خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان سفید کننده از جمله انواع مختلف خمیر دندان است که شما میتوانید آن را تهیه کنید ، پیرامون نوع کارایی این خمیر دندان حرف های بسیاری است که لازم آنها را بررسی کنیم تا مشخص شود آیا این نوع از خمیر دندان کارایی در سفید کردن دندان ها و از بین بردن بد رنگی دندان ها دارد و یا تمام این حرف ها و شنیده تبلیغاتی برای فروش این دسته از محصولات بهداشت دهان و دندان است ، امروزه مردم در سراسر جهان مراقبت بیشتری از دندان‌های خود به عمل می‌‌‌آورند هنوز تعداد زیادی از افراد در خصوص انتخاب محصولات مراقبت از دندان سردرگم هستند.

با توجه به موجود بودن تعداد بسیار زیادی خمیر دندان در بازار اکثر افراد نمی‌دانند که باید به انتخاب کدام‌ یک بپردازند و در انتخاب خمیر دندان مورد نظر چه نکاتی را مورد ارزیابی قرار دهند. اگرچه اکثر انواع خمیردندان با هدف تمیز کردن دندان طراحی شده‌اند برخی از آنها حاوی ترکیباتی هستند که برای سلامت دندان مضر می‌باشد. برخی دیگر به خوبی از دندان محافظت نمی‌کنند. به این ترتیب هنگامی که شما قصد خریدن خمیردندان را دارید باید به انتخاب محصولی بپردازید که حاوی ترکیبات التهاب آور نمی‌باشد.

استفاده از خمیر دندان سفید کننده

دندان یکی از اعضای بدن است که در معرض دید است و بسیاری از افراد بخصوص کسانی که با مردم بیشتر درارتباطند به سفیدی و سلامت دندان ها بیشتر اهمیت می دهند و از خمیر دندان سفید کننده استفاده می کنند. این روزها استفاده از خمیر دندان سفید کننده در بین انسان ها بسیار باب شده است. اما استفاده زیاد از خمیر دندان سفید کننده ، عوارض بسیاری را در پی خواهد داشت.اگر فکر می کنید با خمیردندان های سفید کننده می توانید رنگ طبیعی دندان هایتان را تغییر دهید در اشتباه هستید.

کار خمیر دندان سفید کننده فقط این است که لکه‌های روی سطوح خارجی دندان‌های شما را که در اثر چای، قهوه، سیگار کشیدن و غیره ایجاد می‌شوند پاک کنند و نمی‌توانند رنگ طبیعی آنها را تغییر دهند، اما بسیاری از این خمیردندان‌ها حاوی اجزای کوچکی با خاصیت سایشی هستند که مینای دندان شما را می‌سایند. بنابراین لایه خارجی دندان شما برداشته شده و لایه زیری که سفیدتر است دیده می‌شود، اما اگر در استفاده از این خمیرها افراط کنید، درخشندگی دندان‌هایتان و مینای دندانتان از بین می‌رود و دیگر تشکیل نمی‌شود و نبود مینای دندان هم بعد از گذشت مدتی منجر به پوسیدگی می‌شود.

دهانشویه و کرونا چه ارتباطی با هم دارند ؟ حتما بخوانید : دهانشویه و کرونا چه ارتباطی با یکدیگر دارند ؟

به نوع خمیر دندان خود اهمیت دهید

اینکه خمیر دندان شما مخصوص دندان های حساس باشد یا خمیر دندان سفید کننده و یا حتی هر نوع خمیر دندانی دیگری زمانی دارای اهمیت میشود که شما باید ها و نبایدهایی را در خرید هر یک از انواع خمیر دندان رعایت کنید . این موضوع بدین معنی است که شما بدانید برای خرید یک خمیر دندان چه موضوعاتی دارای اهمیت است و آن را در خرید هر یک از انواع خمیر دندان در الویت خود قرار دهید ، بنابراین نکات زیر را برای خرید یک خمیر دندان مناسب رعایت کنید

اهمیت وجود فلوراید در خمیر دندان

فلوراید در داخل بدن به طور طبیعی به صورت فلوراید کلسیم وجود دارد. این ماده بیشتر در استخوان‌ها و دندان‌ها یافت می شود. آب، برخی از نوشیدنی‌‌ها و برخی از مواد غذایی مانند غذا‌های دریایی نیز حاوی فلوراید هستند.

فلوراید با تاثیر بر تکامل سلول‌های دندانی که مسئول ایجاد شکل ن‌هایی دندان هستند، باعث ایجاد دندان ‌هایی می شود که در برابر پوسیدگی مقاوم ترند. پس از رویش دندان، اگر دندان در معرض مایعات حاوی فلوراید (غذا‌ها و بزاق) قرار گیرد، جذب فلوراید در سطح مینا ادامه می یابد.

فلوراید علاوه بر اثر حفاظتی بر روی مینا، قادر است فرآیند پوسیدگی را نیز با تاثیر بر روند حمله باکتری‌ها به دندان کاهش دهد. این فرآیند از دو طریق رخ می دهد:

  • با کاهش توانایی متابولیسم باکتری ‌ها برای تولید اسید
  • با کاهش حالت اسیدی بزاق (افزایش میزان PH بزاق)

میزان فلوراید خمیردندان

خمیر دندان حاوی فلوراید برای دندان‌ها فواید بسیاری دارد. میزان فلوراید در خمیر دندان دارای 1300 ppm تا 1500ppm  فلوراید است که معیاری برای سنجش غلظت ذرات در محلول‌ها است). میزان فلوراید در خمیر دندان ‌های کودکان کمتراز این حد است، زیرا بلع بیش از حد مجاز فلوراید ممکن است باعث مسمومیت کودک شود و گاهی نیز لکه‌‌های سفید ناخوشایندی را روی دندان‌‌ها پدید می آورد که به آن فلوروزیس می‌گویند.

از این رو، مصرف خمیر دندان‌ ‌های بزرگسالان (که حاوی فلوراید بیشتری است)، برای کودکان شش ساله و کوچکتر که کمتر قدرت کنترل بلع خود را دارند، توصیه نمی‌شود.

از خرید این دسته خمیر دندان خودداری کنید

بهتر است هنگام خرید هر یک از انواع خمیر دندان ها ، موارد زیر را مدنظر داشته از خرید این دسته از خمیر دندان ها خودداری کنید :

1- اجتناب از خریدن خمیر دندان سفید کننده در صورت ابتلا به حساسیت دندانی

خمیر دندان سفید کننده حاوی ترکیبات بسیار قدرتمندی است که باعث می‌شود دندان‌های شما را سفید و درخشان شود. اگرچه استفاده از نوع خمیردندان هیچ گونه خطری برای بدن ندارد ترکیبات شیمیایی موجود در آن می‌تواند باعث التهاب دندان یا بدتر شدن علائم حساسیت دندانی شود. در صورتی که دچار حساسیت دندانی هستید با پزشک خود در خصوص روش‌های مختلف سفید کردن دندان صحبت کنید.

عوارض استفاده از خمیر دندان های سفید کننده

2- اجتناب از خریدن خمیردندان بسیار شیرین 

همه ما به خوبی می‌‌دانیم که شیرینی برای سلامت بدن و بریج دندان بسیار ضرر دارد. ترکیبات شیرین باعث از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی آن خواهند شد. وجود مقداری قند در خمیر دندان طبیعی است اما باید تا حد امکان از چنین خریدن چنین دندانی اجتناب کنید. از خریدن خمیر دندان‌های بسیار شیرین به شدت پرهیز نمایید. تعداد زیادی از خمیر دندان‌های مخصوص کودکان معمولاً بسیار شیرین هستند تا کودک برای مسواک زدن دندان‌های خود تشویق شود اما شما باید در هنگام خریدن خمیر دندان کاملا دقت داشته باشید تا خمیردندان مناسب سن خود را خریداری کنید.

3- به ترکیبات ساینده موجود در خمیر دندان توجه کنید 

همه انواع خمیردندان‌های حاوی ترکیبات ساینده هستند تا به مقدار کافی باعث تمیز شدن دهان و دندان شوند. این ترکیبات باز بین بردن جرم و پلاک و همچنین لکه‌های روی دندان از به وجود آمدن بیماری لثه جلوگیری می‌کند. با این حال شما باید بدانید که ترکیبات ساینده قوی موجود در خمیر دندان به مینای دندان آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن دندان و آسیب دیدگی لثه خواهد شد. این نوع خمیر دندان همچنین به لایه سرامیکی روکش و ونیر دندانی آسیب می‌رساند.

4- از خمیردندان حاوی سدیم لوریل سولفات خودداری کنید 

سدیم لوریل سولفات یکی از ترکیبات رایج در خمیر دندان محسوب می‌شود و از آنجایی که سورفاکتانت است یک نوع صابون محسوب می‌شود که به انسجام خمیر دندان و و خارج شدن آن از درون تیوپ کمک می‌نماید. علیرغم مزایایی که این ترکیب دارد باید در هنگام خریداری خمیر دندان دقت کنید که محصول مورد نظر شما مدیریت این ترکیب این باشد. این ترکیب باعث به وجود آمدن زخم کوچک درون دهان می‌‌شود و در برخی افراد نیز منجر به التهاب چشم خواهد شد.

عوارض استفاده از خمیر دندان سفید کننده

وقتی از خمیر دندان سفید کننده ، استفاده می‌کنید در واقع دندانتان را خراش می‌دهید، طبیعی است که دندان‌هایتان حساس می‌شوند و زمانی که لایه مینای دندانتان نازک می‌شود، عاج آن آسیب‌پذیرتر می‌شود. عاج دندان، در زیر مینای آن قرار دارد و در ساختار آن لوله‌های زیادی که شبیه روزنه هستند وجود دارند که مستقیم به عصبی که در میانه دندان است می‌رسند.

ترس کودکان از دندانپزشکی را چگونه کنترل کنیم ؟ حتما بخوانید : ترس کودکان از دندانپزشکی را چگونه کنترل کنیم ؟

وقتی لایه رویی این روزنه‌ها برداشته می‌شود، به سرما و گرما واکنش نشان می‌دهند و شما احساس درد می‌کنید. خمیردندان‌هایی که مخصوص دندان‌های حساس هستند، این روزنه‌ها را پر می‌کنند و احساس درد را از بین می‌برند، ولی خمیر دندان سفید کننده عکس این کار را انجام می‌دهند.

اگر نمی‌توانید خمیر دندان سفید کننده را کنار بگذارید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آسیب‌های آن را به حداقل کاهش دهید. برای این کار از یک خمیردندان ملایم و مسواک بسیار نرم استفاده کنید تا خاصیت سایندگی آن را کاهش دهید. درضمن به طور مرتب از این خمیردندان استفاده نکنید و گاهی خمیرهای معمولی را جایگزین آن کنید. درضمن بهتر است از خمیرهای حاوی فلوراید استفاده کنید که به تقویت مینای دندانتان کمک می‌کنند.

به خاطر داشته باشید

دوست دارید دندان‌هایتان سفیدتر باشند؟ همه دوست دارند. به همین دلیل ساده‌ترین راهی که به نظرشان می‌رسد، استفاده از خمیر دندان سفید کننده است، اما بهتر است بدانید اگر در استفاده از آنها افراط کنید، درخشندگی دندان‌هایتان و مینای دندانتان از بین می‌رود و دیگر تشکیل نمی‌شود و نبود مینای دندان هم بعد از گذشت مدتی باعث پوسیدگی خواهد شد.

برای حفظ سلامتی و بهداشت دهان و دندان بهتر است مراجعه منظم به دندانپزشکی را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که دندانپزشک می‌تواند دندان‌هایتان را سفید با روش هایی اصولی و درست و بدون اینکه آسیبی به دندان های شما وارد شود سفید کرده و یا روش های مختلفی از طرح لبخند را برای زیبایی دندان ها و لبخند شما ، پیشنهاد دهد

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی