لاک سفید کننده دندان

لاک سفید کننده دندان یکی از ابزارهایی است که امروز به منظور برطرف کردن بد رنگی دندان ها توسط برخی از افراد استفاده میشود ، در دسترس بودن و کارایی ساده آن باعث شده است بسیاری آن را به عنوان یک روش جایگزین برای درمان های سفید کنندگی دندان انتخاب کنند ، اما در اینجا یک سوال مهم مطرح است ، آیا این روش واقعا یک روش درست و اصولی برای ترمیم رنگ دندان است ، آیا این روش هیچگونه عوارضی برای سلامت و بهداشت دهان و دندان ندارد و از همه مهم تر آیا این یک روش تایید شده است ؟

قبل از پاسخگویی به این سوالات لازم است بدانید که هر چقدر هم از دندان‌های خود مراقبت کنید باز هم با تجمع جرم ممکن است کدر شوند و تغییر رنگ بدهند. این امر نه تنها بر سلامت دهان و دندان بلکه بر روی زیبایی ظاهری دندان‌های شما نیز تاثیر می‌گذارد و به تدریج باعث خرابی دندان‌ها می‌شود. خوشبختانه با پیشرفت‌های بسیاری که در دندانپزشکی زیبایی صورت گرفته، روش‌های بیشماری برای رفع این مشکل در دسترس است.

علت تغییر رنگ دندان

قبل از بررسی مزایا و معایت استفاده از لاک سفید کننده دندان بهتر است علت تغییر رنگ دندان را بدانیم . بدون شک تغییر رنگ دندان موردی است که برای همه اتفاق افتاده است و همه ما تجربه آن را داشته ایم ، موضوعی که در برخی موارد حتی باعث اذیت و آزار ما شده است . بهتر است بدانید دندان‌های آسیاب به دلیل ثابت بودن و حرکت نکردن بیشتر مستعد خرابی و تغییر رنگ می‌باشند. به طور کلی دلایل بسیاری وجود دارد که به تدریج باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. دندانپزشکان دلایل تغییر رنگ دندان را مربوط به عوامل خارجی، عوامل داخلی و افزایش سن می‌دانند.

1- عوامل خارجی

هنگامی که لایه بیرونی و قابل مشاهده دندان به دلیل نوشیدن قهوه، چایی، مصرف دخانیات، نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای تغییر رنگ می‌دهد، اتفاق می‌افتد. برخی از عوامل خارجی موثر در تغییر رنگ دندان عبارتند از:

  • ضربه یا آسیب دیدگی. ممکن است دندان به علت ضربه به رنگ قهوه‌ای، زرد یا طوسی تغییر رنگ دهد. اغلب دندان‌های جلویی مستعد تغییر رنگ دندان به دلیل ضربه هستند.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان. مسواک زدن نادرست و استفاده از مسواک‌های قدیمی رنگ دندان را تیره می‌کند. زیرا باکتری‌های موجود در دندان متراکم و باعث حفره و تغییر رنگ در آن ناحیه می‌شوند. در صورت ایجاد چنین حفره‌هایی احتمال از دست دادن قسمتی از دندان وجود دارد.
  • غذا و دارو. غذاهایی که دارای مقدار زیاد مواد رنگی و آهن هستند، سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. سفید کردن دندان با چنین تغییر رنگی به سختی امکان پذیر است.
  • مصرف دخانیات. مصرف دخانیات به خصوص نیکوتین موجود در سیگار مشکلات دندانی زیادی را به وجود می‌آورد. استعمال دخانیات علاوه بر تغییر رنگ دندان، با کاهش جریان خون فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های لثوی قرار می‌دهد.

2- عوامل داخلی

تغییر رنگ دندان به دلیل عوامل داخلی زمانی رخ می‌دهد که ساختار درونی دندان زرد و تیره می‌شود. این تغییر رنگ ناشی از استفاده مداوم از فلوراید در کودکی و مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در ۴ ماه آخر بارداری است. برای مثال یکی از عوامل داخلی می‌تواند به دلیل مشکلات کبدی باشد. بنابراین بهتر است پس از مشاهده علائم تغییر رنگ بی درنگ در پی علت یابی آن باشید.

3- تغییر رنگ به علت افزایش سن

تغییر رنگ با افزایش سن ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی است. همچنین با افزایش سن لایه رویی دندان به مرور زمان نازک‌تر می‌شود. در نتیجه امکان خراب شدن و تغییر رنگ نیز افزایش می‌یابد.

نکات طلایی در مورد علت درد لثه که باید بدانید حتما بخوانید : آیا می دانید علت درد لثه چیست ؟

انواع روش های زیبایی دندان

همانطور که گفته شد برای زیبایی دندان و لبخند روش های بسیاری وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد، که یکی از آن روش ها استفاده از لاک سفید کننده دندان است ، از جمله روش های اصولی و محبوب برای سفید کردن دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • لمینت دندان برای زیبایی: این روش با استفاده از روکش های نازک ولی محکم استفاده می کنند و یک راه درمانی و زیبایی است.
  • بلیچینگ کردن دندان : روش بلیچینگ با استفاده از مواد شیمیایی و لیزر لکه های روی دندان را پاک می کنند و دندان ها را سفید  می کنند.
  • ارتودنسی دندان: همانطور که خیلی از مردم می دانند ارتودنسی برای صاف کردن دندان های نامرتب می باشد.
  • جرم گیری کردن دندان: هر فردی نیاز دارد بعد مدتی دندان خود را جرم گیری کند و این روش بدون درد است.
  • ماسک دندان: خمیر دندان سفید کننده یا ماسک دندان برای از بین بردن جرم های دندان استفاده می شود.
  • روکش یا تاج دندان: برای زیبا سازی دندان ها معمولا از روکش دندان استفاده می کنند و مانند تاج بر روی دندان ها قرار می گیرند.

فواید استفاده از لاک سفید کننده دندان

همانطور که گفتیم لاک سفید کننده دندان به عنوان یکی از ابزارهای سفید کردن دندان در بین بسیاری از افراد مورد استفاده قرار گرفته است ، از جمله فوایدی که میتوان برای این لاک در نظر گرفت و آن را به عنوان عاملی برای نحبوبیت دانست ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- کاربرد آسان

شاید بتوان اولین علت را سهولت استفاده از لاک سفید کننده دندان دانست ، سهولت استفاده از لاک سفید کننده به مراتب بیشتر از بلیچینگ دندان است. نگهداری از نوار بلیچینگ کمی دشوار است و ممکن است باعث ترشح زیاد بزاق و تحریم لثه‌ها شود. این در حالی است که کاربرد لاک سفید کننده دندان بسیار آسان است. همچنین به دلیل سایز کوچک آن به راحتی می‌توان آن را در کیف قرار داد. در نتیجه می‌توانید هرکجا و هر زمان که دوست دارید دندانتان را سفید کنید.

از لاک سفید کننده دندان چه اطلاعاتی دارید ؟

2- طراحی سر لاک سفید کننده دندان

نحوه طراحی سر قلم سفید کننده دندان باعث می‌شود تمام نواحی مورد نظر را با کنترل کامل پوشش دهید. این روش در مقایسه با سایر روش‌ها به دلیل طراحی ظریف سر لاک سفید کننده دندان کمتر باعث تحریک لثه و دندان‌ها می‌شود. البته این مورد را باید یاد گرفت تا بتوان به درستی از این قلم استفاده کرد که البته آموزش آن هم کار چندان دشواری نیست .

3- انعطاف پذیری لاک سفید کننده دندان

نسبت به روش‌های دیگر برای سفید کردن دندان، این قلم را می‌توان برای تمامی دندان‌ها استفاده کرد. به عبارت دیگر امکان استفاده از ژل داخل لاک برای یک یا چند دندان وجود دارد. در نتیجه می‌توانید روی دندان‌هایی که بیشتر به سفید کردن نیاز دارند تمرکز بیشتری بگذارید.

4- قیمت پایین

این مورد را میتوان به عنوان مهمترین عامل در محبوبیت این لاک دانست . لاک سفید کننده دندان در مقایسه با سایر روش‌ها، مقرون به صرفه است. شما میتوانید با پرداخت هزینه کمی به راحتی دندان‌های خود را سفید کنید . البته این مورد را نمیتوان به همین سادگی پشت سر گذاشت و باید گفت هر ارزانی هم بی دلیل نیست پس بهتره با ما همراه باشید تا در مورد مضرات این وسیله نیز نکاتی را با هم بررسی کنیم .

نحوه استفاده از لاک سفید کننده دندان چگونه است ؟

استفاده از لاک سفید کننده دندان چه در مطب دندان پزشک و چه در منزل، تقریبا روشی یکسان دارد. محصولاتی را که دندان پزشکتان آن را تایید می‌کند را انتخاب کنید تا از سالم ماندن دندان‌ها و مینای آن بعد از استفاده اطمینان داشته باشید.

  • ابتدا باید دندان‌ها را مسواک بزنید تا کاملا تمیز باشند.
  • بعد کمی از ژل سفید کننده را با اپلیکاتور مخصوصش و یا با همان قلمی که در انواع لاکی آن وجود دارد، به روی دندان‌ها بزنید.
  • بعد از 15 دقیقه می‌توانید دندان‌ها را بشویید ولی در این مدت نباید چیزی بخورید و از قورت دادن ژل و آب دهان نیز خودداری کنید.
  • بعد از شستن ژل، دوباره دندان‌ها را مسواک بزنید. این کار را 2 تا 3 مرتبه در روز انجام دهید تا دندان‌ها سفید شوند.

البته توصیه می‌شود افرادی که تصمیم دارند تا از لاک دندان برای سفید کردند دندان‌های خود استفاده کنند، حتماً با نظر دندانپزشک اقدام به تهیه لاک سفید کننده دندان کنند، زیرا ممکن است که با توجه به نوع و شرایط دندان‌ها، دندانپزشک استفاده از لاک دندان را توصیه نکند.

نکات طلایی مربوط به سیم کشی دندان که باید بدانید حتما بخوانید : نحوه سیم کشی دندان چگونه است ؟

مضرات استفاده از لاک سفید کننده دندان

هرچند در ظاهر استفاده از لاک سفید کننده دندان دارای مزایایی است و باعث این میشود که فکر کنیم گزینه انتخابی متاسبی است اما ، بهتر است بدانید که استفاده از لاک سفید کننده دندان نیز مضراتی در پی دارد. موسسه سلامت دندان آمریکا در اینباره عنوان کرده که مواد سفیدکننده ای که برپایه پروکساید درست می شوند (مانند مواد استفاده شده در لاک های سفید کننده دندان)، می توانند به لثه آسیب برسانند. حساسیت دندان نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که بعد از استفاده از این لاک ها برای برخی از افراد پیش می آید. بهترین راه پیشگیری از این مسائل، مراجعه به دندانپزشک برای سفید کردن دندان هاست.

از جمله مضرات این درمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- نامشخص بودن ترکیبات لاک دندان نخستین مشکل آن است. در ابتدا اشاره کردیم که لاک دندان از کاربامید پروکساید تشکیل شده است. اما این لاک در ترکیبات خود دارای مواد شیمیایی دیگری است، که نوع آنها برای دندانپزشکان به طور کامل مشخص نیست. به همین دلیل گاهی ممکن است باف لثه آسیب ببیند.

۲- ایجاد تغییر رنگ میان دندان‌ها یکی دیگر از مشکلات لاک دندان است. گاهی نیز ممکن است پس از استفاده از لاک دندان برای کودکانی که هنوز دندان‌های دائمی آنها رشد نکرده است، پس از آشکار شدن دندان‌های دائمی، تفاوت رنگ بسیار زیادی میان دندان‌های کودک ایجاد شود.

۳- در برخی از موارد ممکن است با استفاده مداوم از لاک دندان، مینای آن دچار آسیب جدی شود. آسیب به مینای دندان خود به تنهایی میتواند دلیل مهمی بر عدم استفاده از این لاک ها و یا حداقل عدم استفاده سرخودانه از آن دانست

بهتر است قبل از استفاده این نکات را به خاطر داشته باشید :

  • بهتر است که پیش از انجام هر کاری، نحوه استفاده از لاک را از دندانپزشکتان بیاموزید.
  • مراقب باشید که به هیچ عنوان لاک را قورت ندهید و تمامی باقی مانده های لاک را از دهان خود خارج کنید.
  • مدت زمان استفاده از لاک سفیدکننده دندان به نظر دندانپزشک بستگی دارد. مراقب باشید که لاک، به هیچ عنوان بیشتر از زمان موردنظر برروی دندان باقی نماند و بیشتر از دفعات مشخص شده نیز استفاده نشود.

به خاطر داشته باشید

در مجموع باید گفت تولید کنندگان لاک سفید کننده دندان در محصولات خود از مواد مختلفی استفاده می کنند و شما باید همیشه برچسب آن را به خوبی بررسی کرده و مراقب باشید. این روش می تواند بهترین راه برای اطمینان از این باشد که شما بدون عوارض جانبی زیادی به نتیجه دلخواه در مورد از بین بردن زردی دندان های خود برسید. 
از سوی دیگر، نتایجی که با این محصول دریافت می کنید تقریبا موقتی است بنابراین، اگر به دنبال سفید کردن دندان های خود به طور دائمی هستید، بهتر است با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و دریافت درمان های حرفه ای برای سفید کردن دندان ها، به نتایج مطلوبی برسید.
در حال حاضر، روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها در مطب وجود دارد که بلیچینگ، لمینت دندان و ونیر کامپوزیت از پرطرفدارترین این روش ها به شمار می آیند. پس توصیه میکنیم به جای استفاده خودسرانه و غیر اصولی از این دست محصولات با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید تا بهترین و اصولی ترین روش را برای شما مشخص کرده و درمان را به طور صحیح برای شما انجام دهند.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی