دهانشویه ضد حساسیت

دهانشویه ضد حساسیت یکی از انواع دهانشویه هاست که ممکن است متناسب با شرایطی که در آن هستید توسط دندانپزشک به شما توصیه شود . این دهانشویه همانگونه که از نامش پیداست برای دندان های حساس بسیار مناسب است ، اما همین دهانشویه نیز دارای باید ها و نبایدهایی است که لازم است از آن اطلاعات کافی داشته باشید

بهتر است بدانید که دهانشویه ضد حساسیت با پوشاندن کانال‌هایی که منجر به اعصاب حساس دندان می‌شوند، باعث جلوگیری از درد می‌شود با استفاده منظم، یک سد محافظتی طولانی مدت ایجاد می‌کند که مانند یک مهر و موم در برابر حساسیت عمل می‌کند و تسکین موثر و پایدار را ایجاد می‌کند. عطر و طعم نعناع برای بوی تازه نعناع در دهان منحصر به فرد است.

دهانشویه ضد حساسیت برای چه بیمارانی مناسب است؟ 

دهانشویه ضد حساسیت با پوشاندن کانال‌هایی که منجر به اعصاب حساس دندان می‌شوند، باعث جلوگیری از درد می‌شود با استفاده منظم، یک سد محافظتی طولانی مدت ایجاد می‌کند که مانند یک مهر و موم در برابر حساسیت عمل می‌کند و تسکین موثر و پایدار را ایجاد می‌کند. عطر و طعم نعناع برای بوی تازه نعناع در دهان منحصر به فرد است.

دهانشویه ضد حساسیت برای بیماران دارای حساسیت دندانی از جمله کسانی که ممکن است به شستشوی بدون الکل نیاز داشته باشند یا آن را ترجیح می‌دهند مناسب است، از جمله بیمارانی که باردار هستند، عقاید مذهبی دارند یا از خشکی دهان رنج می‌برند. برای بیماران ۶ سال به بالا یک دقیقه، به اندازه ۲۰ میلی لیتر دهانشویه ضد حساسیت و دو بار در روز، صبح و عصر استفاده شود. بعد از آبکشی تف کنید و قورت ندهید.

فواید استفاده از دهانشویه ضد حساسیت چیست ؟

دندانپزشکان همواره توصیه میکنند که از دهانشویه ضد حساسیت و یا هر دهانشویه دیگری متناسب با نیاز دندانی خود استفاده کنید ، از جمله این علل میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  قسمت‌هایی از دهان و دندان که از طریق مسواک‌ زدن و نخ‌دندان کشیدن نظافت نمی‌شوند و دسترسی به آنها دشوار است، به کمک دهان شویه برطرف خواهند شد.
  •  کاهش التهاب لثه، جرم‌ دندان و سایر مشکلات لثه‌ای و دندانی
  •  مبارزه با باکتری‌های موجود در دهان و جلوگیری از کرم خوردگی و پوسیدگی دندان
  •  شل‌کردن و بیرون راندان باقیمانده مواد غذایی بین فضاهای خالی دندان‌ها و نقش نخ‌ دندان را ایفا کردن
  •  محصولی پرطرفدار برای بهداشت دهان و دندان که با طعم‌های گوناگون و به‌ عنوان خوشبو کننده دهان در دسترس کاربران قرار دارند.
هر آنچه از خمیر دندان زغالی باید بدانید حتما بخوانید : خمیر دندان زغالی چه ویژگی هایی دارد ؟

در چه شرایطی لازم است از دهانشویه استفاده شود

وضعیت کنونی سلامت دهان شما نقش بزرگی در نوع دهانشویه ای که برای شما مناسب است ایفا می کند. آیا از بوی بد دهان (هالیتوزیس) یا زروستومیا (خشکی دهان) رنج می برید؟ آیا در معرض خطر ژنژیویت قرار دارید؟ آیا دندان های شما از سلامت کافی برخوردار هستند؟ آیا لثه ها یا دندان های حساسی دارید؟ این اطلاعات مهم تر از آن چیزی است که شما تصور می کنید و برای هر نوع از این مشکلات با توجه به توصیه دندانپزشک نوع خاصی از دهانشویه توصیه میشود . این مشکلات عبارتند از :

1- بوی بد دهان

بوی بد دهان (که تحت عنوان هالیتوزیس شناخته می شود) می تواند در یک دامنه خفیف تا شدید قرار بگیرد، و ممکن است خجالت آور باشد و یا حتی موارد جدی تری از سلامت دهان را نشان دهد. بسیاری از افرادی که از موارد خفیف یا موقتی بوی بد دهان رنج می برند، ممکن است به دنبال استفاده از دهانشویه هیا بهداشتی باشند. این نوع دهانشویه ها عموماً به منظور پوشش دهی بوی بد دهان هستند؛ آنها به بوی بد دهان نمی پردازند یا آن را درمان نمی کنند.

دهانشویه های بهداشتی در صورتی خوب هستند که تنها مسئله خوردن پیاز با وعده ناهار باشد که بخواهید بوی آن را پنهان کنید. با این حال، اگر شما دائماً بوی بد دهان دارید، ممکن است علامت و نشانه وجود تعداد زیادی باکتری، ژنژیویت، بیماری لثه، و دیگر مشکلات سلامت دهان باشد. در این مورد، باید از دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده کنید، علاوه بر این، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا علت بوی بد دهان شما را مشخص نماید.

2- خشکی دهان

اگر خشکی دهان دارید (که تحت عنوان زروستومیا شناخته می شود)، ممکن است بخواهید از دهانشویه های حاوی الکل بپرهیزید. الکل موجب خشکی بیشتر دهان خواهد شد، و علائم شما را تشدید خواهد کرد و ناراحتی شما را افزایش خواهد داد. افرادی که از زروستومیا رنج می برند وقتی در قفسه دهانشویه ها به دنبال یک دهانشویه مناسب هستند باید به فکر استفاده از دهانشویه های فاقد الکل باشند.

اگر علائم و نشانه های خشکی دهان شما خیلی شدید باشند، و تنها حذف الکل از مواد مراقبتی روزانه دهان شما کفایت نکند- ممکن است لازم باشد بزاق مصنوعی استفاده کنید، مخصوصاً دهانشویه هایی که برای تسکین خشکی دهان طراحی شده اند.

3- ژنژیویت و بیماری لثه

خواه شما این بیماری را داشته باشید یا تنها بخواهید از بروز آن پیشگیری کنید، ژنژیویت یک مشکل جزئی محسوب نمی شود و باید جدی گرفته شود. اگر به فکر محافظت از دهان خود در برابر این مشکلات قبل از بروز آنها هستید، دهانشویه های حاوی مواد ضد پلاک، آنتی باکتریال، آنتی میکروبیال، و/ یا آنتی ژنژیویت را انتخاب کنید.

اگر دندانپزشک به شما بگوید که شما در معرض خطر ژنژیویت یا بیماری لثه قرار دارید یا به این بیماری مبتلا هستید، ، احتمالاً دهانشویه قوی تری حاوی کلرهگزیدین برای شما تجویز یا توصیه خواهد کرد که به از بین بردن باکتری ها و احیاء سلامت دهان شما کمک خواهد کرد (البته اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به شکلی صحیح انجام دهید).

4- حساسیت دندان و لثه

حساسیت دندان می تواند واقعاً ناراحت کننده و آزار دهنده باشد. با این حال، دهانشویه هایی وجود دارند که می توانند به بی حس کردن و یا استحکام بخشیدن به دندان ها و عاج دندان کمک کنند تا حساسیت دندان ها کاهش پیدا کند. اگر از حساسیت دندان رنج می برید، به دنبال خمیر دندانی باشید که در فهرست مواد تشکیل دهنده فعال آن سیترات پتاسیم، فسفات کلسیم، فسفات کلسیم، فلوئورید قلع، و / یا فلوئورید سدیم وجود داشته باشد.

سیترات پتاسیم و نیترات پتاسیم موجب بی حس شدن عاج و اعصاب داخل دندان می شوند. فسفات کلسیم، فلوئورید سدیم، و فلوئورید قلع همگی موجب افزایش استحکام دندان، پیشگیری از رسیدن محرک به عاج دندان در درجه اول می شوند.

پس تنها در چنین شرایطی است که استفاده از دهانشویه ضد حساسیت میتواند برای وضعیت دهانی و دندانی شما مفید باشد و به همین دلیل در ابتدا تاکید کردیم با شناخت وضعیت دهانی خود بهترین انتخاب را برای درمان و یا تثبیت وضعیت دهانی و دندانی خود در انتخاب نوع مناسب دهانشویه دندانی داشته باشید

دهانشویه ضد حساسیت بهتر است یا خمیر دندان

در واقع پاسخگویی به این سوال و اینکه آیا دهانشویه ضد حساسیت برای رفع حساسیت مناسب است یا خمیر دندان آن کمی دشوار است ، واقعیت این است در این زمینه تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد که هر دو به یک اندازه موثر هستند.  شاید جالب باشد بدانید که در سال 2012، مجله دندانپزشکی بالینی و تجربی مطالعه ای را درباره مقایسه دهانشویه و خمیردندان حاوی سدیم فلوراید و نیترات پتاسیم منتشر کرد. در این مقاله نتایج تحقیقاتی پیرامون این موضوع به اشتراک گذاشته شده بود که نتایج جالبی را نیز به همراه داشت

دهانشویه ضد حساسیت چه ویژگی هایی دارد ؟

در این تحقیق سی بیمار به دو گروه پانزده نفری تقسیم شدند ، یک گروه دو بار در روز با مسواک حاوی 5 درصد نیترات پتاسیم مسواک می‌زدند. و گروه دوم دو بار در روز با دهانشویه حاوی 3 درصد نیترات پتاسیم دندان‌ها را شستشو دادند. گروه دوم نیز از یک خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کردند. حساسیت دندان بعد از دو و چهار هفته اندازه گیری شد.  و نکته جالب اینجا خود را نمایان کرد که هر دو گروه اثر حساسیت زدایی قابل توجهی را تجربه کردند و هیچ تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت که در کاهش حساسیت دندان سودمند باشد.

اگر دندان‌های حساس دارید، می‌توانید از دهانشویه مخصوص، یا خمیر دندان برای دندان‌های حساس یا از هر دو استفاده کنید. دندان‌های حساس ممکن است نشانه مشکلات جدی دندان باشد، بنابراین همیشه هرگونه حساسیت را به دندانپزشک خود اطلاع دهید . و این اطمینان را داشته باشید که او می‌تواند منبع ناراحتی شما را بررسی کند و درمان‌های داخل مطب را ارائه دهد. در ضمن، می‌توانید از دهانشویه دندان‌های حساس استفاده کنید تا از درد فعلی راحت شوید.

چگونه بدون استفاده از دهانشویه ضد حساسیت ، حساسیت دندان را کم و یا کنترل کنم

هرچند یکی از راه های کنترل حساسیت دندانی استفاده از دهانشویه ضد حساسیت است ، اما راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که برای کاهش این حساسیت میتوانید به کار ببرید که عبارتند از :

1- آرام مسواک زدن :

مسواک زدن شدید خود باعث خطر ابتلا به حساسیت دندان می شود. توصیه بر این است که روزانه دو بار و هر بار ۵ دقیقه توسط یک مسواک نرم و با کیفیت دندان ها را مسواک بزنید. ابتدا با زاویه 45 درجه سطح بیرونی دندانها را به آرامی و با دو حرکت بالا و پایین و حرکت به طرفین مسواک بزنید این کار موجب می شود تا حد امکان داخل شیار ها و سطح خارجی دندان ها کاملا تمیز شود.

سپس سطح داخلی و روی دندان ها را به همان ترتیب تمیز کنید. مسواک زدن آرام و طولانی مدت بسیار مناسبتر از مسواک زدن سریع با استفاده از مسواکی زبر است. پس به خاطر داشته باشید محکم مسواک زدن دندان های شما را تمیز نخواهد کرد بلکه باعث بروز مشکلاتی جدی در سلات و بهداشت دهان و دندان شما میشود .

2- استفاده از خمیردندان ضد حساسیت :

این خمیردندان ها حاوی ترکیبی است که به جلوگیری از انتقال حساسیت دندان به عصب کمک می کند. از این خمیردندان ها روزانه دوبار می توانید استفاده کنید.نکته مهمی که باید به ذهن بسپارید این است که در انتخاب این نوع از خمیر دندان لازم است با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید

3- استفاده از دهانشویه ضد حساسیت و فلورایدار :

این دهانشویه ها لایه مینای دندان را تقویت می کند و به محافظت در برابر حساسیت می انجامد. همچنین استفاده از دهانشویه های فلوراید منجر به محافظت در برابر پوسیدگی دندان می شود که خود می تواند علت بروز حساسیت دندان باشد.

فقط به یاد داشته باشید که بعد از مسواک زدن روزانه دهان خود را با دهان شویه ضد حساسیت شستشو دهید. در این مورد نیز همانند گزینه بالا لازم است مشورت های لازم و کافی را با دندانپزشک خود داشته باشید تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید .

4- اجتناب از نوشیدنی های اسیدی :

غذاها و نوشیدنی های اسیدی مینای دندان را از بین می برد و به حساسیت های دندان و پوسیدگی آن می انجامد. بعضی ها در تابستان بیشتر دچار حساسیت های دندان می شوند، چون بیشتر گوجه فرنگی یا لیمو که حاوی اسید بالایی است را مصرف می کنند.

5- استفاده از محافظ دندان :

اگر شما مبتلا به دندان قروچه هستید، می توانید در هنگام شب از محافظ های دندان یا به اصطلاح نایت گاردها استفاده کنید چون دندان قروچه خود عاملی برای افزایش آسیب به دندان است. در چنین حالتی وضعیت دندانی شما به گونه ای خواهد بود که باید توسط دندانپزشک درمان های لازم بر روی آن صورت گیرد .

هر آنچه از ایمپلنت دیجیتال باید بدانید حتما بخوانید : هرآنچه از ایمپلنت دیجیتال باید بدانید

نحوه استفاده از دهاشنویه ضد حساسیت چگونه است ؟

برای استفاده از دهانشویه ضد حساسیت بهتر است موارد زیر را به ترتیب انجام دهید تا بیشترین نتیجه را کسب نمایید :

  •  شستشو را با مقدار توصیه شده دهان شویه آغاز کنید.
  •  به مدت 30 ثانیه بادقت دهان را شستشو دهید، از پخش شدن دهان شویه بر روی تمام سطوح دندان‌ها اطمینان حاصل فرمایید.
  •  به مدت 30 تا 60 ثانیه آن را در دهان غرغره کنید، این کار برای از بین بردن باکتری در قسمت انتهایی زبان توصیه می‌شود.
  •  درآخر هم محتویات دهان شویه را از دهان بیرون بریزید.

به خاطر داشته باشید

حتی اگر هیچ مشکل دهانی یا نگرانی که نیاز به پرداختن داشته باشد هم ندارید، مطمئناً این ایده بدی نیست که برای محافظت از دندان های خود یا پیشگیری از این مشکلات دهانشویه استفاده کنید. به دنبال دهانشویه های حاوی فلوراید باشید، که از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کنند و استحکام مینای دندان ها را افزایش می دهند. استفاده از دهانشویه هایی که حاوی مواد آنتی پلاک، آنتی باکتریال، آنتی میکروبیال، یا آنتی ژنژیویت هستند ایده خوبی است، زیرا می توانند به پیشگیری از یک دسته مشکلات جدی دندانی مانند ژنژیویت و بیماری لثه کمک کنند.

مهم است به این نکته توجه داشته باشید که با مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشکی و بررسی وضعیت بهداشت دهان و دندان میتوانید به بسیاری از مشکلات دندانی در همان ابندا آگاهی پیدا کرده و درمان های ساده ای را برای آن انجام دهید ، علت حساسیت دندانی در برخی موارد میتواند زنگ خطری برای پوسیدگی دندان باشد که دندانپزشک با درمان به موقع میتواند آن را برطرف نماید . به هر حال استفاده از دهانشویه ضد حساسیت میتواند گزینه ای مناسب برای برخی از انواع حساسیت دندانی باشد که لازم است توسط دندانپزشک تشخیص داده شود .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی