عوارض ایمپلنت

عوارض ایمپلنت و اینکه این درمان ممکن است چه مشکلاتی با خود به همراه داشته باشد یکی از نگرانی ها و سوالاتی است که مراجعین مطب از ما میپرسند ، اما قبل از آنکه بخواهیم در مورد اینکه آیا این عمل دارای عوارض است یا خیر و یا اینکه چه بایدها و نبایدهایی را از این جراحی لازم است بدانید ، باید به نکته زیر توجه ویژه ای داشته باشید :

نکته مهم :

بهتر است بدانید نه تنها در جراحی ایمپلنت بلکه در هر یک از انواع جراحی ها ممکن است عوارضی کوچک وجود داشته باشد .از جمله عوارض نسبتا شایعتر میتوان به تورم ، کبودی و ناراحتی اشاره کرد . تمام بیماران بایستی قبل از جراحی احتمال وقوع چنین مشکلاتی بعد از جراحی آگاه شوند . در رابطه با اعمال جراحی کوچک ، عوارض جراحی با انجام یکسری کارها بایستی به حداقل رسانده شود.

خونریزی در زمان جراحی ممکن است به علت ترومای زیاد وراد شده به بافت نرم یا اسیب به عروق خونی در کورتکس استخوان رخ دهد . شکست درثبات اولیه ی مناسب در زمان قرار دادن ایمپلنت ممکن است به شکست اولیه درمان منجر شود .

قرار دادن نامناسب ایمپلنتها در زمان جراحی ایمپلنت به علت طرح درمان ضعیف یا فقدان مهارت و دانش کافی میتواند منجر به مشکلات قابل توجهی در طی فاز رستوریتیو درمان گردد . جهت کاهش مشکلات مربوط به محل نامناسب گذاشت ایمپلنتها استفاده از راهنما و الگوهای جراحی ضروری می باشد.

عوارض ایمپلنت دندان کدام است ؟

باید بدانید همانطور که گفته شد این درمان نیز ممکن است با خود عوارضی به همراه داشته باشد ، قبل از اینکه عوارض ایمپلنت را برای شما بیان کنیم، باید بگوییم که این روش درمانی مزیت ها و فوایدی دو چندان از عوارض خود دارد که نباید از آن ها غافل شد. اما به هر حال برخی از افراد می توانند با عوارض زیر رو به رو شوند:

1- احتمال آسیب رسیدن به بافت لثه

یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت را میتوان آسیب رسیدن به بافت لثه دانست . بهتر است به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید که موارد مختلفی می توانند سبب آسیب رسیدن به بافت لثه و اعصاب شوند که مهترین آن، عدم مهارت دندانپزشک می باشد.

به همین دلیل است که همواره توصیه می شود تا انجام این درمان را به دست متخصص ایمپلنت بسپارید و در صورت لزوم با یک متخصص ارتودنسی نیز مشورت داشته باشید. در صورتی که درمان توسط فرد غیرمجرب انجام شود، احتمال آسیب رسیدن به بافت لثه در حین درمان وجود دارد.

2- ایجاد آسیب های سینوسی

دومین علت از عوارض ایمپلنت را میتوان آسیب رسیدن احتمالی به سینوس دانست . علت این اتفاق این است که استخوان فک و حفره سینوسی با هم در ارتباط هستند و اگر روند کاشت ایمپلنت دندان به درستی انجام نشود، عفونت و التهاب ایجاد خواهد شد. البته در صورتی که متخصص ایمپلنت این کار را انجام دهد، چنین عارضه ای رخ نخواهد داد.

از انتخاب رنگ کامپوزیت دندان چه می دانید ؟ حتما بخوانید : از انتخاب رنگ کامپوزیت چه می دانید ؟

3- ایجاد آلرژی

همانطور که میدانید ایمپلنت بر پایه تیتانیوم ساخته میشود که برای بدن هیچ مشکلی به همراه ندارد ، اما با وجود اینکه حساسیت نسبت به پایه تیتانیومی ایمپلنت به ندرت رخ می دهد، اما برخی از افراد هستند که دچار واکنش های آلرژیک می شوند و بدین ترتیب التهاب و تورم برایشان ایجاد خواهد شد.

3- عفونت دندان

یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان را میتوان عفونت دندان دانست . هرچند در حین جراحی و حتی بعد از آن، احتمال بروز عفونت وجود دارد . سیگار کشیدن، وجود بیماری های خود ایمنی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می توانند از مواردی باشند که سبب بروز این عفونت می شوند.

4- بروز برخی از عوارض جانبی

به طور کلی هر بیمار بعد از هر نوع عمل جراحی برخی از عوارض را تجربه می کند. درد و ناراحتی و تورم بعد از کاشت ایمپلنت دندان از جمله عوارض ایمپلنت دندان بود که باید در این مورد این موارد گفت که کاملا طبیعی بوده که بعد از مدتی از بین می رود. این عوارض جانبی عبارتند از:

1- درد

احساس درد و ناراحتی تا مدتی بعد از کاشت ایمپلنت دندان طبیعی بوده که با مصرف دارو های مسکن به مرور زمان کاهش پیدا می کند. بهتر است تا در این زمان از مصرف نوشیدنی های بسیار سرد و یا بسیار داغ پرهیز کنید تا میزان درد و ناراحتی شما از بین برود.

2- متورم شدن لثه و صورت

یکی از عوارض ایمپلنت را میتوان متورم شدن لثه و صورت دانست . بخشی از صورت و ناحیه قوس دندان بعد از جراحی دچار تورم می شوند. البته باید گفت که بعد از چند روز این تورم از بین خواهد رفت. اما شما می توانید با استفاده از کمپرس یخ به از بین رفتن سریع تر تورم کمک کنید.

3- کبودی

در روز های ابتدایی ریکاوری، شما مقداری کبودی آبی رنگ و یا سیاه رنگ در ناحیه جراحی شده مشاهده می کنید که با ترمیم بافت لثه به مرور این کبودی از بین خواهد رفت. این موضوع به عنوان عوارض ایمپلنت شناخته میشود در حالی که ممکن است در بسیاری از درمان ها و جراحی ها نیز بروز کند .

4- خونریزی

پس از جراحی ممکن است تا با خونریزی خفیفی تا چند روز رو به رو باشید که جای نگرانی ندارد. پس از چند روز از میزان خونریزی کاسته شده تا به تدریح از بین برود. در این زمان شما باید توجه زیادی به توصیه های دندانپزشک خود داشته باشید تا خونریزی موجب بروز عفونت نشود.

5- تعویض تاج دندان

با وجود اینکه پایه تیتانیومی ایمپلنت کاملا مستحکم و دارای دوام بسیار بالایی است، اما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به تاج دندانی که روی ایمپلنت قرار دارد، آسیب وارد کرده و همچنین سبب زرد شدن آن شود.

6- عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

اگر دندانپزشک تخصص و مهارت کافی در درمان نداشته باشد و شرایط بیمار خود را به طور دقیق و کامل مورد ارزیابی قرار نداده باشد، ممکن است تا کاشت ایمپلنت دندان با شکست رو به رو شود و مشکلات متعددی در کوتاه مدت و یا بلند مدت، برای بیمار ایجاد شود. یک دندانپزشک متبحر می داند که میزان تراکم کافی استخوان یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود.

چه اطلاعاتی از عوارض ایمپلنت دندان دارید ؟

در صورتی که به این موضوع توجه نشود و ایمپلنت در جایی که تراکم کافی استخوان وجود ندارد، کاشته شود، پس از مدتی با تحلیل استخوان و عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک رو به رو خواهید بود. در این وضعیت درمان با شکست مواجه شده و لازم است تا جراحی مجددی انجام گیرد.

7- میکرو جابه جایی ایمپلنت

ممکن است تا این اتفاق در زمان ایمپلنت فوری رخ دهد. به طور کلی میکرو جا به جایی ایمپلنت زمانی اتفاق می افتد که قبل از جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت، تاج دندان روی آن قرار داده شده باشد.

دسته بندی کلی عوارض ایمپلنت دندان

اگر بخواهیم تمامی مواردی را که با هم بررسی کردیم را به طور کلی ببگوییم ، باید اینگونه گفت که عوارضی که بعد از جراحی کاشت دندان بوجود می آیند که شامل دو بخش است:

1- عوارض ایمپلنت در حالت طبیعی

عوارض ایمپلنت که میتوان انتظار داشت عبارتند از : تب مختصر ( روز بعد از جراحی)  تورم، درد مختصر

2- عوارض ایمپلنت در حالت غیرطبیعی

این عوارض غیرطبیعی ایمپلنت که در جراحی های سخت ایجاد می شود. مانند پاره شدن غشا سینوس که جراح آن را میتواند درمان کند. مورد بعدی افتادن ریشه دندان یا پایه ایمپلنت در داخل حفره سینوس است که توسط جراح از داخل حفره سینوس بایستی بیرون آورده شود که متخصصین جراحی فک و صورت بهترین افردا برای انجام این کار هستند.

همچنین بی حسی لب پایین از عوارض بعد از جراحی می باشد که در اثر گذشت زمان تا حداکثر 2 سال بهبود می یابد البته در صورتی که ایمپلنت داخل کانال عصب رفته باشد بایستی خارج شود تا فشار از روی عصب برداشته شود، البته لیز کم توان و یک گروه دارویی و ویتامین B و دگزامتازون و فیزوتراپی لب و چانه میتواند باعث بهبود سریعتر بی حسی شوند.

اصلاح لبخند لثه ای با لیزر و نکاتی که باید بدانید حتما بخوانید : نکات طلایی پیرامون اصلاح لبخند لثه ای با لیزر

جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان

برای اینکه مانع از بروز عوارض ایمپلنت و  این درمان شوید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- انجام درمان توسط متخصص ایمپلنت

مهمترین قدم این است که درمان خود را به دست یک متخصص ایمپلنت خوب بگذارید. نقش یک دندانپزشک متخصص می تواند به میزانی اهمیت داشته باشد که شاید شما هیچ عوارضی را مشاهده نکنید و یا تنها دچار عوارض کوتاه مدت طبیعی شوید.

2- رعایت توصیه های دندانپزشک

شما باید به طور کامل به توصیه های دندانپزشک خود توجه داشته باشید و آن ها را به درستی رعایت کنید.

3- پیروی از رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی نامناسب مانند استفاده از نوشیدنی های الکلی، گاز دار و حتی نوشیدنی های بسیار داغ و سرد می توانند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. بنابراین لازم است تا دوران بهبودی کامل خود، یک رژیم غذایی متناسب را دنبال کنید.

4- ترک دخانیات

مصرف دخانیات یکی از بیشتری عللی است که می تواند سبب بروز عفونت شود، بنابراین اگر می خواهید تا از بروز آن جلوگیری نمایید، بهتر است تا از مصرف دخانیات بپرهیزید.

5- مراجعه به مطب دندانپزشکی

بهتر است تا هر چند وقت یک بار برای چکاپ شرایط دندانی خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و تحت معاینه قرار بگیرید .

عدم توجه به انجام ایمپلنت دندان

یهتر است بدانید اگر شما به عنوان کاندید برای انجام ایمپلنت دندان شناخته میشوید و بنابر هر دلیلی از انجام این عمل سر میزند ، باید انتظار بروز مشکلات زیر را داشته باشید :

• نازیبایی
  • ناکارامدی عمل جویدن نمیتوانید غذا بخورید و دندانها درست روی هم قرار نمیگیرند.
  • ایجاد فاصله تدریجی بین دندانهای باقیمانده به علت حرکت آنها به سمت ناحیه بی دندانی.
  • کج شدن و حرکت دندانهای مجاور و مقابل ناحیه بی دندانی به آن ناحیه که می تواند باعث مشکلات لثه و پوسیدگی در دندانهای مذکور شود.

یکی از مهم ترین دلایل را میتوان به از بین رفتن دندانهای مقابل ناحیه بی دندانی به علت overeruption در بی دندانی های طولانی مدت دانست

• سایش دندانهای قدامی به علت نبود دندانهای خلفی
  • لقی و حرکت رو به جلو  دندانهای قدامی به علت نبود دندانهای خلفی
  • در نهایت عدم امکان جایگزینی بعد از مدت طولانی بیدندانی به علت تحلیل استخوان (که در مواردی غیر قابل بازسازی است)