روکش PFM

روکش PFM ترکیبی از فلز و چینی است که این روزها در مطب های دندانپزشکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع بخش فلزی دور تا دور دندان را پوشش می دهد و به عنوان بخش هسته ای استحکام روکش را سبب می شود و پرسلن یا چینی روی آن زیبایی روکش را منجر میشود که ترکیبی از زیبایی و استحکام است. این نوع روکش در مقایسه با روکش تمام سرامیک از استحکام بالاتری برخوردار است و عمر طولانی تری دارد. اما در نقاطی که گلیز روکش از بین رفته باشد باعث سایش دندان مقابل می شود.

در این روکش ها احتمال ترک یا لب پریدگی موجود میباشد که در صورت جزعی بودن می تواند با کامپوزیت ترمیم شود اما درغیر این صورت به تعویض روکش منجر می شود. در این نوع روکش ها در بعضی مواقع به دلیل تحلیل لثه لبه فلزی روکش بخصوص در دندان های جلو پدیدار می شود که جلوه زیبایی ندارد.

چرا دندان نیاز به روکش دارد ؟

از انواع روکش دندان که نام دیگر آن پروتز ثابت دندانی است در واقع یک کلاهک فلزی یا سرامیکی یا ترکیبی از هر دو است که در لابراتوار ساخته شده و بر روی دندان قرار گرفته و کل دندان را دربرمیگیرد. روکش برای دندان هایی که بطور گسترده تخریب و پوسیده شده اند مورد استفاده قرار می گیرد تا هم دندان را در برابر شکستن حفاظت کند و هم به دندان زیبایی ببخشد. روکش ها با توجه به قالب دندان بیمار به صورت سفارشی ساخته می شوند. برای گذاشتن روکش باید لثه ها از سلامت کامل برخوردار باشند.

یکی از دلایلی که از روکش برای دندان استفاده می شود زمانی است که دندان عصب کشی شده و مسلما تاج دندان دچار پوسیدگی وسیعی شده است و با ترمیم های معمول قابل پر کردن نیست زیرا بعد از انجام درمان ریشه دندان خشک و شکننده می شود و اگر ترک در تاج دندان وجود داشته باشد باعث شکستن دندان می شود

از موارد دیگر استفاده از روکش PFM می توان به قرار دادن روی دندان ها صرفا جهت زیبایی اشاره کرد که این کار اصلا توصیه نمی شود و بهتر است برای انجام امور زیبایی دندان ها از لمینیت یا ونیر کامپوزیت استفاده کرد مگر در مواردی که دندان ها بشدت تغییر رنگ داده باشند که در این صورت از انواع خاص پروتزهای ثابت دندان برای اصلاح بدرنگی های دندانی استفاده می شود اما در مواردی که تاج دندان آسیب دیده و سمپتومها و علایم ترک در دندان دیده شود از رو کش استفاده می شود.

انواع روکش زیرکونیا کدامند؟ حتما بخوانید : روکش زیرکونیا چیست و چه ویژگی دارد ؟

انواع آلیاژهای مورد استفاده در روکش دندان پی اف ام

  • آلیاژهای گرانبها

این آلیاژها شامل بیش از 60 درصد طلا، پالادیوم و یا پلاتین هستند و بیش از 40 درصد این فرمول را طلا تشکیل میدهد. مزیت این فلزات، قابل پیش‌بینی بودن نتایج و سهولت کار با آنها است. در صورتی که از این فلزات استفاده شود، تطابق دقیق تر و بهتر روکش و اتصال آن به پورسلین تضمین می‌شود.

  • آلیاژهای نیمه گران‌بها

این آلیاژها حاوی بیش از 28% فلزات گران‌بها هستند.

  • آلیاژهای غیر گران‌بها یا فلزات پایه

میزان فلزات گران‌بها در این آلیاژها کمتر از 25% است. معمولاً محتوای نیکل، کروم و یا برلیوم این آلیاژها زیاد است. از نظر زیست سازگاری و خوردگی این مواد ممکن است نگرانی‌هایی ایجاد نمایند.

مزایا و معایب استفاده از روکش PFM

مراحل انجام روکش

برای یک تعریف ساده و مختصر میتوان مراحل ساخت روکش تا تحویل را به صورت زیر خلاصه کرد :

1_ تراش دندان
2_قالبگیری از دندان تراش خورده و انتخاب رنگ مورد نظر با توجه به دندان های مجاور
3_ انتقال قالب ها به لابراتوار
4_یک جلسه امتحان فریم فلزی یا فریم زیرکونیوم
5_ گاها یک جلسه امتحان پرسلن
6_ تحویل روکش

مزایا و معایب استفاده از روکش PFM 

همانطور که گفته شد ، این نوع از روکش رایج ترین نوع روکش است که امروزه در مطبهای دندانپزشکی استفاده می شود. در واقع بخش فلزی دور تا دور دندان را پوشش میدهد و به عنوان بخش هسته ای موجب استحکام روکش PFM می شود و پرسلن یا چینی روی آن، منجر به زیبایی روکش می شود.

مزایای روکش PFM:

  • استحکام بالاتر در مقایسه با روکش فول سرام
  • فیتنس خوب فلز با دندان ( عمر این روکش از تمام فلز کمتر و از تمام سرامیک بیشتر است)

معایب روکش PFM:

گرچه ماندگاری و طول عمر این نوع روکش جای هیچ گونه تردید و سوالی ندارد با توجه به ساختار فلزی آن ممکن است از لحاظ زیبایی خیلی رضایت بخش نباشد. گاهی اوقات در اطراف این ساختار پلاک تشکیل می‌‌شود و و حتی پس از لایه برداری سرامیک به طور دقیق زیبایی و مشخص نمی‌شود. روکش بر خلاف دندان طبیعی امکان عبور نور را فراهم نمی‌کند و به همین دلیل ممکن است کمی تیره به نظر برسند. یکی دیگر از مشکلات مرتبط با این نوع روکش عقب رفتگی لثه است.

اسپلینت دندان چیست و چه درمانی دارد ؟ حتما بخوانید : اسپلینت دندان چگونه درمانی است ؟

با گذر زمان روکش عقب می‌رود و لبه‌های فلزی روکش مشخص خواهد شد به نحوی که یک خط خاکستری که اصلاً خوشایند نیست به وجود می‌آید. یک راه برای غلبه بر این مشکل استفاده از لبه سرامیکی است اما این روش همیشه یک راه حل کاربردی نیست. این نوع روکش توسط سرامیک فلدسپاتیک پوشانده می‌‌شود که نسبتا یک ترکیب ضعیف تر است و سرعت تحلیل رفتگی آن بالا است به ویژه در مواردی که شما با مشکل دندان قروچه دست و پنجه نرم می‌کنید.

به خاطر داشته باشید

باید توصیه شود که اگر بعد از گذاشتن روکش PFM بهداشت دهانی خوبی نداشته باشید روکش ها آسیب میبینند و همچنین عدم مراجعه مرتب به دندانپزشک جهت بررسی وضعیت روکش ها و دهان روکش شما می تواند از عمر مفید و طولانی بی بهره باشد.برای نگهداری و مراقبت از روکش لازم است در طول روز دوبار دندان ها را با نخ دندان و مسواک و خمیر غیر ساینده تمیز کرد. از کشیدن نخ دندان به سمت بالا یا پایین در بین روکش ها خودداری کنید و نخ دندان را از جلو به عقب بین دندان ها حرکت دهید.

همچنین از خوردن غذاهای سخت که احتیاج به نیروی زیادی برای گاز زدن دارند و همچنین از شکستن یا جویدن هر شی سختی با دندان های روکش دار اجتناب کنید. اگر دندان قروچه دارید باید برای جلوگیری از آسیب به روکش ها از نایت گارد استفاده کنید. و همچنین باید افزود که استعمال سیگار برای روکش ها بسیار مضر بوده و باعث آسیب می شود.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی