لمینت متحرک دندان

لمینت متحرک دندان نوعی پلاک است که در چند دقیقه می تواند به شما لبخند زیبایی هدیه کند. این نوع لمنیت که اغلب از رزین دندانپزشکی ساخته می شود و بسیار نازک است بدون تزریق آمپول یا تراش دندان می تواند لبخندی زیبا به شما هدیه بدهد. با استفاده از لمینت متحرک می توان اغلب مشکلات ظاهری دندان ها شامل نامرتب بودن، فاصله، شکستگی، بدرنگی و بدفرمی را برطرف کرد. با این حال این روش موقتی بوده و جنبه درمانی ندارد. اما این همه چیز نیست ، با ما همراه باشید تا اطلاعاتی جامع تر در مورد این لمینت در اختیار شما قرار دهیم .

لمینت متحرک دندان چیست؟

لمینت متحرک دندان یا “اسنپ‌آن‌اسمایل” که گاهی به آن کامپوزیت متحرک هم می گویند، کاور یا روکش نازکی است که روی دندان قرار می گیرد و مانند یک پوشش تا حدودی می تواند عیب و ایراد دندان ها را پنهان کند و ظاهر بهتری به دندان ها و لبخند شما بدهد.

این ابزار در واقع یک پلاک متحرک است که از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان با فناوری خاصی در لابراتوار متناسب با شکل و قالب هر دندان ساخته می شود. اما اخیرا لمینت های متحرکی در بازار رواج پیدا کرده که به صورت آماده و از پیش ساخته و با قیمت بسیار پایین به فروش می رسد که البته در مورد آنها هم توضیح خواهم داد.

این وسیله به این دلیل لمینت نامیده می شود که هدف آن مانند لمینت دندان دائمی، پوشاندن عیوب دندان و زیباتر کردن ظاهر دندان هاست و متحرک بودن آن به این معناست که یک روکش دائمی نیست و از روی دندان برداشته می شود. در واقع شما تنها زمانی که می خواهید به مهمانی یا جلسه مهمی بروید آن را روی دندان قرار می دهید و برای غذا خوردن و شب، هنگام خوابیدن باید آن را از روی دندان بردارید.

لمینت متحرک دندان از چه جنسی ساخته شده است؟

در واقع اسنپ آن اسمایل یا لمینت متحرک دندان یک پلاک متحرکی است، که از پلیمر غیر سمی یا صمغ دندان در لابراتورمتناسب با شکل و قالب هر دندان هر فردی با فناوری خاصی ساخته می شود. لمینت های متحرکی که در بازار رواج پیدا کرده است و قیمت بسیار پایینی هم دارد به صورت آماده و از پیش ساخته در اختیار تقاضا کننده ها قرار میگیرد که به بررسی این نمونه ها هم خواهیم پرداخت.

دلیل نام گذاری این وسیله چیست؟

این وسیله به این دلیل لمینت نامیده می شود زیرا هدف آن همانند لمینت دائمی پوشاندن عیوب دندان و زیبا تر کردن ظاهر دندان است. و متحرک بودن آن هم به این معنی است که یک روکش دائمی نیست و قابل برداشتن از روی دندان است. به قولی شما فقط در مهمانی ها یا جلسات می توانید آن را روی دندان های خود قرار دهید. و موقع غذا خوردن و قبل از خواب باید آن را از روی دندان خود بردارید.

تفاوت لمینت متحرک دندان با لمینت ثابت چیست ؟

تفاوت این دو روش زیبایی، سوالی است که برای افراد بسیار زیادی ایجاد می شود. برای درک بهتر باید هر دوی این روش ها را به خوبی بشناسید.

لمینت دندان یک پوسته ای نازک از جنس سرامیک و یا کامپوزیت می باشد که در لابراتور به طور اختصاصی برای بیمار ساخته شده و توسط دندانپزشک روی هر دندان قرار داده می شود. اسنپ اسمایل پلاکی است که بعد از قالب گیری از دندان ها، در لابراتور به طور یکدست برای بیمار ساخته می شود. در ادامه شما را به طور دقیق تر با تفاوت این دو روش آشنا می کنیم:

  1. لمینت روی دندان به طور دائم باقی مانده و با توجه به استحکامی که دارد، معمولا بین 10 الی 20 سال ماندگاری خواهد داشت. البته این میزان ماندگاری به رعایت نکات مراقبتی نیز بستگی دارد، اما اسنپ اسمایل تنها بین 2 الی 5 سال می تواند دوام داشته باشد.
  2. لمینت متحرک به طور یک دست دندان ها را پوشش داده و مصنوعی بودن آن کاملا مشخص است، اما لمینت به طور دقیق روی هر واحد دندانی قرار داده شده و جلوه زیباتر و طبیعی تری به دندان ها خواهد داد.
  3. مزیت های لمینت دندان سبب شده تا هزینه ای بالاتر نسبت به لمینت متحرک داشته باشد.
  4. به دلیل اینکه برای قرار دادن اسنپ اسمایل روی دندان نیازی به تراش دندان ها وجود ندارد، دندان ها کمی حجیم تر به نظر می رسند، اما در رابطه با لمینت دندان به این صورت نبوده و برای داشتن ظاهری زیباتر لازم است تا بخش جزئی از مینای دندان تراشیده شود. البته این موضوع سبب می شود تا لمینت درمانی برگشت ناپذیر باشد و امکان برداشت آن از روی دندان ها وجود نداشته باشد.
همه چیز در رابطه با کشیدن دندان در بارداری حتما بخوانید : کشیدن دندان در بارداری امکان پذیر است ؟

لمینت متحرک برای چه افرادی مناسب است؟

این روش درمانی را نمیتوان به عنوان یک روش  کلی برای همه افراد و  در هر شرایطی در نظر گرفت ، اگر یکی از شرایط زیر را دارید میتوانید این درمان را انجام دهید :

  • فعلا امکان مالی ندارید لمینت یا کامپوزیت کنید
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت کنید و از روش کاشت دندان استفاده کنید،
  • یک مهمانی یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینت متحرک استفاده نمایید.

در این شرایط توصیه می کنم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینت ها مراقبت از آنها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان نشوید.

لمینت متحرک دندان برای چه افرادی مناسب نیست ؟

افراد زیر کاندیدای مناسبی برای دریافت این پلاک نمی باشند:

  1. افرادی که بخش انتهایی دندان آن ها پهن می باشد.
  2. افرادی که دارای دندان لق هستند.
  3. افرادی که دچار بیماری های لثه می باشند.
  4. افرادی که فکین نامتقارنی دارند.
  5. افرادی که دارای دندان های به شدت نامرتب هستند.
  6. افرادی که تعداد زیادی جای خالی دندان دارند.
  7. افرادی که به طور کل دندان ندارند و یا از دندان مصنوعی کامل استفاده می نمایند.

مزایا و معایب استفاه از لمینت متحرک دندان

همانگونه که گفتیم لمینت متحرک دندان یکی از روش های اصلاح بدفرمی دندان هاست و توانسته مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد ، اما این روش درمانی همانند هر روش درمانی دیگر در کنار نکات مثبت و مزایایی که دارد ، دارای نکات منفی و معایبی نیز می باشد که لازم است همه این موارد را بشناسید مزایا و معایب این روش درمانی را میتوان بصورت زیر بیان کرد :

مزایای لمینت متحرک دندان

اصلی ترین نکته در رابطه با لمینت دندان زیبایی و رنگ سفید آن برای دندان ها می باشد. با توجه به اینکه پوشش های سرامیکی لمینت متناسب با قالب دندان های هر فرد ساخته شده تفاوت خاصی با دندان های طبیعی فرد نداشته و تشخیص آن کار مشکلی می باشد.

هر یک از روش های لمینت دندان ها مزایا و معایب مختص به خود را دارند و لمینت متحرک از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای این روش را بر خواهیم شمرد:

  • لمینت متحرک مناسب ترین روش برای رسیدن به دندان های زیبا در کوتاه ترین زمان ممکن است.
  • استفاده از لمینت متحرک بسیار آسان است و خود فرد نیز می تواند از آن استفاده کند.
  • تمامی مشکلات ظاهری دندان ها با لمینت متحرک برطرف می شود.
  • بدون تراشیدن دندان،‌ تزریق،‌ بی حسی، درد، خونریزی و عوارض بعد از جراحی دندان، لمینت متحرک انجام می شود.
  • از نظر اقتصادی لمینت متحرک با صرفه است.
  • لمینت متحرک از آسیب بیشتر به دندان ها جلوگیری می کند.
  • رنگ ثابت و یکدست لمینت دندان

از مزایا و معایب لمینت متحرک دندان چه میدانید ؟

معایب لمینت متحرک دندان

همانگووه که گفتیم هر روش زیبایی و درمانی معایب مختص به خود را دارد. اگرچه لمینت متحرک دندان معایب بسیار کمی دارد به گونه ای که می توان از آن چشم پوشی کرد،‌ اما به هر حال معایب یا محدودیتهایی بشرح زیر دارد:

  • لمینت متحرک جنبه درمانی ندارد و تنها برای زیبایی ظاهری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • همیشه نمی توان از لمینت متحرک استفاده کرد. کاربرد آن جنبه موقتی دارد.
  • در اثر استفاده نادرست،‌ مانند وارد شدن ضربه یا فشار ممکن است لمینت متحرک دچار شکستگی شود.
  • نمی توان در هنگام خواب از لمینت متحرک استفاده کرد.
  • لمینت متحرک برای رفع مشکلاتی چون پوسیدگی مناسب نیست.
  • ممکن است لمینت متحرک باعث ایجاد آلرژی در برخی بیماران شود.

چگونگی استفاده از لمینت متحرک دندان

بهتر است این نکته را بدانید که لمینت متحرک دندان دو قسمت دارد:

  • لمینت فک بالا 
  • لمینت فک پایین

کافی است لمینت ها را بعد از این که اطمینان یافتید تمیزند به طور صحیح روی دندان تان قرار دهید تا لمینت به راحتی روی دندان شما نصب شود.

نحوه نصب لمینت متحرک دندان

نصب لمینت متحرک سه مرحله بسیار آسان دارد:

  • باید آن را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش بگذارید.
  • سپس لمینت را بردارید و پس از خنک شدن در آب خنک بشویید.
  • لمینت را محکم بر روی سطح خارجی دندان فشار دهید.

پس از این که مراحل فوق انجام شد روکش سرجای خود محکم روی دندان های شما قرار می گیرد و تا زمانی که آن را درنیارید تکان نمی‌خورد. با استفاده از روکش می توان نقص های زیر را برطرف کرد:

  • شکاف های وسیع
  • ساختار خم یا نامرتب
  • رنگ پریدگی
  • ناحیه بریده شده و دندان از دست رفته

لمینت متحرک قابلیت چسبندگی ندارد به همین دلیل راحت از دندان های شما جدا می شود. البته این طور نیست که هنگام غذا خوردن یا مواقع دیگر از دهان شما بیفتد زیرا طراحی شیارهای دندان‌های آن به گونه ای است که کاملاً فیت دندان های شما می‌شود و از دهان شما به راحتی خارج نمی شود.

لمینت متحرک دندان از نوع سفارشی چیست ؟

برای لمینت متحرک سفارشی باید به دکتر دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک بعد از معاینه به شما می‌گوید که دندان‌های شما مناسب استفاده از این نوع لمینت هست یا خیر. اگر ازنظر دندان‌پزشک، استفاده از این محصول برای شما مناسب باشد، بعد از انتخاب رنگ روکش، فرآیند قالب‌گیری را طی‌خواهید کرد. برای قالب‌گیری نیاز به دقت و ظرافت متخصص لمینت است و بعد از انجام این کار، قالب‌ها به لابراتوار فرستاده می‌شود.

یک الی دو هفته برای ساخت و آماده شدن این محصول زمان صرف می‌شود. برای اینکه اندازه و راحتی آن موردبررسی قرار گیرد، دندان‌پزشک بعد از آماده شدن، آن را بر روی دندان بیمار امتحان می‌کند. یکی از معایبی که استفاده‌کنندگان این محصول را دچار ناراحتی می‌کند، ایجاد مشکل در زمان صرف غذا است. خوردن مایعات با این نوع لمینت امکان‌پذیر است؛ اما در هنگام صرف غذاهای جامد باید آن‌ها را از دندان جدا کنید. این نوع لمینت خوب و راحت است اما مستعد تشکیل پلاک است و ممکن است به بافت لثه آسیب برساند.

لاک سفید کننده دندان چه ویژگی هایی دارد ؟ حتما بخوانید : لاک سفید کننده دندان چه ویژگی هایی دارد ؟

روش تمیز کردن و مراقبت از لمینت متحرک دندان

نکته مهمی که در استفاده از لمینت متحرک دندان لازم است به آن توجه ویژه ای شود ، نحوه مراقبت از آن است ، به منظور مراقبت از آن لازم است نکات زیر ار مورد توجه قرار دهید :

۱- برای مراقبت از لمینت متحرک (یا اسنپ آن اسمایل یا کامپوزیت متحرک) بعد از هر بار استفاده، آن را به آرامی از دهان درآورید و به خوبی بشویید تا از ایجاد بوی بد دهان و پوسیدگی دندان های اصلی جلوگیری کنید.

۲- یادتان باشد باید پلاک را به آرامی و با دو دست با گرفتن قسمت انتهایی آن نصب کرده یا درآورید.

۳- خمیر دندان حاوی موادی است که ممکن است باعث ایجاد خراش و ساییدگی روی سطح پلاک شود، پس از خمیر دندان استفاده نکنید. برای تمیز کردن لمینت متحرک از فرچه های مخصوص و نرم و صابون های مایع استفاده کنید.

۴- در زمانی که نمی خواهید از پلاک استفاده کنید حتما آن را در کیت مخصوصش قرار دهید.

هزینه لمینت متحرک دندان چه میزان است ؟

قیمت اسنپ آن اسمایل دندان نسبت به دیگر روش های زیبایی دندانپزشکی، بسیار کمتر است. اما با این حال هزینه دقیق آن بعد از ویزیت و معاینه دندان های شما تعیین می شود. این هزینه به این موارد زیر نیز بستگی دارد:

  1. پلاک شما نیمه است و یا کامل.
  2. پلاک را برای هر دو فک خود می خواهید یا تنها یک فک

پس در صورتی که نیاز به انجام این درمان دارید کافی است در اولین فرصت برای بررسی وضعیت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید تا وضعیت دندان ها بررسی و درمان برای شما انجام شود .

نکه مهم اینکه لمینت متحرک دندان نمی تواند یک راه حل زیبایی دائمی برای دندان های شما باشد، اما در صورت مراقبت درست و اصولی، معمولا بین 2 تا 5 سال می توانید از آن استفاده داشته باشید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی