کشیدن دندان در بارداری

کشیدن دندان در بارداری یکی از شرایطی است که ممکن است بانوان بارداری در طی دوران بارداری خود مجبور به انجام آن شوند ، اما سوالاتی پیرامون این عمل وجود دارد ، از جمله اینکه آیا این عمل در طی دوران بارداری مجاز است ؟ آیا یک بانوی باردار میتواند این عمل را به بعد از بارداری و زایمان خود به تعویق بیندازد ؟ آیا این عمل میتواند برای جنین شما دارای عوارض باشد ؟ به نظر شما کشیدن دندان در روزهای اول بارداری ممکن است؟ آیا می‌دانید نیاز به جراحی دندان در بارداری به چه نشانه‌ها و علائمی همراه است؟

چرا نیازمند کشیدن دندان در بارداری می شویم

بهتر است بدانید که اکثر بانوان در طول بارداری دچار دندان درد و یا پوسیدگی دندان می شوند. دلیل این مشکل نیز کاهش کلسیم بدن مادران در دوران بارداری است. بهترین کار این است که پیش از آغاز بارداری به دندان پزشکی مراجعه نموده و دندان های پوسیده را ترمیم نمود ، نکته ای مهم که بسیاری  از مادران باردار به آن بی توجه هستند و این موضوع را چندان دارای اهمیت نمیدانند.

اما این همه ماجرا نیست و ممکن است برخی هم برای بررسی وضعیت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنند و با این وجود ممکن است باز هم در طول بارداری دچار دندان درد و پوسیدگی دندانی شوند. اما نکته قابل توجه این است که آیا می توان در طول بارداری برای ترمیم و کشیدن دندان اقدام نمود. یا اینکه باید تا پایان بارداری صبر کرد و سپس به دندان پزشکی مراجعه کرد.

آیا کشیدن دندان در بارداری خطرناک است؟ چرا؟

معمولا پزشکان توصیه می نمایند که برای کشیدن دندان در بارداری اقدامی نشود. بنابراین مادران باردار اگر قصد کشیدن دندان دارند، بهتر است تا پایان بارداری صبر کنند. البته در برخی از مواقع ممکن است پوسیدگی دندان بسیار عمیق باشد و یا درد آن به صورت مکرر ادامه داشته باشد. در این صورت برای پیشگیری از عفونت دندان و همچنین توقف درد نیاز به ترمیم و یا کشیدن دندان می باشد. اگر بانوان در طول بارداری با این مشکل روبرو شوند، می توانند برای کشیدن دندان اقدام کنند.

اما توجه داشته باشید که در سه ماه اول و سوم بارداری به هیچ عنوان نباید برای ترمیم و یا کشیدن دندان اقدام شود. زیرا در این دوران خطرات ناشی از بی حسی جنین را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اگر فردی مجبور به کشیدن دندان در بارداری شد، باید در سه ماه دوم بارداری برای این کار اقدام نماید. از طرفی حتما باید به دندان پزشکی که متخصص ترمیم دندان در طول بارداری است، مراجعه نماید. این کار به پیشگیری از عوارض احتمالی کشیدن دندان در این دوران کمک می نماید.

عوارض کشیدن دندان در بارداری

لازم است کمی بیشتر در مورد عوارض کشیدن دندان در بارداری و از آن مهم تر در هر یک از سه ماهه های بارداری بیشتر با هم صحیت کنیم ، لازم است این عوارض و نکات را در سه ماه های اول و دوم و سوم بارداری خود بشناسید و با توجه به این موارد تصمیمات لازم برای نحوه اجرای درمان را بگیرید ، این عوارض را میتوان اینگونه بیان کرد :

عوارض کشیدن دندان در بارداری – سه ماه اول

کشیدن دندان در بارداری و به خصوص در روزهای اول بارداری ؛ در حالی که در سه ماهه اول تهدیدات زیادی برای سلامتی جنین ایجاد می کند. زیرا در سه ماهه اول بارداری اندام های جنین در حال شکل گیری هستند و کشیدن دندان در روز های اول بارداری می تواند باعث ایجاد ناهنجاری در اندام های آسیب پذیر جنین شود. اگر در سه ماهه اول بارداری ، دچار دندان درد و پوسیدگی دندان شدید، بهتر است که تا پایان این سه ماهه درد را تحمل کرده و کشیدن آن را به تعویق بیندازید.

لاک سفید کننده دندان چه ویژگی هایی دارد ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با لاک سفید کننده دندان

عوارض کشیدن دندان در بارداری – سه ماهه دوم

اگرچه انجمن دندانپزشکی آمریکا کشیدن دندان را بی خطر می داند، اما بهترین راه برای انجام این کار این است که تا بعد از زایمان این روند را به تعویق بیندازید. اگر دندانپزشک در حین بارداری کشیدن دندان را به شما توصیه کرد، آن را در طول سه ماهه دوم خود برنامه ریزی کنید.

عوارض کشیدن دندان در بارداری – سه ماهه سوم

ماه های آخر بارداری می‌تواند خوابیدن به پشت را به مدت طولانی دشوار کند. و هم چنین امکان خونریزی لثه در طول کشیدن دندان در سه ماهه سوم بارداری زیاد است. که می تواند برای جنین مضراتی به همراه داشته باشد. بنابراین به تعویق انداختن کارهای دندانپزشکی تا پایان دوره بارداری، کار بهتری است.

چه زمانی باید کشیدن دندان در بارداری انجام شود؟

هنگامی که در مورد کشیدن دندان در بارداری صحبت می شود، زمان آن بسیار مهم است. انجمن بارداری آمریکا توصیه می کند که انجام اعمال دندان پزشکی ضروری به سه ماهه ی دوم و اعمال دندان پزشکی غیر ضروری به بعد از زایمان به تعویق انداخته شوند.

در سه ماهه ی سوم بارداری، خوابیدن به پشت یا خم شدن در طول کشیدن دندان یا سایر اعمال دندان پزشکی برای زن باردار دشوار است. البته در طول سه ماهه ی اول نیز می توانید اعمال دندان پزشکی خود را انجام دهید. تمام زنان بررسی شده در تحقیق مرکز سلامت دهان و دندان مادر و کودک در طول سه ماهه ی اول در معرض بی حسی قرار گرفته بودند. البته، اگر به صورت اورژانس نیز باید دندانی را هر چه سریع تر از دهان خود خارج کنید، مهم نیست در چه سه ماهه ای قرار دارید. کشیدن یک دندان عفونی شده یا به شدت آسیب دیده برای شما و کودکتان بهتر از ماندن آن در دهانتان است.

چه بحث کشیدن دندان در بارداری در میان باشد یا حتی عصب کشی آن، نادیده گرفتن آن برای سلامتی دندان و نوزادتان خطرناک است. اگر مدت زیادی از آخرین باری که به دندان پزشک مراجعه کرده اید گذشته است، همین امروز نوبت بگیرید. در عین حال مراقبت روتین از دندان های خود را نیز با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن فراموش نکنید.

همه چیز در رابطه با کشیدن دندان در بارداری

پاسخ به چند سوال رایج پیرامون کشیدن دندان در بارداری

این نکته که بهتر است کشیدن دندان در بارداری به زمانی مناسب تغییر داده شود و یا در صورت اجبار در سه ماهه دوم باردرای انجام شود ، نکته است که از آن اطلاع دارید ، اما در این زمینه سوالات دیگری نیز از ما پرسیده می شود که برآن شدیم تا به هر یک از این سوالات پاسخ دهیم که عبارتند از :

آیا گرفتن گرافی دهان و دندان با کمک اشعه ایکس در دوران بارداری ایمن است؟

معمولا چه باردار باشید و چه نه، عکسبرداری سه بعدی با اشعه ایکس اغلب قبل از کشیدن دندان توصیه می شود. اما بسته به مورد، هرگونه رادیولوژی دندان جهت کشیدن دندان در بارداری ممکن است تا بعد از بارداری به تعویق بیفتد.

البته این نکته را یادآور می شویم دستگاه های رادیولوژیی که بر پایه اشعه ایکس هستند، پرتوهای کافی برای به خطر انداختن جنین یا افراد باردار ساطع نمی کنند. زیرا اولاً میزان اشعه بسیار کم است و دوما، برای مادران باردار همیشه از شیلدها و محافظ های سربی استفاده می شود که خطر دریافت اشعه را به حداقل میرساند.

آیا بیهوشی و بیحسی برای کشیدن دندان در دوران بارداری خطرناک است؟

در موارد ساده، برای خارج کردن دندان در بارداری معمولا از بی حسی موضعی استفاده می شود و همین برای اینکه خانم باردار دردی تجربه نکند کافی است. بیحسی موضعی معمولا برای افراد باردار و نوزادان آنها بی خطر است. برای کشیدن دندان در شرایط پیچیده نیز، آرام بخش داخل وریدی ممکن است در نظر گرفته شود. اما کم پیش می آید که نیازی به تجویز آرامبخش وریدی باشد. اگر هم لازم بود با دوز کمتری برای خانم های حامله، تجویز انجام می‌شود.

اگر باردار باشیم، چگونه درد پس از کشیدن دندان را مدیریت کنیم؟

کشیدن دندان می‌تواند عوارض و جوانب منفی مختلفی به همراه داشته باشد. در این میانف درد احتمالاً شایع ترین عارضه است که البته کاملاً طبیعی است. چنانه پروسه کشیدن دندان در بارداری را انجام داده اید برای متوقف کردن درد آن می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • استامینوفن، یک مسکن محبوب و تنها مسکن بدون نسخه است که می تواند در دوران بارداری استفاده شود. استامینوفن برای نوزاد هم موثر و هم بی خطر است بنابراین برای تسکین دندان درد در حاملگی توصیه می شود.
  • از سوی دیگر، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، برای تسکین درد در دوران بارداری منع مصرف دارند. بنابراین به سمت این داروها نروید.
  • صرف نظر از شرایط، جراح فک و صورت شما همیشه دستورالعمل های بعد از عمل را به شما می دهد که بعد از کشیدن دندان باید رعایت کنید. رعایت این توصیه ها خود می تواند تا حد زیادی به مدیریت درد پس از کشیدن دندان در بارداری شما کمک کند.

کشیدن دندان عقل در دوران بارداری

معمولاً یک از سوال هایی که افراد باردار میپرسند. این است که آیا در این دوران می توانند اقدام به کشیدن دندان عقل کنند؟ یا امکان پر کردن دندان در بارداری و یا روکش دندان در بارداری ضرری برای فرد دارد یا نه؟ معمولا در حالت کلی اگر به حدی درد وجود نداشته باشد. که برای فرد غیر قابل تحمل باشد در این صورت باید انجام تمام کارهای گفته شده را برای بعد از بارداری موکول کنید

نکات طلایی در مورد علت درد لثه که باید بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با درد لثه

و اگر در حالت خاص باشید و دردهای شدیدی را داشته باشید. در این صورت باید خیلی سریع به پزشک مراجعه نمایید و در زمان مشخص شده به وسیله پزشک و در تحت شرایط و مراقبت‌های خاص و به وسیله افراد متخصص اقدام به کشیدن دندان کنید

در این حالت مطمئن باشید که مشکلی برای جنین به وجود نخواهد آمد تنها موردی که باید دقت شود این است که به هیچ عنوان به صورت خودسرانه برای کشیدن دندان به دندانپزشک مراجعه نکنید، و قبل از مراجعه به دندانپزشک باید به با پزشک معالج خود مشورت کنید تا در زمانی که پزشکتان صلاح می داند برای معالجه اقدام نمایید

نکات طلایی برای بهداشت دهان و دندان در بارداری

برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و یا کشیدن دندان در بارداری رعایت نکات زیر توسط دندانپزشکان به بانوان باردار توصیه می شود . تا از هر گونه درمان مربوط به دندان ها از جمله کشیدن دندان در بارداری جلوگیری شود ، این موارد عبارتند از :

  • روزانه دوبار و هر بار بعد از هر وعده غذایی با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از دهانشویه‌های بدون الکل و حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • بعد از تهوع صبحگاهی، دهان خود را مسواک بزنید. اگر خمیر دندان، شدت تهوع را بالا می‌برد، از دندانپزشک بخواهید خمیر دندان دیگری به شما معرفی نماید.
  • سعی کنید در دوره بارداری به طور منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید. از آنجاییکه در دوره بارداری تغییرات هورمونی در بدن به وجود می‌آید، ممکن است در معرض مشکلات بیشتری قرار بگیرید. بنابراین چکاپ‌های منظم را فراموش نکنید.
  • در مورد نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان خود با دندانپزشک صحبت کنید.
  • به طور منظم خدمات دندانپزشکی و آموزش‌های نظافت دهان و دندان دریافت کنید.
  • درمان‌های غیر ضروری که درمان‌های زیبایی تلقی می‌شوند را به بعد از زایمان موکول کنید.
  • در مدت بارداری از یک رژیم غذایی متعادل برای تقویت سلامتی و جلوگیری از خراب شدن دندان‌ها استفاده کنید.
  • مصرف بیش از حد خوراکی‌های شیرین و مواد قندی را کنار بگذارید.
  • در مورد مصرف خوراکی‌هایی که درباره مفید بودن یا مضر بودن آنها تردید دارید، با دندانپزشک صحبت کنید.
  • تغییرات دندان‌ها و لثه‌ها را کاملا کنترل کنید و اگر متوجه تغییرات غیر عادی شدید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی