سیم کشی دندان

سیم کشی دندان دارای مرایای بسیار زیادی برای سلامتی و بهداشت دندان ها دارد . در ارتودنسی دندان این مسئله برای هر بیمار بسیار مهم است که بداند مدت زمان سیم کشی برای دندان او چه مقدار زمان خواهد برد. بهترین متخصص ارتودنسی می تواند در سریع ترین زمان ممکن کار سیم کشی مربوط به دندانهای بیمار خود را به اتمام برساند.

شاید این تصور در ذهن شما وجود داشته باشد که تنها پیامد کج بودن دندان ها، مسئله زیبایی است. ارتودنتیست ها معتقد اند که، نامرتب بودن دندان ها و ناهنجاری های فک باعث می شود گوارش غذا دچار مشکل شود و در نتیجه فرد به بیماری های گوارشی مبتلا شود. از طرفی دندان های نامنظم، خطر پوسیدگی دندان و آسیب به فک را بالا خواهد برد. به همین دلایل است که دندانپزشکان همواره توصیه میکنند در صورت وجود بی نظمی در رویش دندان ها برای رفع این موضوع اقدام کنید .

سیم کشی دندان مناسب چه افرادی می باشد ؟

در موارد زیر سیم کشی دندان بعد از انجام معاینات ممکن است مورد توجه قرار بگیرد :

1- جلو زدگی دندان های بالایی جلویی :

جلو زدگی دندان ها در ظاهر و عملکرد بایت نیز تاثیر گذار است. در چنین شرایطی دندان های بالایی بیش از حد جلو آمده و یا دندان های پایینی به اندازه کافی جلو نیستند.

2- اوربایت :

در این حالت دندان های جلویی بالا ، دندان های جلویی پایین را می پوشانند و حتی ممکن است در برخی موارد موجب شوند تا دندان های پایینی در سقف دهان فرو بروند.

3- کراس بایت :

دندان های بالایی در داخل دندان های پایین قرار می گیرند و موجب لایه لایه ای شدن دندان ها و در نهایت اختلال در رشد فک می شود.

4- اپن بایت :

این نوع مشکل موجب می شود تا در عمل جویدن اختلال ایجاد شود. در اپن بایت ، دندان های جلویی پایین با دندان های بالا هم پوشانی ندارند و ممکن است موجب عادت های بدی مثل فشار زبانی شود.

5- نامرتب بودن و شلوغی دندان ها :

ایجاد فاصله های زیاد بین دندان ها و یا عدم فاصله مناسب بین دندان ها موجب می شود تا ظاهر دندان ها بسیار نامرتب و بد جلوه کند.

6- عدم تطبیق خط میانی بین دندان ها :

عقب بودن بایت و عدم تطبیق آن موجب می شود تا تاثیرات منفی در عملکرد فک و دندان ها ایجاد شود.

روند سیم کشی دندان چگونه است؟

در ابتدا دکتر ارتودنسی، معاینه‌های اولیه برای تشخیص فرم دندان‌های شما و ناهنجاری‌ها انجام می‌دهد. بر اساس آن، بهترین روش ارتودنسی و سیم کشی را تجویز می‌کند. در معاینه اولیه، عکس‌برداری‌های لازم از دهان و دندان به عمل انجام می‌شود.

پس از مشورت با بیمار برای روش سیم کشی موردنظر ارتودنتیست، موارد اولیه سیم کشی و استفاده از براکت‌ها،  تا زمانی که دندان های پوسیده ترمیم نشوند، نباید بر روی آن ها سیم کشی دندان انجام شود. بنابراین ابتدا درمان پوسیدگی دندان انجام می شود و سپس ارتودنسی دندان آغاز می شود. بخشی از مدت زمان سیم کشی دندان به همین موضوع بستگی دارد.

از آبسه لثه کودکان چه اطلاعاتی دارید ؟ حتما بخوانید : علت آبسه لثه کودکان چیست ؟

عوامل موثر بر مدت زمان سیم کشی دندان

امروزه ارتودنسی یکی از روش های پرکاربرد درمان های دهان و دندان است. فواید درمان ارتودنسی بی شمار است به همین دلیل متقاضیان زیادی برای درمان ارتودنسی به متخصصین با تجربه ارتودنسی مراجعه می کنند تا از به روزترین و مدرن ترین روش های درمان ارتودنسی بهره ببرند.

اما بیماران نباید فراموش کنند که این درمان نیاز به زمان دارد تا به خوبی بتواند تاثیر خود را نشان دهد و نهایتا بیمار از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرد. مدت زمان سیم کشی دندان به چند عامل بستگی دارد:

1- معاینه های اولیه

در ابتدا ارتودنتیست معاینه های لازم را انجام می دهد. سپس تشخیص می دهد بهترین روش ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های دندان و فک بیمار چیست. در برخی موارد نه تنها بیمار دندان های نامرتبی دارد بلکه فک او نیز منحرف است. اما بهترین متخصص ارتودنسی که دارای فلوشیپ جراحی است می تواند هر دو اختلال را درمان نماید. در معاینه اولیه ارتودنسی عکس برداری های لازم از دهان و دندان به عمل می آید. قطعا هر چه این مرحله زودتر انجام شود و معاینه سریع تر صورت گیرد، مدت زمان سیم کشی دندان کوتاه تر خواهد شد.

2- سلامت دندان ها

قبل از اینکه ارتودنتیست اقدام به چسباندن براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها کند، باید وضعیت سلامت دندان های بیمار را بررسی نماید. تا زمانی که دندان های پوسیده ترمیم نشوند، نباید بر روی آن ها سیم کشی دندان انجام شود. بنابراین ابتدا درمان پوسیدگی دندان انجام می شود و سپس ارتودنسی دندان آغاز می شود. بخشی از مدت زمان سیم کشی دندان به همین موضوع بستگی دارد.

3- شدت ناهنجاری های دندان و فک

مدت زمان چسباندن براکت ها بر روی دندان در زمان ارتودنسی بسته به میزان نامرتب بودن دندان ها، کوچک بودن فک و… ممکن است متغییر باشد. هر چه بی نظمی دندان ها بیشتر باشد و یا فک بیمار کوچک تر باشد، مدت زمان سیم کشی دندان ها بیشتر می شود چرا که نصب براکت ها به دقت بیشتری نیاز دارد و ارتودنتیست مجبور است کندتر پیش برود تا کار دقیق تر انجام شود.

4- سن بیمار

از دیگر عوامل موثر بر مدت زمان سیم کشی دندان سن بیمار است. در سنین کم به دلیل نرم بودن بافت استخوانی بدن، سرعت حرکت دندان ها بیشتر است و سیم کشی دندان به مدت زمان کمتری نیاز خواهد داشت. ارتودنتیست ها توصیه می کنند که درمان ارتودنسی را در دوران کودکی، نوجوانی و قبل از پایان بلوغ انجام دهید. بدین ترتیب در مدت زمان کمتری به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

5- مراقبت بیمار از دستگاه ارتودنسی

مسلما میزان همکاری بیمار با ارتودنتیست برای مراقبت از دندان ها و سیم کشی دندان بر روی طول دوره درمان تاثیر خواهد گذاشت. بیمار باید دقت کند که از خوردن غذاهای سخت پرهیز نماید تا سیم کشی دندان آسیب نبیند. استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی و نخ دندان، سلامت دندان و در نتیجه کوتاه شدن مدت زمان سیم کشی دندان را تضمین خواهد کرد.

6- نوع سیم کشی دندان

سیم کشی دندان هم می تواند فلزی باشد و هم سرامیکی.  نوع و جنس سیم کشی دندان می تواند بر طول مدت زمان سیم کشی دندان تاثیرگذار باشد.  متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که چه نوع سیمی برای ناهنجاری دندان و فک شما مناسب است. دقت کنید که کیفیت درمان فدای طول درمان نخواهد شد و سیمی برای بیمار انتخاب می شود که در درجه اول برای نوع ناهنجاری بیمار مناسب باشد. در این مواقع کیفیت از مدت زمان سیم کشی دندان مهمتر است.

بایدها و نبایدهای مربوط به سیم کشی دندان که باید بدانید

انواع سیم کشی دندان ها

سیم کشی دندان دارای انواع گوناگونی است که بهتر است با هر کدام از این انواع آشنایی داشته باشید که عبارتند از :

1- سیم کشی فلزی :

این نوع سیم کشی دندان ، شامل سیم های فلزی و براکت ها می باشد. هرچند ممکن است که با شنیدن اسم این نوع ارتودنسی فکر شما به سمت اصطلاح دهان آهنی برود ، اما خوب است بدانید که در سیم کشی های جدید فلزی ، به دلیل کوچک تر بودن کمتر در دهان جلب توجه می کنند. همچنین این سیم ها با درجه حرارت بدن می توانند عمل جابجایی دندان ها را با درد کمتر و سرعت بیشتری انجام بدهند که این عملکرد آن ها به دلیل داشتن خاصیت فعال شوندگی با گرما می باشد.

2- سیم کشی سرامیکی :

هرچند که این نوع از سیم کشی دندان ها مشابه نوع فلزی آن می باشد ، اما سیم کشی های سرامیکی شفاف و هم رنگ دندان بوده و به همین علت زمانی که در دهان قرار می گیرد ، کمتر جلب توجه می کند. افرادی که تمایل دارند نتیجه درمان آن ها با روش های قدیمی یکسان باشد اما برجستگی های سیم روی دندان آن ها مشخص نباشد ، می توانند از این روش عالی کمک بگیرند. نکته قابل توجه در استفاده از سیم های فلزی این است که اگر به خوبی بهداشت دهان و دندان ها رعایت نشود ، ممکن است دچار لک شوند.

3- سیم کشی دیمون :

در این نوع از سیم کشی ، از براکت هایی که اصطحکاک کمتری در هنگام جابجایی دندان ها ایجاد می کند و سیم های سبک تر استفاده می شود. راحتی و مزایای بسیاری در استفاده از این نوع سیم کشی وجود دارد. تمیز کردن و بهداشت دهان و دندان در استفاده از دیمون یا سیم کشی خود نگهدارنده راحت می باشد.

3- سیم کشی لینگوال :

مشابه سیم کشی فلزی بوده با این تفاوت که در پشت دندان ها نصب می شود. تمیز کردن این نوع از سیم کشی دندان ها دشوار می باشد و تنظیم سیم ها به دلیل اینکه داخل دهان قرار گرفته نسبت به حالت معمولی دشوار تر بوده و نیاز به مدت زمان بیشتری برای نصب و قرار گیری دارد.

4- سیم کشی نامرئی :

این نوع بریس ها بیشتر مناسب بزرگسالان و نوجوان ها می باشد و دوره درمان آن نسبت به سایر روش ها طولانی تر می باشد. اما در هنگام استفاده از این نوع سیم کشی قادر هستید تا به راحتی هر چیزی که دوست دارید بخورید و بیاشامید. اینویزیلاین ها هر دو هفته یکبار نیاز به تعویض دارند.

آیا سیم کشی دندان درد دارد؟

این موضوع که آیا سیم کشی دندان درد دارد یا خیر، پاسخ مشخصى ندارد. در واقع پاسخ این سوال را به این شکل مى توان داد: اینکه سیم کشى دندان درد دارد یا نه ؛ بیشتر به شما بستگى دارد تا سیم کشى دندان! بله واقعیت امر این است که درد سیم کشى دندان از فردى به فرد دیگر به شدت متغیر است. در یک فرد سیم کشی دندان اصلا اذیتى ندارد و در یک فرد دیگر این موضوع آزاردهنده مى شود. در واقع این فیزیولوژى و حساسیت سیستم بدنى شما به درد است که تعیین مى کند که سیم کشى دندان دردناک باشد یا خیر.

البته اکثر افراد در اثر سیم کشى دندان مقدارى ناراحتى (آنهم بصورت فشار و نه درد) روى دندانهاى خود حس مى کنند که شدت و طول دوره آن بسیار متفاوت است. میزان معمول درد ارتودنسی یک فشار متوسط مى باشد که معمولا در جلسه اول سیم کشى دندان، ٢-٣روزى ناراحتى ایجاد مى کند. البته میزان این درد در جلسه اول قابل ملاحظه مى باشد و در جلسات فعالسازى بعدى معمولا درد چندانى حس نمى شود.

بررسی علل و عوامل سوراخ شدن دندان حتما بخوانید : علت سوراخ شدن دندان چیست ؟

قیمت سیم کشی دندان

قیمت سیم کشى دندان معلول فاکتورهاى زیادى است. دانش و تجربه متخصص ارتودنسی که براى شما سیم کشی دندان را انجام مى دهد مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر قیمت سیم کشى دندان مى باشد. مواد مصرفى ارتودنسی و ابزارهایى که متخصص ارتودنسی توسط آنها سیم کشى دندانهاى شما را انجام مى دهد نیز تاثیر بسزایى در تعرفه سیم کشى دارند.

همچنین مهم است بدانید که اینکه سیم کشى دندان چقدر طول مى کشد بستگى جدى به پیچیدگى و دشوارى درمان ارتودنسی شما دارد. یک سیم کشى دندان ساده مى تواند به اندازه۶-٩ماه زمان درمان کوتاهى داشته باشد؛در صورتى که یک سیم کشى پیچیده و دشوار چندین سال ممکن است به درازا بینجامد. طول دوره درمان سیم کشى دندان در موردى که نیازمند کشیدن دندان باشد طولانى تر از موردى خواهد بود که نیازمند کشیدن دندان نیست.

طول دوره سیم کشى دندان در فردى که نیازمند سیم کشی دندان و عمل فک (که ارتوسرجری نامیده مى شود) مى باشد، حتى طولانیتر از مورد داراى کشیدن دندان خواهد بود. یک طول دوره درمان سیم کشی دندان در یک ارتودنسی معمولى بین یک سال و نیم تا دو سال خواهد بود…

نکات طلایی برای مراقبت از سیم کشی دندان

مراقبت از سیم کشی دندان در خانه کار سخت و دشواری نیست. بعد از سیم کشی دندان، بهتر است برای کوتاه‌تر شدن دوران ارتودنسی، از سیم دندان خود به خوبی مراقبت کنید. بعد از سیم کشی دندان، ممکن است تا چند روز رژیم غذایی خاصی توسط متخصص ارتودنسی به شما داده شود. از خوردن غذاهای سخت و سفت پرهیز کنید تا سیم دندان دچار آسیب نشود. همچنین به توصیه متخصص ارتودنسی، از مسواک مخصوص ارتودنسی و نخ دندان استفاده کنید و همیشه سیم دندان خود را تمز نگهدارید تا دچار پوسیدگی یا مشکل نشوید.

سیم دندان به دلیل این که در طول مدت درمان سیم کشی دندان، ثابت روی دندان‌ها می‌ماند، مهم است که چگونه از دندان‌های خود مراقبت کنید. مهمترین نکته در مورد این گروه از بیماران، حفظ بهداشت دهان و دندان به طور منظم است. اط مسواک‌های مخصوص ارتودنسی و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی استفاده کنید.

همچنین بیماران باید در نگهداری سیم دندان و براکت خود، کوتاهی نکنند. یعنی از جویدن خوراکی‌های سخت و محکم در زمان سیم کشی دندان خودداری کنید. از براکت‌ها در مقابل صدمات، فشار و آسیب جلوگیری کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی