خلال دندان

خلال دندان یکی از ابزارهایی است که بسیاری بعد از خوردن غذا از آن استفاده میکنند . شاید این وسیله ابزاری برای رها شدن از دست مواد غذایی بین دندان ها گزینه خوبی باشد، اما بدانید که آسیب های زیادی در استفاده از آن وجود دارد. به طور معمول، استفاده از خلال توسط افرادی که حفره های خالی در دندان های خود دارند، استفاده می شود که ذرات غذا را از بین دندان های خود بیرون بیاورند. این باعث می شود که لثه ها ضعیف شوند و همچنین احتمال بیماری های مختلف را افزایش می دهد. 

اگر میخواهید در مورد این وسیله اطلاعات کافی داشته باشید و در مورد موارد منع استفاده و بایدها و نبایدهای آن اطلاعاتی به دست آورید ، کافی است در این مقاله با ما همراه باشید تا شما ار به خلال دندان و ویژگی های آن و نکاتی مهم در مورد موضوعاتی که از آن اطلاعای ندارید را در اختیار شما قرار دهیم .

انواع خلال دندان

استفاده از خلال دندان سال های طولانی است که مورد توجه بسیاری از افراد بوده است ، با توجه به قدمت طولانی و کارایی آن در طول تاریخ انواع زیادی از آن در اشکال و جنس های مختلف ساخته شده است ، که میتوان در موارد زیر آنها را دسته بندی کرد :

1- خلال های چوبی

بیشترین ماده ای که در ساخت از آن استفاده می شود ، چوب درختان است. زیرا ؛ چوب درختان به راحتی به اندازه های کوچک تبدیل می شوند و شکل پذیر است و پس از که در دهان قرار می گیرند با بزاق دهان ترکیب می شود و از حالت خشک و شکننده بودش خارج می شود.

2- خلال های پلاستیکی

این نوع با توجه به جنس شان انعطاف پذیر هستن و راحت تر بین دندان ها رو پاک می کنند و بخاطر نداشتن لبه های تیز و برنده آسیب کمتری به لثه وارد می کنند . ویژگی منحصر به فرد این نوع ، قابل شست و شو و چند بار مصرف بودن آن ها است.

3- خلال های ساخته شده از چوب بامبو

خلال ساخته شده از بامبو، یکی دیگر از انواع خلال دندان موجود در بازار است. این چوب خواصی دارد که باعث می شود رطوبت کمی را جذب کند و پس از ترکیب با بزاق دهان به سرعت از شکل و استحکام اولیه خارج نشود.

با دندان درد در دوران شیردهی چه کنیم ؟ حتما بخوانید : پوسیدگی دندان در دوران شیردهی

مزایا استفاده از خلال دندان

هرچند این وسیله توسط دندانپزشک به عنوان وسیله ای برای تمیزی و بهداشت دندان ها تایید نمیشود اما این وسیله به جهت ویژگی های خاصی که دارد بسیار پر طرفدار است. از جمله علل محبوبیت آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- استفاده آسان

شاید مهم ترین ویژگی استفاده از آن ها  همین استفاده اسان از آن باشد . که به راحتی و در هر سنی و در هر مکانی قابل استفاده است و برای استفاده از آن نیازی به چیز دیگری مانند آب ندارد.

2- قیمت مناسب

هستند افرادی که هزینه و قیمت محصولات مراقبتی و بهداشتی دهان و دندان نسبت به کارایی آنها برایشان مهم تر است ، خلال دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست ، خلالهای دندان در حال حاضر جزو ارزان ترین ابزار محافظ و بهداشت دهان و دندان اند.

3- کنترل بر روی آن

نکته بعدی که استفاده از این وسیله را آسان میکند کنترل فرد بر روی آن است ؛ با توجه به اندازه و نوع طراحیشان می توان به راحتی بر رو آن کنترل داشت و غذا های باقی مانده را از بین دندان ها خارج کرد.

عوارض استفاده از خلال دندان چیست؟

به طور معمول، خلالهای دندان از جنس پلاستیک یا چوب ساخته می شود. برخی از افراد گاهی اوقات از خلال دندان استفاده می کنند، در حالی که افرادی هستند که به طور منظم بعد از غذا خوردن از خلال استفاده می کنند. امروزه نه تنها افراد سالخورده بلکه جوانان و حتی کودکان نیز درگیر بیماری های دندان هستند. این مسئله ثابت می کند که چرا نباید از خلال  استفاده کرد. اما عوارض استفاده نادرست از خلال چیست ؟

1- آسیب به لثه ها

دندانپزشکان می گویند که اگر هیچ مسواک یا نخ دندانی در دسترس نبود شما می توانید یک خلال را به آرامی برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید. اما اگر این خلال ، بدون دقت لازم و با قدرت زیاد استفاده شود، می تواند به لثه ها آسیب برساند. در طول استفاده از خلال ، اگر آن را به طرز اشتباهی استفاده کنید اغلب منجر به خونریزی لثه می شود.

بیمارهای لثه طول درمان طولانی دارند و اگر به موقع رسیدگی نشود مشکلات بزرگتری برای بدن از جمله عفونت ایجاد می کنند. با استفاده روزانه از خلال ، لثه ها از محل خود باز می شوند. این مسئله باعث می شود که دندان ها از بین رفته و از ریشه ضعیف شوند.

2- شکستگی دندان ها

اغلب افراد فکر می کنید که، مینای دندان هایشان به قدری سخت و محکم است که با یک تکه خرده چوب کوچک (خلال دندان) آسیب نمی بیند. اما این طور نیست. استفاده مکرر از خلال می تواند باعث شکستگی بر روی مینای دندان، دندان های ترمیم شده، و یا حتی آسیب به ریشه دندان ها، شود.

همچنین بسیاری از مردم بعد از استفاده از خلال ، شروع به جویدن آن می کنند. از آنجا که جنس خلالهای دندان از پلاستیک یا چوب می باشد، این مسئله سبب آسیب رساندن به دندان ها و تغییر شکل آن ها می شود. استفاده بیش از حد از خلال منجر به لق شدن دندان ها نیز می شود.

آیا خلال دندان برای دندان ها مناسب است

3- افزایش پوسیدگی دندان ها

شاید ندانید اما یکی از علل پوسیدگی دندان استفاده ناصحیح از این خلال های موجود در بازار است . برخی از خلال های موجود در بازار از پلاستیک ساخته می شوند. پلاستیک برای دندان ها مضر است. مواد پلاستیکی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

4- افزایش بوی بد دهان

استفاده نادرست از خلال میتواند باعث افزایش بوی بد دهان شود . اگر غذا در دندان ها برای زمان زیادی گیر کرده باشد، و از خلال دندان استفاده کنید، دهان بوی ناخوشایندی می گیرد. این بوی بد دهان مدت طولانی باقی می ماند.

5- وخیم تر کردن مشکلات دندان ها

شاید ندانید اما استفاده مداوم و غیر اصولی از خلال دندان میتواند مشکلات دندانی شما را افزایش دهد . با توجه به استفاده مداوم از خلال دندان در فضای بین دندان ها، غذای بیشتری در آن محل های خالی گیر کرده و حفره دندان ها بدتر و بزرگتر می شوند.

6- خلال دندان نمی تواند دندان ها را خوب تمیز کند

در زمان های قدیم، مردم برای تمیز کردن دندان های خود از خلال دندان استفاده می کردند. اما این مساله پیش از استفاده از مسواک و نخ دندان بوده است. در حال حاضر روش توصیه شده برای تمیز کردن دندان ها مسواک و نخ دندان است. این روش ها خیلی مطمئن تر از چرخاندن یک تکه چوب بین دندان هاست.

علت گیر کردن غذا بین دندان ها

اگر فکر میکنید خلال میتواند بعنوان عاملی برای تمیز کردن مواد ذایی باقی مانده در بین دندان ها باشد باید بگوییم سخت در اشتباه هستید . توصیه میکنیم اول بررسی کنید که علت این گیر ذایی چیست باید بدانید اگر بعد از خوردن هر غذا، مقداری از غذا بین دندان ها و روی آن گیر می کند، می تواند به دلایل زیر باشد از جمله:

  • دندان ها به شکل صحیح ترمیم و پر نشده اند.
  • دندان ها ترک خورده یا حتی سوراخ شده اند.

این دلایل باعث می شود که غذا در دندان ها گیر کنند. اگر این مشکلات، به ویژه مشکل آخر، اصلاح نگردد، می تواند منجر به مشکلات بیشتری از قبیل لق شدن دندان ها، ضعف ریشه و حتی افتادن دندان ها شود. هر چه دیرتر برای درمان اقدام کنید، مشکلات به سرعت پیشرفت می کنند.

اگر شما اغلب از خلال دندان استفاده می کنید، حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید تا مشکلات دندان ها و همچنین آسیب های احتمالی، خلال دندان را درمان کنید. امروزه خلال دندان، منفعل ترین روش برای تمیز کردن دندان ها محسوب می شود. بهترین راه حل برای تمیز کردن دندان ها، مسواک و نخ دندان است.

همه چیز در رابطه با مسواک زغالی که باید بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با مسواک زغالی که باید بدانید

خلال دندان بهتر است یا نخ دندان ؟

این سوالی است که اغلب ما از خود پرسیده‌‌‏ایم ،  خلال دندان یا نخ دندان؟ کدام بهتر است؟ اگر بخواهیم کارکردهای این دو را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که  خلال دندان زمانی کارآیی دارد که تکه‌‌‏های غذای بین دندانها قابل مشاهده باشد.

خلال می‌‌‏تواند فقط این تکه‌‌‏های مشخص را از لابلای دندان‌‌‏ها خارج کند. اما رسوبات روی دندان و دور و زیر لثه را که موجب بوی بد دهان می‌‌‏شوند را تمیز نمی‌‌‏کند. درحالی که نخ دندان ضمن خارج کردن خرده‌‌‏های غذا، رسوبات نامرئی و بزاق دهان را از روی دندانها و لثه پاک می‌‌‏کند.

همچنین استفاده از خلال دندان بسیار سختتر بوده و برای لثه‌‌‏ها هم مضر است. استفاده مکرر آن سبب عقب نشینی لثه‌‌‏ها میشود. همچنین با تولید فضاهای ناخواسته بین دندانها،. امکان تجمع غذا را در اطراف دندانها بیشتر می‌‌‏کند.

نخ دندانها از نخهای نایلونی به ضخامت های مختلف و با اسانس های خنک کننده دهان تولید می‌‌‏شوند و می‌تواند حاوی فلوراید یا بدون آن باشند. استفاده از نخ دندان به مراتب بهتر و مفیدتر از خلال دندان است و بایستی حداقل یک بار در روز استفاده شود. بهترین زمان قبل از خواب است چراکه دهان چند ساعت بی تحرک مانده و باکتریها در این فرصت طلایی رشد کرده و باعث فاسد شدن دندانها می‌‌‏شوند.

جایگزین خلال دندان چیست ؟

چند روش مورد تایید دندانپزشک برای خارج کردن غذا از دندان شما وجود دارد که ایمن تر و موثرتر از استفاده از خلال دندان است:

1- خلال دندان های پلاستیکی :

با استفاده از خلال دندان پلاستیکی می توان مسائل مربوط به خرد شدن را برطرف کرد، اگرچه اگر هنگام استفاده از آنها خشن باشید، هنوز هم می توانید لثه های خود را برش دهید.

2- نخ دندان :

استفاده از نخ دندان (به خصوص نخ مسطح موم شده) یکی از بهترین راه ها برای حذف مواد غذایی گیر کرده است. این ابزار تایید شده توسط دندانپزشک می تواند با خیال راحت بین لثه و دندان شما حرکت کند، بدون اینکه خلال دندان ایجاد کند.

3- ترکیبات خلال با نخ:

اگر نمی‌خواهید در هنگام بیرون رفتن رشته‌ای از نخ دندان بیرون بیاورید، می‌توانید از نخ دندان از پیش نخی استفاده کنید که همراه با نخ نیز ارائه می‌شود.

4- مسواک مسافرتی کوچک :

همراه با نخ دندان، استفاده از یک مسواک کوچک مسافرتی راهی مطمئن برای پاک کردن مواد غذایی گیر افتاده از بین دندان‌های شماست.

نکته مهم :  به خاطر داشته باشید که استفاده از خلال دندان هنگام برداشتن غذا از دندان شما به خوبی استفاده از نخ دندان کشیدن نیست.  استفاده از نخ دندان بسیار ایمن تر و موثرتر است

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی