، این روش ها ممکن است دشوار و گران باشد. پاپیلاهای بین دندانی مستعد التهاب لثه هستند ، که یک نگرانی جدی در مورد دندان است. یکی از راه های اصلی پیشگیری از التهاب لثه ، مراقبت خوب از دندان ها است.

فیشور سیلانت یا شیار پوش روشی برای جلوگیری پوسیدگی دندان حتما بخوانید : فیشور سیلانت یا شیارپوش چیست ؟

عوامل موثر در ایجاد تورم پاپیلای زبان

شناخت عوامل موثر در تشکیل عارضه نکته بسیار مهمی است که میتواند به شما در کنترل و یا جلوگیری از ابتلا به آن کمک کند ، از جمله مهم ترین علل و عوامل تشکیل دهنده این عارضه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- دخانیات

همانطور که میدانید مصرف سیگار و درکل مصرف دخانیات برای سلامت دهان و دندان مضر است و همچنین میتواند عاملی برای این تورم و دردناک شدن آن باشد. پس بهتر است در صورتی که هنوز برای توقف و ترک استفاده از دخانیات کاری نکرده اید ، هر چه زودتر برای سلامت خود آن را ترک نمایید .

2- استرس

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده این تورم ، استرس و اضطراب است. از هر ده نفری که دچار این عارضه هستند هشت نفر به دلیل استرس به آن دچار شده اند. پس در صورت مواجهه با این عارضه سعی کنید از استرس خود بکاهید و برنامه روزانه خود را با تمرین و ریلکس کردن ادغام نمائید.

اما لازم است توجه داشته باشید که در صورت برطرف نشدن موضوع حتما به روانشناس یا مشاور مراجعه نمائید و به خاطر داشته باشید استرس و اضطراب میتواند تاثیرات مخربی برای سلامتی شما داشته باشد .

3- مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی و عدم توجه به آن برخلاف تصور عموم میتواند یکی از علل مهم در مشکلات مربوط به دهان و دندان باشد ، یکی از رایج ترین مشکلاتی که مشکلات گوارشی برای دهان و دندان پوسیدگی دندان ها است .

لازم است بدانید یکی از علل بروز این تورم میتواند مشکلات گوارشی نیز باشد مانند بیماری‌ کولیت اولسراتیو. پس باز هم تاکید میکنیم عدم توجه به این مشکلات مربوط به گوارش میتواند برای شما دردسر ساز باشد ، پس حتما در مورد حل این مشکلات اقدامات جدی داشته باشد .

4- التهاب

گاز گرفتن زبان و یا مصرف خوراکی هایی با دمای بسیار بالا میتواند عاملی برای بروز تورم پاپیلا باشد. التهاب ایجاد شده در اثر این موارد میتواند برای شما دردناک باشد و این دردناک بودن زمانی بیشتر خواهد شد که همراه با این عارضه باشد

5- کمبود ویتامین

اگر شما از افرادی هستید که مواد غذایی مفید مصرف نمیکنید بدانید کمبود ویتامین B موجب بروز تورم پاپیلا میشود. مصرف ویتامین ها و اطمینان از اینکه آیا بدن شما سطح کافی از ویتامین ها را دارد یا خیر نکته ای است که نه تنها برای سلامت دهان و دندان و جلوگیری از بروز این عارضه بسیار مهم است بلکه در حالت کلی برای سلامت بدن شما نیز لازم و ضروری است .

6- عدم توازن هورمونی

عدم توازن و نواسانات هورمونی در چرخه قاعدگی بانوان موجب افزایش حساسیت برخی بافت‌ها میشود که این تغییرات در بدن زنان عادی است اما در صورتی که به زوال و بدتر شدن اوضاع منجر نشود که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه نمود.

7- پاپیلای زبانی گذرا

این اختلال التهابی معمولا نوع قارچی پاپیلای زبان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد که باعث احساس سوزش و خارش در نوک زبان میشود. عموما این عارضه بین 2تا3روز زمان میبرد تا به خودی خود برطرف شود. ولی گاهی ممکن است در برخی موارد پس از گذشت یک ماه مجددا ظاهر گردد.

وجود جراحت در زبان

از دیگر عوامل بروز تورم پاپیلای زبان وجود زخم روی زبان است. گاز گرفتن زبان و یا سایر عواملی مشابه آن ممکن است باعث ایجاد زخم روی زبان شود و زبان را مستعد بروز این عارضه کند. عدم توجه به زخم های ایجاد شده هم نکته ای است لازم است به آن توجه ویژه ای داشته باشید تا از بروز مشکلات دهانی و دندانی جلوگیری شود .

عوامل موثر در ایجاد تورم پاپیلا زبان چیست

پاپیلای تحلیل رفته پاپیلا با رشد بیش از حدالتهاب لثه

التهاب لثه نوعی برگشت پذیر از بیماری لثه است که فقط بر روی بافت لثه متصل و آزاد که دندان های شما را احاطه کرده است ، تأثیر می گذارد. این یک بیماری دندان قابل بهبود است که می تواند به خوبی با تمیز کردن های حرفه ای برای از بین بردن جرمها و پلاک های جمع شده در اطراف دندان ها (جرمگیری به کمک دندانپزشک) ، همراه با مراقبت و بهداشت منظم در خانه ، درمان شود. مراقبت و بهداشت در منزل ممکن است شامل یک دهانشویه ضد باکتری برای دهان باشد که به عنوان کلرهگزیدین گلوکونات شناخته می شود.

یک دندانپزشک قادر است میزان بیماری لثه شما را مشخص کرده  و بنابراین بر اساس آن درمان مناسب را برنامه ریزی کند. با این حال ، در صورت عدم درمان یا درمان نادرست ، التهاب لثه می تواند ایجاد شود و به پیشرفت پریودنتیت ادامه دهد ، که حتی جدی تر است. پریودنتیت ، برخلاف التهاب لثه ، بهبود ناپذیر است و اغلب منجر به از دست دادن دندان می شود.

انجام ویزیت های منظم دندانپزشکی می تواند به کنترل بیماری لثه کمک کند یا آن را به طور کامل از بین ببرد. اگر نگران التهاب لثه یا سایر مشکلات دندانی هستید ، حتماً در قرار بعدی دندانپزشکی خود با دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان در مورد این موضوع صحبت کنید.

پیشگیری از تورم پاپیلا زبان چگونه است ؟

برای جلوگیری از تشکیل پاپیلای زبان راه های پیشگیرانه ای وجود دارند که مهم ترین آن عبارتند از :

  • اجتناب از غذا و نوشیدنی‌های تند و داغ
  • دوری از سیگار و جویدن تنباکو
  • افزایش مصرف ویتامین B12 و آهن
  • اجتناب از خارش دادن و مالش بیش‌ازحد پاپیلای زبان
  • حفظ بهداشت دهان و دندان

اگر پس از استفاده از روش های درمانی خانگی بهبودی حاصل نشد و یا پس از چند هفته مجدد علائم تورم پاپیلای ظاهر شد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید. تورم پاپیلای مشکل خاص و حادی نیست و به راحتی قابل درمان است. هریک از روش هایی که در بالا ذکر کردیم به بهبودی تورم و کاهش درد کمک میکند ولی به طور کلی رعایت بهداشت عمومی دهان و دندانها بهترین روش پیشگیری از بروز این عارضه است.

راه های درمان تورم پاپیلای زبانی چیست ؟

به برآمدگی های سطح زبان پاپیلای زبان میگویند که در حقیقت متورم شدن جوانه های چشایی زبان است و گاهی با درد همراه خواهد بود. هر پاپیلای زبان دارای هزاران جوانه چشایی است که در صورت تورم پاپیلا، جوانه ها تحریک میشوند و در وظیفه آنها که تشخیص مزه ها (حس چشایی) است، اختلال ایجاد میکند.

1.آب و نمک دریایی غرغره کنید

آب نمک همواره به عنوان یکی از روش های شست و شو و ضدعفونی شناخته شده است ، اما لازم است بدانید درمان قطعی نیست اما برای درمان میتوان یک قاشق چای‌خوری نمک دریا را در آب حل کنید. 3مرتبه و یا بیشتر در روز استفاده کنید تا تورم و التهاب پاپیلای کاهش یابد.

2.مصرف ماست

ماست پروبیوتیک سبب بهبود کارایی دستگاه گوارش میشود که مصرف آن برای ایجاد توازن در بدن شما و از بین بردن درد حاصل از تورم پاپیلای مؤثر است. پس بهتر است استفاده از ماست را در سبد تغذیه ای و رژیم غذایی خود قرار دهید .

3. استفاده از یخ

استفاده از یخ میتواند به عنوان یکی از روش های کاهش التهاب باشد . باید بدانید که یک تکه یخ را روی قسمت ملتهب زبان قرار دهید تا میزان تورم را کاهش دهد . ولی دقت کنید مدت زمان استفاده از یخ طولانی نشود زیرا باعث اختلال در گردش خون به شکل طبیعی میگردد.

4. استفاده از جوش‌شیرین

جوش‌شیرین خاصیت ضد انعقاد و ضدالتهاب دارد. خاصیت اسیدی این ماده باعث کاهش تورم خواهد شد. اما فراموش نکنید که جوش شیرین در صورتی که به درستی استفاده نشود میتواند مشکلاتی به همراه داشته باشد ، پس حتما در مورد استفاده از این روش نکات مراقبتی را جدی بگیرید .

آیا برای جلوگیری از گیر غذایی راه حلی است ؟ حتما بخوانید : علت و راه های مقابله با گیر غذایی است ؟

5. روغن درخت چای

روغن درخت چای نیز میتواند به عنوان یکی از روش های درمان خانگی این عارضه است . ترکیب روغن درخت چای و روغن نارگیل را بر روی محل تورم قرار دهید. این ترکیب باعث کاهش درد و تورم پاپیلای خواهد شد.

6. آلوئه ورا

جالب است بدانید که آب گیاه آلوئه ورا خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری دارد. سعی کنید روزی 2 تا 3 مرتبه دهان خود را با این مایع شستشو دهید تا به کاهش تورم کمک کند. البته این روش ها در همه موارد توصیه نمیشود و در مورد استفاده از آن لازم است با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید .

7. روغن پونه کوهی

این روغن خاصیت ضد قارچی دارد. 10قطره از آن را به طور مستقیم روی محل متورم زبان ریخته و پس از چند دقیقه دهان خود را با آب گرم آبکشی نمائید. نگران احتمال بلعیدن روغن نباشید زیرا بلامانع و بی ضرر است ولی این نکته را هم به خاطر داشته باشید مصرف زیاد آن میتواند برای برخی ایجاد حساسیت نماید .

8. ترکیبی از زنجبیل، سیر و فلفل

ترکیبی از زنجبیل، سیر و فلفل آماده کنید و 3 تا 4 بار در روز در محل متورم زبان استفاده کنید. این محلول به کاهش تورم و درد کمک خواهد کرد. در صورتی که امکان استفاده از این محلول را ندارید میتوانید مواد غذایی ای را که حاوی این ترکیبات هستند را جهت بهبودی میل کنید.

9. شستشو با عسل

عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد. اگر دهان خود را با عسل شستشو دهید و یا آن را میل کنید به زودی تمامی نشانه های تورم پاپیلای را از دست خواهید داد و بهبودی حاصل میگردد. هرچند این درمان ممکن است برای همه مفید نباشد چرا که بسیاری هستند که به عسل حساسیت دارند پس این درمان برای آنان پاسخگو نیست .

10. بدن خود را هیدراته کنید!

سعی کنید در طول روز آب زیاد بنوشید به دلیل اینکه خشکی دهان و به طور کلی خشکی و کم آبی بدن موجب بروز تورم پاپیلای میشود. فراموش نکنید نوشیدن آب نه تنها برای سلامت و بهداشت دهان بلکه برای سلامت بدن شما نیز بسیار لازم و ضروری است و به بالا بردن سطح کیفیت و کارکرد اعضای بدن کمک میکند ، پس مصرف آن را جدی بگیرید .

مراجعات دوره ای دندانپزشکی

یکی از مهم ترین نکاتی که ما همواره در تمامی درمان های دندانپزشکی به آن توصیه کرده ایم این است که پیشگیری بهتر از درمان است . هزینه های دندانپزشکی به عنوان یکی از هزینه های بالای درمانی شناخته میشود و این هزینه ها در صورتی که مشکل شما جدی تر باشد بالاتر میباشد . اما شما به راحتی میتوانید این هزینه ها را به راحتی کنترل نمایید .

مراجعات دوره ای و منظم یکی از روش هایی است که به شما این امکان را میدهد که در فاصله های زمانی مشخص وضعیت دهان و دندان خود را بررسی تا درمان های قدیمی صورت گرفته و وضعیت آن درمان بررسی های لازم انجام شود و در نهایت مشکلات احتمالی دندان مشخص و درمان های لازم برای آن انجام شود .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی