لقی دندان بزرگسالان چگونه است ؟

لقی دندان یکی از مشکلاتی است که میتواند باعث ایجاد حس بد برای شما باشد ، داشتن یک دندان لق در سنین بزرگسالی می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. هنگامی‌که یکی از دندان‌های دائمی لق شوند، فرد در ارتباط با احتمال از دست دادن دندان، هزینه بالای درمان، یا ایجاد مشکلات جدید در ارتباط با سلامت خود دچار نگرانی می‌شود. دندان‌های دائمی ممکن است به دلایل مختلف همچون آسیب دیدگی، دندان‌قروچه، گاز گرفتن اجسام سفت، یا ابتلا به بیماری‌های لثه، لق شوند.

لقی دندان در بزرگسالی به علت تکثیر بیش از حد باکتری های طبیعی موجود در دهان است که سبب ایجاد التهاب لثه خواهد شد که در صورت عدم تشخیص و درمان این ناراحتی ، رفته رفته موجب تحلیل استخوان لثه و سپس موجب به وجود آمدن عفونت لثه می شود. عفونت لثه ها، بیماری است که علایم ناراحت کننده و دردناکی دارد اما زمانی بروز می کند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است.باکتریهایی که مسسب عفونت لثه می شوند به استخوان های محافظ دندان آسیب می رسانند و زمینه لق شدن یا افتادن دندان را فراهم می آورند حتی اگر دندان های شما سالم باشند اما مراقبت کافی از آن صورت نگیرد ، ممکن است لق شده و بیفتند.

عوامل بروز و تشدید لقی دندان

لقی دندان به خصوص دندان‌های دائمی دلایل متعدد دارد که شاید یکی از رایج‌ترین این دلایل، ابتلا به بیماری‌های لثه باشد. این مشکلات باید در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرند تا به این ترتیب درمان مناسب بیمار امکان پذیر شده و به دندان‌های فرد آسیب جدی وارد نشود. این علل عبارتند از :

1- زمینه ژنتیک

برخی از بیماران به صورت ژنتیکی دچار این بیماری هستند و عفونت لثه ها در اعضای خانواده شان وجود دارد بنابراین لازم است از نظر وضعیت سلامت خانوادگی بررسی شوند.

2- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان سبب کاهش خطرات بروز عفونت لثه ها می شود. پلاک های دندانی در خط لثه جمع شده و موجب تحریک لثه و حساس شدن آن می شود که بعضی اوقات خونریزی هم پیدا می کند. جرم های دندان مستقیما عامل بروز بیماری نیستند، اما محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می کنند.

3- دیابت و سایر بیماری ها

افرادی که سلامت بدنی بیشتری دارندکمتر دچار التهاب و ورم لثه می شوند. مثلا افراد دیابتی نسبت به باقی افراد کمتر در معرض این بیماری قرار دارند. عفونت دندان بر وضعیت سلامت عمومی تاثیرگذار است و افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی عروقی،دیابت و خانم های باردار بیشتر به این بیماری دچار می شوند.

4- استعمال دخانیات

استعمال دخانیات عامل بسیار مهمی در پیشرفت عفونت لثه هاست .

5- سن

افراد در سنین 30 تا 40 سال بیشتر دچار عفونت لثه می شوند بنابراین برای رفع این مشکل باید به دندان پزشک مراجعه کنند تا از تحلیل لثه ها و در نتیجه لقی دندان ها جلوگیری کنند.

6- استفاده از مسواک زبر

استفاده از مسواکهای خیلی زبر و مسواک زدن محکم باعث آسیب به بافت لثه و بروز عفونت لثه خواهد شد.

7- عفونت ویروسی

عفونت ویروسی یکی از علل تورم لثه است که باعث تشکیل پلاک دندانی می شود. پلاک دندانی، مایع و گلبول های سفید خون را در آن منطقه زیاد می کند و باعث ورم لثه می گردد.

8- دندان قروچه

در صورتی‌که شما دچار مشکل دندان‌قروچه هستید و به همین خاطر یک یا چند عدد از دندان‌های شما لق شده‌اند، لازم است در اسرع وقت در این رابطه با دندانپزشک ملاقات کنید. امروزه درمان مشکلات مربوط به دندان‌قروچه برای حفاظت از دندان‌ها و پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌های بعدی به سادگی امکان‌پذیر می‌باشد. در این شرایط دندانپزشک احتمالاً به بیمار توصیه می‌کند از محافظ دهان و دندان (به خصوص در زمان خواب) استفاده کند تا به این ترتیب از سایش دندان‌های خود به یکدیگر جلوگیری نماید.

دندان قروچه علل و عوامل آن و راه های درمان حتما بخوانید : دندان قروچه چیست ؟

علایم هشدار دهنده لقی دندان را جدی بگیرید

اولین نشانه هایی که باید به عنوان زنگ خطر تلقی شود، خونریزی های مکرر و درد لثه ها هنگام مسواک زدن است. بعضی از بیماران، مدت های طولانی دچار خونریزی لثه هستند، اما تا پیش از بروز درد یا آبسه به دندان پزشک مراجعه نمی کنند. در مورد قرمزی و انقباض لثه ها نیز باید درمان مناسب انجام شود. استعمال دخانیات نیز علاوه بر عفونت لثه ها، می تواند نخستین علایم هشدار مانند خونریزی لثه را پنهان کند.

عفونت لثه ها، بیماری موذی است که علایم آن واقعاً ناراحت کننده و دردناک است، اما زمانی بروز می کند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است و نهایتا باعث تحلیل رفتن لثه میشود که این عامل نیز روند لق شدن دندان ها را تشدید میکند .

مراحل اصلی لق شدن دندان

مراحل اصلی لق شدن دندان‌ها به شرح زیر می‌باشند:

1- لق شدن جزئی دندان

در صورتی‌که لق شدن دندان جزئی یا ناچیز باشد، معمولاً بدون درمان خاص با گذشت زمان مشکل بر طرف می‌شود. در این شرایط معمولاً مقدار کمی خونریزی در طول فرآیند بهبود لثه‌ها مشاهده خواهد شد. در طول این دوره می‌بایست فرد تا حد امکان از دندان لق شده برای غذا خوردن استفاده نکند و برای چند روز غذاهای چسبنده مصرف ننماید. همچنین بیمار نباید دندان لق شده را تکان داده یا سعی کند آن را تکان دهد.

انجام این کار فقط هنگامی مجاز است که دندان به خاطر لق شدن کمی کج شده باشد. در صورتی که مشکل لق شدن دندان با گذشت چند روز برطرف نشد، لازم است با دندانپزشک به منظور بررسی جدی تر نبودن شرایط نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، ملاقات شود.

لق شدن دندان علل و عوامل مختلفی دارد

2- لق شدن شدید یا افتادن دندان

در صورتی‌که لق شدن دندان شدید بوده، شکستگی یا ترک در دندان مشاهده شود یا دندان از محل قرارگیری خود خارج گردد، لازم است با مشکل به صورت اورژانسی با مراجعه به مطب دندانپزشک در اسرع وقت برخورد شود. در این شرایط به منظور نجات دندان، لازم است دندان تا حد ممکن به حفره خود بازگردانده شود (معمولاً ۲ ساعت حداکثر زمان معمول برای زنده ماندن دندان می‌باشد). بیمار می‌تواند تا زمان ملاقات با دندانپزشک دندان خود را در محل نگه داشته و به توصیه‌های زیر برای مواجه شدن با شرایط ایجاد شده توجه کند:

1-مرطوب نگه‌داشتن دندان با بزاق دهان یا آب. در این شرایط نباید دندان با سایش مواجه شود.
2-باز گرداندن دندان در حفره آن در جهت صحیح
3-فشار دادن دندان با زبان تا زمانی که عاج دندان با دندان‌های مجاور آن هماهنگی شود.
4-گاز گرفتن یک پارچه استریل برای تثبیت دندان در محل تا هنگام ملاقات با دندانپزشک

در صورتی‌که نمی‌توانید دندان خود را به حفره آن باز گردانید، بسیار مهم است که دندان را تا زمان ملاقات با دندانپزشک مرطوب نگه دارید. به این ترتیب نباید اجازه دهید دندان خشک شود. شما می‌توانید دندان خود را در بزاق یا شیر قرار داده یا از کیت‌های مخصوص نجات دندان به این منظور استفاده کنید. این کیت‌ها بطور معمول برای شرایط اورژانسی در خانه یا اتومبیل نگه داشته می‌شوند. در صورتی‌که فعالیت‌های ورزشی دارای تماس مستقیم انجام می‌دهید، دسترسی به این کیت‌ها می‌تواند به نجات دندان در مواقع اورژانسی کمک موثر نماید.

تشخیص مشکل لق شدن دندان توسط دندانپزشک

معاینه دندانپزشک معمولاً می‌تواند ایجاد نقاط نرم در لثه‌ها و تغییر رنگ آنها به قرمز- بنفش را مشخص کند. علاوه بر این دندانپزشک می‌تواند تشکیل جرم و پلاک بر روی سطح دندان و عمیق شدن حفره‌های بین دندان‌ها و لثه را بررسی نماید. دندانپزشک معمولاً از عکس رادیولوژی برای تعیین میزان تخریب بافت‌های نگه‌دارنده دندان در نتیجه ابتلا به پریودنتیت و نیز وجود پلاک در زیر لثه‌ها استفاده می‌کند. توجه داشته باشید تمیز کردن منظم دندان‌ها توسط دندانپزشک و نیز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند به پیشگیری از لق شدن دندان‌ها و ابتلا به بیماری‌های لثه کمک کند.

چگونه مراقبت کنیم ؟

تعداد زیادی از جوانان و بزرگسالان از بیماری های لثه رنج می برند، البته شدت آنها متفاوت است. عموما خونریزی، هنگام مسواک زدن دندان ها اولین هشدار است. تنها راه حل برای پیشگیری از این بیماری یا جلوگیری از پیشرفت لق شدن دندان ها، مراجعه مرتب به مطب دندانپزشک است.

در واقع تنها دندانپزشک است که می تواند شما را از شر رسوب ها و باکتری ها رها کند. اگر پارادونتیت پیشرفت کرده است، جرم گیری زیر لثه الزامی است، صیقل دادن دندان ها هم مانع از جذب باکتری ها می شود. بعد از انجام این اقدامات، اگر دندان های تان همچنان لق بودند، می توان از روش های جراحی برای دندان هایی که اولویت بیشتری دارند، استفاده کرد. اما همه این روش ها پر هزینه و دشوار هستند…

بنابراین بهتر است که با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان و جرم گیری سالانه، از بروز این بیماری پیشگیری کنید. تا 40درصد جرم دندان ها را میکروب ها تشکیل می دهند که بافت نگهدارنده حیاتی لثه را تخریب کرده و باعث سست شدن پایه های دندان و لق شدن آنها می شود.

معمولا افراد هر تغییر رنگی که در دندان ها ایجاد می شود را جرم می نامند و برای رفع آن دندان های خود را جرم گیری می کنند در حالی که یکسری از تغییر رنگها بر روی دندان در واقع پوسیدگی هایی هستند که معمولا به صورت سیاه رنگ مشاهده می شوند و در مراحل پیشرفته به شکل حفره در می آیند. یکسری از تغییر رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند که معمولا دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی روند این تغییر رنگها یا ناشی از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان بوده و یا ناشی از نقص تکاملی دندان ها و کمبود املاح مختلف در زمان تشکیل دندان و یا ناشی از افزایش فلوراید آب است.

نوع سوم تغییر رنگها ناشی از موادی است که به طور معمول مصرف می کنیم و رسوباتی که بر روی دندان تشکیل می شود. این رسوبات یا به صورت رنگدانه و یا به صورت جرم هستند که لثه را تخریب کرده و در نهایت باعث لقی دندان ها می شود بدون اینکه خود دندان مشکلی داشته باشد. این جرم ها به خوبی با جرم گیری از بین می روند.

آن چه که مهم است این است که ما معمولا مقدار کمی از جرم تشکیل شده را می توانیم مشاهده کنیم و قسمت عمده این جرم با تخریب لثه در زیر لثه تخریب شده جایگزین و از دید مستقیم ما پنهان می ماند. مسئله مهمتر اینکه این جرم های تشکیل شده پر از میکروب های مختلف است و با مسواک زدن هم تمیز نمی شود.

جرمگیری دندان حتما بخوانید : همه چیز درباره جرم گیری

جرم گیری دشمن لقی دندان

جرم های تشکیل شده بر روی دندان ها به مرور باعث آزردگی لثه و لقی دندان شود ، این امر چون به مرور اتفاق می افتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمی شود. لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم گیری جایگزین می شود و فضای خالی که بین دندان ها در اثر عقب نشینی لثه هم ایجاد می شود از دید بیماران پنهان می ماند. هنگامی که بیمار برای جرم گیری مراجعه می کند لثه تحلیل رفته در معرض دید بیمار قرار می گیرد و بیمار احساس می کند که جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است در حالی که قبلا این اتفاق صورت گرفته بود اما از دید بیمار پنهان مانده است.

اما با وجود این جرم ها، دندان به مرور حساسیت خود را از دست داده و هنگامی که با جرم گیری، جرم های دندانهای خود را پاک می کنیم ناگهان دندان درمعرض سرما و گرما قرار می گیرد و بیمار تفسیر غلط خود را تکمیل می کند که چون دندانم تراشیده شده به آب سرد و گرم هم حساس شده و جرم گیری باعث تخریب دندان و لثه ها شده است.

بنابراین دندانپزشکان توصیه می کنند مراجعه منظم و سالی یکبار برای جرم گیری ضروری است و نکته مهم این است که با دقت در نحوه مسواک زدن، تشکیل جرم به حداقل خواهد رسید. همچنین حساس شدن دندانها بعداز جرم گیری به مرور رفع می شود. لازم است بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه مناسب استفاده شود تا باعث بهبود زخمهای به جامانده از جرم شود. استفاده مداوم از دهانشویه ها زیاد توصیه نمی شود و یک هفته بعد از جرم گیری می توان استفاده از دهانشویه را قطع کرد.

پیشگیری از لق شدن دندان ها

فراموش نکنید بهترین راه پیشگیری از لقی دندان رعایت اصول بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن دقیق دندان ها دو بار در روز به مدت دست کم دو دقیقه است. همچنین باید به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کرد. اگر سابقه بروز این بیماری در افراد خانواده وجود دارد، باید حتماً مهم تلقی شود. در درمان قرمزی، تورم و خونریزی لثه ها نیز نباید تردید کرد.

متخصص بیماری های دهان و دندان