مزیودنس چیست ؟

مزیودنس وضعیتی است که در آن بین دو دندان پیشین فک بالا دندان اضافه ای رشد می کند. این دندان اضافه ممکن است با رشد و تراز دندان های دائمی تداخل ایجاد کند و مداخله فوری ضروی است. چرا وجود یک دندان اضافه نامطلوب است؟ دندان اضافه می تواند باعث آسیب به دندان مجاور و رشد سایر دندان ها شود. بهتر است برای پیشیگری از آسیب بیشتر این دندان کشیده شود.

اطلاعاتی در مورد مزیودنس (دندان اضافی)

هر فرد در طول زندگی خود دو دسته دندان دارد؛ یک گروه، دندان های شیری و دسته دیگر دندان های دائمی هستند. تعداد دندان های شیری معمولا 20 عدد و دندان های دائمی، 32 عدد است. البته، در مواردی دندان اضافه ای نیز وجود دارد. رایج ترین نوع دندان اضافه، مزیودنس (mesiodens) است.

مزیودنس در جلوی فک بالا، در پشت و یا بین دو دندان پیشین ظاهر می شود. معمولا شکل مخروطی دارد و بیشتر در زمان داشتن دندان های شیری، دیده می شود. وجود مزیودنس، اتفاق نادری است. فراوانی آن در جمعیت به عوامل گوناگونی بستگی دارد. تخمین زده شده که حدود ۰.۱۵ تا ۱.۹ درصد از جمعیت به این وضعیت دچار می شوند. مزیودنس در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.

در صورت وجود این عارضه ، باید به موقع برای درمان اقدام کرد. اگر به موقع درمانی صورت نگیرد، مزیودنس می تواند مشکلات دندانی متعددی به وجود آورد. به همین دلیل دندانپزشکان توصیه میکنند با مراجعات دوره ای و منظم و بررسی وضعیت دهانی است که میتوان بسیاری از مشکلات در همان مراحل اولیه مشخص و درمان های لازم برای آنها انجام شود .

علت رویش مزیودنس چیست ؟

هنوز علت دقیقی برای بروز مزیودنس شناخته نشده است، اما موارد زیر می توانند در به وجود آمدن آن نقش داشته باشند:

الف – ژنتیک

ژنتیک از عواملی می باشد که می تواند در بروز بسیاری از اختلالات مربوط به دهان و دندان مانند رشد دندان های اضافه نقش داشته باشد. البته ژنتیک نه تنها در مورد مشکلات مربوط به دهان و دندان بلکه در بسیاری از مشکلات و یا عادات بدنی میتواند تاثیرگذار باشد و به همین علت است که اولین علت بروز مزیودنس را میتوان عامل ژنتیک دانست

ب – برخی بیماری ها

مشکلات و بیماری های مادرزادی مانند شکاف لب و کام، سندروم گاردنر و یا سندروم Ehler-Danlos نیز از دیگر موارد موثر در ایجاد مزیودنسمی باشند. این بیماری ها ممکن است برای همه شناخته شده نباشد به همین دلیل به طور خلاصه در مورد هر یک از این موارد اطلاعاتی جزیی را در اختیار شما قرار میدهیم :

1- شکاف لب و کام

شکاف لب و کام بیماری مادرزادی می باشد که در آن لب، کام و یا لب و کام هر دو دچار شکاف می شوند. این بیماری علاوه بر اختلالات دندانی مانند نامنظم شدن دندان ها و یا عدم رویش کامل آن ها می تواند در رویش دندان های اضافی نیز نقش داشته باشد.

2- سندروم گاردنر

سندروم گاردنر در دسته بیماری های ارثی نادر قرار می گیرد که باعث رشد غیر طبیعی بافت های بدن می شود. یکی از عوارض این سندروم رویش دندان های اضافی می باشد.

3- سندروم Ehler-Danlos

این سندروم نوعی بیماری ارثی نادر می باشد که موجب ایجاد اختلال در بافت های همبند می شود که می تواند لثه را نیز تحت تاثیر قرار دهد و در ایجاد دندان های اضافی نیز نقش داشته باشد.

ژنتیک و پوسیدگی دندان چه رابطه ای با هم دارند ؟ حتما بخوانید : تاثیر ژنتیک بر پوسیدگی دندان ها

ج – فعالیت بیش از حد برخی سلول ها

برخی سلول ها با فعالیت بیش از حد خود موجب رشد جوانه های دندان اضافی می شوند. به همین دلیل لازم است که بدانید مزیودنس میتواند به علت فعالیت های سلولی باشد که لازم است بررسی و علت های آن درمان شود .

مشکلات مزیودنس ( دندان اضافی ) چیست؟

مزیودنس از جمله مشکلات دندانی است که میتواند برای فرد مشکلاتی را ایجاد نماید ، از جمله مهمترین این مشکلات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- مشکلات زیبایی و عملکردی :

بیرون زدن دندان اضافی در دندان های جلویی زیبایی فرد را به خطر می اندازد و جلوه خوبی برای ببیننده ندارد. اما در اصل مشکلات بالینی برای فرد به وجود می آورد که با کشیدن دندان بر طرف می شود. مزیودنس  در دندان جلویی را میتوان به عنوان یکی از مشکلاتی دانست که نیاز به درمان جدی دارد .

2- بهم ریختگی و شلوغی دندان ها :

با رویش دندان اضافی ممکن است دندان های مجاور کامل رشد نکنند و بهم ریختگی و نامرتبی دندان ها را در پی داشته باشد. در صورت عدم رسیدگی به موقع، در آینده برای رفع این مشکل باید ارتودنسی انجام دهید. ارتودنسی هر چند روشی طولانی مدت برای درمان مزیودنس است ، اما به عنوان یک درمان موفق برای این بهم ریختگی های دندانی شمرده میشود.

3- ایجاد کیست یا تومور :

ما همواره به مراجعین مطب دندانپزشکی دکتر حیاتی توجه به مزیودنس را توصیه کرده ایم و همواره تاکید کرده ایم که رویش دندان اضافی را باید جدی بگیرید.در صورت عدم درمان، ممکن است از بوجود آمدن ایجاد کیست یا تومور در لثه ها اذیت شوید.

4- کج شدن و عدم بیرون زدن دندان های نرمال :

گاهی با رویش دندان های اضافی به دیگر دندان ها فشار وارد می کنند و موجب کج شدگی آن ها می شود که در این صورت غذا خوردن را سخت تر می کند. در برخی موارد نیز ممکن است رویش دندان های اضافی موجب شود تا با دندان های عادی جوش بخورد که در نهایت سبب تجزیه و پوسیدگی قرار بگیرند.

کشیدن دندان و ارتودنسی از جمله روش های درمان مزیودنس است

از دیگر مشکلات و خطرات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. تعامل با دندان‌های دیگر
  2. یکی از عوارض اصلی دندان اضافی برهمکنش با دندان‌های اطراف است. این می‌تواند به روش‌های مختلف اتفاق بیفتد، از جمله:
  3. تأخیر در رویش دندان‌های اطراف
  4. جابه‌جایی دندان‌های اطراف
  5. افزایش ازدحام در منطقه مزیودنتس
  6. ناهماهنگی دندان‌ها (مال اکلوژن) یا مشکلات ناشی از گاز گرفتن
  7. ایجاد دیاستما یا شکاف بین دو دندان جلویی شما
  8. گشاد شدن دندان‌های اطراف که در آن ریشه یا تاج دندان دارای خمیدگی غیر طبیعی است.
  9. تحلیل ریشه دندان‌های اطراف، جایی که ساختار ریشه دندان حل می‌شود.
  10. برهمکنش مزیودنتس با دندان‌های اطراف ممکن است منجر به ضرورت درمان دندانی یا ارتودنسی در آینده شود؛ بنابراین، تشخیص و درمان دندان اضافی در اسرع وقت بسیار مهم است.

دندان نهفته خطرناک است؟

دندان های نهفته باید به صورت جراحی از فک خارج شوند چون ممکن است این دندان ها به تومور « آملوپلاستیک فیبروما» تبدیل شوند؛ البته این مسئله بسیار نادر است ولی نباید آن را نادیده گرفت. این تومور حالت تهاجم موضعی دارد و به قسمت های دیگر بدن متاستاز نمی کند.

چنانچه فردی به این تومور مبتلا شود، احتمال از دست دادن فک و قطع کامل فک بسیار بالاست. دندان نهفته ممکن است حالت بدخیمی پیدا کرده و تبدیل به سرطان بافت پوششی با منشا دندانی شود که البته این مورد هم بسیار نادر است. ولی به هر حال برای رد این احتمال ها باید حتماً جراحی انجام شود

مزیودنس در بزرگسالان

در اکثر موارد، دندان اضافی در دوران کودکی شناسایی و درمان می شود. اما امکان دارد مزیودنس تا دوران بزرگسالی در دهان باقی بماند و تشخیص داده نشود. برخی علائمی که نشان دهنده وجود مزیودنس هستند، عبارتند از:

  • رشد دندان های جلو در زاویه یا موقعیت نادرست
  • وجود فاصله میان دندان های جلویی
  • غیر هم ترازی دندان های پیشین
  • متراکم شدن دندان ها
  • در نیامدن دندان های جلویی

اگر شک دارید که در دهان شما دندان اضافی وجود دارد، به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک با معاینه دندان ها و بررسی عکس های رادیوگرافی می تواند به وجود مزیودنس پی ببرد. از آنجایی که مزیودنس ها معمولا در سنین پایین شناسایی و درمان می شوند، ممکن است پس از کشیدن دندان اضافی، به درمان ارتودنسی یا دیگر درمان های دندانپزشکی نیاز پیدا کنید.

اهمیت نوشیدن شیر در جلوگیری از پوسیدگی دندان حتما بخوانید : اهمیت نوشیدن شیر در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

راه تشخیص و درمان مزیودنس  چیست ؟

از آنجا که مزیودنس در دوره رشد دندان های دائمی دیده می شود، برای رشد طبیعی دندان و فک، تشخیص آن ضروری است. این عارضه را می توان با رادیوگرافی تشخیص داد. معاینات روتین دندانپزشکی باید از سن یک سالگی شروع شود و هر شش ماه ادامه یابد. در سن ۵ سالگی، رادیوگرافی می تواند وجود شرایط غیر طبیعی را که با چشم قابل دیدن نیست، مشخص سازد.

برای تشخیص این عارضه، به معاینات دقیق و رادیوگرافی منظم نیاز است. در صورتی که این عارضه به موقع تشخیص داده نشود، می تواند رشد دندان دائمی را با تاخیر مواجه کند و یا موجب جابه جایی آن شود.

هنگامی که این عارضه کشف شود، بهترین درمان کشیدن دندان اضافه است. طبق تحقیقات، مداخله دندانپزشک پیش از سن ۵ سالگی می تواند عوارض جراحی و ناهماهنگی دندان های دائمی را کاهش دهد، در نتیجه به درمان ارتودنسی نیازی نخواهد بود. پیش از ۵ سالگی ریشه مزیودنس کاملا شکل نگرفته است، بنابراین کشیدن دندان و بهبودی پس از آن آسان تر است. ممکن است کودک به جراح دندان ارجاع داده شود تا با استفاده از بیهوشی عمومی دندان کشیده شود.

به خاطر داشته باشید

همانگونه که توضیح دادیم مزیودنس ، دندان اضافی است که در پشت و یا بین دندان های جلویی ظاهر می شود. مزیودنس معمولا در کودکی شناسایی می شود. اگر برای درمان آن اقدام به موقعی صورت نگیرد، امکان دارد مشکلات دندانی دیگری ایجاد شود؛ برای مثال، متراکم شدن دندان ها، غیر هم تراز شدن دندان ها و تاخیر در درآمدن دندان های دائمی.

معمولا پس از شناسایی این عارضه ، برای کشیدن آن اقدام می شود. ممکن است پس از کشیدن دندان، نیاز به انجام درمان های ارتودنسی یا دیگر درمان های دندانپزشکی باشد. اگر شک دارید که در دهان شما این مشکل وجود دارد، به دندانپزشک مراجعه کنید. با درمان به موقع، می توانید از بروز مشکلات دندانی جلوگیری نمایید. مراجعات دوره ای یکی از راه های مهم در تشخیص این شرایط است ، پس آن را جدی بگیرید .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی