لوگو دکتر پیام حیاتی

رزرو نوبت اینترنتی

از دکتر بپرسید ؟

خونریزی لثه نشان از چه دارد ؟

خونریزی لثه

خونریزی لثه غیر طبیعی است و علل مختلفی از جمله رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ها دارد . حتما برای شما هم پیش آمد است که بعد از خوردن غذا و یا هر نوع میوه و یا حتی بعد از استفاده از مسواک لثه شما دپار خونریزی شود ، آیا می دانید ای خونریزی چه علتی دارد ؟  خونریزی لثه ممکن است خود به خود یا به دنبال تحریک غذا خوردن باشد. خونریزی ممکن است به دنبال میوه خوردن و مسواک زدن باشد. خارش لثه و درد مبهم در لثه از سایر نشانه‌های وجود بیماری لثه و نسوج نگهدارنده دندان است.

علت خونریزی لثه

برای آنکه بتوانید هر مشکلی را درمان کرد لازم است علت به وجود آمدن آن عارضه را بدانیم ، خون ریزی لثه ممکن است به علت عوامل زیر ایجاد شوند:

• رعایت نکردن بهداشت دهان، موجب هجوم باکتری مختلف و در نتیجه موجب تجمع پلاک در لثه میشود.
  • تجمع پلاک در لثه ها می تواند، خود باعث ایجاد التهاب و خونریزی در لثه ها شود.
  • کمبود ویتامین C و ویتامین K در بدن نیز، می تواند سبب خونریزی لثه شود.
  • عفونت در لثه نیز، ممکن است دچار خون ریزی شود.
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز ممکن است یکی از دلایل آن باشد.
  • ضعف در بهداشت دهان و دندان، اساس همه بیماری ها در لثه ها و دندان ها است.
  • استفاده بیش از حد از تنباکو، ممکن است برای لثه ها مضر باشد.
  • عادت غذایی اشتباه ،می تواند یکی از دلایل خونریزی لثه باشد.

خونریزی لثه چه عوارضی در پی دارد؟

خونریزی لثه گاهی اوقات می تواند بسیار خطرناک باشد و باعث به وجود آمدن بیماری پریودنتال در فرد شود. اگر لثه تان دچار خونریزی شود حتما باید آن را جدی بگیرید چون خونریزی لثه در افراد کم خون، دارای نقض سیستم ایمنی بدن، ایدزی ها و دیابتی ها بسیار خطرناک است و حتی امکان دارد آن ها را به کام مرگ بکشاند. خونریزی در بخش‌هایی از بدن نشانه‌ای از پرخونی در آن نقطه است و در صورتی که حضور میکروب‌ها در بدن زیاد باشد و از طرفی خونریزی‌ ای وجود نداشته باشد باید نگران شد.

برخی از بیماری‌ها وجود دارند که بدن بیمار نمی‌تواند در برابر آن واکنشی از خود نشان دهد و بنابراین یک بیماری بسیار پیشرونده خطرناک خواهیم داشت که به راحتی می‌تواند بیمار را به کام مرگ ببرد. نمونه این گونه بیماری‌ها، افراد دارای نقض سیستم ایمنی بدن، دیابتی‌ها، ایدزی‌ها و افراد دارای کم خونی پیشرفته را می‌توان نام برد. وقتی فرد بیمار متوجه علامت شد باید به پزشک مراجعه کند.

البته مواقعی هم هست که بیماری‌ها علامتی ندارند، یعنی خونریزی بیرونی‌ای وجود ندارد اما ممکن است خونریزی داخلی اتفاق افتاده باشد، یعنی اصطلاحا شیار لثه‌ای بیمار عمیق شده که به آن بیماری پریودنتال ، بیماری پیشرونده نسوخ نگهدارنده دهان گفته می‌شود.در این حالت خونریزی در دهان قابل مشاهده نیست و نمی‌توان با چشم عادی دید مگر اینکه معاینه صورت بگیرد؛ مشاهده خونریزی نشانه عدم وجود بیماری پنهانی است و می‌توان بیماری را تشخیص داد.

در موارد خفیف با تصحیح بهداشت دهان مثل مسواک زدن، استفاده از نخ دندان بعد از دو الی سه روز این مورد رفع می‌شود اما اگر این بیماری عمیق باشد صرفا مشکل بیمار با این روش‌ها درمان نمی‌شود و به درمان‌های بیشتری از قبیل جرم‌گیری، کورتاژ لثه‌ای ساده تا جراحی‌های لثه‌ای پیچیده نیاز است.

10 روش پیشگیری از خونریزی و ورم لثه ها

1- حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید. روش صحیح مسواک زدن در این میان حائز اهمیت است. برای کسب اطمینان در این رابطه ، از دندانپزشک بخواهید روش صحیح را به شما آموزش دهد.

2- کشیدن نخ دندان در هر روز: یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از مشکلات لثه ، کشیدن نخ دندان است.

3- داشتن رژیم غذایی مناسب: رژیم متعادل حاوی مقدار کافی از ویتامین C و کلسیم در پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان لازم است.

4- به اندازه کافی بنوشید: نوشیدن آب به خصوص بعد از صرف غذا، به شست و شوی دهان و دندان کمک موثری می کند.

5- لثه‌های خود را در تماس با موادمحرک مثل تنباکو، شوینده‌های دهانی و یا الکل قرار ندهید.

6- احتیاط در مصرف نوشیدنی ها و یا غذاهای فوق العاده سرد یا گرم: افراد مبتلا به بیماری لثه، هنگام مصرف نوشیدنی یا غذای گرم و یا سرد احساس ناراحتی بیشتری می کنند.

7- استراحت و آرامش: استرس و تنش باعث افزایش هورمون کورتیزول شده که این هورمون باعث التهاب سراسر بدن از جمله لثه ها می شود.

8- اگر احساس می‌کنید که لثه‌های شما نسبت به خمیر دندانی حساس است، از مارک دیگری استفاده کنید.

9- بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و هر شش ماه یک بار، برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

10- اگر ورم لثه‌هایتان ناشی از مصرف نوعی داروست، از پزشک خود بخواهید داروهایتان را تغییر دهد. قبل از مشورت با پزشک هرگز خودسرانه دارویتان را عوض نکنید.

چه وقت نگران خونریزی لثه باشیم

هر چند در بسیاری موارد این خونریزی میتواند به علت هایی نه چندان مهم باشد اما در مواردی هم خونریزی لثه، زمانی است که یک مشکل دهانی علت اصلی آن است، معمولا به علت قرار دادن پلاک در خط دندان های شما است این، منجر به گینگیویتیس یا لثه های ملتهب شده می شود.اگر پلاک از طریق مسواک زدن منظم و نخ دندان و همچنین بررسی های منظم دندانپزشکی از بین نرود، روی دندان ها سخت تر می شود این پلاکهای سخت شده به عنوان تارتار شناخته شده است.تارتار ممکن است دلیل خونریزی و حتی پریودنتیت باشد که یک نوع پیشرفته تر از بیماری لثه ای و استخوان فک است.

اگر این مطب برای شما مفید بوده، با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید !!!

برگشت به بالا