خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی و یا سفید کننده‌های دندانی دارای مواد ساینده و زبرهستند که در مدت زمان کوتاهی می‌تواند سبب پوسیدگی و از بین رفتن مینای دندان شود. این نوع خمیر دندان‌ها دارای میزان کمی فلوراید هستند و محافظت کاملی از دندان‌ها نمی‌کنند. اما با این حال نمیتوان علاقه مندی جامعه به استفاده از این نوع خمیر دندان را نادیده گرفت ، هرچند بسیاری از افراد اطلاعاتی کامل و دقیق از این نوع خمیر دندان ندارند و با استفاده ناصحیح از آن نه تنها انتظاراتشان مبنی بر سلامت دندان برطرف نمی شود بلکه باعث آسیب رساندن به دندان های خود نیز میشوند

عملکرد خمیر دندان زغالی چگونه است ؟

ماده‌‌ای که در ساخت خمیر دندان زغالی از آن استفاده می‌شود، نوع خاصی از زغال است که به آن کربن فعال گفته می‌شود. کربن فعال، یک ماده‌ پودری مانند است که به صورت طبیعی ساخته نمی‌شود و می‌تواند از چوب، پوسته‌ نارگیل و زغال ساخته شود. درواقع این ماده، نتیجه‌ انجام بعضی تغییرات روی زغال است.

وقتی که این مواد، در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرند اکسید شده و به زغال فعال تبدیل می‌شوند. در این حالت، دیگر مانند زغال‌هایی نیستند که برای پخت و پز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. چراکه زغال فعال، فرمی از کربن است که در آن تغییراتی داده شده است و سطح آن متخلخل است.

تمام این سوراخ‌ها و شکاف‌ها مانند جاذب برای ذرات مشخصی عمل می‌کنند؛ بصورتیکه آن‌ها را بر روی خود جذب می‌کنند و باعث زدودن این ماده‌های ناخواسته از طریق شستشوی زغال می‌شوند.

زغال فعال در خمیر دندان زغالی

شاید این گفته که خمیر دندان زغالی از زغال فعال تشکیل شده برای شما کمی عجیب باشد . جالب است بدانید که زغال فعال که بافت آن شباهت هایی به بافت جوش شیرین دارد، شکلی از کربن است که ساختارش پر از خلل و فرج بوده و تمامی این خلل و فرج ها مانند یک آهنربا کار کرده و اجزای دیگری مانند کثیفی ها و چربی ها را به سوی خود جذب می کند و وقتی که زغال شسته می شود، آن مواد نیز همراه زغال از بین می روند.

خمیردندان هایی که از زغال فعال ساخته شده اند، درواقع بازسازی تکنیک های درمانی باستانی هستند. درواقع این خمیردندان ها هرچیزی را که بر سر راهشان قرار گرفته باشد، از لکه ها گرفته تا جرم، پلاک، باکتری و ویروس را به خود جذب می کنند. زغال ماده ای قدرتمند است؛ به طوری که معمولا در بیمارستان ها و اتاق های اورژانس از آن برای درمان بیمارانی که از مسمومیت و اوردوز دارو رنج می برند، استفاده می شود.

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان زغالی

این نوع خمیر دندان دارای ترکیبات خاص و منحصر به فردی است و ترکیباتی متفاوت تر از دیگر خمیر دندان ها دارد. هریک از این ترکیبات فواید و اثرات ویژه ای روی دندان ها می گذارد. برخی از این اثرات خوب و مفید هستند و برخی دیگر باعث خرابی دندان در طولانی مدت می شوند.

ایمپلنت دیجیتال چگونه انجام می شود ؟  حتما بخوانید : ایمپلنت دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد ؟

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان زغالی عبارتند از:

1- زغال فعال ( Activated Carbon )

زغال فعال یکی از ترکیبات شیمیایی ماده کربن است. از زغال فعال بیشتر در تصفیه آب استفاده می شود. در تمامی خمیر دندان های زغالی از این ماده استفاده می شود. زغال فعال قابلیت بسیار بالایی در جذب مواد غذایی و باکتری ها دارد. در واقع زغال فعال مانند یک آهن ربا در این خمیر دندان عمل می کند.

2- جوش شیرین ( Baking Soda )

جوش شیرین یکی از مواد طبیعی است که خاصیت سفیدکنندگی دارد. خمیر دندان های زغالی با داشتن جوش شیرین، عمل سفیدکنندگی دندان ها را چند برابر افزایش می دهند. باید توجه داشت در صورتی که مینای دندان آسیبب دیده باشد، نباید از این خمیر دندان استفاده شود. جوش شیرین آثار مخربی روی مینای آسیب دیده خواهد گذاشت.

3- خشت بنتونیت ( Bentonite Clay )

خشت بنتونیت نوعی ریزدانه های رسی است. این ماده باعث جدا کردن باکتری ها و پلاک ها از روی دندان می شود. وجود ماده خشت بنتونیت در داخل ترکیبات این خمیر دندان به عنوان جرم گیر دندان عمل می کند.

4- زایلیتول ( Xylitol )

نام دیگر زایلیتول، الکل بلورین است. این ماده از درخت توس و دیگر گیاهان حاصل می شود و طعمی شیرین دارد. وجود این ماده در  این خمیر دندان باعث شیرین شدن این خمیر دندان می شود. از آن جایی که ماده زایلیتول با گذشت زمان به اسید تبدیل نمی شود، ماده ای بی خطر برای دندان و دهان محسوب می شود.

5- روغن های گیاهی ( Natural Oil )

برای کاهش دادن عوارض جانبی این نوع خمیر دندان ها در ترکیبات اولیه آن از روغن های گیاهی استفاده می شود. روغن های گیاهی مانند نعناع و روغن درخت چای بسیار مفید هستند. این روغن ها از بروز حساسیت و آسیب های مینای دندان تا حدی جلوگیری می کنند.

6- طعم دهنده

معمولا برای طعم دار کردن بیشتر خمیر دندان ها از نعناع استفاده می شود. نعناع عطر و بوی بسیار دلپذیری به دهان می بخشد. در ترکیبات برخی از خمیر دندان های زغالی برای طعم دار کردن خمیر دندان از اسید سیتریک استفاده می شود. این ماده در طولانی مدت به دندان ها آسیب می رساند.

هر آنچه از خمیر دندان زغالی باید بدانید

آیا خمیر دندان زغالی، بی ضرر است؟

برای اظهارنظر قطعی درباره تاثیرات بلندمدت خمیر دندان زغالی به تحقیقات بیشتری نیاز است. برخی تحقیقات نشان می دهند که دندانپزشکان باید به بیمارانشان درباره استفاده از خمیردندان های زغالی هشدار دهند و علت آن را میتوان در موارد زیر یافت :

1- خمیر دندان زغالی ، ساینده بوده و برای استفاده روزانه مناسب نیستند.

استفاده از یک ماده ساینده برروی دندان ها به طور روزانه، مینای دندان را از بین می برد. این کار ممکن است باعث زرد شدن دندان ها و حساسیت آن ها شود.

2- اکثر برندهای خمیر دندان زغالی حاوی فلوراید نیستند.

فلوراید به مینای دندان، استحکام می بخشد که این امر از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند. برخی شواهد حاکی از ارتباط استفاده از خمیردندان زغالی و افزایش پوسیدگی دندان هستند.

3- ممکن است که خمیر دندان زغالی ، باعث ایجاد لکه برروی دندان شود.

اجزای زغال در ترک و شیارهای دندان های قدیمی تر تجمع کرده و موجب لکه می شوند. این اتفاق ممکن است که برای پل دندان، روکش دندان، تاج دندان، پرشدگی دندان و… نیز پیش بیاید.

در یک تعریف کلی میتوان مزایا و معایب این خمیر دندان را به صورت زیر مورد بررسی قرار داد :

مزایای استفاده از خمیر دندان زغالی

  • به از بین بردن لکه های موجود برروی سطح دندان کمک می کند.
  • به دلیل خاصیت کاهش میزان تاکسین موجود در دهان، بوی بد دهان را از بین می برد.
  • اگر گهگاه پس از پاکسازی تخصصی دندان ها استفاده شود، از لکه دار شدن دندان ها پیشگیری می کند.

معایب استفاده از خمیر دندان زغالی

  • ساینده بوده و ممکن است که مینای دندان را از بین برده و دندان ها را زرد کند.
  • لکه های زیر مینای دندان را از بین نمی برد.
  • استفاده روزانه از آن می تواند باعث بروز حساسیت دندانی شود.
  • تاثیرات سوء بلندمدت آن هنوز ناشناخته بوده و جای بحث دارد.
  • شاید تعجب آورترین ضرر استفاده از زغال این باشد که استفاده از این ماده همزمان با مصرف برخی داروها می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.
عوامل موثر در قیمت لمینیت دندان در سال جدید حتما بخوانید : عوامل موثر در قیمت لمینیت دندان چیست

بهتر است به این نکته مهم توجه کنید

این ماده می تواند به دلیل جذب برخی داروها از تاثیر آن ها برروی بدن بکاهد. بنابراین پیش از استفاده از این نوع خمیردندان ها حتما باید با دندانپزشک خود مشورت کرده و اطلاعاتی درباره وضعیت و شرایط جسمانی خود به او بدهید. درضمن حتما پس از استفاده از خمیردندان های زغالی، بلافاصله و بادقت دندان های خود را با آب خالص بشویید و مطمئن شوید که حتی ذره ای زغال در دهان، برروی دندان ها و لثه هایتان باقی نمانده است.

نکات طلایی در مورد نحوه استفاده از این خمیر دندان

به هنگام استفاده از این خمیر دندان باید نکات مهمی رعایت شوند. رعایت کردن نکات زیر باعث کاهش عوارض ناشی از استفاده از این خمیر دندان خواهد شد.

  • با توجه به این که این نوع خمیر دندان باعث ساییده شدن مینای دندان می شود، در موقع استفاده از این خمیر دندان، باید مسواک به صورت خیلی آرام روی دندان ها کشیده شود. همچنین باید از مسواک هایی با الیاف نرم استفاده شود.
  • پس از شستشوی دندان ها با کمک این خمیر دندان، باید دهان و دندان ها به صورت کامل با آب شستشو داده شوند.با شستشوی کامل، تمامی مواد خمیر دندان از روی دندان و دهان پاک شوند. باقی ماندن مواد خمیر دندان داخل دهان اثرات مخربی روی دندان ها و لثه ها می گذارد.

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی