مراجعات دوره ای دندانپزشکی

مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر دچار اضطراب و ترس هستید و از این مراجعات پرهیز میکنید قطعا لطمه ای که میبیند جبران آن کاری سخت و اثرات آن تا پایان عمر باقی می ماند . تاثیراتی که قطعا اگر به موقع رسیدگی شوند از لحاظ هزینه ، درد و مدت دوره بهبود برای شما بسیار حیاتی و مهم هستند .

اغلب افراد هنگامی به دندانپزشک مراجعه می کنند که درد – عفونت – آبسه یا حساسیت به سرما و ‏گرما و یا گیر غذایی در ناحیه ای از دهان دارند و یا قسمتی از دندانشان می شکند . حقیقت این است که در این موارد عمر دندانها کم شده است و هزینه اعمال دندانپزشکی برای درمان ‏بیشتر شده است ‏و حتی چندین برابر شده است . مراجعه به موقع به مطب دندانپرشکی شما را از هزینه های بالا معاف می کند .

با توجه به این اصل که اگر واقعا مشکلی وجود داشته باشد درمان سریعتر عمر بیشتر دندان را ‏تضمین می کند و کار آرایی آن را بیشتر می کند و هزینه کمتری را هم شامل می شود . لزوم معاینات ‏دوره ای قبل از تخریب بیشتر دندانها مورد توجه قرار می گیرد . زیرا اگر ما چشمانمان را بر روی ‏مشکل ببندیم آن مشکل روزبروز بیشتر می شود و با عدم اهمیت ما متوقف نخواهد شد ‏‏ ‏.

اهمیت مراجعات دوره ای دندانپزشکی

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم مراجعات دوره ای دندانپزشکی میتواند به شما در تشخیص بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان شما کمک کند . مشکلاتی که در بسیاری موارد به صورت نهفته هستند و با توجه به تجربه و تخصص دندانپزشک و در همین مراجعات دوره ای شناسایی و اقدامات درمانی مربوط به آن توسط دندانپزشک انجام میشود . عدم توجه به مراجعات دوره ای دندانپزشکی میتواند برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان های شما خطرناک باشد.

این مراجعات دوره ای و تعداد دفعات آن متناسب با شرایط و وضعیت بهداشتی دهان و دندان شما و با تشخیص دندانپزشک مشخیص میشود ، این مراجعات دوره ای میتواند در بازه های زمانی مختلف مثل چها ماهه ، شش ماهه و حتی یکساله باشد . پس حتما در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت کنید و این اطمینان را داشته باشید که اهمیت به توصیه های وی و رعایت زمان مراجعات دوره ای میتواند برای شما بسیار سودمند باشد .

آیا همه به مراجعات دوره ای دندانپزشکی نیاز دارند

در جواب به این سوال باید بگوییم بله همه به مراجعات دوره ای دندانپزشکی برای بررسی وضعیت درمان های صورت گرفته در گذشته و حتی مشکلات احتمالی دندان ها نیازمند هستند و همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم با توجه به این مراجعات دوره ای و بررسی های صورت گرفته میتوان بسیاری از مشکلات دندانی را در همان مراحل ابتدایی تشخیص و اقدامات درمانی لازم برای برطرف کردن آن را انجام داد .

کودک و مراجعات دوره ای به دندان پزشک

سلامت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت عمومی است که در کیفیت زندگی افراد جامعه به ویژه کودکان نقش چشمگیری دارد ولی اغلب به دلیل عدم توجه کافی والدین و کودکان به این امر، میزان پوسیدگی دندان ها بالا رفته است. یکی از اقدامات موثر در بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان کودکان انجام معاینات دوره ای دهان و دندان است. برای مراجعه به دندان‌پزشک، نباید منتظر بروز درد و مشکلات دندان کودک باشیم.

به خاطر داشته باشید که اهیمت مراجعات دوره ای دندانپزشکی به منظور بررسی وضعیت سلامت و بهداشت دهان و دندان کودک شما به اندازه مراجعات دوره ای برای بررسی وضعیت سلامت و بهداشت دهان و دندان شما دارای اهمیت است و لازم است آن را حتما جدی بگیرید .

بهتر است از زمان رویش اولین دندانهای شیری، به صورت منظم هر شش ماه یک‌بار، کودک را برای معاینه نزد دندان‌پزشک ببرید. این مراجعات کمک می‌کند هم والدین اطلاعات و مشاوره‌های مناسب در مورد چگونگیحفظ سلامت دندان‌های کودک را دریافت کنند و هم کودک با محیط مطب و کارکنان آن آشنا شده و قبل از ایجاد پوسیدگی، درد یا آبسه در دندان‌هایش، چند تجربه خوشایند از دندان‌پزشکی بدست آورد. در این صورت، کودک برای جلسات درمانی احتمالی در آینده همکاری بیشتری خواهد کرد.

مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر دچار اضطراب و ترس هستید و از این مراجعات پرهیز میکنید قطعا لطمه ای که میبیند جبران آن کاری سخت و اثرات آن تا پایان عمر باقی می ماند .

در انتخاب پزشک خود به موارد زیر توجه کنید

شاید یکی از مهم ترین عللی که افراد به مراجعات دوره ای دندانپزشکی خود اهمیت نمیدهند ، عدم رضایت و یا اطمینان آنان به دندانپزشک خودشان است . به همین دلیل است که توصیه میکنیم در انتخاب دندانپزشک خود وسواس به خرج داده و حتما به وی در نحوه درمان خود اطمینان کنید . میتوانید برای انتخاب یک دندانپزشک خود نکات زیر مدنظر داشته باشید .

1- دندانپزشکی انتخاب کنید که حوصله و وقت کافی را داشته باشد و خودتان شخصا به وی اعتماد داشته باشید .

2- از بیان نکات فنی و پزشکی به کودک خودداری کنید. کودک مفهوم نکاتی مثل عفونت دندان, پوسیدگی دندان, کشیدن و غیره را نمی داند و بیان چنین نکاتی غیر از اضطراب برای کودک فایده ای ندارد. فقط کافی است به کودک گفته شود که برای زیبا کردن و خوشبو کردن دهان لازم است دندانپزشک دهان اورا ببیند ذکر نکات فنی را به دندان پزشک و کادر مطلب بسپارید.

3- اضطراب از دندان پزشکی امری طبیعی است که به کمک دندان پزشک میتوانید از آن جلوگیری و یا تا حد قابل توجهی از آن بکاهید .

4- هیچگاه روش برخورد با کودک خود را به دندانپزشک یاد ندهید. هردندانپزشک می داند که چگونه باید با کودک رفتار کند و بیان شما فقط باعث ناراحتی دندانپزشک و اضطراب کودکتان می شود. همیشه همانطور رفتار کنید که دندانپزشکتان از شما می خواهد. اگر از شما بخواهد کودک را در حین معاینه همراهی کنید این کاررا انجام دهید. در غیر این صورت در اتاق انتظار منتظر باشید.

5- در صورتی که می خواهید مسئله ای را در ارتباط با نحوه درمان یا مسائل پزشکی و دندانپزشکی کودک با دندانپزشک در میان بگذارید به طور خصوصی با دندانپزشک صحبت کنید نه جلو کودک.

6-انتخاب مراحل درمان و نحوه درمان را به دندانپزشک بسپارید. و مطمئن باشید بهترین روش درمانی برای شما امنتخاب خواهد شد .

7- برای کودکان خردسال حداقل سالی 1 بار معاینه ی دندانپزشکی توصیه می شود.

8- نهایتا در سن 1 سالگی باید کودک را برای اولین بار به دندانپزشکی برد.( 6 ماه بعد از رویش اولین دندان شیری ) در 2-3 سالگی مراجعه منظم به دندانپزشک را آغاز کنید.

به خاطر داشته باشید

اهمیت و توجه به مراجعات دوره ای دندانپزشکی نکته ای است که بسیاری از افراد از آن غافل هستند و یا حتی آن را بی اهمیت میدانند . به خاطر داشته باشید با مراجعات دوره ای دندانپزشکی بسیاری از مشکلات دهانی و دندانی در همان بررسی های اولیه مشخص و با اقدامات به موقع درمانی از وقوع مشکلات بیشتر دندانی جلوگیری میشود .

پس حتما در مورد وضعیت دندان های خود با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید و با توجه به شرایط دهانی و دندانی خود و توصیه های دندانپزشک خود متناسب با زمانی که وی برای شما مشخص میکند حتما مراجعات دوره ای خود را داشته باشید تا هم به سلامت دندان های خود کمک کرده باشید و هم در هزینه های درمانی خود به طور قابل توجهی صرفه جویی کرده باشید

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی