تاکنون به لبخند خودتان دقت کرده اید ؟ آیا وقتی می خندید، احساس می کنید که بافت بزرگ لثه باعث می شود که دندان های بالایی شما چندان به چشم نیایند؟ آیا فکر می کنید وقتی لبخند می زنید، دندان بالایی شما در مقایسه با بافت لثه ای ای که نمایان می شود بیش از حد کوچک به نظر می رسد اگر جواب شما به این سوالات بلی است، بیماری ای دارید که عموما لبخند لثه ای یا لبخند لثه نما نامیده می شود. کوتاه بودن دندانها هنگام خنده اثر منفی بر زیبایی طرح لبخند شما دارد. اما نگران نباشید ، خوشبختانه می توان با روش های درمانی مختلف از جمله جراحی لثه اقدام به طرح لبخند زیبا کرد.

دلایل ایجاد لبخند لثه ای

لبخند لثه ای می تواند بر اثر عوامل متعددی به وجود آید از جمله:

  • رشد بیش از اندازه بافت لثه ای بر اثر مصرف داروهایی مانند دیلانتین،سیکلوسفورین و داروهای گروه مسدود کننده کانال کلسیم می تواند از دلایل ایجاد لبخند لثه‌ای شود.
  • رشد بیش از اندازه بافت لثه ای بر اثر انجام ارتودنسی
  • التهاب لثه ها بر اثر نبود بهداشت دهان و دندان ، بیماری لثه یا عمل های ترمیمی دندان که به خوبی و درستی انجام نشده اند.
  • بزرگ بودن بافت لثه ای بر اثر عوامل ارثی و اختلالات متابولیک
  • بزرگ بودن فک بالایی
  • فعالیت بالای ماهیچه لب بالایی که باعث می شود هنگام خندیدن لب بالایی بیش از اندازه بالا برود
  • رشد بیش از اندازه قسمت بیرونی استخوان فک بالا

انواع لبخند لثه ای

میزان لثه ای بودن لبخند و نیاز به تقبل هزینه اصلاح لبخند لثه ای با اندازه گیری ارتفاع لثه ای که هنگام خندیدن نمایان است مشخص می شود و این میزان نسبت، با ارتفاع دندان ها مقایسه می شود. لبخند لثه نما میتواند خفیف، متوسط،پیشرفته و شدید باشد.

لبخند لثه ای خفیف:

در صورتی که نسبت ارتفاع لثه نمایان شده در هنگام خندیدن به ارتفاع دندان کمتر از ۲۵% باشد ، میزان لثه ای بودن لبخند، خفیف است.

لبخند لثه ای متوسط:

در صورتی که نسبت ارتفاع لثه نمایان شده در هنگام خندیدن به ارتفاع دندان بین ۲۵% تا ۵۰% باشد ، میزان لثه ای بودن لبخند، متوسط است.

لبخند لثه ای پیشرفته:

در صورتی که نسبت ارتفاع لثه نمایان شده در هنگام خندیدن به ارتفاع دندان بین ۵۰% تا ۱۰۰% باشد ، شخص لبخند لثه نما پیشرفته دارد.

 با روش های درمانی مختلف از جمله جراحی لثه اقدام به طرح لبخند زیبا کرد.

جراحی فلپ لثه چیست ؟ حتما بخوانید : جراحی فلپ لثه را بشناسید

لبخند لثه ای شدید:

در صورتی که نسبت ارتفاع لثه نمایان شده در هنگام خندیدن به ارتفاع دندان بیش از ۱۰۰% باشد ، به این معنی است که ارتفاع لثه از ارتفاع دندان بیشتر است و میزان لبخند لثه ای شدید است.

نحوه نمایان شدن لثه ها هنگام خنده می تواند متفاوت باشد ، با نقبل قیمت اصلاح لبخند لثه ای برای همه آنها راهکاری موجود است . مثلا ممکن است لثه ی بالای تنها یکی از دندان ها نمایان باشد یا این که لثه ی گروهی از دندان ها نمایان باشد.

درمان

اگر شما فکر می کنید که لبخند لثه ای یا لبخند لثه نما دارید، با دندان پزشک خود برای تایید وجود مشکل و راهکارهای درمانی ممکن از جمله عمل زیبایی لثه صحبت کنید. در این حالت دندان پزشک وضعیت دهان، دندان ها و لثه های شما را برای تعیین مقدار اضافی نمایش لثه و دلایل احتمالی مربوط به آن مانند کوتاه بودن دندان ها را بررسی می کند.

این معاینه همچنین می تواند با قالب گیری سنتی یا دیجیتال از دندان ها و لثه ها قبل از تقبل هزینه اصلاح لبخند لثه ای همراه باشد. علاوه بر این برای بررسی های بیشتر ممکن است نیاز به تهیه عکس رادیولوژی از ریشه های دندان و استخوان فک وجود داشته باشد.

اگر شما از مشکلات جدی لبخند لثه نما رنج می برید، دندان پزشک می تواند شما را به یک متخصص همچون پریودنتیست، متخصص ارتودنسی یا یک جراح دهان  به منظور بررسی جراحی لثه معرفی کند. در این حالت با توجه به ماهیت مشکل شما، درمان لبخند لثه ای می تواند شامل یک یا چند مورد از اقدامات زیر باشد:

1. جراحی عقب رفتن لثه (پریودنتال):

لثه برداری (بالا بردن لثه) یا جراحی بلند کردن عاج (بهبود ظاهر لثه و اندکی تغییر شکل استخوان زیر آن) خدماتی است که برای بالا بردن خط لثه و حذف کردن آن از خط لبخند شما استفاده می شود. انجام این کار در مواردی مناسب است که دندان ها ظاهر کوتاه داشته باشند.

در صورتی که سطح دندان دچار مشکل باشد یا سایر مشکلات زیبایی علاوه بر لبخند لثه ای نیز در بیمار مشاهده شود، دندان پزشکان زیبایی از روکش پرسلاین یا ونیر طراحی شده برای شما با توجه به اهداف زیبایی مورد نظر استفاده خواهند کرد. جراحی زیبایی لثه با بالا بردن لثه یک عمل جراحی بسیار ساده است که از طریق ایجاد شکاف یا الکتروکوتر در حالت بی حسی موضعی با استفاده از داروی ضد تشویش یا بدون استفاده از آن انجام می شود.

بلند کردن سطح دندان یک عمل جراحی پیچیده تر در مقایسه با بالا بردن لثه است. برای هر دو حالت، لازم است که دندان پزشک اندازه گیری ها، ارزیابی ها و عکس برداری یا مدل سازی سه بعدی را برای شما انجام دهد تا به این ترتیب بتوان قبل از عمل جراحی زیبایی لثه برای رفع لبخند لثه ای نتایج حاصل از عمل را به شما نشان داد.

2. عمل جراحی تغییر موقعیت لب:

با جدا کردن عضلاتی که لب را بالا نگه می دارد دیگر امکان بالا رفتن زیاد لب در هنگام لبخند زدن وجود ندارد. نتایج این عمل جراحی غیر قابل برگشت است و برای افرادی مناسب است که لب بالای آنها دارای «حرکت زیاد» است و به همین خاطر هنگام خندیدن لب بیش از حد لازم به سمت بالا حرکت کرده و به این ترتیب بخش زیادی از لثه نمایان می شود. برای مشورت درباره اینکه آیا عمل جراحی تغییر موقعیت لب برای  اصلاح لبخند لثه ای شما مناسب است، لازم است با دندان پزشک صحبت کنید.

3. درمان ارتودنسی:

در صورت نیاز به درمان ارتودنسی از براکت ها برای وارد کردن فشار به دندان ها و حرکت دادن آنها به سمت موقعیت جدیدی که تناسب بهتری با ظاهر لثه ها داشته باشد، استفاده می شود. در صورت نیاز این روش غیر تهاجمی می تواند برای اصلاح طرح لبخند لثه ای و ایجاد طرح لبخند زیبا استفاده شود و طول دوره درمان در این حالت از چند ماه تا چند سال ادامه دارد.

مزیت دیگر روش درمانی ارتودنسی در این است که در صورت استفاده آن می توان مشکلات ازدحام و عدم قرارگیری مناسب دندان ها و مشکلات گاز گرفتن دندان ها را نیز بطور همزمان حتی در زمان ارتودنسی اصلاح کرد ضمن اینکه هزینه اصلاح طرح لبخند لثه ای معمولا بالا نمی باشد. اما نکته قابل توجه این است که انجام ارتودنسی در بارداری باید با مشورت پزشک صورت پذیرد.

4. جراحی فک:

این روش درمانی توسط یک جراح دهان و آرواره با همکاری یک متخصص ارتودنسی انجام می شود. جراحی زیبایی لثه می تواند برای حرکت دادن فک بالا (ماکسیلا) به سمت بالا و کاهش مقدار دندان و لثه نمایان شده در زمان طرح لبخند زیبا استفاده شود. جراحی زیبایی (پلاستیک) فک یک روش درمانی تهاجمی است اما برای بیمارانی مناسب است که دارای مشکلات مربوط به هماهنگی فک با سایر اعضای صورت و موقعیت عمودی بیش از حد ماکسیلا هستند.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک و متخصص در جراحی دندان و کاشت ایمپلنت