بلیچینگ در بارداری

بلیچینگ در بارداری و سوال پیرامون این موضوع که آیا با توجه به شرایط خاص بانوان باردار در این دوران انجام این کار ضرورتی دارد یا خیر سوالی است که میخواهیم به آن پاسخ دهیم . بدون شک زیبایی دندان ها و رنگ آنها تاثیر بسزایی در زیبایی چهره دارد. دندان های زرد شده و جرم گرفته جذابیت کمتری خواهند داشت. برخی مادران دوست دارند در دوران بارداری زیباتر از همیشه به نظر برسند.

در بازار انواع مواد سفید کننده دندان یافت می شود که با کمک آنها می توانید تا حدی رنگ دندان های خود را سفید و درخشان کنید، اما آیا استفاده از این مواد سفید کننده دندان و جرم گیری دندان در دوران بارداری مجاز است و برای سلامتی جنین ضرری ندارد؟

بلیچینگ دندان چیست ؟

بلیچینگ دندان یکی از روش های علمی و موثر در سفید کردن دندان ها می باشد که امروزه بسیار از آن استفاده می شود. افراد با انجام بلیچینگ می توانند رنگ دندان های خود را تغییر بدهند و به رنگ دلخواه خود دست بیابند و دندان های زیبایی داشته باشند.

رنگ دندان‌ها به مرور زمان و با افزایش سن تغییر می کند. این رنگ بد دندان در اثر نفوذ رنگ دانه ها به ساختار لوله ای شکل مینا و تغییر مواد معدنی عاج صورت می‌گیرد و موجب ایجاد رنگ زرد در دندان می شود. بسیاری از افراد نیز به دلایل مادرزادی دارای رنگ مناسبی در دندان نمی باشند .

از آن جائی که سفیدی دندان‌ها به طور ناخود آگاه نشانه‌ای از جوانی و زیبایی بر شمرده می‌شود و در زیبایی فرد تاثییرات بسیاری دارد ، همواره سفید کردن دندان ها که در علم پزشکی به آن بلیچینگ نیز گفته می شود، از محبوبیت برخوردار بوده است. این نکته قابل ذکر است که بلیچینگ دندان برروی دندان های روکش شده و همچنین روکش ایمپلنت دندان قابل انجام نمی باشد.

به چند روش میتوان بلیچینگ دندان را انجام داد؟

ماده اصلی سفیدکننده دندانها پر اکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرمهای مینایی شده و آنها را از بین میبرد. به مرور زمان این ماده به قسمتهای زیرین مینا در عاج نفوذ میکند و رنگ آن را روشنتر کرده و باعث سفید شدن دندان میشود . دو روش کلی برای سفید کردن دندان ها با بلیچینگ وجود دارد که از نظر مراحل و هزینه ی بلیچینگ دندان متفاوت هستند.

۱. بلیچینگ در خانه (home bleaching) :

در این روش دندانپزشک شما در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالبگیری میکند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل داده میشود. که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندانهای شما بماند تا سفید شود بین دندانها و تری فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم جهت بلیچینگ در خانه به شما داده میشود.

پانچ ایمپلنت روشی برای درمان و جایگزینی دندان از دست رفته حتما بخوانید : پانچ روشی سریع برای ایمپلنت گذاری است

۲. روش سفید کردن دندانها در مطب (office bleaching) :

در این روش نیز با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت میشود، سپس مواد سفید کننده با غلظت بالا بر روی دندانها گذاشته میشود . ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال میشود، بعضی با نور و بعضی با گرما. و فرق چندانی بین آنها وجود ندارد و هزینه بلیچینگ به این روش با روش بلیچینگ در منزل کمی متفاوت است.

بلیچینگ برای چه کسانی خوب است ؟

دلایل زیادی برای عوض شدن رنگ دندان ها می باشد. از جمله دلایلی که منجر به تغییر دندان ها می شود، یکی مصرف نوشیدنی هایی مثل چای، قهوه، الکل و غیره، مصرف توت سیاه، مصرف دخانیات، مصرف فلوراید بیش از حد، استفاده از داروهای خاص مثل تتراسایکلین، آسیب های دندانی، و نیز از بین رفتن مینای دندان به دلیل بالارفتن سن.

بلیچینگ دندان ها برای افرادی که دارای دندان های سالم، و بدون پرکردگی می باشند، همچنین لثه های سالمی دارند، مناسب می باشد.افراد مبتلا به بیماری های لثه ای یا دندان های پوسیده معمولا توصیه می شود که از سفید کردن دندان باید اجتناب کنند. حفره ها قبل از سفید کردن دندان نیاز به درمان شدن دارند. به خاطر این است که مواد سفید کننده به داخل پوسیدگی و حفره های دهان نفوذ می کنند و منجر به حساسیت بیشتر می شوند.

اما سوال مهم در اینجا این است آیا میتوان لیچینگ در بارداری را انجام داد و یا بهتر است برای این درمان زیبایی صبر کرد و آن را به بعد از دوران بارداری موکول کرد ؟ اینکه آیا بلیچینگ در بارداری برای بانوان باردار مشکلی ایجاد می کند یا خیر و یا حتی اینکه تا چه مدت زمان باید این عمل را به تعویق انداخت همه سوالاتی است که به آن پاسخ می دهیم

آیا بلیچینگ در بارداری امری ضروری است و میتوان آن را انجام داد

بلیچینگ در بارداری امکان دارد ؟

هرچند هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد بلیچینگ در بارداری یا سفید کردن دندان‌ها در طول بارداری ریسکی برای شما یا جنین ایجاد می‌کند یا خیر و چون داده‌های کافی وجود ندارد که این کار را به طور قطع بی‌خطر اعلام کند، پزشکان توصیه می‌کنند که برای سفید کردن دندان توسط دندان‌پزشک یا استفاده از محصولات بدون نسخهٔ بلیچینگ یا سفیدکننده، تا بعد از اتمام بارداری و حتی دوران شیردهی صبر کنید.

یکی از دلایل این است که کاربامید پروکساید موجود در این محصولات به آب واکنش نشان می‌دهد تا به هیدروژن پرواکساید یا همان آب اکسیژنه تبدیل شود. این فرایند اکسیداسیون می‌تواند برای بافت‌ها و سلول‌ها مضر باشد، به ویژه در طول بارداری که لثه‌ها حساس‌تر از معمول هستند. ما نمی‌دانیم که این ریسکی برای شما یا جنین ایجاد می‌کند یا خیر، بنابراین بهتر است که برای استفاده از این محصولات صبر کنید.

آیا میتوان ارتودنسی در بارداری را انجام داد و خطری برای مادر ندارد ؟ حتما بخوانید : ارتودنسی در بارداری امکان دارد ؟

اما استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده در طول بارداری ایرادی ندارد. این محصولات حاوی مقدار بسیار کمتری از مادهٔ سفیدکننده هستند و تصور نمی‌شود که در طول بارداری یا شیردهی خطری ایجاد کنند. شما همچنین می‌توانید با نخوردن قهوه، چای و نوشیدنی‌های مضر یا حتی نوشیدنی‌های تیره‌ای مثل آب انگور از لکه‌ شدن دندان‌هایتان پیشگیری کنید.

به خاطر داشته باشید

هر عمل دندانپزشکی چه برای اصلاح طرح لبخند و یا برای هر درمانی که برای سلامت دهان و دندان مفید است ، بهتر است زیر نظر دندانپزشک و با توجه به تجربه و تخصص وی انجام شود . دوران بارداری نیز به علت وجود حساسیت این دوران باید هرگونه اعمال دندانپزشکی با تاییدیه پزشک زنان و زایمان و دندانپزشک انجام شود .

بلیچینگ در بارداری نیز یکی از اعمال طرح لبخند در دندانپزشکی است که بهتر است آن را به بعد از دوران بارداری و شیردهی موکول کنید . اما اگر برای انجام این عمل عجله دارید بهتر است آن را به سه ماهه دوم بارداری خود و با تایید و هماهنگی پزشک زنان و زایمان خود انجام دهید تا خدای نکرده هیچگونه مشکلی برای روند بارداری و سلامت شما و فرزند شما پیش نیاید .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی