سیگار کشیدن و خرابی دندان

سیگار کشیدن برای بدن و سلامتی انسان بسیار مضر می باشد و زمینه ساز بسیاری از بیماری های خطرناک مانند انواع سرطان ها است. یکی از قسمت هایی از بدن که با کشیدن سیگار تهدید می شود قسمت دهان و دندان ها می باشد. سیگار یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در بیماری های لثه است و می تواند باعث به وجود آمدن سرطان لثه و از بین بردن زیبایی و سلامت دندان ها شود و همچنین کشیدن سیگار درصد درمان موفقیت آمیز بیماری های لثه را پایین می آورد.

درمان ایمپلنت در افراد سیگاری نسبت به سایر افراد ممکن است با مشکل مواجه شود. افراد سیگاری که دارای بیماری قند می باشند بیشتر از سایرین در معرض میکروب های بیماری زای داخل دهان و تخریب بافت دندانی می باشند. سیگار لکه هایی را بر روی دندان ها به جای می گذارد و موجب بیماری های لثه و افتادن دندان ها می گردد.

سیگار باعث تغییر رنگ دندان و زرد شدن دندان ها می شود. سیگار به آنزیم های بزاقی آسیب رسانده و باعث کاهش ترشح آن ها می گردد. افراد سیگاری باید حتما در هنگام مراجعه به دندان پزشک و بعد از آن از کشیدن سیگار خودداری کنند .

اثرات سیگار کشیدن بر دهان و دندان

قطعا همه با اثرات سیگار کشیدن بر بهداشت و سلامت دهان و دندان اطلاعاتی ابتدایی را دارند ، اما جالب است بدانید گکه طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) عوارض و مضرات سیگار برای سلامتی دهان و دندان عبارتند از :

  • بوی بد دهان
  • تغییر رنگ دندان ها
  • پلاک و جرم دندان ها
  • سرطان دهان
  • آفت، برفک و زخم دهان
  • خطر ابتلا به بیماری های لثه و از دست دادن دندان ها
  • کاهش احتمال موفقیت در ایمپلنت دندان
  • تحلیل استخوان فک
  • و التهاب غدد بزاقی در سقف دهان

شاید همین موارد بتواند زمینه ای را برای بسیاری از افرادی که بنابر هر دلیلی امکان حذف سیگار را از زندگی خود ندارند ، فراهم آرود ، به خاطر داشته باشید ، این موارد تنها بخش اندکی از نکات منفی و مشکلاتی است که سیگار کشیدن میتواند برای فرد ایجاد نماید .

تغییر رنگ دندان علل و عوامل حتما بخوانید : تغییر رنگ دندان به چه علتی است

چگونه سیگار کشیدن با سرطان ارتباط پیدا می کند؟

غالب مردم نسبت به این مساله که سیگار عامل سرطان ریه و مجاری تنفسی است آگاهند، اما از این که عامل اصلی سرطان های دهان نیز می باشد بی اطلاعند. در سال هزاران نفر به علت سرطان های دهان ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.لق شدن دندان ها از مهمترین تاثیرات مصرف دخانیات است

دود سیگار حاوی سموم زیادی است که این سموم در همان محل ورود جذب نسج نرم می شوند. با توجه به اینکه معمولاً افراد سیگاری کمتر به بهداشت دندان های خود توجه می کنند، جذب سموم دود سیگار باعث افزایش پوسیدگی دندان ها می شود. ترک سیگار نخستین و مهمترین اقدام برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان هاست. زمان ترمیم دندان توسط دندانپزشک بهترین فرصت برای ارائه مشاوره های لازم در خصوص ضررهای سیگار و دخانیات برای دهان و دندان و همچنین راهکارهای ترک دخانیات است

مشکلاتی که سیگار باعث آن است

باید بدانید که سیگار کشیدن تنها باعث مشکلات و بیماری هایی برای بدن شما نمیشود و این عمل میتواند رابطه ای مستقیم با بهداشت دهان و دندان شما داشته باشد ، از جمله مشکلاتی که این عمل با خود به همراه دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- جرم سیگار روی دندان ها

یکی از اثرات سیگار بر روی دندان ها، باقی ماندن جرم سیگار بر روی دندان هاست. سیگار به دلیل مقادیر بالای نیکوتین و قند موجود در توتون آن می تواند باعث ایجاد جرم زرد رنگ بر روی دندان ها شود.

بیشتر افراد سیگاری سال ها پس از ترک سیگار هم از وجود لکه های زرد و قهوه ای بر روی دندان های خود شاکی هستند. به همین دلیل است که همواره توصیه میکنیم حتی المقدورد سیگار را ترک کرده و یا برای بررسی وضعیت بهداشت دهان و دندان خود به صورت دوره ای و منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

2- تاثیر سیگار بر پوسیدگی و عفونت دندان

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، در نتیجه دهان توانایی مقابله با باکتری هایی که توسط سیگار وارد دهان می شوند را از دست می دهد و این خود عاملی برای شروع بیماری های مربوط به دهان و دندان است .

وقتی که سیگار می کشید گردش خون در دهان کاهش می یابد، آلودگی های موجود در تنباکو پوشش محافظتی مینای دندان را از بین می برند و در نتیجه باعث پوسیدگی و عفونت دندان ها می شوند.عدم توجه به این عفونت های دندانی در کنار سیگار کسیدن خود وضعیتی ایجاد میکند که میتواند باعث بروز مشکلاتی جدی تر در سلامت و بهداشت دندان های شما شود .

سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، در نتیجه دهان توانایی مقابله با باکتری هایی که توسط سیگار وارد دهان می شوند را از دست می دهد.

بد نیست بدانید که تنباکو اثری مشابه با زیاده روی در مصرف شکر را بر روی دندان ها بر جای می گذارد.

3- سیگار و لثه

یکی از مشکلات بسیار زیادی که افراد سیگاری به آن مبتلا میشوند ، مشکلات مربوط به لثه و پریودنتال است . بهتر است بدانید که سیگار کشیدن می تواند با ایجاد پلاک باکتری منجر به بیماری های لثه در افراد شود، سیگار باعث کمبود اکسیژن در جریان خون شده و لثه های آلوده نمی توانند سم زدایی و درمان شوند. سیگار باعث قرمزی لثه، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن، درد لثه هنگام جویدن و شل شدن و در نهایت افتادن دندان ها می شود.

بهتر است بدانید که بیماری لثه هنوز شایع ترین علت از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

4- سرطان دهان

سرطان دهان یکی از بیماری های شایع و کشنده ای است که شاید کمتر اسن آن به گوش شما خورده باشد ، اما لازم است این موضوع را بدانید و به آن توجه داشته باشید که اکثر مردم می دانند که سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد سرطان ریه و گلو شود، اما بد نیست بدانید که سیگار عامل اصلی سرطان مرگبار دهان است.

5- تاثیر سیگار بر زبان

شاید شما این موضوع را بدانید اما سیگار میتواند به عنوان یکی از عوامل موثر در  از دست دادن حس چشایی باشد ، سیگار کشیدن حس چشایی زبان را از بین می برد و به همین دلیل افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری توانایی کمتری در درک طعم خوراکی ها دارند.

بیماری قلبی و بهداشت دهان حتما بخوانید : بیماری قلبی و عفونت دندان

6- از بین بردن رنگدانه ها

سطح زبان توسط یک لایه نازک از کراتین پوشیده شده است، سیگار کشیدن این لایه ی سلولی را از بین می برد و باعث ایجاد رنگدانه های موجود در نیکوتین بر روی زبان می شود به همین دلیل بیشتر افراد سیگاری زبان تیره و سیاه رنگ دارند و دچار بوی بد دهان می شوند.دود تنباکو حاوی مولکول هایی است که می توانند خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان دهان و زبان را افزایش دهند.

7- خشکی دهان

سکار کشیدن یکی از علل بروز خشکی دهان است . خشکی دهان یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند و میتوان دخانیات را به عنوان یکی از عوامل اصلی در ایجاد آن دانست . قلیان، پیپ و سیگار کشیدن و حتی سیگار الکترونیکی عامل ابتلا به خشکی دهان نیستند اما می توانند خشکی دهان را تشدید کنند.

8- آفت، برفک و زخم دهان

بله آفت ، برفک و زخم  دهانی از علل سیگار کشیدن در افراد است ، بهتر است بدانید که لوکوپلاکی یا سفید کژنه ضایعات سفید رنگ بزرگی هستند که به صورت آفت، برفک و زخم در قسمتی از دهان افراد سیگاری ایجاد می شوند، به راحتی دچار خونریزی شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

بهتر است بدانید که لوکوپلاکی، آفت، برفک و زخم دهان با ترک کردن سیگار قابل درمان هستند.

عدم موفقیت ایمپلنت دندان

در افرادی که سیگار میکشند، ایمپلنت دندان را میتوان جایگزین دندان از دست رفته کرد. با این حال باید بدانید خطر عدم موفقیت ایمپلنت در این افراد بیشتر است. مطالعات نشان میدهند بیمارانی که سیگار میکشند بیشتر ایمپلنت شان دچار مشکل میشود. سیگاریهایی که میخواهند ایمپلنت بگذارند، باید از این خطر آگاهی داشته باشند.

ترک سیگار پیش از کاشت ایمپلنت، بسیار مهم است. توصیه میکنم پیش از درمان به دنبال مشاوره دندانپزشکی و دریافت کمک برای ترک سیگار باشید. در کل شاید بهتر باشد به این موضوع توجه داشته باشید که سیگار کشیدن نه تنها میتواند به عنوان عاملی برای آسیب رساندن به شما شناخته شود بلکه میتواند مشکلاتی جبران ناپذیر برای سلامت و بهداشت دهان و دندان باشد ، پس لطفا آن را ترک کنید .

مهم است بدانید که

همانطور که گفتیم سیگار کشیدن خود یکی از عوامل مهم در آسیب دیدن دندان ها و مانعی بزرگ در موفقیت بسیاری از درمان ها در دندانپزشکی است ، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان به خصوص در افراد سیگاری میتواند شدن بیماری های مربوط به دهان و دندان را بیشتر کرده و مشکلات مربوط به دندان را در این افراد شدت دهد ، به همین دلیل است که همواره دندانپزشکان به همه افراد به خصوص افراد سیگاری توصیه میکنند که به بهداشت دهان و دندان و مراقبت های مربوط به دندان اهمیت ویژه تری دهند .

به خاطر داشته باشید استفاده از مسواک و توجه به درست مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و دهانشویه و در نهایت مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشکی میتواند به طور قابل توجهی از بروز مشکلات دندانی جلوگیری نماید اما در کنار همه این موارد ترک سیگار نیز میتواند نه تنها برای بهداشت و سلامتی دندان ها که برای سلامتی خود شما نیز مفید باشد . پس این موارد را جذی بگیرید و به آن توجه فرمایید .

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی