پولیش کامپوزیت

پولیش کامپوزیت دندان یکی از روش های تغییر رنگ کامپوزیت های دندان است ، بهتر است بدانید که کامپوزیت دندان پس از مدتی تحت تأثیر عواملی کدر می‌شود و درخشندگی و صافی خود را تا حدودی از دست می‌دهد، به همین دلیل افراد می‌توانند با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی نسبت به پولیش کامپوزیت دندان خود اقدام کنند. با انجام این کار کامپوزیت جلا داده شده و مجدداً زیبایی خود را به دست می‌آورد.

کامپوزیت چیست؟

پیش از پرداختن به پولیش کامپوزیت، بهتر است کمی با چیستی کامپوزیت آشنا شوید. کامپوزیت یکی از انواع لمینت دندان بوده که جهت اصلاح عیوب ظاهری و بهبود لبخند افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد به کار رفته در این فرایند، همان مواد پرکردنی دندان بوده که در مطب توسط دندانپزشک به شکل دندان در آمده و با استفاده از نور خاصی در جای خود تثبیت می‌شود.

کامپوزیت نسبت به لمنیت سرامیکی، مستعد لکه گیری بیشتری بوده و به همین سبب نیاز به مراقبت ویژه دارد. در صورتی که به خوبی از کامپوزیت خود مراقبت نکنید، لکه‌هایی بر روی آن به وجود آمده که در نهایت از شفافیت و درخشندگی سابق دندان‌هایتان تا حد زیادی می‌کاهد. در صورت بروز این مشکل، راه حل پیشنهادی پولیش کامپوزیت بوده که زیبایی و براقی سابق را در دندان‌ها به وجود می‌آورد. البته پالیش دندان‌های کامپوزیت شده در آخرین مرحله انجام کامپوزیت نیز انجام می‌‌شود تا ظاهر دندان‌هایتان براق و درخشنده شود.

علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان و از دست رفتن درخشندگی آن چیست؟

اگر روکش های شما از کامپوزیت ساخته شده است، باید بدانید که احتمال لک شدن و زرد شدن کامپوزیت دندان بسیار زیاد است. چندین عامل باعث خراش کامپوزیت دندان می شود و در چنین شرایط شما نیاز به پولیش کامپوزیت دندان دارید . برخی از عوامل که باعث لک شدن کامپوزیت دندان می شود در زیر آورده شده است:

1- خمیر دندان ساینده : زمانی که دندان های خود را مسواک می زنید، خمیر دندان خراش های ریزی روی کامپوزیت ایجاد می کند که باعث جذب لکه ها می شود.

2- پولیش با پودر پومیس : در پایان جرمگیری حرفه ای دندان ها، بیشتر دندانپزشکان از پودر پومیس استفاده می کنند تا دندان های شما براق شوند. این پولیش ساینده به مینای دندان آسیب نمی رساند، اما می تواند باعث خراش روکش های کامپوزیتی شود.

3- دهان شویه حاوی الکل : الکل کامپوزیت دندان را نرم می کند و خراشیده شدن و لک شدن آن را آسان می کند.

بنابراین زمانی که دندان های خود را کامپوزیت می کنید باید مراقب باشید تا از مواد ساینده ونیر دندان استفاده نکنید.

از کجا بدانیم به پولیش دندان نیاز داریم ؟ حتما بخوانید : چه زمانی به پولیش دندان نیاز داریم ؟

چرا پولیش کامپوزیت پیشنهاد می‌شود؟

تنها مزایای پولیش کامپوزیت افزایش شفافیت و درخشندگی دندان‌ها نبوده و فواید خاص دیگری نیز دارد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد. آگاهی از این موارد شما را در انتخابتان مطمئن کرده و در عین حال با سایر فواید این کار نیز آشنا می‌شوید.

با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ممکن است باکتری‌های متعددی در میان دندان‌ها باقی مانده و در نهایت سبب پوسیدگی و مشکلات دیگری شود. در پولیش کامپوزیت تمامی این باکتری‌ها از بین رفته و در نتیجه سبب افزایش طول عمر دندان‌های طبیعی‌تان می‌شود.

از بین رفتن میکروب‌ها در جلوگیری از بیماری و عفونت لثه راهی فوق العاده کارامد بوده و بسیار پیشنهاد می‌شود. زیرا با از بین رفتن این میکروب‌ها زمینه بیماری لثه‌ها نیز حذف شده و در نتیجه احتمال عفونت، التهاب و سایر مشکلات متداول برای لثه‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

انجام پالیش کامپوزیت به طور کلی علاوه بر افزایش زیبایی ظاهر دندان‌ها، از بین بردن میکروب‌ها جهت جلوگیری از پوسیدگی، پیشگیری از بیماری لثه، از ساییده شدن دندان‌ها و سوزش لثه نیز جلوگیری کرده و به همین سبب توسط دندانپزشکان اغلب پیشنهاد می‌شود.

نکات طلایی در مورد پولیش کامپوزیت دندان

پولیش کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟

برای پولیش دندان کامپوزیت شده از ابزارهای زیر استفاده می‌شود:

1- تیغ کارباید کانتورینگ

تیغ کارباید کانتورینگ دارای انواع مختلفی است که برای انجام پالیش دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند و اغلب برای پالیش کردن نواحی حاشیه لثه مناسب هستند.

2- الماس‌های فینیشینگ

الماس‌های فینیشینگ در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارند که پس از پایان کانتورینگ، به صورت اسپری آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- پونیت‌ها

جنس پونیت‌ها از کاربید سیلیکون، اکسید آلومینیوم یا الماس است که در اندازه‌ها و شکل‌های متنوعی تولید شده و متناسب با نیاز بیمار به کار برده می‌شوند.

4- خمیرها

خمیرها ابزاری هستند که با هدف پیشگیری از خراشیده شدن سطح کامپوزیت‌ها با کمک برس‌های مخصوص و یا دیسک‌های نمدی برای پالیش کردن آنها به کار برده می‌شوند. دندانپزشک با استفاده از این ابزار، حرکات دایره‌ای را همراه با وارد کردن فشار بسیار کمی به سطح کامپوزیت‌ها انجام می‌دهد.

5- دیسک‌ها و نوارها

ناصافی‌های موجود بر روی سطح را می‌توان با استفاده از دیسک‌ها و نوارها صاف کرد.

راه های مراقبت از کامپوزیت دندان

به طور کلی کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت بالا داشته و به همین سبب باید نکات ویژه آن را بدانید. به منظور مراقبت از کامپوزیت دندان و به خصوص مراقبت بعد از پولیش کامپوزیت دندان لازم است به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید :

1- رعایت بهداشت دهان و دندان

برای جلوگیری از لکه افتادن و افزایش عمر کامپوزیت، باید به بهداشت دهان و دندان خود بیش از پیش اهمیت دهید. برای این کار کافیست روزانه حداقل دو بار دندان‌های خود را با مسواکی ملایم، مسواک زده و نخ دندان بکشید تا دندان‌ها به خوبی تمیز شوند. البته استفاده از دهانشویه فاقد الکل نیز جهت اطمینان از تمیزی کامل دندان‌ها بسیار مهم بوده و حتما باید انجام شود.

2- عدم استفاده از ابزاری از دندان‌ها

در صورتی که عادت به باز کردن در نوشابه، بطری و غیره با دندان‌های خود دارید، باید این عادت را متوقف نمایید. انجام کارهایی از این قبیل سبب وارد شدن فشار به دندان‌ها شده و در نتیجه آن، امکان شکستگی و ترک خوردگی کامپوزیت افزایش می‌یابد.

جرمگیری لثه و نکات مهمی که باید بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با جرمگیری لثه

3- رژیم غذایی مناسب

به دلیل مستعد لکه گیر بودن کامپوزیت، باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته و از مصرف مواد غذایی رنگی اعم از چای، قهوه و غیره خودداری نمایید. همچنین مصرف مواد غذایی بسیار گرم یا بسیار سرد نیز سبب منبسط یا منقبض شدن کامپوزیت شده و احتمال ترک خوردگی را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

4- مراجعه مرتب به دندانپزشک

پس از کامپوزیت همواره هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید تا وی سلامت کامپوزیت را به طور کامل بررسی نماید. همچنین در این مراجعه‌ها می‌توانید پولیش کامپوزیت نیز جهت افزایش زیبایی کامپوزیت‌ها انجام دهید و از زیبایی لبخند خود لذت ببرید.

هزینه پولیش کامپوزیت

یکی از سوالات پرتکرار پیرامون پولیش کامپوزیت دندان ، هزینه های مربوط به آن است ، در این زمینه لازم است بدانید که ، با وجود اینکه مواردی از جمله نحوه پولیش کامپوزیت دندان، دندانپزشک، شرایط دهان و دندانی فرد، مواد مورد استفاده و … روی هزینه این روش تأثیر دارند، اما می‌توان بیان کرد که پالیش دندان‌های کامپوزیت شده با هزینه بسیار کمی همراه می‌باشد.

استفاده از پولیش دندان برای چه افرادی ممنوع است ؟

اگر بیمار دچار بیماری‌های لثه مانند تحلیل بیش از اندازه لثه و یا بیرون زدگی ریشه دندان باشد، بهتر است از انجام پولیش دندان خودداری کند. همچنین حساسیت دندان، ضعیف بودن مینای دندان، انواع بیماری‌های لثه و بافت داخلی دهان، وجود پوسیدگی‌های درمان نشده و آلرژی به خمیر ساینده پولیش، از جمله مواردی هستند که ممنوعیت پولیش را به همراه دارند.

علاوه بر اینها، ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و مشکلات تنفسی می‌توانند مانع از انجام پولیش دندان شوند. به همین دلیل لازم است قبل از هرگونه اقدام ابتدا دندانپزشک را از سوابق بیماری‌های پیشین خود آگاه سازید تا در هنگام درمان با مشکل مواجه نشوید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی