ماملون دندان

ماملون دندان نوعی برجستگی روی دندان است. این برجستگی روی دندان وجود دارد زیرا دندان باید در کودکی یا اوایل نوجوانی مسیر خود را در طول لثه طی کند و از آن بیرون بزند. ماملون، قوز گردی است که در لبه دندان ها قرار دارد. آنها فقط در دندانهای پیشین ظاهر می شوند که چهار دندان جلویی در هر فک هستند. این دست اندازها هدف یا عملکرد خاصی ندارند. علاوه بر این، ماملونها در اوایل رویش دندانهای پیشین دائمی بیشتر قابل مشاهده هستند. آنها معمولاً به مرور زمان بر اثر ساییدگی ناشی از جویدن صاف می شوند.

ماملون دندان (برجستگی دندان) چیست ؟

وقتی دندان های دائمی کودکان رشد می کنند، ممکن است متوجه برجستگی ها و فرورفتگی هایی در قسمت لبه بیرونی دندان های پیشین آنها شوید که به آن ماملون گفته می شود. ماملون ها روی برخی از انواع دندان های تازه روییده (دندان هایی که به تازگی از لثه شروع به روییدن می کنند) ظاهر می شوند. روی هر دندان سه ماملون وجود دارد که با هم، یک لبه موج دار و موجی شکل ایجاد می کنند. معمولاً ماملون ها مدت زیادی دوام نمی آورند، این برآمدگی های کوچک معمولاً به مرور زمان با شروع استفاده از دندان ها برای جویدن، از بین می روند. ماملونها فقط روی دندان های آسیای جدید که تازه روییده اند به وجود می آیند.

ماملون دندان مضر نیستند. آنها همچنین با سلامتی دهان یا  در عادت های جویدن اختلال ایجاد نمی کنند. اما اگر ماملون دارید و دوست ندارید که داشته باشید و به نظرتان زیبایی شما را مختل کرده است ، در مورد برداشتن  آنها با دندان پزشک صحبت کنید. درمان و حذف ماملون ها نوعی دندان‌ پزشکی زیبایی است و روند آن به این شکل است:

  • تغییر شکل دندان
  • تراشیدن دندان
  • ترمیم مجدد دندان
  • کانتورینگ و ونیر دندان

ماملون دندان روی کدام دندان ها به وجود می آیند ؟

ماملون دندان فقط روی دندان های آسیای جدید که تازه روییده اند به وجود می آیند. آنها معمولاً در دندان های پیشین دائمی (بزرگسال) به وجود نمی آیند. هر شخص به طور معمول در مجموع هشت دندان پیشین داردف که چهار دندان در قسمت وسط بالا و چهار دندان در قسمت وسط پایین قرار دارند.

نباید از دندان های پیشین برای برش دادن غذا استفاده شود. به عنوان مثال: وقتی ساندویچ را گاز می گیرید، از این دندان ها استفاده می کنید. از آنجایی که دندان های پیشین در جلو و مرکز دهان قرار دارند، بیشتر لبخند را تشکیل می دهند و هنگام صحبت کردن، آنها قابل مشاهده ترین دندان ها هستند.

چه درمانی برای پیله دندان وجود دارد ؟ حتما بخوانید : پیله دندان چست ؟

به طور معمول، برای ماملون ها نیازی به درمان نیست. اکثر مردم سرانجام آن ها را با جویدن در مدت زمان طول چند سال از بین می برند. به طور معمول با تماس دندان های جلویی بالا و پایین، ماملون ها صاف می شوند.

اما اگر دندان ها نامرتب باشند، ماملون ها ممکن است از بین نروند. این امر معمولاً در صورتی رخ می دهد که اپن بایت داشته باشید و در آن دندان های جلویی به طور عمودی روی هم قرار نمی گیرند. در نتیجه، تماس نداشتن، ماملون ها در بزرگسالی باقی می مانند.

آیا ماملون دندان نگران کننده است ؟

نه، اصلا! این حالت بدین دلیل به وجود آمده است که ماملون دندان شما ساییده نشده است. در شرایط عادی، برجستگی های روی دندان پیشین پس از مدتی از رشد آن در اثر فرسایش، جویدن و کارکردهای روزمره دندان از بین می رود و دندان صاف می شود. اگر چنین چیزی برای شما اتفاق نیوفتاده است، نگران نباشید. با استفاده از روش های دندانپزشکی زیبایی می توانید این برجستگی ها را از بین ببرید.

همه چیز در رابطه با ماملون دندان

پس لازن است بدانید که اگر کودکی داشته باشید که در سن رشد دندان های دائمی قرار دارد و به دندان های دائمی جدید او توجه کنید، متوجه برجستگی های تیزی روی تاج دندان او می شوید. گاهی والدین زمانی که برای اولین بار با چنین چیزی رو به رو می شوند فکر می کنند چنین چیزی در دندان کودک عجیب است. خوشبختانه، هیچ چیز غیر طبیعی و عجیبی در مورد این برجستگی ها و شیارها روی دندان دائمی جلو وجود ندارد. آنها کاملا طبیعی هستند. به قدری طبیعی که برای توصیف آنها نامی علمی تعیین شده است: ماملون. وجود این برجستگی با نحوه رشد دندان دائمی در ارتباط است.

به چه دلیل بزرگسالان در دندان های جلوی خود ماملون ندارند ؟

ماملون دندان معمولا برای یک مدت کوتاهی روی دندان دیده میشوند. از آنجا که بسیار نازک و ناهموارد هستند با جویدن مواد غذایی از بین می روند. با این وجود هیچ چیزی صددرصد نیست. بعضی از بزرگسالان نیز ممکن است دندان هایشان ماملون داشته باشند. اگر در شخصی در هنگام جویدن مواد غذایی دندان های بالا و پایین یکدیگر را لمس نکنند، احتمال فرسایش نیافتن ماملون ها زیاد است. بزرگسالانی که هنوز ماملون های خود را حفظ کرده اند و از ظاهر خود ناراضی هستند، می توانند با مراجعه به دندانپزشک آنها را صاف کنند و ظاهر بهتری به دست بیاورند.

روش درمان ماملون دندان چگونه است ؟

در همین ابتدا مجددا یادآوری میکنیم که ماملون دندان هیچ آسیبی نمی رساند و سلامت دهان را مختل نمی کند. با این حال، ممکن است بخواهید به دلایل زیبایی، ماملون دندان را درمان کنید. برای درمان و زیبایی باید به دندانپزشک مراجعه کرد که با تراشیدن دندان و اصلاح دندان درست می شود.

دندانپزشک برای تراشیدن مینای دندان و صاف کردن لبه های دندان از وسایل مورد نیاز استفاده می کند که اصلا با درد روبه رو نمی شوید و حتی به بی حسی موضعی نیز ندارد، زیرا ماملون هیچ عصبی ندارد. علاوه بر این انجام آن سریع است و نیازی به زمان بازیابی و مراجعه بعدی ندارد. همچنین هزینه این نوع درمان معمولاً ارزان است و هرکسی به راحتی می تواند آن را انجام دهد.

برای کودکان خردسال، ماملون ها کاملاً طبیعی هستند و به طور کلی با گذشت زمان از بین می روند. اگر به دندانپزشک مراجعه کنید ممکن است مداخله نکند و بگوید که صبور باشید تا به مرور زمان رفع شود. کودکان تقریبا بین ۶ تا ۱۲ سالگی دندان های اولیه خود را از دست می دهند و سپس با دندان های دائمی جایگزین می شوند. دندان های مولر معمولاً اولین دندان های دائمی هستند که رشد می کنند. اکثر مردم تا سن ۲۱ سالگی تمام دندان های دائمی شان می روید.

این نکته را به خاطر داشته باشید

اگر فرزند شما روی دندان های دائمی جلو دارای برجستگی هایی است، نگران نباشید. این حالت کاملا طبیعی است و در اوایل رشد دندان ها در تمام افراد دیده می شود. برای خلاصی از دست این برجستگی ها تنها باید زمانی مراجعه کرد که فرد در بزرگسالی هنوز تغییری در دندان های خود نمی بیند. با این وجود تاکید می کنیم که وجود ماملون دندان به خودی خود مسئله ای غیر طبیعی نیست و صاف کردن ناهمواری های روی دندان توسط دندان پزشک صرفا به دلیل زیبایی و با درخواست بیمار انجام می شود.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی