دندان مصنوعی ژله ای چیست ؟

دندان مصنوعی ژله‌ ای از دندان‌های مصنوعی معمولی نرم‌تر بوده و استفاده از آن‌ها بهترین گزینه برای شما می‌باشد. از دست دادن، دندان در اثر بیماری و یا جراحت به معنی آن نیست که شما باید با یک لبخند زیبا و جذاب خداحافظی کنید. ۲ گزینه جایگزین دندان از دست رفته، کاشت دندان و یا دندان مصنوعی است. ممکن است دندان‌پزشک شما استفاده از دندان مصنوعی ژله ای را با توجه به شرایط و وضعیت استخوان و دندان شما توصیه کند.

به خاطر داشته باشید هرچند استفاده از این نوع پروتز دندانی برای بسیاری از بیماران توصیه میشود اما این نوع پروتز و حتی پروتزهای دیگر را نمیتوان به عنوان یک درمان مناسب برای جایگزینی دندان های از دست رفته نمیباشد و بهتر است از درمان های مناسب تری مثل ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده شود .

دندان مصنوعی چیست ؟

دندان مصنوعی ژله‌ ای یا هر نوعی از دندان مصنوعی ابزارهای متحرکی است که می تواند جایگزین دندان های از بین رفته شود و ظاهر لبخند شما را بهبود بخشد. اگر شما همه دندان های طبیعی خود را به خاطر بیماری لثه، پوسیدگی دندان یا آسیب از دست داده اید، جایگزینی دندان های از بین رفته می تواند ظاهر و سلامتی شما را بهبود بخشد.

دلیل این موضوع به خاطر این است که امکان غذا خوردن و صحبت کردن بهتر و ساده تر شما با استفاده از دندان های مصنوعی وجود دارد. هنگامی که شما همه دندان های خود را از دست می دهید، ممکن است عضلات صورت شما دچار افتادگی شوند و به این ترتیب شما پیرتر به نظر برسید.

در این حالت دندان مصنوعی ثابت و متحرک و حتی دندان مصنوعی ژله‌ ای می تواند ظاهر صورت و چهره شما را بازیابی کند. در حقیقت دندان های مصنوعی به نحوی ساخته می شوند که بسیار شبیه دندان های طبیعی هستند و در صورت استفاده از آنها ظاهر شما تغییر زیادی نمی کند. علاوه بر این استفاده از دندان مصنوعی متحرک و ثابت می تواند حتی باعث بهبود ظاهر لبخند شما نیز بشود.

دندان مصنوعی از چه چیزی تشکیل میشود ؟

در ساخت دندان مصنوعی ژله‌ ای یا هر نوعی از دندان مصنوعی ترکیبی از پرسلین، رزین های اکریلیک، نایلون و کبالت کروم برای ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرند. پرسلین ماده ترجیحی برای ساخت دندان های پروتز بوده است، اما اخیرا رزین به دلیل وزن و هزینه کمتر جای آن را گرفته است.

پایه اغلب پروتزها از رزین اکریلیک یا کبالت کروم ساخته می شوند. از مزایای استفاده از رزین این است که می توان آن را همرنگ لثه رنگ کرد. اما در عوض در صورتی که پروتز از دست شما بیوفتد، پایه های فلزی کمتر دچار آسیب می شوند. سومین گزینه استفاده از دندان مصنوعی قابل انعطاف ساخته شده از نایلون و یا حتی دندان مصنوعی ژله‌ ای است.

به خاطر داشته باشید جنس و کیفیت دندان های مصنوعی ، چه انواع ساده آن و چه دندان مصنوعی ژله ای همگی بستگی زیادی به نوع ساخت ، کیفیت ساخت و در نهایت کار لابراتواری که ساخت آن را برعهده میگیرد دارد ، بنابراین تفاوت قیمت های این پروتزها به علت تفاوت در نوع ساخت و ظرافت کار لابراتوار طراحی این پروتزها دارد .

دندان مصنوعی یا طبیعی حتما بخوانید : دندان مصنوعی یا طبیعی

مزایا و معایت دندان مصنوعی ژله ای چیست ؟

دندان مصنوعی ژله‌ ای همچون سایر انواع دندان مصنوعی دارای مزایا و معایبی است که لازم است شما به عنوان کاندید استفاده از این درمان از آن اطلاع داشته باشید و با آگاهی از این نکات انتخاب درستی داشته باشید ، از جمله مهمترین مزایا و معایب این درمان میتوان به نکات زیر اشاره کرد :

الف –  مزایای دندان مصنوعی ژله ای :

دندان مصنوعی ژله‌ ای برای بیمارانی که نمی خواهند یا نمی توانند از دندان مصنوعی رایج استفاده کنند راه حل خوبی است. شکننده نبودن از مهمترین مزیت آنها است. به طوری که اگر از دستتان بیوفتد به احتمال کمتری ممکن است دچار آسیب شوند.

در عین حال، این نوع پروتز به لثه ها می چسبد و نیازی به چسب یا اتصالات مخصوص برای ثابت ماندن ندارد. مواد مورد استفاده در آن شفاف است و به رنگ طبیعی لثه در می آید. تولید آنها به اندازه پروتزهای معمول زمان بر نیست.

مهم ترین مزیت دندان مصنوعی ژله‌ ای راحتی در استفاده است. بسیاری از بیماران معتقدند که جویدن مواد غذایی با استفاده از آن بسیار راحت تر از دندان مصنوعی معمولی است. برخی از بیماران نیز به رزین اکریلیک یا نیکل حساسیت دارند و نمی توانند از پروتزهای سنتی استفاده کنند. برخی دیگر نیز نمی توانند دهان خود را به قدر کافی باز کنند. دندانپزشک می تواند بسته به شرایط شما بهترین نوع پروتز یا ایمپلنت را توصیه کند .

دندان مصنوعی ژله ای چه مزایا و معایبی دارد

ب – معایب دندان مصنوعی ژله‌ ای :

اگر چه پروتزهای انعطاف پذیر با افتادن از دست فرد دچار آسیب نمی شوند، اما تمیز کردن آنها به دقت بیشتری نیاز دارد. دندان مصنوعی ژله‌ ای نسبت به مدل های سنتی بیشتر مستعد تجمع پلاک و باکتری است. هر روز باید پروتز خود را از دهان خارج کنید و آن را تمیز کنید.

چرا دندان مصنوعی یا دست دندان متحرک در دهان جابجا می‌شود؟

بعد از کشیدن دندان‌ها، استخوان فک‌ تحلیل می‌رود و در حالی که اندازه دندان مصنوعی ثابت می‌ماند، فک کوچک‌تر می‌شود. در نتیجه دست دندان متحرک به خوبی روی فک چفت نمی‌شود. این تحلیل در فک پایین ۴-۲ برابر بیشتر از فک بالاست. با توجه به کوچک‌تر بودن فک پایین و تماس بیشتر زبان با این ناحیه از دهان، شکایت بیماران از لقی و ناراحتی در فک پایین بسیار بیشتر از فک بالاست. تحلیل استخوان‌های فک ممکن است تا جایی پیش رود که با یک ضربه بسیار خفیف، استخوان آن بشکند.

این اتفاق یکی از مهم ترین دلایلی است که معمولا دندانپزشکان به بیماران و افرادی که خواستار استفاده از این درمان هستند ، توصیه میکنند تا از روش های دیگری درمانی مثل ایمپلنت دندان استفاه کنند . ایمپلنت علاوه بر اینکه از تحلیل لثه ها جلوگیری میکند ، از نظر ظاهری نیز برای طرح لبخند شما بسیار مناسب است ، پس در صورتی که از این پروتزهای دندانی استفاده کرده اید و هم اکنون نیاز به تعویض آن دارید و یا هنوز در مراحل تصمیم گیری هستید ، توصیه میکنیم تا در مورد ایمپلنت نیز با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید

برای دندان‌های مصنوعی لق و استخوان فک تحلیل‌رفته چه راه‌حل‌هایی وجود دارد؟

تا قبل از معرفی ایمپلنت‌های دندانی، استفاده از آستر نرم یا چسب دست دندان در زیر دندان مصنوعی تنها راه برطرف کردن درد و ناراحتی ناشی از لقی دندان‌های مصنوعی بود. چسب دندان روشی موقتی است و فقط مدت کوتاهی باعث از بین رفتن لقی دست دندان می‌شود و با گذشت زمان و با تحلیل بیشتر استخوان‌های فک، به‌تدریج اثر خود را از دست می‌دهد. از طرفی این چسب‌ها حاوی موادی هستند که ممکن است در قسمت مخاط بدون ‌دندان بیمار واکنش‌های حساسیتی ایجاد کنند.

آستر نرم به دندان ژله‌ای هم معروف است و طوری ساخته شده که به‌ طور‌موقت باعث گیر کردن محکم دندان مصنوعی در لثه می‌شود ولی مواد موجود در آستر نرم به‌تدریج اثر خود را از دست می‌دهند. آسترهای نرم در بیمارانی که استخوان فکشان نازک و تیز باشد تا حدی باعث کاهش فشار وارده از طرف دست دندان می‌شود اما تاثیر زیادی روی گیر دندان مصنوعی به‌خصوص در طولانی‌مدت ندارد.

امروزه برای بیمارانی که دچار تحلیل پیشرفته استخوان فک ‌شده‌اند، از ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کنند. ایمپلنت‌های دندانی تاثیری شگرف در بهبود کیفیت درمان‌های دندان‌پزشکی به وجود آورده‌اند.

نکات مراقبتی از دندان مصنوعی ژله‌ ای

دندان مصنوعی ژله‌ ای یا هر نوعی از دندان‌ های مصنوعی می‌بایست به‌طور منظم مشابه دندان‌های طبیعی تمیز شوند، زیرا این دندان‌ها نیز مستعد تشکیل پلاک و گیر افتادن ذرات ریز مواد غذایی هستند. به این منظور لازم است دندان‌ها حداقل دو بار در روز با خمیردندان یا محلول مخصوص هر روز صبح و شب شستشو داده شوند. همچنین لازم است دندان‌های مصنوعی در هنگام خارج شدن از دهان در محلول تمیز کننده مناسب قرار گیرند. علاوه بر این بیمار می‌بایست مراقبت لازم را در ارتباط با نگهداری تثبیت‌کننده‌های دندان متحرک  در دهان خود داشته باشد.

ایمپلنت بدون جراحی حتما بخوانید : ایمپلنت چیست و چه ساختاری دارد ؟

در عمل مسواک زدن دندان‌های مصنوعی مشابه دندان‌های طبیعی با خمیردندان و یک مسواک دارای سر کوچک برای دسترسی به نقاط مختلف دندان مصنوعی می‌بایست انجام شود. به هر حال در مواقعی که بر روی دندان متحرک  پلاک تشکیل شده یا این دندان‌ها لک شوند، دندان‌پزشک یا متخصص بهداشت دهان می‌توانند پلاک و لکه‌های ایجاد شده بر روی دندان‌های مصنوعی را برای شما پاک نماید.

توجه داشته باشید دندان‌های متحرک تا حدودی ظریف و حساس بوده و می‌توانند دچار تراشیدگی و ترک‌خوردگی شوند. همچنین در صورتی که این دندان‌ها از دست بیمار رها شوند، همواره احتمال شکستن آن‌ها وجود دارد. به همین خاطر همیشه لازم است مراقبت مناسب در هنگام تمیز کردن این دندان‌های مصنوعی توسط بیمار لحاظ شود. همچنین در صورت وارد شدن آسیب به دندان‌های متحرک  نباید بیمار سعی کند خود اشکال ایجاد شده را ترمیم کند.

مشاوره با دندانپزشک

از دست دادن دندان های طبیعی به معنی خداحافظی با لبخندی جذاب نیست. دندانپزشک به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد به نفس و زیبایی لبخند و ظاهر خود را که همه مدیون داشتن دندان سالم و زیبا هست را بدست آورید به این منظور دندان مصنوعی و ایمپلنت دو گزینه ای هستند که برای جایگزینی دندان از دست رفته توصیه می شود. گاهی ممکن است دندانپزشک با توجه به وضعیت و شرایط شما استفاده از دندان مصنوعی ژله ای یا قابل انعطاف را توصیه کند.

دندان مصنوعی ژله‌ ای از مواد نرم تری نسبت به پروتز معمولی ساخته شده است، ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.در هر صورت این اطمینان را داشته باشید که پزشک شما در هر شرایطی سعی بر این دارد تا بهترین گزینه درمانی را برای شما انتخاب کند تا بهترین نتیجه را به دست آورید .

حتی زمانی که از دندان‌های مصنوعی کامل استفاده می‌شود، لازم است برنامه‌ریزی لازم برای ملاقات منظم با دندان‌پزشک برای انجام معاینات لازم و بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان انجام شود. به این ترتیب می‌توان مطمئن شد دندان متحرک به نحو مناسب در دهان بیمار قرار گرفته و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی