درد لثه

درد لثه می‌تواند نشانه تحریک، عفونت یا آسیب دیدگی به ساختار و بافت لثه یا دندان‌ها باشد ، همانگونه که می دانید لثه یا (gums) نوعی بافت نرم و گوشتی است که از دندان حمایت و محافظت می‌کند . این درد اغلب می‌تواند یک علامت موقتی و گذرا باشد. اما در برخی موارد، شخصی که دچار لثه درد می‌شود بهتر است که برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی تر، به یک دندانپزشک مراجعه کند.

علت درد لثه ها چیست ؟

درد لثه میتواند علل گوناگونی داشته باشد و لازم است شما با این علت ها آشنایی داشته باشید . آشنایی با این عوامل می تواند در هنگام صحبت کردن با دندانپزشک و تشخیص علت ناراحتی مفید باشد. از جمله مهم ترین این علل میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- زخم های دهانی (کانکر یا آفت)

این موارد زخم هایی در دهان هستند که سبب احساس درد و ناراحتی شدید در لثه می شوند. این زخم ها در اثر فشار یا آسیب به بافت دهان یا یک بیماری زمینه ای همچون ضعف سیستم ایمنی، کمبود مواد مغذی یا مشکلات گوارشی به وجود می آیند.

2- بریدگی یا ساییدگی

درد در لثه اغلب می تواند در اثر یک برش یا ساییدگی ساده باشد. ارتودنسی یا دیگر سخت افزار های دهانی همچون دندان های مصنوعی می توانند سبب تحریک بافت و ایجاد درد لثه شوند.

3- عفونت یا بیماری لثه

درد لثه همراه با خونریزی یا حساسیت اغلب در اثر بیماری یا عفونت به وجود می آید. ژنژیویت، خفیف ترین شکل بیماری لثه، تقریبا نیمی از افراد بالغ را تحت تاثیر قرار داده و می تواند سبب حساسیت و درد مزمن لثه ها شود. در صورتی که پلاک روی دندان ها و اطراف خط لثه به طور مناسب رفع نشود، ژنژیویت می تواند به عفونت لثه ای جدی تری تبدیل شود.

سوراخ شدن دندان چه علایم و نشانه هایی دارد ؟ حتما بخوانید : علت سوراخ شدن دندان ها چیست ؟

4- عفونت سینوسی

عفونت سینوسی یا سینوسیت هنگامی بروز می دهد که بافت پوشاننده سینوس متورم یا ملتهب شده و سبب درد لثه ها شود. سینوس ها به طور طبیعی با هوا پر شده اند اما پس از ابتلا به عوامل مهاجم و عفونت پر از مایع می شوند. تقریبا 37 میلیون نفر هر ساله از عفونت سینوسی رنج می برند.

بر اساس این اطلاعات، درد لثه و دندان ناشی از التهاب سینوس بسیار رایج است. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به همراه درد لثه، باید جهت تایید تشخیص و دریافت توصیه های درمانی مناسب به پزشک متخصص مراجعه کرد. صرف نظر از محل یا عامل درد لثه، افراد معمولا به دنبال تسکین فوری آن هستند.

5- برفک

این عفونت قارچی دهان می تواند درد لثه را نیز به همراه داشته باشد. در صورتی که درد لثه با یک لایه زرد رنگ بر روی دهان، حلق یا درون گونه ها همراه باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

6- ژنژیویت

این بیماری لثه با تورم، درد و خونریزی آسان شناخته می شود. در صورتی که قرمزی، تورم، خونریزی و زخم لثه ها بیش از یک هفته تداوم یابد باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

7- بیماری پریودنتال یا پریودونتیت

این بیماری به دنبال ژینژیویت درمان نشده ایجاد می شود. در صورت تجربه درد، قرمزی، تورم، خونریزی، عقب نشینی، آبسه و لق شدن دندان باید هر چه سریع تر با دندانپزشک ملاقات کرد. زنان در صورت بارداری یا یائسگی باید زمان بروز این مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی را یادداشت کنند. بروز درد و مشکلات لثه در اثر تغییرات هورمونی چندان نادر نیست.

پیشگیری از بروز درد لثه

همواره به این نکته تاکید داشته ایم که پیشگیری بهتر از درمان است ، به همین علت است که داشتن بهداشت مناسب دهان و دندان می‌تواند به جلوگیری از بروز درد لثه و سایر مشکلات دندانپزشکی کمک کند. برای پیشگیری از این وضعیت موارد لازم است موارد زیر را با دقت رعایت کنید و به آن عمل نمایید :

• روزی حداقل 2 بار دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید
  • هر روز 1 بار از نخ دندان استفاده کنید.
  • سعی کنید از دهانشویه های با کیفیت به صورت منظم استفاده کنید.
  • هر 6 ماه یکبار حتی اگر سالم هستید و مشکلی متوجه دهان و دندان شما نیست به دندانپزشک مراجعه کنید
  • اگر سیگار میکشید سعی کنید مصرف آن را کاهش داده و متوقف کنید. ترک سیگار میتواند به بهبود سلامت لثه ها کمک کند. ترک سیگار کشیدن می تواند جریان خون به لثه ها را افزایش دهد، که این وضعیت میتواند باعث بهبود سلامتی لثه ها و دوام آن ها شود.

نکات طلایی در مورد علت درد لثه که باید بدانید

اگر میخواهید دچار درد لثه نشوید نکات بالا را با دقت رعایت نمایید ، اما اگر همچنان دوست دارید برای پیشگیری اطلاعات بیشتری داشته باشید ما هر کدام از این عوامل را بیشتر بررسی میکنیم

1- مسواک زدن

همانگونه که گفتیم حتماً لازم است ، دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. برای این کار از مسواک نرم استفاده کنید. در زمان مسواک زدن، از یک حرکت نرم و ملایم رو به جلو و عقب استفاده نمایید.

• همچنین، به کار بردن مسواک قدیمی نیز می تواند سبب آسیب رساندن به دندان های شما گردد. در ابتدا موهای مسواک های نو گرد هستند، اما با گذشت چند ماه این موها تیزتر شده و می توانند بیش از آنکه نقش مفیدی را برای دندان های شما ایفا کنند، به آنها ضرر برسانند.
  • علاوه بر آن، یادتان باشد که زبان خود را مسواک بزنید.
  • مقداری خمیر دندان را درون دهان خود بگذارید. کف اضافی تولید شده را بیرون بریزید، ولی دهان خود را با آب نشویید.

2- استفاده روزانه از نخ دندان

روزانه زمانی را برای کشیدن نخ دندان اختصاص دهید. نخ را دور انگشت وسط یک از دستانتان و بقیه آن را دور انگشت وسط دست دیگر بپیچید. نخ را میان انگشت شست و سبابه خود محکم بگیرید.

• به آرامی نخ دندان را بین همه دندان های خود به جلو و عقب هدایت کنید. در انتهای هر دندان، نخ را خم کنید.
  • پس از قرار گرفتن نخ دندان بین دندان ها، از یک حرکت ملایم بالا و پایین جهت مالش طرفین هر دندان استفاده کنید.
  • بعد از پایان یافتن کار یک دندان، با باز کردن نخ بیشتر از لای انگشتان خود، به سراغ دندان بعدی بروید.
  • توجه ویژه ای به دندان های خود به محض رویش دندان عقل به خرج دهید.

3- شستشوی دهان

نوعی دهانشویه را پس از صرف غذا جهت شستشوی دهان خود در نظر بگیرید. چرا که دهانشویه می توان کمک شایانی به خارج کردن تکه های غذا و سایر ذرات باقیمانده بین دندان ها نماید. این ذرات می توانند پلاک، پوسیدگی دندان، تارتار و همچنین بیماری های لثه را ایجاد نمایند.

• می توانید دهان خود را با آب یا دهانشویه ای که از موادی مانند پراکسید هیدروژن ساخته شده است، بشویید.

4- مراجعه منظم به دندانپزشک

سعی کنید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند به جرمگیری و تمیز کردن دندان هایتان 1 تا 2 بار در سال بپردازد. جرمگیری های معمول تحت پوشش اکثر بیمه ها قرار دارند.

• این کار علاوه بر اینکه کمک زیادی به تمیز نگه داشتن دندان هایتان خواهد کرد، بلکه می تواند نقش مؤثری در تشخیص به موقع مشکلات لثه یا دندان، توسط دندانپزشک پیش از اینکه به وضعیت بدی برسد، ایفا کند.

5- خودداری از مصرف محصولات حاوی تنباکو

محصولات حاوی تنباکو می تواند سبب افزایش ابتلا به بیماری های لثه گردد. این محصولات شامل سیگار، سیگار برگ و تنباکوی جویدنی خواهد بود. سیگار کشیدن سبب ایجاد لک بر روی دندان های شما شده و از دلایل بوی بد دهان می گردد.

6- مصرف ویتامین C و کلسیم به میزان کافی

از مصرف کافی ویتامین C و کلسیم مطمئن شوید. چرا که کمبود ویتامین C می تواند تورم، خونریزی لثه ها و حتی لق شدن یا از دست دادن دندان ها را به دنبال داشته باشد.

• منابع غذایی سرشار از ویتامین C عبارتند از: میوه هایی همچون پرتقال و گریپ فروت، کیوی، فلفل دلمه ای، پاپایا، توت فرنگی، کلم بروکلی و طالبی.
  • منابع غذایی سرشار از کلسیم نیز محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و بستنی، ساردین، شیر سویای غنی شده با کلسیم، محصولات سویا و سبزیجات سبز برگ را شامل می شوند.
نکات طلایی مربوط به سیم کشی دندان که باید بدانید حتما بخوانید : همه چیز در مورد نحوه سیم کشی دندان

درمان درد لثه چگونه است ؟

هرچند بهترین کار به محض مشاهده علایم و نشانه هایی که در بالا گفتیم و مراجعه به دندانپزشک است ، اما شما در مواردی میتوانید با انجام موارد زیر این درد موقتا تسکین داده و در اولین فرصت برای درمان اصولی به دندانپزشک مراجعه نمایید ، این موارد عبارتند از :

1.درمان با استفاده از آب نمک

از زمان های بسیار دور از آب نمک برای شست و شوی دهان و دندان و درمان عفونت های دندانی استفاده می گردید که تاثیر موثر واقع می شد. برای درمان درد لثه با آب نمک یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و سپس آن را در چند بخش غرغره کنید. پس از غرغره این محلول را بیرون از دهان بریزید. توجه داشته باشید که آب نمک را قورت نباید بدهید.

2. استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید در گذشته به علت آنکه خاصیت ضدعفونی‌کننده داشت از آن در پانسمان زخمهای عفونی استفاده می گردید ولی بعدها به دلیل آسیبی که به بافت‌های مجاور وارد می‌کند دیگر در پانسمان استفاده نمی‌شود و فقط گاه برای ضدعفونی لوازم یا سطوح استفاده می‌شود. هیدروژن پراکسید هم میکروب های دهان را از بین می برد و هم باعث کاهش درد لثه می شود. برای استفاده کافی است یک قاشق غذاخوری از هیدروژن پراکسید را به مدت 1 دقیقه در دهان خود بچرخانید.

چه زمان نیاز است به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که تمامی نکات مراقبتی را با دقت رعایت میکنید ولی دچار درد در ناحیه لثه شدید و درد لثه شما کاهش پیدا نکرد یا خوب نشد و چنانچه احساس کردید این درد مزمن و عود کننده شده است، در چنین شرایطی لازم است در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک می تواند لثه ها، دندان ها و دهان را از نظر وجود علائم عفونت دندان، پوسیدگی دندان و یا اینکه آیا دندان شما نیاز به عصب کشی دندان و یا ترمیم دندان دارد مورد بررسی قرار دهد. در صورت بروز درد لثه در کنار هر یک از علائم زیر، به دندانپزشکی مراجعه کنید :

• لق شدن دندان
  • بوی بد دهان که با مسواک زدن بهبود نمی یابد