قهوه و تغییر رنگ دندان

قهوه یکی از علل مهم در تغییر رنگ دندان ها محسوب میشود . اگرچه بلافاصله پس از نوشیدن این نوشیدنی محبوب دندان‌های شما بدرنگ نمی‌شوند، اما دندان‌های افرادی که به صورت مرتب از این نوشیدنی مصرف می‌کنند بعد از گذشت زمانی شروع به تغییر رنگ می‌کند. پس از شروع ایجاد این لکه‌ها، از بین بردن آن‌ها بسیار سخت می‌شود. بهترین روش مقابله با این لکه‌ها، در وهله‌ی اول جلوگیری از ایجاد آن‌ها است.

قهوه و ایجاد لکه روی دندان

اولین مورد از معایب قهوه برای دهان و دندان، ایجاد لک (زرد رنگ) روی دندان‌ها است. این نوشیدنی محبوب حاوی موادی به نام تانن است که نوعی پلی فنول است (این عناصر ریز مغذی هستند و در غذای گیاهی یافت می‌شوند) که در آب تجزیه می شود. تانن علاوه بر این نوشیدنی در چای هم یافت می‌شود. طبق مقاله منتشر شده توسط وب سایت Healthline، تانن باعث می‌شود که ترکیبات رنگی موجود در این نوشیدنی یا چای به دندان بچسبند. وقتی این ترکیبات به دندان می‌چسبند می‌توانند یک رنگ زرد ناخواسته را به جا بگذارند. یکی از علل زردی دندان‌های افرادی که این نوشیدنی را زیاد میل می‌کنند هم همین موضوع است.

ایجاد حفره در دندان به وسیله قهوه

علاوه بر زردی دندان‌ها، ایجاد حفره روی دندان‌ها هم از مزایا و معایب مصرف قهوه است. یکی از خصوصیات قهوه اسیدی بودن آن است، بنابراین نوشیدن زیاد قهوه می‌تواند منجر به فرسایش مینای دندان‌ شود و این عمل در نهایت باعث نازک و شکننده شدن دندان‌ها می‌شود. از آنجاییکه وظیفه مینای دندان، حفظ دندان در برابر پوسیدگی و حساسیت است؛ با از بین رفتن مینای دندان، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

یکی از راه‌های کاهش اثرات منفی اسیدیته در دندان‌ها این است که بعد از نوشیدن قهوه یک لیوان آب بنوشید و حداقل ۱۵ دقیقه مسواک نزنید تا مینای دندان شما کمی سفت شود.

قهوه تنها نوشیدنی نیست که باعث ایجاد لک بر روی دندان‌ها می‌شود. برای حفظ سفیدی دندان‌هایمان باید مراقب سایر مواد غذایی و نوشیدنی‌ها که می‌توانند رنگ زرد از خود به جای بگذارند هم باشیم.

5 راه برای کاهش تغییر رنگ دندان با قهوه

اگر شما هم یکی از دوستداران و علاقمندان به نوشیدن قهوه هستید ، برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان بعد از نوشیدن آن ، توصیه میکنیم نکات زیر را با دقت رعایت نمایید :

1- به قهوه‌ی خود شیر اضافه کنید

رنگ قهوه‌ی مصرفی شما، تاثیر زیادی روی تاثیر آن در ایجاد بدرنگی دندان‌های شما دارد. زمانی که به قهوه‌ی خود شیر اضافه می‌کنید، رنگ آن کم‌تر می‌شود و در نتیجه دندان‌های شما مقاومت بیش‌تری در برابر اسید قهوه پیدا می‌کنند. همچنین، شیر دارای پروتئین‌های زیادی است که به پلی‌فنول‌های قهوه می‌چسبند و از چسبیدن آن‌ها به دندان‌های شما جلوگیری می‌کند.

درنتیجه، پلی‌فنول‌ها بدون درگیری با دندان‌های شما، مصرف می‌شوند و هضم می‌شوند. بسیار مهم است بدانید که فقط شیر حیوانات قادر به انجام این کار است. شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، پروتئین‌های این‌چنینی ندارند و نمی‌توانند دندان‌های شما را در برابر لکه‌دار شدن محافظت کنند. بسیاری بر این باور هستند که هرچه مقدار چربی شیر شما بیش‌تر باشد، قدرت محافظت آن بیش‌تر می‌شود.

روش های تخلیه آبسه دندان کدام است ؟ حتما بخوانید : تخلیه آبسه دندان چگونه انجام میشود

2- نحوه‌ی مصرف خود را تغییر دهید

قهوه‌ای که مصرف می‌کنید، اگر با دندان‌های شما تماس نداشته باشد، نمی‌تواند باعث ایجاد بدرنگی شود. ممکن است فکر کنید که در حال مصرف عادی تماسی بین قهوه و دندان‌های شما اتفاق نمی‌افتد. اما اگر آن را از فنجان می‌نوشید، باید بدانید که در این حالت قبل از بلعیده شدن، از روی دندان‌های شما و به خصوص دندان‌های جلویی عبور می‌کند. مصرف این نوشیدنی با نی روش خوبی برای جلوگیری از تماس مستقیم آن و دندان‌های شما است.

در این حالت امکان تماس با دندان‌ها را ندارند و در نتیجه، نمی‌توانند باعث ایجاد لکه‌های زرد و قهوه‌ای ‌رنگ شوند. ممکن است در ابتدای تغییر نحوه‌ی مصرف، نوشیدن آن با نی مقداری عجیب باشد، اما اگر می‌خواهید از دندان‌های خود محافظت کنید، استفاده از نی یک روش بسیار موثر به شمار می‌رود.

3- قهوه‌هایی با مقدار کافئین کم‌تر مصرف کنید

کافئین یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل شما به مصرف روزانه‌ی این نوشیدنی است. اما همین مقدار کافئین موجود در این نوشیدنی است که تعیین می‌کند چه مقدار لکه روی دندان‌های شما ایجاد شود. قهوه‌های با کافئین کم‌تر یا بدون کافئین، لکه‌های کم‌تری روی دندان‌های شما ایجاد می‌کنند.

درنتیجه، اگر قهوه‌ای انتخاب کنید که کافئین کم‌تری نسبت به قهوه‌های معمول داشته باشد، از مقدار زیادی از لکه‌های قهوه خلاصی می‌یابید. میزان کافئین این نوشیدنی ارتباط مستقیمی با میزان پلی‌فنول‌های موجود در آن دارد و در نتیجه، هرچه مقدار کافئین آن کم‌تر باشد، مقدار پلی‌فنول‌های آن نیز کم‌تر است و تاثیر کم‌تری روی دندان‌های شما دارد.

نوشیدن قهوه و ارتباط آن با تغییر رنگ دندان

4- مسواک بهتری انتخاب کنید و پس از مصرف قهوه مسواک بزنید

یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از ایجاد لکه‌ی توسط این نوشیدنی محبوب ، شستن باقی‌مانده‌های آن قبل از ایجاد لکه‌ی دائمی روی دندان‌ها است. این کار را می‌توانید با مسواک‌زدن پس از مصرف این نوشیدنی انجام دهید. اگر امکان انجام آن را ندارید، به جای آن با مقدار اندکی آب یا شیر دهان خود را تمیز کنید. شستن دهان با آب یا شیر مقدار زیادی از پسماند‌های آن را از روی دندان‌های شما می‌شوید.

دندان‌های خود را یک ساعت پس از نوشیدن این نوشیدنی مسواک بزنید. برای مسواک زدن از یک مسواک با پرزهای سفت استفاده کنید و باقیمانده‌ی قهوه‌ی روی دندان‌های خود را پاک کنید.

اما دلیل این وقفه‌ی یک ساعته چیست؟

اسید موجود در این نوشیدنی می‌تواند مینای دندان‌های شما را نرم کند. اگر بلافاصله پس از مصرف آن مسواک بزنید، در حقیقت مینای دندان‌های خود را می‌شویید! برای اطلاع از بهترین زمان مسواک‌زدن، با دندانپزشک یا ارتودنتیست متخصص خود مشورت کنید.

5- دندان‌های خود را به صورت تخصصی جرم‌گیری کنید

جرم‌گیری تخصصی دندان‌ها همیشه موثرتر از روش‌های خانگی جرم‌گیری و استفاده از خمیردندان‌های جرم‌گیری است. حتی اگر دندان‌های شما لکه‌دار نیستند، جرم‌گیری مرتب دندان‌ها توسط متخصص می‌تواند به حفظ زیبایی دندان‌های شما کمک کند. درمان‌هایی که پزشکان متخصصان به شما ارائه می‌دهند، دوام بیش‌تری دارند و پس از انجام آن‌ها دندان‌های شما مدت بیش‌تری سفید باقی می‌مانند.

به این معنی که اگر دندان‌های شما در حال حاضر لکه‌دار است، سفیدکردن تخصصی آن‌ها می‌تواند از ایجاد لکه‌های جدید جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید که سفید‌کردن مکرر دندان‌ها مضر است و لایه‌ی محافظ طبیعی دندان را از بین می‌برد. استفاده از خدمات تخصصی جرم‌گیری دندان‌ها در ترکیب با روش‌های دیگر ارائه شده بهترین نتیجه و محافظت در برابر لکه‌های این نوشیدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

قیمت پروتز دندان در سال جدید حتما بخوانید : قیمت پروتز دندان در سال جدید

دیگر مواد غذایی که باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند

بهتر است بدانید که قهوه تنها نوشیدنی نیست که می تواند بر روی دندان ها لک ایجاد کند. برای داشتن دندان هایی سفید و بی نقص، باید از مصرف بی رویه برخی مواد غذایی بپرهیزید؛ از جمله مهمترین نوشیدنی ها و مواد غذایی که باعث تغییر رنگ دندان ها میشود ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شراب قرمز
  • بلوبری، آلبالو، تمشک
  • گوجه و سس های گوجه
  • نوشابه
  • چای سیاه
  • آبنبات چوبی
  • نوشیدنی های ورزشی

به خاطر داشته باشید

همانطور گفته شد، این نوشیدنی محبوب و بسیاری از دیگر نوشیدنی ها و مواد غذایی می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. اما اگر به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشید و در نوشیدن این نوشیدنی ها تعادل را رعایت کنید، جای نگرانی نیست. بهتر است بیش از دو فنجان در روز ننوشید. به یاد داشته باشید که نباید بلافاصله پس از نوشیدن آن ، دندان هایتان را مسواک بزنید؛ زیرا این نوشیدنی اسیدی است. همچنین، اگر این نوشیدنی جزئی از برنامه غذایی هر روزتان است، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان ها تحت کنترل باشد.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی