پولیش دندان

پولیش دندان و جرمگیری فرایندهایی هستند که برای پاکسازی دندان‌ها از پلاک‌ها و تارتار انجام می‌شوند. جرم گیری یک روش رایج دندانپزشکی برای از بین بردن پلاک سخت شده به نام جرم است که باعث آسیب دندان‌ها و بیماری‌های لثه می‌شود.

از آنجایی که این روش ممکن است دندان‌ها را ناهموار کند، پالیش کردن دندان برای صاف کردن آنها انجام می‌شود. اما آیا پالیش دندان عوارض و یا معایبی دارد؟ برای انجام این فرایند از چه ابزاری استفاده می‌شود؟ آیا دندان‌های کامپوزیت شده را نیز می‌توان پالیش کرد؟ مراقبت‌های پس از پالیش دندان کدام‌اند؟

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان فرایندی برای از بین بردن لکه ها و صاف کردن روی سطوح دندان ها است، که آنها را براق تر و درخشان تر می کند. این فرایند باعث می شود دندان ها سفیدتر به نظر برسند و لکه های خارجی را می زداید- یعنی، لکه های ناشی از عادات بهداشت بد دهان و دندان ها.

دندانپزشکان یا دستیاران دندانپزشکان از فرچه های چرخان، پولیش هوا، یا نوارهای پولیش- اغلب در کنار خمیرهای ساینده- استفاده می کنند تا سطوح دندان ها را صیقل دهند. اغلب، پولیش کردن دندان ها در کنار سایر روش های پاکسازی دندان ها، مانند جرمگیری (استفاده از ابزارهای دستی) و رسوب زدایی (با استفاده از دستگاه برقی خاص) برای زدودن تارتار و پلاک انجام می شود. پولیش کردن دندان ها به مجموعه ای از فرایندهای دندانپزشکی اشاره دارد که هدف آنها بهبود رنگ و درخشش دندان ها است.

پولیش دندان چه تفاوتی با جرمگیری دارد ؟

پلاک و جرم دندان میتوانند به مرور زمان روی دندانها تشکیل شوند. پلاک یک لایه چسبناک است که باکتری ها از آن تغذیه میکنند و ظرف مدت کوتاهی به سطحی سفت و سخت در اطراف دندان تبدیل میشود و مسواک زدن نمیتواند این سطح را از بین ببرد و فرآیند جرمگیری تنها راه برای زدودن آن است.

پولیش کردن مرحله نهایی است که در آن لکه ها ممکن است زدوده شوند و دندانها صیقلی و درخشان شوند. گرچه پولیش کردن کاملا ضروری نیست، اما پولیش کردن دندانها پس از جرمگیری به از بین بردن لکه ها و زدودن باکتری ها از سطح ریشه های دندانها کمک میکند که فرآیند معمولی جرمگیری نمیتواند به آن دسترسی پیدا کند و آنها را بزداید. بهتر است حداقل هر 6 بار جرمگیری دندان انجام شود. پولیش کردن کمک میکند دندانها بهتر و سفید تر به نظر برسند که معمولا پس از هر بار جرمگیری توسط دندانپزشک انجام میشود.

کدام لکه ها با پولیش دندان از بین می روند؟

لکه های روی دندان دو نوع هستند: درونی و خارجی. لکه های درونی در اثر برخی بیماری ها، مصرف برخی داروها یا ابتلا به مشکلات نقص مینای دندان و عصب کشی به وجود می آیند. لکه های خارجی لکه هایی هستند که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سیگار کشیدن به وجود می آیند. لکه های سطحی را به روش های متعدد از پولیش تا بلیچینگ برطرف می کنند.

پولیش دندان تنها برای زدودن لکه های خارجی مفید است و نمی تواند لکه های درونی را از بین ببرد. یکی از مزایای این روش کاهش هزینه های دندانپزشکی زیبایی است. هزینه این روش درمانی در مقایسه با بلیچینگ دندان پایین تر است. داشتن دندان های درخشان و صاف با هزینه پایین از مزایای پولیش دندان به شمار می رود.

بایدها و نبایدهایی از جرمگیری لثه که باید بدانید حتما بخوانید : جرمگیری لثه چه زمانی انجام میشود ؟

انواع پولیش دندان کدام است ؟

پولیش دندان را میتوان به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرد که هر یک از این انواع عبارتند از :

1- پولیش درمانی :

در برخی موارد، جراحی دندان باعث می شود مقداری از سمان دندان در معرض محیط دهان قرار بگیرد، که لایه ای از بافت سخت است که ریشه دندان را پوشش می دهد. پولیش کردن این مناطق به از بین بردن میکرو فلورا (موجودات گیاهی ذره بینی یک ناحیه خاص) و اندوتوکسین های (سمی که داخل باکتری ها وجود دارد و فقط پس از انهدام باکتری خارج می شود) ناشی از تشکیل باکتری ها در آنجا کمک می کند.

2- پولیش زیبایی :

که همچنین تحت عنوان پولیش کرونال (تاجی) شناخته می شود- و در واقع تنها یک فرایند زیبایی نیست- هدف این نوع فرایند زدودن پلاک و لکه های دندان ها است. این فرایند با تکیه بر خمیرهای ساینده برای ایجاد یک رنگ سفید براق و درخشان برای دندان ها انجام می شود.

3- پولیش سطحی :

یک فرایند کاملاً زیبایی دندانپزشکی است، و زمانی است که دندانپزشکان روی صیقل دادن تاج های دندان ها تمرکز می کنند.

4- پولیش انتخابی :

این روش عبارت است از استفاده استراتژیک از پولیش کردن برای از بین بردن هر گونه لکه باقی مانده روی دندان ها یا تغییر رنگ دندان ها به دنبال جرمگیری و سایر فرایندهای پاکسازی.

از کجا بدانیم به پولیش دندان نیاز داریم ؟

فواید پولیش دندان

همانطور که گفته شد بهترین پولیش دندان به وسیله خمیرهایی به نام خمیر پروفیلکسی انجام می شود. در واقع برای پولیش سطح دندان لازم است تا این خمیر روی آن مالیده شود. مواد پولیش دندان انواع مختلفی دارند و برای زدودن برخی لکه های خارجی و پلاک ها لازم است تا از خمیرهایی با ذرات درشت تر استفاده شود تا لکه های دندان سریعتر و بهتر پاک شود. از معایب پولیش دندان نیز می توان به این نکته اشاره کرد که چون این خمیر ها قدرت سایندگی زیادی دارند ممکن است بخشی از ساختار دندان را از بین ببرد و به بافت دندان آسیب وارد کند.

به صورت کلی همه خمیرهای پروفیلاکسی دارای ذرات ریزی هستند که سطح دندان ها را تمیز، براق و صیقلی می کند حتی در طولانی مدت باعث می شود تا دندان ها سالم تر مانده و پلاک و جرم کمتری رو آن تشکیل شود. توجه داشته باشید که پولیش کردن با این خمیر ها کار آسانی نبوده و زمان می باشد.

برای در امان بودن از عوارض پولیش دندان به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • میزان چرخش ابزارهای پولیش در دقیقه
  • فشاری که پزشک معالج با ابزار پولیش مانند رابرکاپ بر روی دندان مریض اعمال می کند.
  • استفاده از خمیر پروفیلاکسی درست با درشتی ذرات مناسب
  • زمانی که بکه برای پولیش کردن دندان صرف می شود.

آیا پولیش دندان درد دارد ؟

مهمترین تفاوت پولیش دندان با جرم گیری ( پاک سازی عمیق دندان ) را می توان بدون درد بودن روند پولیش دانست که بیمار بعد از انجام آن، حس خوبی را تجربه خواهد کرد. البته در برخی موارد به دلیل زیاد بودن پلاک ها بر روی دندان، پولیش به تنهایی نمی تواند کار ساز باشد اما پولیش دندان بعد از جرم گیری باعث براق تر و زیبا تر دیده شدن دندان می شود.

دندان پزشک با استفاده از خمیر پولیش و ابزاری اتوماتیک کار پولیش را انجام می دهد و اگر لکه های روی دندان بیمار پاک نشود یا به اصلاح دندان پزشکان تبدیل به پلاک شده باشد ناچارا از ابزار پولیش هوا استفاده خواهند کرد که در آن، آب و هوا با فشار به دندان بیمار پاشیده شده و آلودگی را از بین می برد.

قهوه عاملی برای تغیر رنگ و زردی دندان حتما بخوانید : قهوه عاملی برای تغییر رنگ دندان ها است

مراحل پولیش دندان

توجه داشته باشید که پولیش دندان باید در ابتدا با خمیری انجام شود که ذرات درشت تری دارند و در ادامه مواد نرم تری برای تکمیل آن انتخاب شود. این تغییر باعث ایجاد خراش هایی کتر از ۵/۰ mcm روی دندان می شود و در نهایت این خراش ها که با برس پولیش دندان ایجاد می شوند طول موجهایی کمتر از نور مرئی به وجود می آورند که این امر منجر به براقیت سطح دندان ها می شود. با این حال باید در انتخاب مواد ساینده صبوری به خرج داد تا سختی مواد ساینده از سختی سطحی که پولیش می شود بیشتر نباشد

مراقبت های بعد از پولیش دندان ها

همواره تاکید کرده ایم به منظور بهره مندی از تاثیرات هر یک از درمان های دندانپزشکی لازم است مراقبت های بعد از آن عمل و توصیه هایی که دندانپزشک به شما ارائه میکنند را با دقت رعایت نمایید ، بنابراین لازم است بعد از پولیش دندان ها نیز به توصیه ها و مراقبت هایی که دندانپزشک به شما میگویند عمل کنید و آن را باد دقت رعایت نمایید تا نتیجه دلخواه خود را به دست آورده و درمان موفقی داشته باشید .

پس از پولیش کردن دندان ها، ممکن است لازم باشد مدتی به دهان و دندان های خود زمان بدهید تا بهبود پیدا کنند. دندانپزشک دستورالعمل های خاصی به شما خواهد داد، اما به طور کلی، شما باید حداقل به مدت ۳۰ دقیقه پس از پولیش کردن دندان ها، از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. انتظار مقداری سوزش لثه را به مدت سه روز پس از آن داشته باشید؛ ادویل(ایبوپروفن)، تیلنول (استامینوفن) یا دیگر داروهای ضد درد بدون نسخه OTC می توانند کمک کنند.

هزینه پولیش کردن دندان ها چقدر است؟

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که هزینه پولیش دندان به علل و عوامل محتلفی بستگی دارد که وچود و یا عدم وجود هر یک از این دلایل میتواند تاثیر مستقیمی بر این هزینه داشته باشد . از جمله:

1- میزان پاکسازی :

تا میزان زیادی به این بستگی دارد که آیا شما به پاکسازی های گسترده تر، کارهای روتین تر نیاز دارید، یا فرایندها را برای پولیش زیبایی انتخاب می کنید.

2- متخصص در مقابل دندانپزشک عمومی :

همکاری با یک متخصص دندانپزشکی- بر خلاف دندانپزشک عمومی- نیز ممکن است روی هزینه های شما تأثیر بگذارد.

3- پوشش بیمه :

بسته به طرح درمان شما، پاکسازی های روتین سالانه که شامل پولیش کردن است، ممکن است حتی کاملاً تحت پوشش قرار گیرد. با این حال، در صورت نیاز به پاکسازی های گسترده تر، یا اگر درمان صرفاً زیبایی باشد، ممکن است پوشش بیمه محدودتر شود.

4- مراقبت های اضافی :

در موارد عفونت لثه یا مقدار زیاد تشکیل پلاک و تارتار، ممکن است بی حسی و پاکساز های عمیق تر نیاز باشند. این ممکن است هزینه های اضافی را به بار بیاورد.

اینکه شما چقدر از جیب خود برای پولیش کردن دندان ها پرداخت می کنید، از بین سایر عوامل، به میزان و نوع پاکسازی مورد نیاز، اینکه متخصص کار را انجام می دهد یا یک دندانپزشک عمومی، و پوشش بیمه شما بستگی دارد.

پولیش دندان برای چه بیمارانی ممنوع است ؟

اگر بیمار دچار بیماری‌های لثه مانند تحلیل بیش از اندازه لثه و یا بیرون زدگی ریشه دندان باشد، بهتر است از انجام پولیش دندان خودداری کند. همچنین حساسیت دندان، ضعیف بودن مینای دندان، انواع بیماری‌های لثه و بافت داخلی دهان، وجود پوسیدگی‌های درمان نشده و آلرژی به خمیر ساینده پولیش، از جمله مواردی هستند که ممنوعیت پولیش را به همراه دارند.

علاوه بر اینها، ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و مشکلات تنفسی می‌توانند مانع از انجام پولیش دندان شوند. به همین دلیل لازم است قبل از هرگونه اقدام ابتدا دندانپزشک را از سوابق بیماری‌های پیشین خود آگاه سازید تا در هنگام درمان با مشکل مواجه نشوید.

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی