مسواک زغالی

مسواک زغالی یکی از انواع مسوک است که  از زعال فعال در پروسه ساختشان بهره میبرند. این به معنی یکسان بودن جنس مسواک زغالی با زغالی که با آن کباب درست میکنیم نیست. سازنده های این نوع مسواک ادعا میکنند که این مسواک ها در برابر مسواک های دستی معمولی، تمیز کنندگی و سفید کنندگی بهتری دارند.

همچنین طی تحقیقاتی مشخص شد که باکتری های کمتری بر روی مسواک های زغالی باقی خواهند ماند. اما در مقابل این مسواک ها همچنان پدیده ای نوظهور است و نتوانسته به تاییدیه دندانپزشکان دست پیدا کند. طول عمر این مسواک ها بین ۳ تا ۴ ماه است و در زمان استفاده کمی بیشتر باید مراقب باشید تا محیط را کثیف نکنید. همچنین این مسواک ها کمی سخت تر هستند و باید با دقت بیشتری استفاده شوند.

زغال فعال چیست ؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم از زغال فعال در پروسه ساخت مسواک زغالی استفاده شده است اما آیا میدانید زغال فعال چیست ؟

بهتر است بدانید که زغال فعال یک ماده بسیار متخلخل با فواید خاصی برای سلامتی است . این زغال به دلیل ماهیت متخلخل آن مانند یک اسفنج عمل میکند . گاهی اوقات از آن برای درمان برخی مشکلات در بدن استفاده میشود ، از جمله :

  • مسمومیت و مصرف بیش از حد دارو
  • گاز روده
  • کلسترول بالا
  • خماری

زغال فعال یکی از پرکاربردترین درمان های اورژانسی برای مسمومیت و اور دوز است . به این دلیل که میتواند داروها و سایر سموم را به دام بیندازد تا توسط دستگاه گوارش شما جذب نشوند

خمیر دندان زغالی چیست

حالا که صحبت از مسواک زغالی و ماده اصلی تشکیل دهنده آن یعنی زغال فعال است ، بد نیست که کمی در مورد خمیر دندان زغالی نیز اطلاعات داشته باشیم . احتمالاً شما نمی‌دانستید که خمیر دندان زغالی نیز ار زغال فعال تهیه شده است . همانطور که در بالا اشاره کردیم زغال فعال در پی یک فرایند شیمیایی قابلیت عملکردی بیشتری دارد به همین دلیل می‌‌تواند به جذب باکتری و ذرات مواد غذایی بپردازد.

افرادی که از این نوع خمیر دندان استفاده می‌‌کنند ادعا کرده‌ اند که باعث از بین رفتن لکه‌های روی دندان می‌شود، به خوشبو شدن تنفس کمک می‌کند و باعث می‌شود دندان‌ها سفیدتر به نظر برسند. زغال فعال معمولاً از طریق یک مجموعه از ترکیبات متفاوت از قبیل استخوان، پوست نارگیل، خاک اره و هسته زیتون به دست می‌آید. زغال فعال با توجه به قابلیت بالایی که در جذب ذرات مواد غذایی و باکتری دارد در فیلترهای آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که مردان روم باستان از زغال برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده می‌کردند که امروز این روش قدیمی در دنیای مدرن مورد استفاده فراوان قرار گرفته است. طرفداران زغال فعال می‌‌کنند که دارای ترکیبات و خاصیت آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد ویروس است که به سفید شدن دندان‌ها، رفع لکه روی دندان و خوشبو شدن تنفس کمک می‌کند. این موارد از مزایای بی‌نظیر زغال فعال محسوب می‌شوند اما همچنان این سوال مطرح است که آیا خمیر دندان زغالی برای بدن ضرر دارد یا بی ضرر است.

با دندان درد در دوران شیردهی چه کنیم ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با پوسیدگی دندان در دوران شیردهی

مزایا و معایب استفاده از مسواک زغالی چیست ؟

مسواک زغالی همانند هر محصول مراقبتی و بهداشتی که شما تهیه میکنید دارای مزایا و معایبی است که بهتر است قبل از استفاده آنها را بشناسید و در مورد آن بررسی های لازم و کافی را داشته باشید ، از جمله مزایا و معایت این مسواک ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

مزایای مسواک زغالی

مزایای زایا استفاده از مسواک ذغالی در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. برخی از این مزایا عبارتند از:

1-دندانهای سفیدتر

مسواک زغالی لکه های دندان را از بین می برند و دندان شما را روشن تر نشان می دهد. این به خاطر خواص زیاد آن است. آداترو می گوید که زغال فعال لکه های مواد اسیدیمانند قهوه چای و …. را از بین می برند.

این قدرت جذب همچنین باعث افزایش سطح pH دهان می شود یعنی خاصیت صد باکتری دارند. در یک مطالعه در سال 2018 که روی 50 نفر صورت گرفت ، به افراد آموزش داده شد که هر کدام به مدت 1 هفته دندانهای خود را با  با مسواک زغالی، مسواک بزنند.

محققان دریافتند مسواک های زغالی تعداد باکتری های بیشتری نسبت به مسواک های معمولی بعد از 1 هفته جذب می کنند و مسواک غیر زغالی تقریباً دو برابر بیشتر از مسواک های زغالی باکتری را حفظ میکنند.

2-نفس تازه تر

اگر نفس تازه می خواهید ، به مسواکی نیاز دارید که پلاک ها را از بین ببرد. یکی از مطالعات اخیر نشان داد که مسواک های زغالی دقیقاً همین امر را انجام می دهند. به 25 نفر دستور داده شد که هر روز دو بار مسواک بزنند و بعد از غذا هم با مسواک معمولی و هم با مسواک زغالی مسواک بزنند.

پس از 6 هفته مشخص شد که استفاده از موی زغال ، پلاک بیشتری از مسواک معمولی برداشته است. در پایان مطالعه موهای زغالی نیز در مقایسه با مسواک معمولی کمتر فرسوده شده بودند. استفاده از مسواک زغالی مزایا و معایبی دارد. از آنجا که محبوبیت این محصولات نسبتاً جدید است ، تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات طولانی مدت آنها انجام نشده است.

مسواک زغالی چه ویژگی هایی دارد ؟

معایب مسواک زغالی

نکات منفی مسواک های زغالی علاوه بر اینکه به راحتی در دسترس نیستند ، عبارتند از:

1-ماهیت سایشی

ساییدگی باعث شده مسواک های زغالی برای انجمن دندانپزشکی آمریکا قابل قبول نباشند مهر پذیرش نگیرند. وقتی مینای دندان از بین می رود ، دیگر برگردانده نمی شود. این می تواند منجر به حساس شدن دندان ها و تغییر رنگ آن شود. به همین دلیل ، Adatrow می گوید که نباید از زغال فعال به صورت طولانی مدت استفاده شود. علاوه بر این ،د کسانی که روکش ، باندینگ یا تاج دارند نباید از زغال فعال استفاده کنند.

4-کثیفی

موهای مسواک زغالی هنوز هم می توانند فرسوده شوند. اگر چنین شود ، زغال فعال ممکن است بیرون بریزد و باعث ایجاد خرابکاری شود که برگشت آن سخت باشد.

ماملون دندان چیست ؟ حتما بخوانید : از ماملون دندان چه اطلاعاتی دارید ؟

نحوه صحیح مسواک زدن

لازم است این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که برای تمیز کردن دندان ها چه از مسواک زغالی استفاده کنید یا برقی و یا حتی مسواک معمولی ، این نحوه صحیح مسواک زدن است که میتواند ضامن تمیزی و پاکیزگی دندان های شما شود . در صورتی که روش تمیز کردن دندان ها را ندانید هیچ کدام از انواع مسواک کمکی به شما برای تمیزی دندان ها نمیکند ، پس حتما روش صحیح مسواک زدن را از دندانپزشک خود بپرسید و اطمینان حاصل نمایید که این کار را به درستی انجام میدهید .

روش های متنوع زیادی برای مسواک زدن وجود دارد که یکی از متداول ترین روش ها به این صورت می باشد که مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به خط لثه ها قرار دهیم، در فک بالا با حرکت دادن مسواک به پایین و در فک پایین بلعکس با حرکت دادن مسواک به سمت بالا دندان ها را دو تا دو تا شروع به تمیز کردن نماییم و درقسمت دندان های جلویی از نوک مسواک استفاده کنیم سطح های جونده دندان را با حرکت رفت و برگشتی و با فشار بیشتر پاک کنیم.

از افقی زدن مسواک خودداری کنید چون علاوه بر آسیب رسیدن به لثه سبب جلوگیری از تمیز شدن صحیح دندان ها می شود. مسواک مناسب باید نرم یا متوسط باشد و بر روی هر دندان 7 یا 8 بار حرکت داده شود. از وارد کردن فشار بیش از اندازه به مسواک پرهیز کنید چرا که موجب آسیب به لثه ها و تحلیل رفتن مینای دندان هایتان می شود. پس از اتمام مسواک زدن، مسواک را به خوبی با آب تمیز کنید تا اثرات باقی مانده غذا و خمیر دندان از میان الیاف مسواک پاک شود.

توصیه دندانپزشکان در مورد مسواک زغالی و محصولات مرتبط با آن

 قبل از استفاده از مسواک زغالی و یا خمیر دندان زغالی با دندان پزشک خود مشورت کنید زیرا باید اطمینان حاصل نمایید که مینای دندان شما به اندازه کافی قوی است و توانایی تحمل استفاده از خمیر دندان زغالی را دارد. در صورت موافقت دندانپزشک در مقادیر کم از خمیر دندان زغالی به همراه مسواک زغالی استفاده کنید و به آرامی دندان خود را مسواک بزنید. خمیر دندان زغالی نباید جایگزین مراقبت روزمره دندان شود. به طور کلی برنامه مراقبت از دندان باید شامل موارد زیر باشد:

  • یک یا دو بار در سال از دندان پزشک بخواهید که دندان‌های شما را به صورت تخصصی تمیز نماید و لکه‌های موجود روی سطح دندان را برطرف کند.
  • به آرامی و به کمک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید روزی دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید و استفاده از نخ دندان آبی یا نخ دندان کمک آب را در برنامه مراقبت روزانه از دندان قرار دهید. در صورتی که استفاده از نخ دندان برای شما دشوار است می‌توانید از نخ دندان آبی استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید دندان‌های سفیدتری داشته باشید از روش‌های تخصصی برای سفید کردن لایه‌های عمیق زیر مینای دندان استفاده نمایید بدون آنکه به این ساختار آسیب وارد شود.
  • در صورتی که شما دچار مشکل تنفس بدبو هستید از دهانشویه یا آدامس بدون قند استفاده کنید.

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی