تخلیه آبسه دندان

تخلیه آبسه دندان در مواردی که دندانپزشک تشخیص دهد به عنوان یکی از درمان های دندانپزشکی به منظور درمان آبسه دندان به کار میرود . اما در این میان سوالات بسیاری مطرح است که آبسه دندان چیست و چگونه ایجاد میشود ؟ روش های درمانی دیگری به جز تخلیه آبسه دندان برای این مشکل وجود دارد یا خیر و … از جمله سوالاتی هستند که مراجعین مطب دندانپزشکی دکتر پیام حیاتی آن را مطرح میکنند و به همین دلیل ما بر آن شدیم تا به این سوالات پاسخ دهیم .

آبسه دندان چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد روش تخلیه آبسه دندان با شما صحبت کنیم بهتر است بدانید که آبسه چیست ؟ آبسه دندان چرک‌هایی است که در ریشه دندان جمع شده و باعث عفونی شدن آن می‌شود و ممکن است در صورت درمان نشدن به موقع می‌تواند به تدریج به فضاهای عمقی مانند فضاهای اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز راه پیدا کند و موجب انسداد راه‌های تنفسی، درگیری مغز و مننژیت (التهاب پرده مغز) و درگیری خون و حتی مرگ شوند ، به همین دلیل است که روش تخلیه آبسه دندان به عنوان یکی از روش های درمانی مطرح است .

درد شدید دندان در هنگام آبسه را می‌توان چنین توضیح داد :

ورود میکروب‌ها به مغز دندان (پالپ دندان) باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می‌شود. با توجه به اینکه پالپ دندان در یک محفظه بسته واقع شده، باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می‌شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه‌های عصب دندان شده و درد دندان شروع می‌شود

علائم آبسه دندان چیست؟

درد منتشر در اطراف دهان و یا لثه مهمترین و اصلی ترین علامت و نشانه آبسه‌ها است و یا شاید نشانه ای مهم برای تخلیه آبسه دندان . دردی که در این حالت شخص مبتلا حس میکند ناگهانی است و کم کم با گذشت زمان بدتر هم میشود.

سایر علایم آبسه دندان عبارتند از:

• گسترش درد به گردن و گوش ها
  • بدتر شدن درد حین خوابیدن یا دراز کشیدن
  • دندان درد حین جویدن غذا
  • قرمز و متورم شدن لثه ها که ناشی از التهاب آن ها است
  • افزایش حساسیت دندان تقریبا به همه چیز
  • لق شدن دندان
  • بد بو شدن دهان
  • احساس مزه فلزی یا ناخوشایند در دهان
  • متورم شدن غد لنفاوی و بزاقی گردن و بناگوش
  • تب

پاره شدن، ترکاندن یا تخلیه آپسه میتواند بلافاصله باعث تسکین درد شود. اگر بعد از تسکین درد متوجه تغییر مزه دهان شدید تعجب نکنید. زیرا ترشحات و چرک داخل ‌آبسه را مزه مزه کرده اید.

چه درمانی برای سایش دندان وجود دارد ؟ حتما بخوانید : سایش دندان چه درمان هایی دارد ؟

چگونگی درمان آبسه دندان

توجه به درمان آبسه دندان یکی از نکاتی است که لازم است به آن توجه ویژه ای داشته باشید ،در صورتی که آبسه دندان درمان نشود این مسئله می تواند برای فرد خطرناک و مخرب باشد و به استخوان ها ،دندان ها و راباط های اطراف دندان صدمات و… آسیب های جدی وارد نماید و در نتیجه سبب کشیده شدن دندان شود.

روش درمان آبسه دندان به شدت آبسه بستگی دارد ،دندانپزشکان با رو شهای مختلفی می توانند آبسه دندان را درمان کنند ، که تخلیه آبسه دندان یکی از این روش هاست ، اما تنها این روش نیست ، بهتر است بدانید برای انجام این روش لازم است نکات زیر به دقت رعایت شود :

1- تخلیه آبسه دندان و عفونت آن

از جمله متداول ترین روش های درمان آبسه و عفونت در بزرگسالان ، تخلیه آبسه دندان و عفونت می باشد دندانپزشک جهت انجام این کار با احتیاط پوشش پاکت را خراش داده و عفونت را تخلیه می نماید. به خاط داشته باشید انجام این روش در خانه و بدون رعایت نکات و اصول بهداشتی میتواند عواقب و مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد ، پس حتما در این زمینه به دندانپزشک مراجعه کنید

2- جرمگیری دندان و ریشه دندان

در اغلب موارد دندانپزشک پس از تخلیه آبسه ،دندان و ریشه دندان را جرمگیری می نماید ،این امر برای برطرف کردن پلاک و جرم چسبیده به دندان ضروری می باشدو مانع از تشکیل مجدد عفونت و آبسه می شود.

3- بازیابی هدایت شده بافت لثه

جهت پیشگیری از عفونت دوباره لثه ،پاکت عمقی لثه ای ضروری می باشد.پس از بهبود آبسه ،بازیابی هدایت شده ی لثه و یا جراحی استخوان پیشنهاد می گردد.این درمان قطعی چهت ممانعت از بروز ابسه در موارد بعدی می باشد.

روش های تخلیه آبسه دندان کدام است ؟

4- جایگزین کردن روکش یا پرشدگی

در صورتی که درمان آبسه دندان در اثر تراکم مواد غذایی در اطراف نواحی که به صورت نامناسب ترمیم شده اند (مانند پر شدگی یا روکش ) اتفاق بیافتد ،امکان دارد که نیاز به ترمیم دوباره دندان باشد.

5- پیوند استخوان

با توجه به شدت مشکل ،احتمال دارد که نیاز به بازسازی استخوان باشد .جهت انجام این کار از گرافت استخوانی استفاده می گردد.در غیر این صورت نیازمند پایین اوردن سطح استخوان و انجام جراحی جهت تغییر موقعیت لثه ها و از بین بردن پاکت ها می باشد.در برخی مواقع ترکیبی از بازسازی بافت و حذف یا تغییر موقعیت بافت صورت می گیرد.

6- عصب کشی دندان

در این شرایط دندانپزشک ،فضای داخلی دندان را به طور کامل پاکسازی می کند و پس از عصب کشی ،فضای داخلی دندان را با مواد پر کننده ،پر می نماید.

7- کشیدن دندان

در برخی مواقع که روش های درمان دیگر جوابگو نمی باشند ،دندانپزشک مجبور می باشد که دندان را بکشد.استفاده از فضا نگه دار و یا پل دندانی ،جهت پیشگیری از حرکت سایر دندان ها و تغییر شکل فک مناسب است.در ضمن انجام این کار سبب می شود که از بروز عفونت های بعدی و انتقال عفونت به دندان های مجاور جلوگیری شود .چنانچه عفونت دارای شدت زیادی نباشد می توان به جای تخلیه آن از آنتی بیوتیک هم استفاده نمود.

نکته مهم :

همه موارد بالا در مورد روش درمانی تخلیه آبسه دندان انجام نمیشود و متناسب با وضعیت بیمار و وضعیت آبسه دندان وی و در نهایت تشخیص دندانپزشک این عمل انجام مبشود .

درمان فوری و اورژانسی آبسه دندان

هرچند تخلیه آبسه دندان یکی از روش های درمانی برای آبسه است اما بهتر است فردی که دچار آبسه دندان یا لثه شده، یا علائم مشکوکی دارد، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کند. گاهاً نیز ممکن است امکان مراجعه سریع به دندانپزشک وجود نداشته باشد. در این مواقع میتوانید به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. پزشک عمومی در حیطه ی درمان‌های دندانپزشکی تخصص ندارد اما میتواند تا زمان محیا شدن شرایط مراجعه شما به دندانپزشک، درد شما را با آنتی بیوتیک و مسکن آرام کند.

توجه : دندانپزشکان جزو کارکنان بخش اورژانس بیمارستان نیستند. درمان ارائه شده توسط پزشک بیمارستان نیز نمیتواند جایگزینی برای درمان دندانپزشک باشد. پزشک بیمارستان برای مقابله با مشکلات دندانی آموزش ندیده و تنها در کنترل عفونت یا درد میتواند به شما کمک کند و کاری در زمینه تخلیه آبسه دندان نمیتوانند داشته باشند

چنانچه فرد مبتلا به آبسه علائم زیر را داشت باید حتماً و سریعاً تحت درمان پزشکی قرار بگیرد. این علائم خطرناک عبارتند از:

• آبسه دارای قطر بیش از ۱ سانتی‌متر یا بزرگ‌تر از آن باشد.
  • لثه یا صورت دچار تورم شدید شده یا توده‌های سفتی بر روی آنها ایجاد شده باشد.
  • در لثه یا در دهان خونریزی داشته باشید.
  • تب بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد داشته باشید.
  • ورم کردن غدد لنفاوی ناحیه گردن.
ترمیم دندان شکسته چگونه است ؟ حتما بخوانید : ترمیم دندان شکسته چگونه است ؟

در صورت داشتن علائم زیر، فرد باید فوراً به بخش اورژانس بیمارستان منتقل شود:

• درد شدیدی که با داروی مسکن قابل کنترل نیست.
  • تنگی نفس یا سایر اختلالات تنفسی.
  • اختلال در بلع، یا دشواری در مصرف مایعات که منجر به کم آبی بدن می‌شود.
  • درد شدید حین باز کردن دهان.
  • تورم گردن یا اطراف چشم‌ها یا بطور کلی ورم شدید صورت.
  • ترشح زیاد و بیش از اندازه بزاق دهان.

آبسه دندان عقل

دندان عقل هم می تواند موجب آبسه و عفونت شود و این وضعیت نیاز به تخلیه آبسه دندان داشته باشید ، به طور معمول دندان های عقل نیمه نهفته می تواند موجب آبسه شود. اگر نیمی از دندان عقل شما زیر لثه نهفته است، لثه اطراف آن می تواند روی دندان را بگیرد و میکروب ها در لثه اطراف این دندان جمع شود و با تحریک این بافت (هنگام گاز گرفتن لثه) دندان عقل عفونی و دچار آبسه شود.

بنابراین در این مواقع لازم است ابتدا با مصرف آنتی بیوتیک مناسب، عفونت اطراف دندان عقل کنترل و سپس دندان عقل از دهان خارج شود چرا که عفونت اطراف این دندان می تواند موجب درگیری فضاهای عمقی تر هم شود که این امر خطرناک است.

ممکن نیست آبسه ها آن قدر وسیع شود که نیاز به تخلیه بافت و استخوان های صورت مانند استخوان گونه و … باشد به طور معمول چنین اتفاقی پیش نمی آید و آبسه ها موجب درگیری استخوان نمی شود که نیاز به خارج کردن استخوان باشد، فقط نیاز است عمل تخلیه آبسه دندان برای بیمار انجام شود.

هزینه تخلیه آبسه دندان چه میزان است ؟

تخلیه آبسه دندان یکی از روش های درمانی برای آبسه است ، در حالت کلی لازم است بدانید که درمان این عارضه گزینه و روش‌های متفاوتی داشته و به همین دلیل تعیین یک هزینه ی واحد برای درمان آبسه دندان و لثه ممکن نیست. متغیرهای زیادی اعم از نوع و شدت آبسه، آبسه دندان یا لثه، عوارض جانبی احتمالی و شرایط ثانویه ناشی از گسترش آبسه یا عفونت دندان به نواحی دیگر، سن و وضعیت سلامتی بیمار، نوع درمان و طول مدت درمان، متخصص مورد نیاز برای درمان، محل انجام درمان ( اعم از مطب دندانپزشکی، اورژانس یا اتاق عمل بیمارستان) و پوشش یا عدم پوشش بیمه، همگی در تعیین هزینه درمان آبسه دندان و لثه دخیل هستند.