جرمگیری لثه

جرمگیری لثه برای اینکه باکتری ها و همچنین پلاک های ایجاد شده در حد فاصل و یا میان دندان ها و لثه از بین برده شود ، توسط دندانپزشک انجام میشود و با جرمگیری دندان متفاوت است . برخی بر این تصور هستند که جرمگیری لثه همان جرمگیری دندان است ، که این مورد درست نیست .

این روش زمانی انجام میشود که فاصله و فضای بین دندان و لثه بسیار زیاد و عمیق می شود و این امر موجب می شود که جرم زیادی وارد آن شود و بخاطر ماندگاری در این فضا، بافت های لثه و دندان را دچار آسیب نماید. در چنین مواردی با انجام جرم گیری لثه ابتدا رسوبات را بر طرف می کنند و در نهایت به از بین بردن فضای ایجاد شده می پردازند.

تفاوت جرمگیری لثه با جرمگیری دندان چیست ؟

جرم گیری لثه و جرم گیری دندان بسیار شبیه به هم هستند چرا که در هر دو قرار است از دندان در برابر پوسیدگی ناشی از جمع شدن پلاک‌ها جلوگیری شود. اما تفاوت اصلی این دو روش در عمق جرم گیری است. در جرم گیری دندان معمولا این کار به روی سطح دندان انجام می‌شود و به لثه و محل اتصال آن به دندان برخوردی ایجاد نمی‌شود. احتمال اینکه وضعیت دندان و لثه در روش اول بهتر باشد وجود دارد. اما اگه این جرم‌ها و پلاک‌ها از روی دندان به زیر لثه منتقل شده باشند دیگر با یک جرم گیری سطحی دندان برطرف نمی‌شوند.

یک تفاوت دیگری که می‌توان بین این دو روش درمان مشاهده کرد میزان دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از آن است. در این روش چون لثه درگیر بوده است ممکن است ملتهب شود و معمولا روز اول بعد از درمان مراقبت از آن بسیار مهم خواهد بود.

مزایا و عوارض جرمگیری لثه کدام است

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هر درمانی دارای مزایا و همچنین عوارضی است که این مورد در زمینه جرمگیری لثه نیز وجود دارد ، با ما همراه باشید تا مزایا و عوارض این درمان را با هم بررسی کنیم :

مزایای جرم گیری لثه

از جمله مزایایی مهم این درمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• از حاد شدن بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند و به نوعی به زنده شدن و احیای لثه کمک می‌کند.
  • از مزایای آن می‌توان به محافظت از ریشه دندان در برابر باکتری و پلاک‌ها اشاره کرد.
  • دندان‌ها را بیش از هر درمان دیگری سفید و جرم گیری می‌کند.
  • به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.
قهوه عاملی برای تغیر رنگ و زردی دندان حتما بخوانید : قهوه عاملی برای تغییر رنگ دندان

عوارض جرمگیری دندان

در کنار مزایای این روش، این کار معایبی نیز به همراه دارد. هرچند نمی‌توان آن‌ها را خطر تلقی کرد اما ممکن است برای برخی افراد عوارضی بهمرا داشته باشد:

• ممکن است برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف یا نقص ایمنی دارند مضر باشد.
  • اگر به درستی انجام نشود فقط موجب تسکیل لثه می‌شود و بیماری لثه را درمان نکند. هرچند لازم است بدانید جرم گیری لثه یک روش درمانی برای تمامی بیماری‌های لثه نیست و بیشتر نقش پیشگیری را ایفا می‌کند تا درمان. اگر شدت بیماری لثه بالا باشد ممکن است به جراحی لثه با لیزر نیاز باشد.
  • ممکن است موجب عقب رفتن لثه شود که این مساله به روی ظاهر لبخند شما تاثیرگذار خواهد بود.

مراحل جرم‌گیری لثه چگونه است ؟

مراحل کلی جرم‌گیری لثه تفاوت چندانی با جرم‌گیری دندان ندارد. به طور کلی جرم‌گیری لثه شامل موارد زیر است:

1- تزریق ماده بی‌حس‌کننده برای جرمگیری لثه

دقیقاً همانند فرایند جرم‌گیری دندان، دندانپزشک از مواد بی‌حس‌کننده برای از بین بردن درد حاصل از جرم‌گیری استفاده می‌کند. این بی‌حسی به شکل موضوعی صورت می‌گیرد و پس از جرم‌گیری از بین می‌رود، بنابراین نیاز نیست در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشید. بخش بعدی در زمینه تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه، نحوه استفاده از ابزارهای مختلف برای نابودکردن پلاک‌های لثه است.

2- استفاده از ابزار مختلف جهت از بین بردن پلاک‌های بر روی لثه

پس از بی‌حس شدن کامل دهان شما، دندان‌پزشک نسبت به استفاده از ابزارهای مختلف جهت از بین بردن پلاک‌هایی که به علت نوشیدن و بلعیدن غذاهای مختلف بر روی لثه شما ایجاد شده‌اند اقدام می‌کند. مهم‌ترین ابزارهایی که برای این کار مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

• ابزار موسوم به اسکیلر
  • ابزار‌های اولتراسونیک

دندانپزشک شما با کمک این ابزارها کلیه رسوبات را به ترتیب از بین می‌برد. به علت استفاده از ماده بی‌حسی هیچ‌گونه درد خاصی را حس نخواهید کرد. ابزارهای اسکیلر دارای دندانه‌های خاصی هستند که به دندانپزشک کمک می‌‌کند تا پلاک‌های ایجاد شده بر روی لثه شما را بدون آسیب زدن به دندان از دهان خارج کنند.

3- استفاده از آنتی‌بیوتیک بعد از جرمگیری لثه

بلافاصله پس از اینکه پلاک‌ها و رسوبات توسط اسکیلر و یا ابزارهای اولتراسونیک برداشته شدند، موادی موسوم به فیبرهای آنتی‌بیوتیک در دهان شما قرار داده می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها مزایای فوق‌العاده‌ای دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوگیری از ایجاد عفونت و همچنین تسکین درد اشاره کرد. علاوه بر این، بهره‌گیری از فیبرهای آنتی‌بیوتیک موجب می‌شود تا فرایند بهبودی لثه شما بهبود یابد.

جرمگیری لثه و نکات مهمی که باید بدانید

مراقبت های بعد از جرمگیری لثه چگونه است ؟

پس از جرم‌گیری لثه ممکن است لثه‌های شما کمی حساس شوند، به همین دلیل توصیه می‌شود که پس از جرم‌گیری، مراحل مربوط به بهداشت دهان و دندان خود را بادقت دنبال کنید. مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن پس از جرم‌گیری مهم‌ترین موارد جهت جلوگیری از التهاب لثه پس از جرم‌گیری به شمار می‌آیند.

البته نکته مهم در این زمینه آن است که مسواک زدن را با روندی آرام پیش ببرید، زیرا فشار بیش از حد به لثه و همچنین دندان‌ها می‌تواند موجب ایجاد آسیب شود.

بهره‌گیری از آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط دندانپزشک نیز از مهم‌ترین نکاتی به شمار می‌آید که بعد از جرمگیری باید از آن پیروی کنید. این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به شما هم در تسکین درد و هم در جلوگیری از ایجاد عفونت‌های مختلف کمک کنند.

در چند روز ابتدایی بعد از جرم‌گیری روزی ۲ تا ۳ بار آب نمک قرقره کنید. آب نمک را می‌توان از جمله رایج‌ترین درمان‌های خانگی در این زمینه دانست، علت این امر به خاصیت ضد التهابی آب نمک برمی‌گردد. جالب اینجاست که آب نمک جهت کاهش دندان درد نیز به شما کمک می‌‌کند.

مراجعه منظم به دنداپزشک را نباید از یاد ببرید. تفاوتی ندارد که جرم‌گیری دندان یا لثه انجام داده‌اید، بهتر است هر چند مدت یکبار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا هم دندان‌ها و هم لثه شما مورد بررسی قرار بگیرد.

خوردن غذاها نرم پس از جرم‌گیری لثه و دندان یکی دیگر از موارد مهم در زمینه مراقبت‌های خانگی پس از جرم‌گیری دندان و لثه به شمار می‌آید. دندان‌ها و لثه پس از جرم‌گیری کمی‌ حساس‌تر می‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که تا چند مدت پس از جرم‌گیری تنها از غذاهای نرم استفاده کنید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم یا سرد خودداری کنید. به دلیل حساس شدن دندان‌ها و لثه‌ها پس از جرم‌گیری مواد غذایی خیلی سرد یا گرم می‌تواند برای بیمار آزار دهنده باشد.

تا ۴۸ ساعت بعد از جرم‌گیری لثه از کشیدن سیگار خودداری کنید. سیگار کشیدن بعد از جرم‌گیری باعث تشدید التهاب لثه شده و روند بهبود را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

از مصرف خمیردندان‌های سفید کننده و حاوی جوش شیرین خودداری کنید. زیرا این محصولات باعث تحریک لثه‌ها بعد از جرم‌گیری می‌شوند. توصیه می‌شود تا چند روز از خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.

جرمگیری لثه در چند جلسه است ؟

تعداد کل جلسات جرمگیری لثه بستگی به شدت بیماری و روند درمان دارد. هرچه شدت بیماری بیشتر باشد، امکان خونریزی خفیف و التهاب در حین درمان افزایش پیدا خواهد کرد. در این صورت دندانپزشک تا جایی می‌تواند درمان را پیش ببرد و در ادامه درمان متوقف خواهد شد.

جلسه دیگری هماهنگ می‌شود که در این مدت زمان شما باید به توصیه‌های دندانپزشک به خوبی عمل کنید. بهداشت دهان در این دوران باید بیش از پیش انجام گیرد. ممکن است در جلسه دوم درمان به اتمام برسد، اما اگر توصیه‌های بهداشتی را به طور کامل انجام نداده باشید، ممکن است به جلسه دیگری نیاز پیدا کنید.

قیمت پروتز دندان به چه عواملی بستگی دارد ؟ حتما بخوانید : قیمت پروتز دندان در سال جدید

سؤالات متداول

سوالات زیر از جمله سوالات رایج در مورد جرمگیری لثه است که مراجعین مطب دندانپزشکی دکتر حیاتی از ما میپرسند :

1- جرم گیری زیر لثه چیست؟

فرایند جرم گیری ریشه دندان یا جرمگیری لثه شامل تمیز کردن دقیق پلاک و جرم جمع شده روی ریشه دندان یا زیر لثه می‌شود. دندانپزشک برای انجام این کار مقدار از بافت لثه را از روی دندان بلند می‌کند تا دسترسی به ریشه آن پیدا کند و بتواند آن را کاملاً تمیز کند. این درمان به بهبود سریع عفونت لثه و از بین بردن خطر از دست دادن دندان کمک می‌کند.

2- چه مدت طول می‌کشد تا لثه‌ها بعد از جرم گیری خوب شوند؟

بیماران معمولاً دو هفته بعد از جرم گیری زیر لثه متوجه بهبودی آنها می‌شوند که در این حالت لثه‌ها بدون درد و خونریزی خواهند بود و به رنگ صورتی روشن درمی‌آیند. گاهی ممکن است لثه‌ها و دندان‌های بیمار به مدت 6 هفته به سردی و گرمی و گاهی به شیرینی حساسیت نشان دهند که این امر طبیعی است و رفته رفته از بین می‌رود.

3- آیا جرمگیری لثه به لثه‌ها آسیب می‌رساند؟

خیر. انجام این اقدام نه تنها آسیبی به لثه‌ها نمی‌رساند، بلکه به درمان بیماری‌های لثه و پیشگیری از بدتر شدن آنها و به خطر افتادن سلامت لثه و دندان کمک می‌کند.

4- آیا جرمگیری لثه در منزل ممکن است؟

خیر این اقدام درمانی نیاز به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دارد و نمی توانید برای درمان ان در منزل اقدامی انجام دهید.