رنگ کامپوزیت دندان

رنگ کامپوزیت دندان یا لمینت دندان یعنی انتخاب میزان سفیدی موادی است که برای دندان استفاده میشود . همانطور که می دانید یکی از مهم ترین اجزای صورت هر انسانی، دندان ها می باشد. تصور کنید رنگ دندان هایتان به دلایل مختلفی تغییر کرده است و به دلیل مصرف زیاد قند و آبنبات های زیاد دچار شکستگی و ترک دندان نیز شده باشید.

خیلی از افراد به دلیل داشتن دندان های نامرتب و بهم ریخته از حضور در اجتماع پرهیز می کنند و دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند که همین موضوع اهمیت بهترین رنگ کامپوزیت دندان را نشان می دهد. یکی از پرطرفدارترین رنگ های کامپوزیت دندان سفید روشن هست و بسته به شرایط، درجه روشنی آن متغیر است.

رنگ کامپوزیت و فرم دندان های شما تاثیر بسیار زیادی بر چهره دارد. به این نکته توجه داشته باشید که بعد از انجام کامپوزیت دندان، مراقبت و رعایت اصولی بهداشت دندان ها اهمیت زیادی دارد و به ماندگاری و ثبات رنگ کامپوزیت کمک بسیاری خواهد کرد.

انواع رنگ کامپوزیت دندان

به طور کلی رنگ کامپوزینت دندان در چهار دسته بندی A، B، C و D دسته بندی می شود که به ترتیب رنگ های قهوه ای مایل به قرمز، مایل به زرد، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز هستند . هر کدام از این دسته بندی ها دارای شماره های 1 تا 4 از روشن تر به تیره تر می باشند.

 

دسته بندی های مشخص و بسیار متنوع، این امکان را به دندانپزشک و بیمار می دهد تا بهترین و مناسب ترین نوع را انتخاب کنند. برخی از متداول ترین رنگ هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، رنگ های A1، A2، A3، B1، B2، B3، C3، XBW و … می باشند و شما میتوانید با کمک و راهنمای دکتر مرضیه اسدی بهترین رنگ را برای دندان های خود انتخاب کنید .

پر طرفدار ترین رنگ کامپوزیت دندان

اگر در مورد پرطرفدارترین رنگ کامپوزیت دندان از دکتر اسدی بپرسید به شما خواهند گفت که امروزه سه طیف رنگی A1، A3 و B1، مورد پسند ترین رنگ های موجود در بازار می باشند. همچنین دو سایه رنگ زیر نیز، بسیار مورد پسند افراد هستند:

1- سایه رنگ XL از برند Kerr:

شرکت Kerr آمریکا این طیف رنگ را ارائه داده که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این طیف در دسته بندی کامپوزیت ها طبیعی قرار داشته و مقاومت و کیفیت بسیار خوبی نیز دارد. علت گسترش این طیف رنگ، این است که به خوبی با دندان های طبیعی بیمار مطابقت پیدا می کند.

2- سایه رنگ BW از برند شفو:

این معتبر ژاپنی، ارائه دهنده سفید ترین رنگ کامپوزیت دندان که به لبخند هالیوودی اشاره دارد، می باشد. این سایه رنگ، درخشش و کیفیت بسیار مرغوبی دارد و همچنین در برابر سایش، چسبندگی و سازگاری با بافت دهان، مقاوم می باشند.

اصلاح لبخند لثه ای با لیزر و نکاتی که باید بدانید حتما بخوانید : اصلاح لبخند لثه ای با لیزر چگونه است ؟

عوامل موثر بر رنگ پذیری کامپوزیت دندان

موارد زیر می توانند نقش به سزایی در رنگ پذیری کامپوزیت دندان داشته باشند:

  1. نوع کامپوزیتنوع کامپوزیت و برند در رنگ پذیری آن بسیار تاثر دارد. کامپوزیت های نانوفیلر سرامیک می توانند کمترین رنگ پذیری را داشته باشند.
  2. بهداشت دهان و دندان بیماراگر بیمار توجهی به بهداشت دهان و دندان خود نداشته باشد و به درستی و در زمان های مناسب، مسواک نزند و از نخ دندان استفاده نکند، علاوه بر به خطر انداختن سلامت دهان و دندان خود و افزایش احتما بروز بیماری های دندان و لثه، می تواند به سرعت منجر به تغییر رنگ کامپوزیت های خود شود.
  3. رژیم غذایی بیمارمصرف غذا ها و نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه می تواند در رنگ پذیری کامپوزیت ها بسیار موثر باشد.
  4. سیگار کشیدنیکی دیگر از مواردی که می تواند به سرعت منجر به تغییر رنگ کامپوزیت ها شود، سیگار است.
  5. کیفیت پالیشبعد از اینکه دندانپزشک متخصص کامپوزیت ها را روی دندان ها قرار داد، باید آن ها را صاف و صیقلی کند. دقیق تر بودن و کیفیت بالای این کار می توان نقش به سزایی در رنگ پذیری کامپوزیت ها داشته باشد.

روش های جلوگیری از تغییر رنگ دندان کامپوزیت

اگر کامپوزیت دارید باید از راه‌های دیگری برای سفید کردن استفاده کنید که عبارتند از:

  • مسواک زدن دندان‌ها بعد از نوشیدن چای یا قهوه

پس از خوردن قهوه یا وعده‌های غذایی مسواک بزنید زیرا مسواک می‌تواند باعث کاهش اتصال مواد اسیدی و قندی به دندان‌ها شود و به این ترتیب، مانع از رنگ گرفتن بیش‌تر می‌شود.

  • دندان‌های اطراف کامپوزیت را سفید کنید.

وقتی می‌خواهید از کامپوزیت استفاده کنید، احتمالاً دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند برای هماهنگی رنگ دندان‌های دیگر با کامپوزیت، دندان‌های اطراف را سفید کنید. چنین رویکردی یک روش پیشگیرانه است.

روش های جلوگیری از تغییر رنگ دندان کامپوزیت

اگر دندان‌هایتان را پیش از استفاده از کامپوزیت سفید نکرده‌اید، هنوز هم می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط خیلی سخت‌تر است که سفیدی دندان‌ها و کامپوزیت با این روش با هم متناسب شود. کامپوزیت ونیر ‌ها هم سفید نمی‌شوند اما می‌توانید دندان‌های دیگر را سفید کنید.

  • از کامپوزیت های جدید به جای قدیمی‌ها استفاده کنید.

اگر دندانپزشک متوجه رنگ‌گرفتگی کامپوزیت شما شود به شما پیشنهاد می‌کند که کامپوزیت جدیدی را جایگزین ونیرهای قدیمی کنید. حتماً پیش از استفاده از کامپوزیت جدید، از روش‌های سفید کردن دندان استفاده کنید تا رنگ دندان‌ها با کامپوزیت ونیرهای جدید هماهنگ شود.

چگونه رنگ کامپوزیت دندان را تغییر میدهند

بهتر است بدانید که برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تاثیر بسیاری بر زیبا نگه داشتن دندان‌های خود بگذارید ، معمولا این توضیحات را بعد از انجام این عمل توسط دندانپزشک به شما داده میشود . اما در یک حالت کلی باید بدانید برای جلوگیری از این تغییر رنگ بهتر است بعد از مصرف انواع غذاها و یا نوشیدنی‌های رنگ دارد دندان‌های خود را مسواک بزنید.

گاهی اوقات ممکن است این تغییر رنگ به حدی باشد که در صورت استفاده از مسواک نمی‌توان آن را به رنگ قبلی خود باز گرداند، در این صورت می‌توان با مراجعه کردن به پزشک متخصص کامپوزیت دندان‌های خود را پولیش کنید و گاهی نیز کامپوزیت را تعویض نمایید.

نکات مهم در هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

بسیاری از افراد بعد از انجام ایمپلنت دندان خود با مشکلات زیادی همچون نارضایتی از رنگ کامپوزیت، سفید بودن بیش از حد دندان و … مواجه بشوند؛ همین امر باعث شده تا مطالعه کردن در مورد رنگ کامپوزیت دندان دارای اهمیت بسیار زیادی بشود .

عفونت لثه چه نشانه هایی دارد ؟ حتما بخوانید : عفونت لثه چه نشانه هایی دارد ؟

برای درک بهتر توضیحات داده شد بهتر است  نکات مهم در هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت را برای با دقت مطالعه کنید تا اطلاعاتی تکمیلی برای انتخاب درست داشته باشید :

  • در هنگام انتخاب رنگ بندی کامپوزیت دندان حتما به طیف رنگ سایه آن توجه داشته باشید.
  • اگر رنگ پوست تیره‌ای دارید بهتر است رنگ‌های طبیعی کامپوزیت را انتخاب نمایید.
  • رنگ بندی سفید کامپوزیت برای افرادی که رنگ پوست سفید دارند مناسب می‌باشد.
  • امکان دارد به مرور زمان از رنگ دندان‌های خود خسته بشوید که در این صورت بهترین گزینه انتخاب رنگ بندی طبیعی کامپوزیت دندان است.
  • قبل از ایمپلنت دندان باید به مواردی همچون فرم صورت، رنگ لب و سن خود دقت توجه داشته باشید.

چگونه رنگ کامپوزیت دندان طبیعی انتخاب کنیم

در اینجا یک راه حل مناسب برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان و روکش طبیعی به شما ارائه می دهیم. برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان، بهتر است قبل از شروع نصب روکش، تا حد امکان دندان های خود را با روش های سفید کننده سفید کنید. به این ترتیب، رنگ روکش با سایر دندانهای طبیعی شما هماهنگی بهتری خواهد داشت و به مرور زمان طبیعی تر به نظر خواهد رسید.

معمولاً برای افرادی که دندانهای آنها کمی زرد شده و تصمیم گرفته اند که دندان های خود را با کامپوزیت دندان روشن کنند. توصیه می شود ابتدا دندان های آنها را با جرمگیری سفید تر کرده و سپس با استفاده از دو تا سه درجه کامپوزیت روشن تر از دندان های طبیعی خود، لذت ببرید و به خوبی از دندان های کامپوزیت شده خود مراقبت کنید تا از عدم تطابق رنگ روکش های کامپوزیتی و سایر دندان های طبیعی جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که تغییر تدریجی رنگ دندان ها امری طبیعی است، اما اگر دندان ها در کوتاه مدت بسیار زرد شده اند یا تغییر رنگ داده اند، نباید روکش های کامپوزیت دندان را قبل از سفید کردن دندان های سابق نصب کرد، زیرا نتیجه مطابق انتظار بیمار زیبا و جذاب نخواهد بود .

 

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی