عفونت لثه

عفونت لثه یا التهاب لثه یک بیماری باکتریایی است که با درگیر کردن لثه‌ ها موجب بروز چرک در حفره‌ دهانی بیمار می‌شود. بروز این بیماری معمولا با علائمی مثل بوی بد دهان همراه است. عدم کنترل عفونت لثه موجب بروز عوارضی مثل آبسه، کیست دندان، پوسیدگی و عفونت دندان و در نهایت لقی دندان می شود.

عفونت لثه به معنای وجود هرگونه چرک و التهاب در بافت لثه می ‌باشد و معمولاً با بروز درد و تورم لثه ‌ها همراه است. این بیماری به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی مخاطی دهان و پاسخ آن به عوامل عفونی مختلف ایجاد می‌شود و با متورم کردن لثه و پر خون کردن آن موجب بروز ناراحتی ‌ها و علائم اولیه بیماری در مبتلایان می‌ شود.

عفونت لثه چیست؟

همانگونه که گفتیم عفونت لثه به معنای وجود هرگونه التهاب در بافت لثه می ‌باشد و معمولاً با بروز درد و تورم لثه ‌ها همراه است .اگر دچار تورم و عفونت لثه هستید، اول از همه باید برای تشخیص و درمان، به دندانپزشک مراجعه کند. موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث تورم لثه شوند. بیشتر این موارد، مربوط به بهداشت دهان و عوارض مربوط به آن می‌شوند. در این مقاله دلایل تورم لثه را بررسی می‌کنیم و درمان‌های خانگی و راه‌های مختلف درمانی آن را شرح خواهیم داد.

در صورت عدم کنترل، التهاب لثه می تواند باعث جدا شدن لثه از دندان شود. این می تواند باعث آسیب به بافت نرم و استخوان حمایت کننده از دندان شود و همچنین ممکن است دندان شل شود. اگر عفونت پیشرفت کند، در نهایت ممکن است دندان خود را از دست داده یا برای برداشتن آن به دندانپزشک نیاز داشته باشید.

علل بروز عفونت در لثه

علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، برخی عوامل دیگر همچون: بیماری دیابت( قند خون)، استعداد ژنتیکی، تغییرات هورمونی( دوران بارداری)، داروهای کاهنده بزاق و داروهایی که بر ترشح بزاق موثر هستند، خشکی دهان، نامرتب بودن دندان ها( داشتن دندان های کج و روی هم)، نقص سیستم ایمنی، نیز می توانند در بروز بیماری و التهاب لثه ها موثر باشند.

در موارد دیگر، استفاده از بریج دندان یا دندان مصنوعی نیز می تواند با ریسک بالایی جهت ایجاد عفونت در لثه همراه باشد. زیرا در صورتی که نکات بهداشتی و مراقبتی در رابطه با این وسایل خارجی رعایت نشده باشد، این وسایل بهترین مکان ممکن برای تشکیل بیوفیلم باکتریایی و به دنبال آن تشکیل پلاک، می باشند.

پوکی استخوان فک چه تاثیری در سلامت دندان ها دارد ؟   حتما بخوانید : پوکی استخوان فک چه نشانه هایی دارد ؟

در حالت کلی تر میتوان علل بروز عفونی شدن لثه را در موارد زیر دسته بندی کرد :

  • دیابت
  • تغییرات هورمونی در زنان، مخصوصاً در هنگام بارداری
  • ژنتیک
  • استرس و اضطراب
  • کج بودن دندان‌ها
  • داروهایی که آب دهان را خشک یا کمتر می‌کنند
  • سیستم ایمنی ضعیف

درمان عفونت لثه

در درجه اول باید به یک دندانپزشک که متخصص بیماری های دهان و دندان می باشد مراجعه کنید. امروزه با پیشرفت علم پزشکی و دندانپزشکی روش های مختلفی برای درمان عفونت لثه به بیمارارن ارائه می شود. شما می توانید از روش های نوین درمان عفونت لثه برای پیشگیری، کنترل و درمان التهاب لثه ها استفاده نمایید. از جمله مهم ترین روش های درمان عفونت لثه می توان به مواردی همچون: استفاده از درمان های آنتی بیوتیکی، استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان، استفاده از محلول های دهانشویه مخصوص درمان التهاب لثه و … استفاده کرد.

همچنین، شما می‌توانید از روش‌های خانگی نیز برای درمان موقت عفونت لثه استفاده نمایید که مهم ترین آنها استفاده از محلول آب نمک و استفاده از زردچوبه می ‌باشد. با این حال، میزان بازده ای این روش ها کمتر از موارد ذکر شده می ‌باشد و این روش‌های درمانی در موارد شدید کمکی به درمان عفونت لثه شما نخواهند کرد.

علل بروز عفونت لثه چست

در کل، از بین بردن عامل التهاب لثه اصلی ترین روش پیشگیری و درمان این بیماری می باشد و تا زمان پایدار بودن این عوامل التهاب و عفونت لثه هر چند وقت یکبار به سراغ لثه‌ شما خواهد آمد. بهتر است که برای درمان این بیماری همواره از نظر دندانپزشک خود مطلع شوید.

پیشگیری از عفونت لثه

طبق منابع زیادی، رعایت دو نکته در پیشگیری از بیماری­‌های دهان و دندان به خصوص عفونت لثه موثر است؛ یکی رعایت بهداشت دهان و دیگری عدم مصرف دخانیات. سالم نگه داشتن لثه‌ها و جلوگیری از عفونت، می‌تواند آسان باشد اگر شما بهداشت دهان را به وسیله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه و استفاده از خلال دندان ، ترجیحاً هر روز ، رعایت کنید . با رعایت این موارد ، شما می‌توانید به‌طور قابل‌ توجهی ریسک بیماری و عفونت لثه و پوسیدگی دندان‌ها و سایر مشکلات دهانی را کاهش دهید.

یک برنامه منظم روزانه برای سلامت دهان خود بگذارید و به آن پای‌بند باشید. شما قطعاً از این عادت سالم، سود خواهید برد ، پس برای سلامتی و پیشگیری از عفونت نکات زیر را به خاطر داشته باشید :

1- دو بار در روز مسواک بزنید :

مسواک زدن با خمیردندان فلوراید، مانند خمیردندان‌های ضدمسمومیت لثه، آن ‌هم ۲ بار در روز، مناسب است. این خمیردندان‌های ضد التهاب، به‌آرامی باکتری‌هایی که در اطراف خط لثه وجود دارند را خنثی کند.

2- استفاده از دهانشویه :

از دهان‌شویه ضدالتهاب لثه استفاده کنید. انواع متفاوتی از این دهان‌شویه‌ها وجود دارد و بعضی از آن‌ها سودمندتر هستند؛ مانند دهان شویه‌ای که از ایجاد حفره در دندان پیشگیری می‌کند و دهان شویه سفیدکننده.

تشخیص دندان نیش نهفته چگونه است ؟  حتما بخوانید : دندان نیش نهفته چه مشکلاتی به همراه دارد ؟

3- مراجعات دوره ای به دندانپزشک :

حداقل ۲ بار در سال به یک متخصص دندان‌پزشک برای بررسی حرفه‌ای مراجعه کنید؛ چرا که رسوباتی روی دندان‌ها وجود دارد که شما با مواظبت خانگی نمی‌توانید آن‌ها را از بین ببرید.

4- سایر نکات :

  • دهان خود را با آب تازه و تمیز، بعد از هر وعده غذایی، آبکشی کنید.
  • برای کاهش ورم و کشتن باکتری‌ها، آب گرم و نمک قرقره کنید.
  • مصرف غذاهای دارای شکر و نوشابه را محدود کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

حتی وقتی که مشکل دندان شما در مرحله اول ، یعنی التهاب قرار دارد، مهم است که به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت آن به مراحل دیگر، جلوگیری کنید؛ و یا اگر به مرحله ی عفونت رسیده است، حتی اگر یکی از علائم را داشتید نیز به دندانپزشک مراجعه کنید؛ چرا که همانطور که می‌دانید، ممکن است دندانتان را از دست دهید و این موضوع قطعا بر زیبایی صورت شما تاثیر می‌گذارد و مشکلاتی در جویدن غذا به وجود می‌آورد؛

مراجعات منظم و دوره ای به کلینیک دندانپزشکی دکتر امینی و بررسی دقیق دندان ها می تواند کمک بسیاری بزرگی در سلامت و بهداشت دهان و دندان شما داشته باشد ، به خاطر داشته باشید بسیاری از بیماران زمانی برای درمان وضعیت نامناسب دندان های خود اقدام می کنند که شرایط دندانی آن ها در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داشته و این امر علاوه بر آزار و اذیت آنان باعث متحمل شدن باز هزینه بالا بر آنان خواهد شد ، پس برای حفظ سلامتی خود حتما مراجعات دوره ای و منظم را جدی بگیرید

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی