هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان به عنوان یکی از هزینه های دندانپزشکی شناخته میشود که این هزینه با علل و عوامل مختلفی در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد ، اما سوال مهم اینجاست که این علل و عوامل که بر روی این هزینه درمانی تاثیر میگذارد چیست و شما به عنوان راجعه کننده چه اطلاعاتی در این زمنیه لازم است داشته باشد ، این موارد نکاتی هستند که ما را بر آن داشت تا اطلاعات مفید و مورد نیاز شما را در اختیار مراجعین و بیماران مطب دندانپزشکی دکتر پیام حیاتی قرار دهیم تا با استفاده از این اطلاعات آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشید .

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی یک روش درمانی است که در آن  دندانپزشک بخش‌های داخلی و نرم دندان یعنی پالپ دندان که ریشه و عصب دندان در آن قرار دارد را از عفونت خالی می‌کند و آن را با مواد مخصوص پر می‌کند. عصب کشی یک روش رایج برای درمان دندان‌های آسیب دیده است. این روش درمانی به دلیل شدت آسیب و پوسیدگی ایجاد شده در دندان نسبت به پر کردن دندان هزینه بیشتری دارد

دندانپزشک زمانی عصب کشی دندان را به بیمار توصیه می کند که پالپ دندان دچار آسیب برگشت ناپذیری شده است و برای نجات دندان هیچ راهی جز تخلیه و تمیز کردن این حفره وجود ندارد.  پس اگر برای درمان اقدامی انجام نمی دهید، به مرور با دردهای زیادی روبه رو شده و به مرور ممکن است تا دندان خود را به طور کامل از دست دهید.

افرادی که نیاز به عصب کشی دندان دارند

کسانی که مشکلات دندانی زیر را داشته باشند نیاز به عصب کشی دندان دارند. برای حل مشکل به وجود آمده برای دندان و با هدف جلوگیری از کشیدن دندان، این روش بهترین گزینه ممکن است. توجه داشته باشید که میزان آسیب و شدت مشکل در هزینه عصب کشی دندان تاثیر دارد. مواردی که نیاز به استفاده از این درمان را دارند:

  • وجود پوسیدگی شدید در دندان و گسترش آن به بخش داخلی دندان و ریشه آن، نیازمند درمان است.
  • صدمه به دندان در اثر ضربه، شکستن، ترک خوردن که باعث آسیب عصب دندان شود.
  • نشت و از بین رفتن پرکردگی‌های قدیمی که سبب پوسیدگی در بخش‌های داخلی دندان می‌شود.
  • انجام چند پروسه درمانی بر روی یک دندان که باعث ضعیف شدن دندان شود.

برخی از افراد نسبت به پوسیدگی‌ها و مشکلات دندانی بی توجه هستند و تا زمانی که درد دندان شروع نشود برای درمان آن اقدام نمی‌کنند. نشانه‌های زیر زنگ خطری برای لزوم انجام عصب کشی دندان است:

  • حساسیت بیش از اندازه دندان به سرما و گرما
  • التهاب و حساسیت لثه
  • سیاه شدن لثه و پوسیدگی دندان
  • ایجاد جوش روی لثه
  • دندان درد شدید در هنگام غذا خوردن
  • تیر کشیدن دندان بدون هیچ دلیلی
  • لق شدن دندان

با دیدن هر یک از نشانه‌های بالا حتما باید نسبت به درمان اقدام کرد.

دهانشویه ضد حساسیت چه ویژگی هایی دارد ؟ حتما بخوانید : از دهانشویه ضد حساسیت چه اطلاعاتی دارید ؟

عوامل موثر در هزینه عصب کشی دندان

عوامل مختلفی در هزینه درمان‌های دندانپزشکی تاثیر دارد. در اینجا به برخی از عوامل موثر در هزینه‌ عصب کشی دندان را با هم بررسی میکنیم که به عنوان مهم ترین علل در تعیین این هزینه شناخته میشوند که عبارتند از :

1- موقعیت دندان

مکان و موقعیت دندان در قیمت عصب کشی ریشه دندان تاثیر دارد. معمولا درمان دندان‌های جلو به دلیل دسترسی آسان به راحتی انجام می‌شود ، برای دندان‍های عقبی و آسیا به دلیل در دسترس نبودن آن‌ها، درمان سخت است و به طبع هزینه‌های آن‌ها با هم فرق دارد . پس به این نکته توجه داشته باشید که مکان قرارگیری دندان تاثیر مهمی در هزینه عصب کشی دندان شما دارد .

2- تعداد دندان‌های عصب کشی شده

یکی از مهم ترین توصیه های ما به بیماران مراجعات دوره ای و توجه آنها به این امر است ، چرا که در این مراجعات دوره ای و منظم بسیاری از مشکلات دندانی در همان مراحل اولیه شناخته و درمان میشود . اما گاها به دلیل عدم توجه به این امر تعدادی از دندان ها دچار پوسیدی های عمیق شده و طبیعتا نیاز به درمان عصب کشی دارند .

پس روشن است که هر چه تعداد دندان‌های تحت درمان زیاد باشد هزینه عصب کشی دندان بیشتر است. به همین دلیل باز هم توصیه میکنیم به منظور جلوگیری از افزایش تعداد دندان های آسیب دیده حتما برای مراجعات دوره ای دندانپزشکی اقدام کنید.

3- نوع مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان

این موضوع مشخص است که مواد به کار رفته برای ترمیم های دندانی از نظر هزینه ای با هم متفاوت است ، بهتر است بدانید که دو نوع ماده آمالگام و کامپوزیت برای پر کردن حفره ایجاد شده استفاده می‌شود. قیمت این دو ماده بخاطر تفاوت‌هایشان فرق می‌کند. پس استفاده از هر کدام از این نوع مواد در قیمت تمام شده تاثیر دارند.

نکات طلایی برا هزینه عصب کشی دندان که باید بدانید

تفاوت ماده آمالگام و کامپوزیت برای پر کردن دندان

آمالگام ماده ای نقره ای رنگ و بادوام است که بدلیل متفاوت بودن رنگ آن با رنگ دندانها زیبایی کمتری دارد. مناسب برای ترمیم دندانهای خلفی می باشد. برای پر کردن دندان های قدامی استفاده از مواد کامپوزیت رایج است که همرنگ دندان بوده و اصول زیبایی حفظ می شود. کامپوزیت به دلیل دوام کمتری که نسبت به آمالگام دارد، برای دندانهای خلفی مناسب نیست.

4- روش ترمیم دندان

میزان و سطح پوسیدگی در تعیین نوع پر کردن دندان تاثیر دارد. هرچه سطح پوسیدگی زیاد باشد، نیاز به پر کردن سه سطحی دارد. اگر میزان پوسیدگی کم باشد، می‌توان با پر کردن یک سطحی اینکار را انجام داد. سطح و نوع پر کردن در هزینه عصب کشی دندان موثر است. اگر سطح پر کردگی کم باشد هزینه کمتری دارد ولی برای پرکردگی چند سطحی هزینه بیشتری لازم است.

5- درمان‌های دیگر در کنار عصب کشی

اگر میزان آسیب دندان به حدی بالا باشد که علاوه برای عصب کشی نیاز به درمان دیگری باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کرد. مثلا اگر دیواره‌های دندان آسیب دیده باشد و نیاز به روکش دندان یا باز‌ساری دیواره‌های آن باشد، هزینه این روش هم به تعرفه‌ عصب کشی اضافه می‌شود.

6- هزینه ویزیت و تخصص دندانپزشک

دندانپزشک در مراجعه اول، دندان‌های بیمار را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهد. ویزیت دندانپزشک عمومی و دندانپزشک متخصص تعرفه‌های خاص است. در این زمینه و برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مطب دندانپزشکی دکتر پیام حیاتی تماس بگیرید

7- هزینه تصویر برداری

هرچند این هزینه نیز به عنوان هزینه های جانبی در مشخص شدن هزینه عصب کشی شناخته میشود اما لازم است بدانید که برای تشخیص دقیق پوسیدگی دندان به عکس‌های رادیوگرافی و اشعه ایکس نیاز می‌باشد که هزینه‌های خود را دارند.

8- هزینه استفاده از پست (پین تقویتی)

گاهی اوقات میزان پوسیدگی دندان به قدری شدید است که دندانپزشک برای نجات دندان آسیب دیده، مجبور است تا بخش عظیمی از دندان را بتراشد. در نهایت ساختاری که از دندان باقی می‌ماند، استحکام لازم برای نگهداری مواد پر کننده دندان را نخواهد داشت.

در این شرایط، دندانپزشک از یک قطعه فلزی و یا پلاستیکی بسیار محکم به نام پست، استفاده می‌کند. پست درون محفظه داخلی دندان قرار گرفته و از سمت دیگر سبب استحکام مواد پر کننده دندان می‌شود، به همین دلیل به آن پین تقویتی نیز گفته می‌شود. استفاده از پست نیز به قیمت عصب کشی دندان اضافه خواهد شد.

هر آنچه از خمیر دندان زغالی باید بدانید حتما بخوانید : باید ها و نبایدهای خمیر دندان زغالی

عصب کشی دندان در بارداری

یکی از مشکلات رایج در میان بانوان باردار درمان های مربوط به دندان است ، لازم است بدانید خود بارداری باعث ایجاد عفونت در دهان و یا به طور کلی در بدن نمیشود اما در دوران بارداری بدن مستعد بروز عفونت به خصوص در ناحیه دهان است.

پس عصب کشی دندانها در بارداری نیاز به توجه بیشتری دارد. در صورتی که پیش از بارداری مشکل دهان و دندان نداشته باشید دقت داشته باشید که در طول بارداری ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که در صورت عدم درمان و توجه به آنها عوارضی به دنبال خواهد داشت که برای بارداری شما خطر آفرین خواهد بود.

این نکته از آن جهت بیان شد که بدانید این درمان و سایر درمان های مربوط به دندان بهتر است قبل از اقدام به بارداری انجام شود ، پس حتما در صورتی که میخواهید برای بارداری اقدام نمایید به منظور جلوگیری از تحمل درد های دندانی در طی این دوران و همچنین هزینه عصب کشی دندان ، قبل از هر اقدامی وضعیت دندان های خود را بررسی نمایید.

به خاطر داشته باشید

هزینه دندانپزشکی و تعرفه های تعیین شده برای درمان های دهان و دندانی می تواند زیر نظر هر متخصص و یا دکتری تفاوت داشته باشد که این تفاوت اندک در تعرفه های دندانپزشکی می تواند متاثر از موادی باشد که برای درمان استفاده می شود. همچنین علاوه بر نوع مواد، تخصص و تجربه پزشک نیز در این میان تاثیرگذار خواهد بود. هزینه ها متناسب با شرایط، ممکن است دچار تغییراتی شود که در این صورت تعرفه و نرخ دندانپزشکی در هر سال در مقایسه با سال های قبل متفاوت خواهد بود

هزینه عصب کشی دندان یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد ترمیم و درمان مشکلات دندان خود را دارند. در این شرایط بهترین کار مراجعه به پزشک است تا پس از بررسی میزان آسیب دندان و موارد تأثیر گذار، قیمت عصب کشی ریشه دندان را برای شما مشخص کند. یک پزشک باتجربه و متخصص می‌تواند با هزینه‌ای معقول، دندان‌های آسیب دیده شما را به بهترین شکل و با ماندگاری بالا درمان کند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی