سفیدی روی زبان کودکان

سفیدی روی زبان کودکان یکی از مشکلات رایج در میان کودکان است که گاها میتواند باعث نگرانی برای والدین آنها شود . در همین ابتدا باید بگوییم که در روزها یا هفته های اول پس از تولد، ممکن است فرد متوجه شود که نوزاد تازه متولد شده او زبان سفید دارد، این پوشش سفید می تواند باقیمانده شیر یا برفک دهانی باشد.

سفیدی زبان نوزاد تازه متولد شده غیر معمول نیست. منبع اصلی تغذیه آنها شیر مادر یا شیر خشک است، بنابراین باقیمانده شیر روی زبان یک نوزاد وقتی به تازگی تغذیه شده می‌تواند عامل این تغییر رنگ باشد.

آیا سفیدی روی زبان کودکان خطرناک است

سفیدی روی زبان کودکان میتواند علت و نشانه بیماری باشد ، اما بیاید در یک تعریف کلی و قبل از بررسی این موضوع بیایید در مورد انواع زخم های احتمالی در دهان کودکان با هم صحبت کنیم

الف – زخم هایی که بیماری محسوب نمی شوند :

برخی از زخم های ایجاد شده در ناحیه دهان و دندان کودکان به عنوان زخم ناشی از یک بیماری شناخته نمیشوند ، این موارد عبارتند از :

1- خراش زبان کودکان :

هنگامی که دندان ها در قسمت جلویی فک پایین از لثه بیرون می زنند ، امکان دارد که تیزی دندان موجب خراش و زخم هایی زیر زبان  شود . این زخم ها طبیعی هستند و پس از مدتی ازبین می روند .

2- کیست های رویشی :

هنگامی که دندانی در حال رشد است بطور معمول خون مردگی در سطح لثه بوجود می آید که به آن کیست رویشی می گویند . این کیست بیماری نیست و عوارضی ندارد و فقط امکان دارد کمی خونریزی کند . این کیست ها معمولا در دندان های عقبی مانند دندان های آسیا اتفاق می افتد .

بایدها و نبایدهای استفاده از نخ بخیه در دندانپزشکی حتما بخوانید : اهمیت نخ بخیه چیست ؟

3- برخی از درمان های دندانپزشکی :

ممکن است بر اثر کار های دندانپزشکی مانند بی حسی قسمتی از دهان کودکان آسیب ببیند . تزریق بی حسی در کودکان موجب می شود تا بخشی از دهان که بی حس است را بجوند . زخم هایی که بر اثر جویدن بوجود می آید معمولا شکل بدی دارند و پس از ۲ هفته خوب می شوند .

4- آسیب به بافت نرم :

کودکان به دلیل این که همیشه درحال جنب و جوش و فعالیت هستند امکان دارد ضرباتی به دهانشان وارد شود ، برخی ضربات ممکن است به مخاط نرم دهان آسیب وارد کند .

ب- زخم هایی که بیماری محسوب می شوند :

در مقابل زخم هایی وجود داند که عدم توجه به آنها میتواند باعث بروز مشکلات عدیده ای برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان کودکان میتواند مشکل ساز باشد . از جمله این موارد میتوان به نکات زیر اشاره کرد :

1- التهاب لثه :

بیماری ژنژیویت یا همان التهاب لثه به دلیلرعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در کودکان رخ می دهد .

2- عفونت های ویروسی :

از جمله مهم ترین عفونت ها که میتواند مشکل ساز باشد ، عفونت های ویروسی هستند ، لازم است بدانید که این عفونت ها ممکن است در دهان کودکان زخم ایجاد کند .

3- عفونت های دندان :

اگر عفونت های دهان کودکان هر چه زود تر درمان نشوند مزمن می شوند و به صورت چرک از مخاط کنار دندان  های خراب خارج می شوند .

4- عفونت های قارچی :

این عفونت ها در دهان کودکان از نوع کاندیدیا آلبیکانس هستند ، این عفونت ممکن است در هنگام خروج کودک از کانال زایمان ایجاد شود .

علل سفیدی روی زبان کودکان چیست ؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم سفیدی روی زبان کودکان و یا داشتن زبان سفید در بین نوزادان و کودکان نسبتاً رایج است. همانطور که گفتیم بیشتر اوقات، علت آن باقی ماندن شیر روی زبان است، اما همچنین می تواند از علائم برفک دهان باشد.

نوزادان تازه متولد شده روی زبان خود تجمع شیر دارند. از آنجا که آنها به اندازه کودکان بزرگتر بزاق تولید نمی کنند، بزاق دهان آنها برای شستن شیر روی زبان کافی نیست. برخی از نوزادان مبتلا به برفک دهانی می شوند که شایع ترین عفونت قارچی دهان در نوزادان و کودکان است. رشد بیش از حد قارچی به نام کاندیدا باعث برفک می شود.

علت و درمان سفیدی روی زبان کودکان چیست ؟

علائم سفیدی روی زبان کودکان و یا برفک دهانی

برای شناخت هر بیماری و مشکل دهانی چه در بزرگسالان و چه کودکان لازم است علایم آن بیماری را بشناسید . این نکات در مورد سفیدی روی زبان کودکان نیز مستثنی نیست از جمله علائم برفک دهان در نوزادان عبارتند از :

زخم های سفید در دهان شبیه پنیر که پاک نمیشوند
لکه های سفید در گونه ها و روی زبان، لثه ها و سقف
لکه های سفید در دهان
قرمزی در دهان
ترک خوردگی در گوشه های دهان
سر و صدا هنگام غذا خوردن
صدای کلیک مانند هنگام غذا خوردن
بثورات دهان

علت سفیدی روی زبان کودکان را بهتر بشناسید ؟

بدن انسان میکروارگانیسم های مختلفی از جمله باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را در خود جای داده است. اینها با هم میکروبیوتای انسانی را تشکیل می دهند. کاندیدا آلبیکانس رایج ترین قارچ میکروبیوتای انسانی است.

کاندیدا معمولاً روی پوست و داخل بدن در جاهایی مانند دهان، گلو، روده ،واژن زندگی می کند. در بیشتر موارد، کاندیدا مشکلی ایجاد نمی کند، ولی میتواند تکثیر و باعث عفونت شود ، اگر که محیط اطراف آن تغییر کند و باعث افزایش رشد قارچ شود.

پس از تولد، سیستم ایمنی بدن یک نوزاد هنوز کاملاً آماده فعالیت نیست. سیستم ایمنی ضعیف میتواند احتمال عفونت نوزاد تازه متولد شده را افزایش داده و به کاندیدا امکان تکثیر و ایجاد برفک دهانی را بدهد. مخمر در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند، بنابراین دهان محیط مناسبی برای عفونت مخمری است.

برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها و آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است برفک دهانی ایجاد کنند. اگرچه آنتی بیوتیک ها عفونت های باکتریایی را درمان می کنند، اما باکتری های مفید را نیز از بین می برند، که می‌تواند باعث رشد کاندیدا شود. اگر‌ فردی در دوران بارداری دچار عفونت مخمری واژن شود، کاندیدا می تواند در هنگام تولد به نوزاد تازه متولد شده انتقال یابد.

آیا خلال دندان برای دندان ها مناسب است حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با خلال دندان

جلوگیری از سفیدی روی زبان کودکان

راه های مختلفی وجود دارد که به شما این امکان را میدهد تا از سفیدی روی زبان کودکان جلوگیری نمایید ، اقداماتی که والدین و مراقبان می توانند برای جلوگیری از بازگشت برفک در نوزاد خود انجام دهند، شامل موارد زیر است:

• ضدعفونی کردن تجهیزات تغذیه، بطری ها، پمپ های پستان، پستانک ها و اسباب بازی ها
  • در یخچال قرار دادن شیر پمپ شده برای جلوگیری از رشد مخمر
  • بررسی و درمان نوک سینه برای برفک در صورت شیردهی
  • خشک و پاک کردن پستان بعد از هر بار تغذیه
  • تعویض مرتب پد ها

تفاوت باقیمانده شیر و برفک دهان

این مورد که مردم ممکن است که برفک دهان و باقیمانده شیر را اشتباه بگیرند وچود دارد  ، علت این امر نیز مشخص است ، زیرا ظاهری سفیدی روی زبان چه در حالت برفک و چه شیر باقی مانده حالتی مشابه دارند. به همین دلیل اسن که تمایز بین این دو می‌تواند چالش برانگیز باشد.

برای تشخیص تفاوت، والدین می توانند با استفاده از پارچه ای گرم و مرطوب، لایه سفید را از زبان نوزاد تازه متولد شده به آرامی پاک کنند. اگر پوشش سفید پاک شود، به احتمال زیاد باقیمانده شیر است. باقیمانده شیر معمولاً بلافاصله پس از تغذیه، به دلیل بزاق کم نوزاد، بیشتر قبال رویت است.

باقی مانده شیر ظرف چند ساعت پس از تغذیه یا هنگامی که کودک شروع به تولید بزاق بیشتری می کند، ناپدید شود. برفک حتی پس از پاک کردن از سطح زبان ناپدید نمی شود، اما به صورت تکه هایی با ظاهر پنیر مانند باقی می ماند. تلاش برای از بین بردن لکه های سفید ممکن است لکه های قرمز نیز ایجاد کند که ممکن است خونریزی داشته باشد.

چه مواقعی برای درمان سفیدی روی زبان کودکان به پزشک مراجعه کنیم ؟

همانگونه که گفتیم سفیدی روی زبان کودکان میتواند علتی به جط مشکل و یا بیماری خاص باشد و در چنین شرایطس نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، اما اگر در عرض ۲ هفته سفیدی زبان از بین نرفت، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته‌باشید.

اگر دچار نشانه‌های جدی زیر شدید، زودتر با پزشک تماس بگیرید :

• احساس دردناک بودن زبان یا احساس سوزش زبان
  • وجود زخم‌های باز در دهان