نوشیدن شیر

نوشیدن شیر باعث استحکام دندان‌ها و محافظت از مینای دندان می‌شود. همچنین باعث تقویت استخوان فک شما می‌شود که می‌تواند به شما کمک کند دندان‌های طبیعی خود را طولانی‌تر نگه دارید و با پوسیدگی دندان مقابله می‌کند.

بسیاری بر این باور هستند که تاثیر لبنیات بر روی دندان در سلامت آنها نقش مهمی دارد. خوراکی های لبنی هزاران سال است که در رژیم غذایی انسان نقش مهمی را بر عهده دارند. ویتامین ها و مواد معدنی در لبنیات برای سلامت بدن به ویژه دندان و لثه ضروری هستند.

وجود مواد محافظتی اعم از فسفر، کلسیم و کازئین در غذاهای لبنی، خواص ضد پوسیدگی را به ارمغان آورده و بر تاثیر مفید آن افزوده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف منظم لبنیات، کاهش بروز بیماری های دندانی را در پی دارد. بنابراین تاثیر لبنیات بر روی دندان را نمی توان به سادگی نادیده گرفت.

نحوه عملکرد نوشیدن شیر بر روی دندان

همانطور که قطعا میدانید نوشیدن شیر برای سلامت دندان ها بسیار مهم است ، اما شاید برای شما این سوال مطرح باشد که نوشیدن شیر چگونه بر سلامت دندان ها مفید است و چرا همواره پزشکان نوشیدن آن را به همه توصیه میکنند . در پاسخ به این دسته از سوالات باید بگوییم که مهمترین تاثیر لبنیات بر روی دندان اینگونه است که ترکیب کازئین با فسفر و کلسیم، در راستای معدنی شدن مجدد مینای دندان عمل کرده و لایه ای محافظ بر روی دندان ایجاد می‌کند.

بدین ترتیب دندان از اسیدهای خورنده ای که پوسیدگی را سبب می شوند، محافظت می‌گردد. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه افرادی که به صورت مداوم لبنیات مصرف می‌کنند، کمتر از سایرین با مشکلات پوسیدگی دندان و بیماری لثه مواجه می‌گردند.

فواید نوشیدن شیر برای دندان

اینکه بدانیم نوشیدن شیر چه فوایدی برای بدن و مهم تر از آن برای دندان ها دارد ، میتواند انگیره مهمی برای مصرف آن باشد ، از جمله مهمترین فواید نوشیدن شیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کلسیم به ساخت استخوان و دندان‌های سالم کمک می‌کند، انقباض عضله و جریان خون را امکان‌پذیر می‌کند.
  • پروتئین برای ترمیم عضلات، بافت‌ها و پوست مهم است.
  • ویتامین D که باعث رشد استخوان و جذب کلسیم می‌شود و سیستم ایمنی بدن شما را تنظیم می‌کند.
  • ویتامین B12 که اعصاب و سلول‌های خونی شما را سالم نگه می‌دارد و به تولید DNA کمک می‌کند.
  • ویتامین A که برای بینایی، سیستم ایمنی بدن و بهداشت باروری مهم است.
  • پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات، سیگنال‌های عصبی و انقباضات عضلانی کمک می‌کند.
  • فسفر در تولید انرژی بدن نقش دارد و به آن در جذب کلسیم کمک می‌کند.
  • ریبوفلاوین به تجزیه پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.
  • نیاسین به هضم غذا کمک می‌کند.
کلسیم تا چه اندازه در سلامت دندان ها موثر است ؟ حتما بخوانید : ضرورت کلسیم برای سلامت دندان ها

آیا نوشیدن شیر تنها راه جذب کلسیم است ؟

هرچند نوشیدن شیر میتواند راه مطمئن برای جذب کلسیم لازم برای باشد ، اما بسیاری از غذا ها به وفور از این ماده دارند. برخی از آن ها مثل جایگزین های گوشت و شیر بدون لبنیات، با کلسیم غنی شده اند. شیر جو دوسر و شیر نارگیل جایگزین های گیاهی خوبی برای شیر گاو هستند.

اگر به دنیال منابع مناسب کلسیم به جز شیر هستید بهتراست یکی و یا ترکیبی از گزینه های زیر را انتخاب نمایید :

1- ماهی:

ماهی را میتوان به عنوان یکی از منابع غذایی مهم نه تنها به عنوان جایگزینی برای نوشیدن شیر بلکه منبعی مهم برای دریافت بسیار مواد مغذی برای سلامت بدن دانست و لازم آن را در رژیم غذایی خوذ قرار دهید .  نکته مهم در مورد ماهی اینکه ماهی های چرب، به ویژه آن هایی که استخوان هایشان هم مصرف می شوند، منبع خوبی از کلسیم هستند. میزان کلسیم ساردین ، ماهی سالمون و ماهی ماکرل را میتوان به عنوان بهترین گزینه ها دانست

2- شیر های گیاهی:

شیرهای گیاهی نیز معمولا با کلسیم غنی شده اند ؛ زیرا به عنوان جایگزین شیر استفاده می شوند. ز جمله این شیرهایی که میتوانند جایگزینی مناسبی به جای نوشیدن شیر معمولی باشند میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شیر بادام شیرین نشده
  • شیر جو دوسر
  • شیر سویا

3- سبزیجات:

سبزیجات برگ سبز نیز میتوانند جایگزینی برای نوشیدن شیر باشند ، این سبزیجات سرشار از کلسیم هستند. از جمله مهمترین این انواع میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کلم پیچ
  • برگ چغندر
  • کلم بروکلی

نوشیدن شیر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

به خاطر داشته باشید که شیر به دلیل قابلیت جذب بالای کلسیم موجود در آن، نوشیدنی خوبی برای دندان تان محسوب می شود. شیر مثل سایر محصولات لبنی ، منبع خوبی برای کلسیم است به راحتی توسط بدن جذب می ‌شود. سایر محصولات لبنی مثل شیر و پنیر هم حاوی کلسیمی هستند که به راحتی جذب می شوند. فرآورده های لبنی کم چرب اغلب حاوی سطح مشابهی از کلسیم هستند.

نکته مهم :

اگر به شیر گاو حساسیت دارید یا نمی توانید لاکتوز را تحمل کنید، منابع جایگزین کلسیم از جمله نوشیدنی ها و مواد غذایی غنی شده با کلسیم ( مثل شیر سویا، شیر بادام، غلات )، سبزیجات با برگ سبز تیره (مثل کلم پیچ ، اسفناج) و سویا را مصرف کنید.

تنها نوشیدن شیر کافی نیست

تنها نوشیدن شیر برای سلامت و بهداشت دهان و دندان کافی نیست و باید بدایند کهبه غیر از مصرف لبنیات، ویتامین ها و مواد معدنی زیر نه تنها برای دهان و دندان، بلکه برای کل بدن ضروری هستند:

1- کلسیم:

استخوان ها، دندان و فک عمدتا از کلسیم ساخته شده اند. کمبود کلسیم در رژیم غذایی شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار می دهد. کلسیم را می توان از غذا و نوشیدنی های مختلف شامل لبنیات (شیر، پنیر و ماست)، صدف و حتی لوبیا دریافت کرد.

2- آهن:

کمبود آهن ممکن است منجر به ابتلا به التهاب زبان شود و باعث ایجاد زخم های داخل دهان می شود. گوشت قرمز، جگر، آجیل و ادویه جات از منابع معمول آهن است.

3- ویتامین B3:

فقدان این ویتامین می تواند باعث زخم دهان همراه با نفس بد بو شود. برای کمک به افزایش ویتامین B3 در بدن باید مقدار زیادی مرغ و ماهی در وعده های غذایی خود بگنجانید.

4- ویتامین B2 و B12:

فقدان این دو ویتامین نیز می تواند باعث ابتلا به زخم دهان و آفت شود. گوشت قرمز، ماهی، مرغ، کبد و محصولات لبنی منابع عالی این ویتامین ها هستند.

اهمیت ویتامین D در سلامت دندان ها حتما بخوانید : اهمیت ویتامین D برای دندان ها

نکات طلایی برای سلامت دندان ها

اگر سلامت و بهداشت دندان ها برای شما مهم است ، لطفا به نکات طلایی زیر توجه داشته باشید :

  • مصرف غذا ها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی را به کم تر از چهار بار در روز کاهش دهید و آن ها را فقط در وعده های غذایی اصلی مصرف کنید.
  • بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید، زیرا دندان‌های تان در برابر اسید و شکر نفوذپذیرتر می‌ شوند. از آدامس های بدون قند استفاده کنید و به جای نوشابه های گازدار آب و شیر بنوشید. یادتان باشد که نوشیدنی ‌های ” بدون قند افزوده ” هم چنان حاوی قند های طبیعی هستند و هنوز هم به عنوان عوامل اسیدی یا قندی محسوب می ‌شوند.
  • دندان های تان را دو بار در روز یعنی یک بار در هر موقع از روز و بار دیگر در آخر شب با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. بعد از مسواک زدن آب اضافی داخل دهان تان را بیرون بریزید و با آب آن را نشویید؛ زیرا این کار فلوراید را روی دندان‌های تان نگه می ‌دارد.
  • روزانه بین دندان هایتان را با وسایل کمکی مثل نخ دندان و مسواک بین دندانی تمیز کنید.
  • استفاده از دهانشویه فلوراید در زمان به غیر از زمان مسواک زدن می تواند مفید باشد، زیرا خمیر دندان شما نسبت به دهانشویه تان حاوی فلوراید بیشتری است.

مراجعات دوره ای دندانپزشکی

هرچند نوشیدن شیر میتواند به تقویت مینای دندان ، استخوان ها و همینطور سلامت دندان و لثه ها کمک کند اما باید بدانید مراجعات دوره ای و منظم نیز به همین اندازه و حتی میتوان گفت بیشتر از هر نوع مراقبت دیگری برای هر فرد لازم و ضروری است . در صورتی که مراقبت های بهداشتی دهان و دندان مثل مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و همینطور استفاده از لبنیات در کنار مراجعات دوره ای میتواند به سلامت و بهداشت دهان و دندان های شما کمک کند .

در این مراجعات وضعیت دهانی و دندانی شما بررسی شده و مشکلات احتمالی مشخص و در همان مراحل ابتدایی اقدامات لازم برای درمان آن صورت میگیرد و به همین دلیل است که توصیه میکنیم این مراجعات را جدی گرفته و به آن اهمیت دهید.

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی