هزینه کشیدن دندان عقل

هزینه کشیدن دندان عقل به عنوان یکی از هزینه های رایج در دندانپزشکی محسوب میشود ، اما این هزینه بطور ثابت و مشخص نیست و عوامل مختلفی میتواند این هزینه را دستخوش تغییرات اساسی کند . لازم است به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید که بسیاری از افراد در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی دندان عقل خود را می‌کشند، اما لازم نیست که همه این کار را انجام بدهند.

با اینکه متخصصان دندانپزشکی درباره کشیدن دندان عقل عقاید متفاوتی دارند اما اگر فکر می‌کنید که باید دندان عقل خود را بکشید، بهترین کار این است که با یک دندانپزشک مشورت کنید. هزینه کشیدن دندان عقل با جراحی بیشتر از کشیدن ساده دندان خواهد بود. مجددا تاکید میکنیم که متغیرهای زیادی وجود دارد که می‌تواند بر هزینه کشیدن یک یا چند دندان عقل تأثیر بگذارد که در این بخش به آن خواهیم پرداخت

دلیل کشیدن دندان چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم به بررسی هزینه کشیدن دندان عقل بپردازیم لازم است دلایل کشیدن دندان را با هم بررسی کنیم ، بهتر است بدانید دلایلی متفاوتی وجود دارد که فرد مجبور به کشیدن دندان های خود از جمله دندان عقل میشود که این دلایل عبارتند از :

1- ارتودنسی دندان

گاهی نیاز است برای درمان ارتودنسی برخی از دندان ها خارج شوند. در صورتی که فضای کافی برای صاف و مرتب شدن دندان ها وجود نداشته باشد، ممکن است متخصص ارتودنسی یک یا چند دندان که اهمیت کمتری دارند را از دهان بیمار خارج کند تا جا برای سایر دندان ها باز شود البته در میان این دندان ها گاها دندان عقل نیز دیده میشود که با کشیدن آن فضای کافی برای سایر دندان ها ایجاد می شود .

2- عفونت لثه

عفونت لثه یکی از دلایلی است که میتواند باعث کشیده دندان شود ، بهتر است بدانید که چنانچه عفونت لثه باعث تخریب استخوان و بافت های اطراف شود، دندان لق می شود که در این صورت در اکثر مواقع کشیدن دندان تجویز می شود .

از مزایا و معایب لمینت متحرک دندان چه میدانید ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با لمینت متحرک دندان

3- عفونت دهان

در صورتی که پوسیدگی دندان شدید باشد و به پالپ دندان و عصب دندان برسد، در حالی که عفونت ایجاد شده با عصب کشی دندان قابل درمان نباشد در این صورت کشیدن دندان تجویز می شود. این عفونت میتواند شامل عفونت دندان عقل نیز باشد و خود یکی از علل مهم در هزینه کشیدن دندان عقل محسوب میشود .

4- خطر ایجاد عفونت

شاید این نکته کمتر به گوش شما خورده باشد اما در صورتی که سیستم ایمنی فرد به دلیل بیماری یا شرایط بدنی که دارد ضعیف باشد، خطر عفونت بسیار بالا می رود؛ مانند افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند یا عمل پیوند عضو انجام داده اند. بنابراین در صورتی که دندانی در معرض خطر عفونت قرار داشته باشد، دندانپزشک ترجیح می دهد که آن دندان را از دهان خارج کند تا بیمار از عوارض آن در امان بماند.

علل مهم برای کشیدن دندان عقل

هرچند بسیاری از افراد با دندان‌های عقل خود مشکلی ندارند و نیازی به کشیدن آن‌ها ندارند. با وجود این، بسیاری از متخصصان دندانپزشکی توصیه می‌کنند اگر موارد زیر را تجربه کردید، دندان عقل خود را بکشید ، علل توصیه شده در یزر گاها میتواند روی هزینه کشیدن دندان عقل تاثیرات ویژه ای داشته باشد ، پس به این موارد دقت ویژه ای داشته باشید :

1- نبودن فضای کافی برای دندان‌های عقل

بیشتر ما در دهان خود تقریباً 28 دندان داریم که تعداد دندان‌های ما قبل از رشد دندان عقل است. وقتی چهار دندان عقل به آن‌ها اضافه شود، 32 دندان خواهیم داشت که سعی می‌کنند در فضای محدود موجود در فک جا بگیرند.

وقتی فک به اندازه کافی بزرگ نباشد، دندان‌های عقل ممکن است تحت فشار قرار بگیرند. در این صورت آن‌ها قادر به رشد کامل نیستند و یا به صورت اشتباهی رشد می‌کنند. در این حالت، کشیدن دندان‌های عقل باعث می‌شود که تمام دندان‌های شما فضای کافی داشته باشد.

2- تجربه درد لثه دندان عقل

این درد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد که می‌تواند از دندان‌های عقل نیمه رشد کرده شما ناشی شده باشد. هنگامی که مواد غذایی و باکتری‌ها در این مناطق به دام می‌افتند، می‌توانند یک عفونت بسیار دردناک معروف به پریکورونییت را ایجاد کنند.

کشیدن دندان‌های عقل در این حالت از بروز عفونت بیشتر جلوگیری می‌کند و بهتر است توجه داشته باشید عدم کشیدن این دندان در چنین شرایطی میتواند باعث افزایش هزینه کشیدن دندان عقل در موارد بعدی شود ، پس به آن دقت کنید .

3- کج رشد کردن دندان‌های عقل

اگر دندان‌های عقل شما کاملاً رشد کنند اما به کج باشند، می‌توانند باعث شوند دندان‌های شما به مرور زمان تغییر و حرکت کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که دندان‌های عقل کج بتوانند به دندان‌های اطراف خود آسیب برسانند. در این صورت اگر دندان عقل خود را بکشید، از سایر دندان‌های خود محافظت کرده‌اید.

4- وجود کیست روی دندان عقل

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه کنار دندان پر از مایع شود. وقتی این اتفاق بیفتد، می‌تواند ساختارهای اطراف آن مانند ریشه استخوان یا دندان را از بین ببرد. در موارد نادر، کیست درمان نشده می‌تواند منجر به توموری شود که ممکن است برای برطرف کردن آن به یک عمل جراحی جدی‌تر نیاز باشد.

آیا می دانید هزینه کشیدن دندان عقل چه میزان است ؟

جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود؟

جراحی دندان عقل که به طور معمول به تحت عنوان یک جراحی سرپایی معرفی شده است، در بیمارستان و یا کلینیک قابل انجام است. پس از جراحی شما می توانید در همان روز به خانه رفته و به روال عادی زندگی خود مشغول باشید.

نوع جراحی دندان عقل خود یکی از عوامل موثر در هزینه کشیدن دندان عقل است ، به همین دلیل لازم است انواع جراحی های مربوط به کشیدن دندان عقل را بشناسید تا بتوانید علت افزایش هزینه کشیدن دندان عقل را بدانید ، از حمله انواع این جراحی ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- بی حسی موضعی

در این نوع جراحی دندان عقل متخصص یا جراح دهان با کمک یک یا چند تزریق در محل دندان عقل، عمل بی حسی را انجام می دهد. البته قبل از خود تزریق متخصص یا جراح دندان عقل با کمک ماده ای لثه بیمار را تا حد بی حسی، بی حس خواهد کرد.

2- بیهوشی آرام بخش

در نوع بیهوشی آرام بخش متخصص یا جراح دندان از طریق یک خط وریدی در بازوی بیمار، وی را بیهوش و جهت انجام جراحی دندان عقل آماده می کند. این روش درمانی لازم است در بیمارستان و تحت نظر متخصص بیهوشی انجام شود و معمولا برای افرادی که ترس های غیر قابل کنترل در مورد دندانپزشکی دارند استفاده میشود .

3- بیهوشی عمومی

یکی دیگر از موارد بیهوشی استفاده از دارو از طریق بینی و استنشاق آن می باشد. این نوع بیهوشی نیز یکی از روش های درمانی است که لازم است در بیمارستان و تحت نظر متخصص بیهوشی انجام شود .

علل و عوامل تاثیرگذار در هزینه کشیدن دندان عقل

فاکتورهای متعددی در هزینه کشیدن دندان عقل موثرند که برخی از آنها را در بالا و با عنوان علل کشیدن دندان عقل توضیح داده ایم ، اما در این میان سه فاکتور مهم وجود دارد که رابطه ای مستقیم با هزینه کشیدن دندان عقل دارد ، این سه فاکتور عبارتند از :

1- پیچیدگی مورد

به طور کلی، کشیدن دندان عقل پیچیده‌تر از سایر دندان‌ها است و می‌توانید انتظار هزینه بیشتری برای آن داشته باشید. بنابراین اگر دندان عقل غیرنهفته داشته باشید (دندانی که از طریق لثه بیرون آمده و به طور طبیعی رشد کرده است) که بوسیله بی‌حس کننده موضعی به راحتی کشیده می‌شود، پس می‌توانید هزینه کمتری بپردازید.

همه چیز در رابطه با کشیدن دندان در بارداری حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با کشیدن دندان در بارداری

از طرف دیگر، اگر دندان یا دندان عقل نهفته (دندانی که با زاویه در زیر لثه یا مقداری در بالای لثه رشد می‌کند و دندان‌های دیگر را نیز خراب می‌کند) دارید، پس قابل درک است که احتمالاً هزینه کشیدن دندان عقل آن بیشتر خواهد بود. دلیل این امر این است که برای موارد پیچیده مانند این اغلب نیاز است که بیمار در بیمارستان بستری شود.

2- هزینه‌های‌ حرفه‌ای

یکی دیگر از عواملی که در هزینه کشیدن دندان عقل موثر است، هزینه‌های حرفه‌ای است. طبیعی است که هزینه کشیدن دندان عقل توسط یک جراح دهان و دندان نسبت یک دندانپزشک عمومی بیشتر است. به همین ترتیب، یک دندانپزشک عمومی باتجربه که دندان‌های عقل زیادی را کشیده است، احتمالاً دستمزد بیشتری نسبت به یک دندانپزشک بی‌تجریه خواهد داشت.

3- هزینه‌ای برای معاینه اولیه و اشعه ایکس

هزینه زمانی که دندانپزشک برای معاینه شما صرف می‌کند. هزینه‌های ناشی از پیچیدگی کشیدن دندان عقل، خواه جراحی در مطب انجام شود یا در یک بیمارستان. هزینه بیهوشی شامل مواد بی‌حسی موضعی، عمومی یا سایر انواع آرام بخش برای بیماران عصبی یا مضطرب. تعداد دندان‌هایی که کشیده می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید، خبر خوب این است که با دانستن این موارد تقریبا می‌توانید هزینه کشیدن دندن عقل را محاسبه کنید.

به خاطر داشته باشید

با اینکه جراحی دندان عقل ممکن است خیلی جالب به نظر نرسد اما خارج کردن دندان عقل یک روال بسیار معمول است که می‌تواند به اطمینان از سلامت طولانی مدت دهان و دندان شما کمک کند.

کشیدن دندان‌های عقل اغلب بهترین گزینه برای جلوگیری از عوارض دردناکی است که وقتی دندان‌های عقل شما به درستی رشد نمی‌کنند یا تحت فشار قرار می‌گیرند، ایجاد می‌شود. اگر متخصص دندانپزشکی اخیرا جراحی دندان عقل را به شما توصیه کرده است، ممکن است جای هیچگونه نگرانی نیست.

از آنجا که میلیون‌ها نفر از جراحی دندانپزشکی می‌ترسند، این نگرانی شما کاملاً طبیعی است. از آنجایی که جراحی دندان عقل ممکن است ترسناک به نظر برسد، کشیدن آن از اینکه هیچ کاری برای دندانتان نکنید و آن را به حال خود رها کنید بسیار بهتر است.

همچنین این نگرانی در مورد هزینه کشیدن دندان عقل نیز میتواند به عنوان یکی از عوامل مهم در این اضطراب ها شناخته شود پس بهترین راه برای پیشگیری از این اضطراب این است که قبل از عمل، اطلاعات خود را درباره جراحی دندان عقل و هزینه کشیدن دندان عقل بالا ببرید.