دیاستما یا فاصله بین دندانی

دیاستما یا فاصله بین دندانی وضعیتی است شامل فاصله نسبتا زیاد بین دندان ها که از ۰٫۵ میلی متر بیشتر است. به طور معمول ،این فاصله ها می توانند در هر جای دهان شکل بگیرند. اما گاهی اوقات بین دو دندان جلو در فک فوقانی قابل مشاهده هستند. این وضعیت هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد.

در کودکان، وجود فاصله بین دندان ها ممکن است به محض در آمدن و رشد دندان‌های دائمی آنها از بین برود. این مورد غالبا به لحاظ زیبایی، برای افراد آزاردهنده بوده و مایل به برطرف کردن آن هستند. لبخند زیبا یکی از فاکتورهای افزایش اعتماد به نفس در زندگی شخصی و مراودات اجتماعی است و با اصلاح و زیباسازی دندان ها، می توان طرح اصلاح لبخند را با موفقیت همراه ساخت.

فاصله بین برخی از دندان ها کوچک است و به سختی قابل توجه است، در حالی که برخی از دندان ها ممکن است فاصله زیادی با هم داشته باشند و فضای خالی بین آن ها به راحتی قابل مشاهده باشد. اگر فاصله بین دنداند های خود را دوست ندارید و با آن مشکل دارید، می‌توانید با کمک روش ها و درمان های ارتودنسی از شر این فواصل خلاص شوید و یک لبخند و ظاهر فوق العاده برای خود دست و پا کنید.

فاصله در دندان‌های کودکان

وجود شکاف در بین دندان‌های کودکان می‌تواند کاملا طبیعی باشد، چراکه دهان درحال‌ توسعه دندان‌های شیری می‌باشد. به‌طورمعمول، این شکاف‌ها در زمان “بلوغ” از بین خواهند رفت و فضای بین دندان‌ها پر خواهد شد. وجود فاصله در دندان‌های کودکان، نباید موجب نگرانی پد و مادر گردد، چراکه موضوع وجود فاصله‌های دندانی در کودکان و بزرگ‌سالان می‌تواند متفاوت باشد.

چنانچه فاصله بین دندان‌ها پس از درآمدن دندان‌های دائمی بسته نشود و اقداماتی برای پیشگیری از ایجاد فاصله بین دندان ها انجام نگردد، دیگر به طور طبیعی از بین نخواهد رفت و تنها راه اصلاح آن این است که از روش‌های درمانی مخصوص رفع فاصله بین دندان بهره گرفته شود.

عوامل مختلفی می تواند بر روی فاصله دندان های کودکان تاثیر گذار باشد. این عوامل عبارتند از:

  • عادت به مکیدن شست در کودکان که باعث می‌شود دندان‌های جلویی به سمت جلو کشیده شود.
  • فشار آوردن با زبان به پشت دندان‌های جلویی
  • فاصله زمانی طولانی بین افتادن دندان‌های شیری و رشد دندان‌های دائمی
مزایا و معایب استفاده از روکش PFM حتما بخوانید : روکش PFM چه ویژگی هایی دارد ؟

درمان دیاستما یا فاصله بین دندانی چگونه است ؟

لازم به ذکر است که دیاستما یا فاصله بین دندان ها، گاهی اوقات به مرور زمان و خود به خود، بسته می شود و در مواردی نظیروجودفرنوم باکال چسبنده و یا به علت وجود دندان نهفته اضافی ابتدا باید نسبت به برطرف کردن علت با انجام جراحی گام برداشت که ممکن است با انجام ارتودنسی پیگیری شود و برخی اوقات دیگر، نیاز به استفاده از روش های ترمیمی خواهد بود.

1- باندینگ

همین طور روش ترمیمی دیگر که برای اصلاح طرح لبخند و بستن فاصله بین دندان ها، مورد استفاده قرار می گیرد، باندینگ است. در باندینگ دندان ها، از رزین کامپوزیت برای سطح روی دندان ها استفاده شده و فاصله بین دندان ها به این شکل بسته می شود. جهت انجام باندینگ باید دندانپزشک متبحر، رنگ رزین کامپوزیت را مطابق و سازگار با دندان های فرد انتخاب کرده، سپس به میزان لازم و بسیار ظریف از سطح روی دو دندانی که قرار است فاصله بین آن ها پر شود، تراشیده و سطح دندان ها را برای قرار دادن رزین کامپوزیت، آماده سازد.

فرم کامپوزیت این اجازه را به دندانپزشک می دهد تا به خوبی آن را روی دندان ها فرم داده و فاصله بین دندانی را به طور کامل پر کرده و دو دندان کنار هم دیده شوند. به این شکل زیبایی لبخند تامین شده و مشکلات ناشی از فاصله دندانی برطرف می شوند.

2- ونیر دندان

دیگر روشی که می توان برای رفع دیاستما انتخاب کرد، کامپوزیت ونیر است. بسته به تشخیص دندان پزشک، لایه ای از مینای دندان در این حالت برداشته شده و لایه و روکش ونیر به جای آن قرار می گیرد. در این حالت به طور کلی فاصله بین دندان ها برطرف شده و ونیر لایه بسیار زیبایی روی دندان ها ایجاد می کند. ونیر زیبایی کامل روی دندان ها ایجاد کرده و یکی از بهترین روش های ترمیم دندانی محسوب می شود.

3- فرنکتومی

در صورتی که فاصله بین دندان ها به دلیل فرنوم بزرگ در لب به وجود آمده باشد، با انجام فرنکتومی می توان نسبت به رفع بافت زیاد ایجاد شده در فرنوم لب، اقدام کرده و در میزان فاصله بین دندان ها، بهبود حاصل شود. البته معمولا در سنین بالاتر، استفاده از این روش چندان کارآمد نبوده یا حداقل به تنهایی کارآمد نخواهد بود و لازم است که در کنار آن از سایر روش ها نیز استفاده شود.

درمان دیاستما یا فاصله بین دندانی چگونه است ؟

4- بریس‌ها

دندانپزشکان معمولاً دیاستما را با بریس درمان می‌کنند. بریس‌ها به دندان فشار می‌آورند و با گذشت زمان فاصله را کاهش می‌دهند. ممکن است استفاده از یک بریس کامل، حتی اگر فقط یک شکاف وجود داشته باشد، الزامی باشد زیرا حرکت هر دندان بر کل دهان تأثیر می‌گذارد.

5- ایمپلنت‌های دندانی یا بریج

اگر دیاستما به این دلیل رخ دهد که فرد فاقد دندان است (دندان‌هایش افتاده است)، ممکن است به عملیات دندانپزشکی گسترده‌تری مانند ایمپلنت دندان یا بریج دندان نیاز داشته باشد.

قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی شامل قرار دادن پیچ‌های فلزی در استخوان فک و اتصال دندان‌های جایگزین است. بریج دندان یک دندان کاذب است که توسط یک دستگاه در جایش ثابت و محکم می‌شود که در نهایت به دندان‌های دو طرف شکاف متصل می‌گردد.

6- عمل جراحی

وقتی دیاستما ناشی از یک فرنوم لب بزرگ باشد، دندانپزشک ممکن است عمل فرنکتومی را توصیه کند روشی برای از بین بردن بافت اضافی.کودکانِ بزرگتر و بزرگسالان ممکن است برای کاهش فاصله به بریس یا درمان دیگری نیاز داشته باشند. در کودکان خردسال‌تر، ممکن است این شکاف به خودی خود بسته شود.

7- درمان بیماری لثه

بیماری لثه برای جلوگیری از عفونت دندان و جلوگیری از عوارضی مانند افتادن دندان، باید تحت درمان قرار گیرد. درمان ممکن است شامل جرم‌گیری برای از بین بردن رسوبات از لثه باشد. جرم‌گیری همچنین باکتری‌های عفونت‌زا را از بین می‌برد. علاوه بر این، آنتی بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی نیز ممکن است کمک کنند. در موارد شدید، ممکن است برای برداشتن رسوبات عمیق از زیر لثه به جراحی نیاز باشد. هنگامی که لثه‌ها دوباره سالم شدند، ممکن است دندانپزشک از یکی از روش‌های درمانی فوق برای رفع فاصله‌ بین دندان‌ها استفاده کند.

دندان اضافی چیست حتما بخوانید : دندان اضافی چه درمانی دارد ؟

هزینه بستن فاصله بین دندان ها

هزینه بستن فاصله میان دندان ها بستگی به نوع درمان و تکنیک دندانپزشک دارد. از بین روش هایی که در ادامه مقاله به بررسی آن می پردازیم، راحت ترین و زیبا ترین درمان کامپوزیت بیلد آپ می باشد. هزینه روش ارتودنسی جهت از بین بردن فاصله بین دندان ها بستگی به عواملی مانند کیفیت و نوع مواد به کار رفته در آن دارد. روش کاشت دندان یا ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش ها هزینه بسیار بالاتری دارد. به طور کل با مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان ها هزینه های احتمالی درمان برایتان مشخص خواهد شد.

به خاطر داشته باشید

کسانی که مابین دندان های خود فاصله دارند میتوانند به راحتی به اصطلاح این وضعیت بپردازند. روش های ترمیمی زیادی برای این منظور وجود دارد. اگر مشکل از لثه های شما است، میتوانید از دندانپزشک کمک گرفته و پیش از اقدام به ترمیم فاصله سعی کنید مشکل لثه را حل کنید. برخی از  انواع دیاستما قابل پیشگیری نیستند. اما روش هایی برای کاهش خطر ایجاد آن وجود دارد. برای مثال شما میتوانید بری جلوگیری از بروز این وضعیت اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به کودکان خود در جلوگیری از مکیدن انگشت کنید
  • شیوه های صحیح بلعیدن مواد غذایی را یاد بگیرید و به کودکان خود آموزش دهید
  • به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید
  • به طور مرتب مسواک بزنید
  • سالانه دست کم یکبار به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی