قیمت پروتز دندان

قیمت پروتز دندان به عنوان یکی از درمان های رایج در دندانپزشکی همواره مورد توجه و سوال بوده است . سوالاتی از جمله اینکه این قیمت ها به چه عواملی بستگی دارد ، آیا این هزینه ها را در چند مرحله میتوان پرداخت کرد ، آیا پروتز دندان تحت پوشش بیمه است و ما میتوانیم از بیمه استفاده کنیم و بسیاری سوال دیگر که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد .

پروتز دندان چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به بررس عوامل موثر در قیمت پروتز دندان بپردازیم ، بهتر است بدانیم پروتز دندان چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پروتز دندان نام کلی روشی است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته از آن استفاده می شود. اگر به هر دلیلی، مانند ضربه ناگهانی، افتادن و یا خرابی دندان خود را از دست داده باشید، احتمالا واژه پروتز دندان برایتان آشنایی خواهد داشت. در واقع پروتز دندان از ایمپلنت تا دندان مصنوعی و روکش را شامل میشود.

به طور کلی جایگزینی دندان به دو روش انجام میشود :

  1. پروتز ثابت 
  2. پروتز متحرک

1 – پروتز ثابت دندان

همانگونه که از اسم این پروتز مشخص می باشد یک پروتز ثابت و غیرمتحرک بوده که به اجزای بدن فیکس خواهد شد. این نوع پروتز می تواند برای یک دندان یا چند دندان و یا کل دندان ها مورد استفاده قرار گیرد. در نظر داشته باشید که ایمپلنت دندان نیز به نوعی پروتز ثابت محسوب می شود با این تفاوت که دیگر قابل برداشتن نمی باشد. البته فراموش نکنید که هزینه ایمپلنت دندان در سال 1401 نسبت به هزینه پروتز ثابت گران تر می باشد. پروتز های ثابت شامل موارد زیر است:

  • روکش های دندانی
  • روکس های موقت
  • ونیرها
  • اینله ها و انله ها
  • ایمپلنت ها

2- پروتز دندان متحرک

قابلیت جابجایی و برداشتن دندان مصنوعی را پروتز دندان متحرک می گویند که می تواند یک تکه ای (پروتز پارسیل) و یا به صورت پروتز کامل (دنچر یا دست دندان مصنوعی) باشد. زمانی که از پروتز متحرک یک تکه ای استفاده می شود آن را بر روی دندانها تکیه می دهند. در نظر داشته باشید که برای ساخت پروتز متحرک کامل نیاز است که بیمار چندین جلسه به مرکز ایران ایمپلنت مراجعه داشته باشد. دندان مصنوعی که در لابراتوار ساخته می شود سبب می شود که هزینه پروتز دندان متحرک با هزینه پروتز دندان ثابت متفاوت باشد.

روش های تخلیه آبسه دندان کدام است ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با تخلیه آبسه دندان

چه کسانی به پروتز نیاز دارند ؟

در بالا تا حدودی به این سوال پاسخ دادیم ، اما اگر بخواهیم در این مورد بیشتر توضیح دهیم لازم است بدانید که اگر دندانهای خود را از دست داده اید، پروتز نیاز شما خواهد بود. فراموش نکنید در صورت نبود دندان، استخوان های اطراف به مرور زمان تحلیل می روند. با تحلیل استخوان، سلامت دهان و دندان شما به خطر می افتد و جایگزینی دندان جدید سخت تر خواهد شد.

اگر در اطراف محل بی دندانی، دندان دیگری داشته باشید، با گذشت زمان آنها نیز به سمت محل خالی کج می شوند. به همین علت باید به محض نبود دندان به هر دلیلی، به سراغ جایگزینی آنها بروید. در واقع میتوان گفت شرایطی که در بالا گفتیم، نشان دهنده کسانی است که نیاز به پروتز دارند و کاندیدای آن هستند.

قیمت پروتز دندان با پایه ایمپلنت

جالب است بدانید یکی از روش های دندان از دست رفته پروتز دندان با پایه ایمپلنت است ، قیمت پروتز دندان با این روش کمی گران تر است اما اگر بخواهیم در این مورد کمی بیشر بدانیم باید بگوییم که پیشرفت جدیدی که در سیستم پروتز دندان حاصل شده است میکرولاکینگ است که جهت رفع محدودیت‌های پروتزهای ثابت دندان طراحی شده است که با استفاده از ایمپلنت با پیچ و سیمان نگهداری می‌شوند.

که به آن دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت گفته می‌شود، این نوع پروتز از یک تکیه گاه با ماشین کاری دقیق و یک اتصال تشکیل شده است که شامل گلوله‌های زیرکونیا و یک فنر نیکل-تیتانیوم میباشد، بنابراین قابلیت بازیابی و ماندگاری مداوم پروتز دندان را افزایش میدهد. همچنین از عوارض ناشی از قرار دادن پیچ در لثه نیز جلوگیری میکند.

روش ساخت پروتز و تاثیر آن در قیمت پروتز دندان

بهتر است بدانید یکی از عوامل موثر در قیمت پروتز دندانروش ساخت آن است . روند ساخت پروتز دندان سه تا شش هفته طول می‌کشد و در چند جلسه انجام می‌شود. پروستودنتیست، دندانپزشک متخصص در زمینه ترمیم و جایگزینی دندان، بهترین نوع پروتز دندان را تعیین می‌کند. مراحل معمول تهیه پروتز دندان به شرح زیر است:

  • چند قالب از فک گرفته می‌شود و اندازه‌گیری‌های لازم از چگونگی ارتباط فک‌ها با هم و فضای بین آنها انجام می‌شود.
  • مدل گچی، مومی و یا الگوهای پلاستیکی به دقت تهیه می‌شود. بیمار این مدل را چند بار امتحان می‌کند، اندازه، رنگ و شکل پروتز دندان پیش از قالب‌گیری و تراش نهایی بررسی می‌شود.
  • پروتز دندان نهایی قالب‌گیری و تهیه می‌شود.
  • دستکاری در صورت لزوم انجام می‌شود.

ممکن است بیان بعضی واژه‌ها پس از قرار دادن پروتز دندان در دهان دشوار ‌شود، در چنین شرایطی سعی کنید واژگان دشوار را بلند تلفظ کنید. با تمرین کردن و به مرور زمان به صحبت کردن با پروتز دندان عادت می‌کنید.

اگر پروتز دندان هنگام حرف زدن صدا می‌دهد، با دندانپزشک تماس بگیرید. احتمال دارد پروتز دندان گاهی هنگام خندیدن، سرفه کردن یا لبخند زدن دربیاید. پروتز دندان را با فشار ملایم رو به پایین و قورت دادن آب دهان جابجا کنید. در صورت رفع نشدن مشکلات با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

قیمت پروتز دندان به چه عواملی بستگی دارد ؟

قیمت پروتز دندان در سال جدید

کاشت دندان بدون ایمپلنت همانند دیگر خدمات دندانپزشکی برای تعیین هزینه باید چندین مورد را در نظر گرفت. برای نمونه هزینه لابراتوار، جنس مورد استفاده، دستمزد دندانپزشک و دیگر موارد می تواند قیمت پروتز دندان در سال جدید را متغیر کند. فراموش نکنید که در صورت تخصص در زمینه پروتز دندان، افزایش قیمت پروتز دندان همانند هزینه ارتودنسی در سال جدید را  در پیش خواهد بود.

کاشت دندان بدون ایمپلنت همانند دیگر خدمات دندانپزشکی به گونه ای است که باید برای تعیین هزینه چندین مورد را در نظر گرفت. این موارد که باعث افزایش و یا کاهش در هزینه پروتز دندان می شوند، به شرح زیر هستند:

1- هزینه لابراتوار

از آنجایی که پروتز دندان در لابراتوار ساخته می شود، لازم است بدانید  که این هزینه لابراتوار تاثیر مستقیمی بر قیمت پروتز دندان دارد  ، اینکه کدام لابرانوار برای شما پروتز را تهیه میکند میتواند باعث تغییراتی اندک و یا کلی در این قیمت گذاری شود ولی باید بدانید همین تفاوت هاست که زیبایی و طبیعی بودن پروتز دندان شما را به همراه خواهد داشت .

2- جنس مواد استفاده شده

مواد اولیه که برای پروتز استفاده می شود، مختلف هستند و به همین دلیل در صورتی که مواد اولیه با کیفیت برای پروتز دندان استفاده شود، قیمت پروتز دندان برای کسانی که می خواهند دندان های خود را ترمیم کنند، افزایش پیدا می کند.

3- دستمزد دندانپزشک و ناثیر آن در قیمت پروتز دندان

دستمزد دندانپزشک نیز یکی از عوامل موثر در قیمت پروتز دندان است ، دستمزد هر دندانپزشک بر اساس تخصص و مهارت او در امور مورد نظر تعیین می گردد و توسط مصوبه های دولتی تعیین می شود. معمولا دندانپزشکانی که از تجربه، مهارت و تخصص بیشتری بهره مند هستند، دستمزد بیشتری نیز دارند.

4- تعداد دندان هایی که باید ترمیم شوند

با توجه به این مساله که هزینه های دندانپزشکی بر اساس هر یک واحد دندانی محاسبه می گردد، با افزایش یافتن تعداد دندان ها، هزینه پروتز دندان نیز افزایش پیدا می کند و این مساله را میتوان از جمله مواردی دانست که باعث کاهش و یا افزایش قیمت پروتز دندان در سال جدید می شوند.

5- تعرفه ارز و دلار

قیمت دلار نیز میتواند در قیمت پروتز دندان تاثیرگذار باشد ، اگر برای تهیه پروتز دندان، نیاز باشد که برخی از مواد و لوازم جانبی از کشور های خارجی وارد شوند، می توان گفت که تعرفه ارز و دلار در هزینه پروتز اثر می گذارد.

6- نوع کلینیک دندانپزشکی

کلینیک های دندانپزشکی انواع مختلفی دارند که برخی از آنها دولتی هستند و برخی خصوصی. هزینه پروتز دندان در کلینیک های دندانپزشکی دولتی ارزان تر از کلینیک های خصوصی است.

چه درمانی برای سایش دندان وجود دارد ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با سایش دندان

همچنین لازم به ذکر است که در میان کلینیک های خصوصی نیز آن دسته از کلینیک هایی که مجهز تر هستند و از امکانات بیشتری برخوردارند، خدمات مختلف دندانپزشکی در انها هزینه بر تر خواهد بود.

7- شهری که در آن برای پروتز دندان اقدام می کنید

امروزه هزینه امور مختلف پزشکی و دندانپزشکی در شهر های مختلف با هم متفاوت هستند. به عنوان مثال: هزینه دندانپزشکی مختلف از جمله پروتز دندان در شهر های بزرگ مانند تهران بیشتر از شهرهای دیگر است. اما در شهرهایی کوچکتر می توانید قیمت پروتز دندان کمتر از شهرهای بزرگ زیر نظر پزشکان کاربلد در نظر بگیرید که میتواند برای شما بهتر باشد .

به خاطر داشته باشید

قیمت پروتز دندان میتواند در مواردی گران باشد ، اما نکته ای که لازم است بدانید رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی بعد از انجام پروتز دندان است ، پس برای استفاده درست از این پروتز های دندانی لازم است نکات زیر را با دقت رعایت کرده و حتما برای بررسی وضعیت این پروتزها مراجهات دوره ای را جدی بگیرید ، این نکات مراقبتی عبارتند از :

  • دوبار مسواک زدن در طول روز واجب است
  • در روزهای ابتدایی به هنگام خوابیدن پروتز دندان را از دهان خارج نکنید
  • به هنگام تمیز کردن آن دقت لازم را داشته باشید
  • برای تمیز کردن سطح خارجی آن بایستی از مسواک مخصوص دندان مصنوعی استفاده کرد
  • برای تمیز کردن دهان، لثه و مخاط داخلی دهان از مسواک نرم استفاده شود
  • در طول هفته، یکبار دندان مصنوعی یا پروتز دندان متحرک را در محلول ضدعفونی کننده به مدت 8 ساعت نگه دارید
  • به هنگام عدم استفاده از پروتز دندان متحرک آن را در ظرف آب نمک قرار دهید
  • به هنگام حمام رفتن پروتز دندان را در محلول تمیزکننده قرار دهید
  • بعد از خوردن غذاهای رنگی حتما پروتز دندان متحرک را تمیز کنید

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی