دندان ها بخش مهمی از چهره هر فردی را تشکیل می دهد . هر گونه عیب و نقص در آنها و بی توجهی به این ایرادات می تواند موجب زشت شدن چهره انسان بشود. بنابراین نمی توان به سادگی از این موضوع را نادیده گرفت. معاینه مداوم دندان ها، مراقبت و رعایت بهداشت از جمله مواردی است که می تواند از خراب شدن دندان ها جلوگیری کرد. اما با وجود تمام توصیه هایی که از سوی دندانپزشکان صورت می گیرد، باز هم خراب شدن دندان امری اجتناب ناپذیر است . دانش دندانپزشکی برای درمان وارد عمل شده و هر روز نیز شاهد پیشرفت های جدیدی در این حوزه هستیم. ترمیم دندانها، زیباسازی آنها، جراحی لثه، تغییر رنگ دندان، ارتودنسی، پر کردن دندان ها پوسیده , جایگزین کردن دندان های از دست رفته ,بلند کردن طول دندان ها,روکش کردن دندان ها و…. همگی تحت عنوان اصلاح طرح لبخند صورت می گیرد.

اصلاح طرح لبخند چیست ؟

فرآیند اصلاح طرح لبخند منجر به بهبود ظاهر لبخند شما از طریق یک یا چند روش مربوط به زیبایی دندان می شود که برای مثال از این روش ها می توان از روکش دندان، ارتودنسی دندان، کاشتن دندان و سفید کردن دندان نام برد.
اصلاح طرح لبخند وابسته به اجزای صورت شما همچون نوع پوست، رنگ مو، دندان (رنگ، پهنا، درازا، ظاهر و نمای دندان)، بافت لثه و لب ها است که برای داشتن یک لبخند ایده آل باید این اجزا در بهترین حالت ممکن باشند. اصلاح طرح لبخند برای افراد به دلایل و انگیزه های مختلف انجام می شود و به این ترتیب با توجه به ملاحظات منحصر به فرد می تواند به صورت سفارشی بر روی هر یک از اجزای مختلف صورت آنها عملیات اصلاحی انجام شود.

به طور کلی میتوان گفت ، طرح لبخند زیبا شامل تمام روش‌های زیبایی برای تصحیح عیوب خنده است. این موارد شامل:

– شکاف بین دندان‌ها
– رنگ دندان
– دندان‌های کوتاه و باریک
– دندان‌های کج
– دندان‌های شکسته، لب پریده و فرسوده
– گونه ها و لب های برجسته

رنگ دندان

پرکردگی‌های نقره‌ای یا آمالگام دندان را می‌توان با مواد ترمیم کننده کامپوزیت همرنگ دندان عوض کرد، به علاوه جرمگیری و سفید کردن دندان نیز لکه‌های روی دندان را از بین می‌برد و پس از این عمل دندان‌های کدر و بدرنگ به زیبایی در چهره خواهند درخشید.

فرآیند اصلاح طرح لبخند منجر به بهبود ظاهر لبخند شما از طریق یک یا چند روش مربوط به زیبایی دندان می شود

جالب است بخوانید : اصلاح طرح لبخند لثه ای چیست ؟

منظم کردن و تنظیم فاصله بین دندان‌ها

دندان‌های کج، روی هم قرار گرفته یا فاصله‌دار را می‌توان در صورت لزوم به کمک ارتودنسی و بریس‌های نامرئی صاف و منظم کرد و نقص‌ها را با روکش پوشاند.

نداشتن دندان

کم بودن یک یا چند دندان لبخند را نازیبا جلوه می‌دهد، بر نحوه بسته شدن دهان و جویدن غذا (بایت) تأثیر می‌گذارد و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. بنابراین جایگزینی دندان‌های از دست رفته یکی از بخش‌های ضروری برنامه‌های درمانی بهبود سلامت دهان و زیبایی لبخند به شمار می‌آید. جای خالی دندان‌ها را می‌توان با دندان‌ مصنوعی، بریج یا ایمپلنت دندان پر کرد.

هماهنگی و تعادل

هم اندازه نبودن، لب پریدگی و ترک خوردن دندان‌ها را می‌توان به کمک درمان‌های زیبایی اصلاح کرد و لثه‌های نمایان هنگام لبخند زدن را با بالا بردن آنها پوشاند تا لبخند بیش از پیش جذاب شود.

گونه‌ها و لب‌های برجسته‌تر و لبخند

بدشکل بودن یا اثرهای گذر زمان بر چهره را می‌توان طی فرایند بهبود طرح لبخند با عمل‌های خاصی مانند ارتودنسی و یا جراحی صورت و استخوان اصلاح کرد و صورت را دوباره جوان کرد.

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک