تورم سقف دهان

تورم سقف دهان یکی از مشکلاتی است که در طی دوران زندگی میتواند باعث ایجاد اذیت برای شما شود ، هر چند که این مشکل چندان شایع نیست اما ممکن است به چند علت بوجود بیاید، که بیشتر آنها با حداقل درمان رفع می شوند. اما این احتمال هم دور از ذهن نیست که در موارد خیلی نادر ، شرایط وخیم تری ممکن است باعث تورم سقف دهان شود. قبل از بررسی علت تورم سقف دهان بهتر است بدانید سقف دهان چیست ؟

سقف دهان چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد علت و چرایی ایجاد تورم در سقف دهان صحبت کنیم لازم است بدانید که سقف دهان عبارتست از یک صفحه استخوانی در قسمت جلو و یک قسمت نرم و بدون استخوان، در قسمت پشت که مانند مانعی بین حفره های دهانی و بینی عمل می کند. همین ناحیه از دهان است که گاهی ممکن است سقف دهان متورم شود.

علل تورم سقف دهان کدام است ؟

اینکه چرا سقف دهان دچار تورم می شود سوالی است که میخواهیم به آن پاسخ دهیم ، بهتر است بدانید که دلایل مختلفی برای تورم سقف دهان وجود دارد مثل :

• وجود تاول یا زخم های دیگر
  • خشکی دهان
  • اسپاسم عضلانی
  • درد یا ناراحتی

هرچند به غیر از موارد گفته شده بالا ، میتوان دلایل زیر را از جمله علت های تورم  سقف دهان دانست که عبارتند از :

1- وجود زخم در دهان

اولین نکته ای که باعث ایجاد تورم میشود وجود زخم در دهان است ، زخم های دهانی اغلب شامل برفک و تبخال هستند که بر روی لثه ها، گونه ها یا لب ها دیده می شوند و در بعضی موارد بر روی این ناحیه از دهان، نیز ممکن است دیده شوند. زخم ها باعث درد، تاول و تورم می شوند و بعضی افراد قبل از ایجاد زخم، متوجه درد و تورم آن می شوند.

دندان قروچه علل و عوامل آن و راه های درمان حتما بخوانید : دندان قروچه را بشناسید

2- آسیب یا زخم

یکی از شایع ترین علل ورم این ناحیه از دهان، آسیب یا زخم است البته این زخم ها با آنچه در بالا گفته شد کمی تفاوت دارد ، بیاید کمی در مورد این نوع از زخم با هم صحبت کنیم . تعدادی از شایع ترین علل زخم عبارتند از:

• خوردن غذایی سفت که ممکن است به این ناحیه از دهان آسیب برساند.
  • خوردن یا نوشیدن یک ماده غذایی خیلی داغ
  • خراش سقف دهان بوسیله یک قسمت خشک غذا

3- کمبود آب

نوشیدن آب همواره توسط پزشکان به عنوان عاملی برای سلامتی توصیه شده است و کمبود آن در بدن میتواند مشکلات بسیاری را با خود به همراه داشته باشد ، لازم است بدانید که کمبود آب بدن باعث متورم شدن این ناحیه از دهان می شود، همچنین سبب خشکی دهان شده و اگر فرد اقدامی برای رفع این حالت انجام ندهد، باعث تورم سقف دهان می شود.

برخی از علل شایع کمبود آب و خشکی دهان عبارتند از:

• مصرف بیش از حد الکل
  • مصرف داروهای خاص
  • نخوردن آب کافی
  • عرق کردن بیش از اندازه مخصوصا در روزهای گرم یا انجام تمرینات ورزشی
  • بیماری

باز هم تاکید میکنیم که در نوشیدن آب سهل انگاری نداشته باشید چرا که کم آبی باعث عدم تعادل الکترولیتی می شود و فرد ممکن است احساس ضعف کند و یا اسپاسم عضلانی داشته باشد.

تورم سقف دهان و علت های آن

4- موکوسل

به وجود آمدن یک مخاط در داخل یک کیست برآمده که در این ناحیه از دهان ظاهر می شود، موکوسل نام دارد. موکوسل ها معمولا دردی ندارند و معمولا پس از یک آسیب کوچک مانند بریدگی یا شکاف بر روی این ناحیه از دهان به وجود می آیند.

موکوسل ها معمولا نیازی به درمان ندارند و ممکن است خودشان از بین بروند اما اگر فردی دارای موکوسل خیلی بزرگی است و یا مرتب عود می کند، پزشک بدون هیچ خطری، می تواند آن را تخلیه کند.

متخصص بیماری های دهان حتما بخوانید : متخصص بیماری های دهان چه کسی است ؟

5- ورم یا برآمدگی های فلس دار (Squamous papillomas)

ویروس زگیل انسانی “human papillomavirus (HPV)” عامل رشد و تشکیل ورم های فلس دار می باشد. این برآمدگی های فلس دار، توده های بدخیم سرطانی نیستند و بر روی این ناحیه از دهان می توانند دیده شوند.

به طور معمول این توده ها باعث درد نمی شوند. با این حال، به محض پی بردن و تشخیص آن، باید تحت درمان قرار بگیرند. در این حالت، پزشک ممکن است برای خارج کردن این توده، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

6- شرایط پزشکی خاص

به ندرت اتفاق می افتد که تورم این ناحیه از دهان،  ناشی از بیماری های خاصی مانند سرطان دهان یا هپاتیت ویروسی باشد. سرطان دهان موضوعی غیرعادی است و بر طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، در سال 2018، حدود 51.540 نفر در ایالات متحده آمریکا، به سرطان دهان مبتلا شده اند.

هرچند این آمارها و ارقام چندان زیاد نبوده ، اما لازم است همین آمار و احتمالات اندک را نیز مورد توجه قرار دهیم و آن را به عنوان یکی از عللی که میتواند باعث ایجاد تورم شود بشناسیم ، پس حتما در صورتی که دارای نوع خاصی از بیماری هستید در مراجعات دوره ای خود به دندانپزشکی توجه ویژه ای داشته باشید تا از ابتلا به این مشکلات احتمالی جلوگیری شود

چه زمان به پزشک مراجعه کنم؟

در اغلب موارد، یک فرد می تواند سقف متورم دهان را در خانه درمان کند یا منتظر بماند تا خود را درمان کند. آسیب های عادی مانند سوختگی ناشی از نوشیدنی گرم، معمولا طی چند روز بهبود می یابند. زخم های خفیف یا زخم های زیاد معمولا به خودی خود می افتند. در بعضی موارد ممکن است فرد برای استفاده از داروها به کاهش فرکانس یا شدت زخم های سرد احتیاج داشته باشد. اگر زخمی در دهان وجود دارد که علت درد سقف دهان شده و بیش از ۲ هفته باقی مانده باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

به خاطر داشته باشید

هرجند بیماری و مشکلاتی مثل این تورم در سقف دهان چندان مورد جدی و خطرناکی نیست و در بسیاری موارد با کمی مراقبت و توجه درمان میشود اما این نکته را نباید فراموش کرد که همه درمان های دندانپزشکی به همین راحتی قابل رفع نیست و نیاز به جراحی و یا انجام درمان تخصصی ویژه دارد که میتواند برای شما هزینه های گزافی را به همراه داشته باشید ، اما با انجام مراجعات دوره ای و ویریت میتوانید این مشکلات دهان و دندانی را در همان مراحل ابتدایی مشخص و با درمان هایی ساده و کم هزینه تر آن مشکلات را برطرف نمایید.

متخصص بیماری های دهان و دندان