آبسه لثه کودکان

آبسه لثه کودکان یکی از مواردی است که میتواند به عنوان یک زنگ خطر برای وجود پوسیدگی و عفونت های دندانی در کودکان شناخته شود . نکته ای که والدین لازم است به منظور حفظ سلامتی و بهداشت دهان و دندان کودکان خود به آن توجه ویژه ای نشان داده و با بروز هر علایم و نشانه های در اولین فرصت ممکن آن را با دندانپزشک کودک خود مطرح کنند تا از مشکلات جدی جلوگیری شود .

حتما میدانید که دندان آبسه شده، دندانی است که یک توده چرک در بافت‌های اطراف آن وجود دارد. چرک وقتی تشکیل می‌شود که بدن سعی می‌کند با عفونت ناشی از باکتری‌ها مبارزه کند. اگر چرک تخلیه نشود، منجر به ایجاد آبسه می‌شود. آبسه دندان می‌تواند منجر به متورم شدن و قرمزی لثه‌ها شود و برای کودک درد شدید و ضربان داری به خصوص در هنگام جویدن به همراه داشته باشد. کودک ممکن است طعم بدی در دهان خود احساس کند. در موارد شدید و درمان نشده، می تواند منجر به تورم خارج دهانی و تب گردد.

آبسه لثه کودکان را بیشتر بشناسید

آبسه لثه کودکان ، جوش چرکی است که بر روی لثه ظاهر می شود. آسیب و ضربه به هر دو دندان جلو، باعث می شود تا لثه آسیب ببیند و بهبود نیابد، در چنین حالتی، دندان اصطلاحا می میرد و هیچ گونه خونی به این ناحیه نمی رسد. آبسه به صورت چرک تجمع یافته و ایزوله تعریف می شود که حاوی بقایای خون، سلول و باکتریهاست. در ناحیه فک آبسه اگر درمان نشود منجر به مشکلات خطرناکی می شود . در این مقاله قصد داریم به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم .

آبسه لثه هم چنین در مواردی که دندان دچار پوسیدگی می شود و عفونت به ریشه دندان می رسد، نیز بر روی لثه ظاهر می شود. این مشکل بایستی سریعا درمان شود، تا از سرایت عفونت به سایر قسمت های بدن جلوگیری شود.

از آن جایی که بچه ها بیشتر زمین می خورند و احتمال آسیب وضربه به دندان های جلو بیشتر است، این آبسه لثه در کودکان بیشتر شایع می باشد. به همین خاطر، والدین بایستی هنگام مسواک زدن دندان های کودک شان، لثه ها را نیز چک کنند، به خصوص اگر کودک، دندان خراب و یا دندان پر کرده داشته باشد. در صورت مشاهده جوش سغید و چرکی بر روی لثه، حتی جوش بسیار کوچک، حتما کودک را نزد دندان پزشک ببرید.

تشخیص آبسه دندان کودک

مهم است قبل شناخت در مورد آبسه لثه کودکان در مورد آبسه اطلاعات کافی داشته باشید . اولین علامت آبسه دندان در کودکان ایجاد یک برآمدگی قرمز در اطراف لثه دندان کودک است.بنابراین برای تشخیص این که آیا دندان کودکتان دچار آبسه شده است یا نه ابتدا به دنبال یک برآمدگی قرمز در اطراف لثه دندان بگردید سپس به آرامی آن برآمدگی را با نوک انگشت تان لمس کنید و ببینید آیا حالت اسفنجی و نرم پیدا کرده است.اگر چنین چیزی پیدا کردید یعنی انبوهی از چرک و عفونت در آن ناحیه از دندان شما جمع شده است.

در این حالت چون کودک درد زیادی را متحمل می شود ممکن است بر اثر شدت گرفتن درد به آن ناحیه آسیب بزند.به محض دیدن این علامت حتما به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید و مسکن هایی که تجویز می کند را به کودک خود بدهید.برای کاهش درد کودک به هیچ عنوان از بی حس کننده موضعی از جمله دانه میخک استفاده نکنید.

دهان کودکتان را مرتب با محلول آب نمک شست و شو دهید.این کار باعث می شود دمل ایجاد شده بترکد و چرک تخلیه شود.برای کاهش درد تا زمان رسیدن به پزشک و انجام اقدامات درمانی مفید می توانید از کیسه آب گرم استفاده کنید.معمولا کودکان نمی توانند شرایط و حالت دردناک خود را به درستی توصیف کنند به همین علت ممکن است عفونت در دندان هایشان ریشه بدواند.

برای پیشگیری از بروز این اتفاق بهتر است کودک را مرتب نزد دندانپزشک ببرید تا دندان هایش را معاینه کند و در صورتی که مورد مشکوکی مشاهده شد درمان سریعا انجام شود.

دهانشویه ضد حساسیت چه ویژگی هایی دارد ؟ حتما بخوانید : دهانشویه ضد حساسیت چه ویژگی هایی دارد ؟

علائم و نشانه های آبسه لثه کودکان

نکته مهمی که همواره به آن توصیه کرده ایم توجه به بهداشت دهان و دندان کودکان است ، به همین منظور در صورت مشاهده هر یک از علایم و یا نشانه های زیر لازم میتواند به عنوان علایم و نشانه ای از وجود آبسه لثه کودکان شناخته شده و لازم است در اولین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام شود . این علایم عبارتند از :

  • درد شدید و ضربان دار در دندان یا لثه‌ی آسیب دیده که ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود و به تدریج بدتر شود
  • گسترش درد به گوش، فک و گردن در همان سمت دندان آسیب دیده
  • دردی که هنگام دراز کشیدن بدتر می‌شود و خواب را مختل می‌کند
  • درد هنگام جویدن
  • قرمزی و تورم در صورت
  • تب
  • تغییر رنگ یا لقی دندان
  • لثه‌های براق، قرمز و متورم
  • دندان‌های حساس به سرما یا گرما
  • بوی بد دهان یا احساس طعم ناخوشایند در دهان

اگر عفونت، گسترش یابد؛ ممکن است سبب ایجاد تب بالا،ضعف و بی حالی در کودک شود. در موارد شدیدتر ودرمان نشده، ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در بلع و تنفس شود. درصورت مشاهده علائم آبسه لثه کودکان باید هر چه سریعتر به دندانپزشک کودک خود مراجعه کنید.

در صورت مشاهده موارد زیر فرزند شما دارای علائم وخیم عفونت بوده، لازم است به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید و دنبال معالجه فوری باشید:

  • افزایش درد، تورم و قرمزی در ناحیه مبتلا
  • خارج شدن چرک از ناحیه آبسه
  • تب شدید

انواع آبسه لثه کودکان

آبسه لثه کودکان به عنوان یک عفونت شناخته میشود که میتواند از مشکلات جدی دندانی خبر دهد ، اما این نوع آبسه دارای انواع مختلفی است که عبارتند از :

1- آبسه روی لثه

اولین نوع آبسه دندان کودک، آبسه روی لثه نامیده می‌شود زیرا در ناحیه‌ای از لثه ایجاد می‌شود که در نزدیک‌ترین فاصله به طوق دندان است. دندان معمولاً از پیش دچار پاکت یا تحلیل استخوانی نمی‌باشد و اغلب در اثر ذرات غذا یا ضربه‌ی جسم خارجی به ناحیه‌ی لثه در اطراف دندان دچار التهاب می‌شود.

بایدها و نبایدهایی که لازم است از آبسه لثه کودکان بدانید

2- آبسه فضای بین لثه و دندان

نوع دوم و پیشرفته‌تر آبسه دندان، آبسه فضای بین لثه و دندان است. این مشکل برای دندانی رخ می‌دهد که از پیش دارای پاکت‌های پریودنتال و درجاتی از تحلیل استخوان بوده است. این نوع آبسه در هر جایی در امتداد سمتی از لثه‌ها که شیار لثه عمیق شده و تبدیل به پاکت گردیده است، شکل می‌گیرد. بروز این نوع آبسه در صورت بیماری لثه پیشرفته که تحلیل استخوان در اثر عفونت رخ داده است، شایع می‌باشد، زیرا عمق پنج میلی‌متری یا بیشتر پاکت محیطی مطلوب را برای تشکیل آبسه ایجاد می‌کند.

با این حال مانند آبسه روی لثه، آبسه فضای بین لثه و دندان می‌تواند در اثر ذرات غذا یا ضربه‌ی جسم خارجی به پاکت اطراف دندان رخ دهد. این وضعیت که با بدتر شدن مشکل لثه‌ای کودک به خودی خود ایجاد می‌شود، پس از جرم‌گیری دندان نیز همچنان می‌تواند بروز پیدا کند زیرا باکتری با وجود انجام درمان به رشد خود ادامه می‌دهد.

3- آبسه لثه و دندان

ترکیب آبسه لثه و ریشه دندان نیز اتفاق می‌افتد. این بدین معنی است که عفونت لثه ممکن است در خارج از دندان، داخل دندان و یا در هر دو محل وجود داشته باشد. راه‌های بالقوه‌ی متعددی برای رسیدن باکتری به مغز دندان و ساختار نگهدارنده‌ی لثه‌ی دندان‌ها وجود دارد. بیماری لثه اتصال استخوان و بافت نرم را از بین برده و مسیری را در زیر دندان‌های چند ریشه‌ای ایجاد می‌کند.

پوسیدگی و ترک‌های دندان و ترمیم ناموفق دندان نیز دسترسی مستقیم به دندان را ممکن می‌سازد. باکتری‌ها پس از ورود به دندان راه خود را به کانال‌های میکروسکوپی جانبی ریشه‌های دندان پیدا می‌کنند. باکتری‌های موجود در داخل و اطراف دندان صرفنظر از کارکرد آن موجب التهاب می‌شود که همراه با درد است. عفونت لثه همواره با درد همراه است. عفونت لثه کودکان درد بیشتری دارد زیرا تحمل درد در کودکان کمتر است.

خطرات آبسه و عفونت دندان کودکان

همان‌طور که گفته شد آبسه و به خصوص آبسه لثه کودکان به دلیل عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شود. این عفونت‌های به بخش‌های مختلف دهان مانند لثه، دندان‌ها و بافت‌های دیگر آسیب می‌رسانند. اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی‌کنید، سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا دچار بیماری‌هایی مانند دیابت هستید، بیشتر در معرض آبسه دندان قرار دارید.

اگر این عفونت لثه کودک و چرک ایجاد شده درمان نشود می‌تواند وارد خون شده و مسمومیت خون را به همراه داشته باشد. همچنین این عفونت باعث ایجاد تب، خستگی زیاد و درد در ناحیه دندان‌ها، دهان و فک می‌شود. اگر ابسه درمان نشود می‌تواند مشکلاتی در زمینه بلع و تنفس ایجاد کند. ترشحات ایجاد شده ناشی از آبسه توسط کودک به همراه غذا بلعیده می‌شود.

آیا میدانید چه عواملی هزینه عصب کشی دندان را مشخص میکند ؟ حتما بخوانید : عوامل موثر در تعیین هزینه عصب کشی دندان

درمان آبسه لثه کودکان چگونه است ؟

درمان مشکل آبسه لثه کودکان فقط با مراجعه به دندانپزشک کودکان صورت می گیرد، حتی آبسه لثه از بین رفته باشد و یا چرک آن خارج شده باشد. آنتی بیوتیک ها به طور معمول برای آبسه ی دندان تجویز نمی شوند .

اما اگر عفونت منتشر شده باشد یا مخصوصا اگر عفونت شدید شده باشد ممکن است از آن ها استفاده شود . آبسه دندان توسط حذف منشاء عفونت و تخلیه ی چرک درمان می شود به طور منظم به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید و دندانپزشک شما بر حسب وضعیت بهداشت دهان کودک شما پیشنهاد می دهد که هر چند وقت یک بار به چکاپ نیاز دارید .

  • درمان پوسیدگی دندان در کودکان با هدف کاهش و درمان آبسه لثه انجام می شود. برای انجام این کار باید چرک آن خارج شود، همچنین عفونت باید در این درمان ریشه کن و متوقف گردد.
  • آنتی بیوتیک : معمولاً تجویز آنتی بیوتیک بعد از عکس رادیولوژی توسط دندانپزشک اطفال صورت می گیرد.
  • عصب کشی دندان کودکان: ممکن است نیاز باشد تا برای درمان عصب کشی دندان ها عصب کشی دندان انجام داد. در این روش با ترمیم و عصب کشی دندان ها توسط دندانپزشک اطفال، باعث کاهش عفونت و آبسه لثه در کودکان می شود.

مراقبت های پس از درمان آبسه لثه کودکان چگونه است ؟

به خاطر داشته باشید آبسه به خصوص آبسه لثه کودکان به عنوان یکی از دردهای آزار دهنده در کودکان شناخته میشود ، پس مراقبت های بعد از درمان دارای اهمیت بالایی است . دندانپزشک کودکان دستورالعمل‌هایی را جهت چگونگی درمان و مراقبت از کودک پس از درمان ارائه می‌دهد. درمان‌های کاهش درد خانگی برای آبسه لثه کودکان ، شامل کمپرس سرد که ورم را کاهش می‌دهد.

مصرف غذاهای نرم در زمانی که دهان بی‌حس است، شستشوی دهان با آب گرم و نمک، خودداری از نوشیدن مایعات با مکیدن از طریق نی، زیرا می‌تواند لخته خون ایجاد شده در محل دندان را خارج کند، خودداری از مصرف غذاهای ادویه‌دار و اسیدی، زیرا می‌تواند به لثه که در حال بهبودی است، آسیب بزند، و مصرف داروی تیلنول و موترین هر از سه ساعت است که کودک را آرام نگه دارد.

پیشگیری بهتر از درمان است

آبسه لثه کودکان میتواند به عنوان یک مشکلی جدی نکته‌ی اصلی در پیشگیری از مشکلات مربوط به دندان و لثه، حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان است. به همین دلیل به عنوان یک توصیه مهم تاکید میکنیم موارد زیر را با دقت رعایت کرده و مراقبت از دندان فرزندان خود را جدی بگیرید :

  • مطمئن شوید که فرزندانتان حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنند و یک بار در روز نیز از نخ دندان استفاده کنند.
  • میزان مصرف مواد غذایی شیرین مانند شیرینی‌جات، شکلات و نوشابه توسط فرزند خود را کاهش دهید.
  • حداقل یک بار در روز از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده شود. اما قبل از آن با دندانپزشکان ما مشورت کنید.
  • در صورت هرگونه ضربه به دندا‌ن‌ها مانند آسیب‌دیدگی یا لب‌پر شدن آنها، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • بطور منظم فرزندان خود را نزد دندانپزشک ببرید.
  • در شرایط دردناک مانند آبسه‌ دندان در کودکان، پیشگیری همواره بهتر از درمان است.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی