در رفتگی فک

در رفتگی فک به معنای تغییر مکان دادن فک تحتانی است. در واقع در شکستگی و دررفتگی فک مفصلی که فک پایین را به جمجمه متصل می‌کند آسیب می‌بیند این مفصل که در دو طرف وجود دارد.مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای (temporomandibular joint, TMJ) نام دارد.

آسیب رسیدن به فک یکی از شایع ‌ترین علل جابجایی و دررفتگی فک است که شامل تصادف و یا حتی ضربات ناشی از ورزش ‌های تماسی نیز می شود. ممکن است شگفت‌ زده شوید از اینکه بفهمید چیزی به سادگی باز کردن دهان در زمان خمیازه کشیدن، می تواند باعث درر فتگی فک شما شود.

در رفتگی فک در یک تعریف کلی تر

وقتی یکی از استخوان های تشکیل دهنده مفصل از موقعیت طبیعی خود خارج می شود، به عنوان در رفتگی فک یا جابجایی فک شناخته می شود. مفاصل تمپوروماندیبولار نیز گاهی از این جابجایی رنج می برند و ممکن است به فک آسیب برسانند. به همین ترتیب، فک یا استخوان فک پایینی ممکن است به هنگام خمیازه کشیدن، بیش از حد کشیده شود و  باعث جابجایی مفصل فک شده و در نتیجه جابجایی یکی از مفصل ها و یا هر دو را به همراه داشته باشد.

فک از جا دررفته می‌تواند کاملا دردناک و ناراحت کننده باشد. بیمار ممکن است به طور طبیعی، قادر به بستن دهان خود نباشد. همچنین ممکن است به طرز ناخوشایندی، یه یک طرف، متمایل باشد. در نتیجه، بیمار قادر به گاز گرفتن، جویدن و صحبت کردن عادی نیست. جا انداختن فک دررفته برای یک فرد حرفه ‌ای و آموزش ‌دیده، آسان است و می تواند به سرعت انجام شود. با این حال، بسته به علت واقعی بیماری، ممکن است به درمان بیشتری نیاز باشد.

استخوان و آناتومی فک را بشناسید

دو مفصل گیجگاهی زیر آرواره ای، فک پایین شما را به جمجمه تان متصل می کنند. مانند سایر مفاصل بدن، این مفصل نیز از دو استخوان جدا از هم که به واسطه احاطه شدن توسط وتر (تاندون) های عضلانی در کنار هم ثابت می شوند تشکیل شده است. سر استخوان فک شما در زیر چانه تان قرار دارد و این استخوان تا زیر گوش امتداد می یابد. این استخوان دارای دو جز اصلی است.

جز اول استخوان آراواره ای زیرین است که بخش متحرک و پایینی فک است که تکیه گاه دندان های شما است و استخوان آرواره ای زبرین که فک بالایی را تشکیل می دهد و همواره ثابت است.اتصال این دو بخش ساختاری لولا دار را شکل می دهد که حرکات لازم برای غذا خوردن، صحبت کردن و خمیازه کشیدن را ممکن می کند.

از کرونا دلتا و باید ها و نباید هایی که در مطب باید رعایت شود حتما بخوانید : از کرونا دلتا و باید ها و نباید هایی که در مطب باید رعایت شود

استخوان های فک ما به کمک عضلاتی که به آنها متصل هستند می توانند به خوبی جلو، عقب، بالا و پایین بروند و البته درست به همان روانی که استخوان فک می تواند بالا و پایین برود می تواند به طرفین نیز حرکت کند.بخشی از استخوان آرواره فک زیرین که معمولا دررفتگی ها در آن ناحیه روی می دهد کندیل نام دارد، کندیل استخوان کوچکی است که می چرخد و باز شدن فک را ممکن می کند.

این بخش از استخوان ثبات خود را به کمک هماهنگی وتر های عضلانی، عضلات و سایر بخش های استخوان فک حفظ می کند. اگر ضربه ای به فک وارد شود، کندیل یا غضروفی (دیسک مفصلی) که باعث نرم تر بودن یک سمت از استخوان می شود می تواند در برود.به طور کلی دررفتگی فک به سمت جلو اتفاق می افتد اما مواردی که دررفتگی جهت گیری های دیگری گرفته باشد نیز وجود دارد.

علایم شکستگی با در رفتگی فک چه تفاوتی دارد ؟

دررفتگی یا شکستگی فک، علائم مشابهی دارند. اما برخی تفاوت‌ های کلیدی نیز در این زمینه وجود دارد.

علایم فک شکسته عبارتند از:

درد در صورت و یا فک
درد هنگام حرکت فک، مانند باز کردن دهان و یا جویدن
کبودی و تورم روی صورت
سختی و مشکل در حرکت فک
بیرون زدن دندان ها از جای خود
بی حسی صورت
فک، در زمانی که باز است، به یک طرف حرکت می کند.

دررفتگی فک در یک تعریف کلی تر

آسیب به صورت باعث شکستگی فک نیز می شود که می تواند بر دیگر مناطق صورت تاثیر بگذارد. برای مثال، آسیب به صورت می تواند به بینی، دهان یا گونه نیز آسیب برساند که باعث باعث بروز نشانه های بیشتری می شود.

علائم در رفتگی فک عبارتند از:

درد در صورت و یا فک
همتراز نبودن قسمت پایینی فک با قسمت بالایی
سختی و مشکل در حرکت دادن فک
ناتوانی در بستن دهان
بالا بودن یا پائین بودن فک

فک شکسته و در رفته، اغلب نیازمند توجه پزشکی فوری هستند. حمایت از فک تا زمان دریافت کمک های پزشکی، ضروری است که میتوان با استفاده از دست، فک را در جای خود نگه داشت و یا دور سر و زیر فک را بانداژ کرد. این درمان ‌ها برای فک شکسته و فک در رفته متفاوت است.

درمان در رفتگی فک چگونه است ؟

دندانپزشک می تواند دررفتگی فک را با استفاده از دست انجام داده و فک را به موقعیت اول خود برگرداند و آن را درمان کند. این همان چیزی است که پزشکان از آن به عنوان احیاء دستی نام می برند.

برای انجام احیای دستی، دندانپزشک انگشتان شست خود را در پشت دندان های پایین و درداخل دهان قرار می دهد و سایر انگشتانش را در زیر فک می گذارد و با فشار مداوم بر روی فک، آن را به عقب حرکت می دهند.

قطره نیستاتین برای درمان آفت دهانی مناسب است ؟ حتما بخوانید : قطره نیستاتین چه کاربردی در درمان آفت دهان دارد

در برخی موارد، دکتر ممکن است از بانداژ بارتون استفاده کند. این بانداژها نوارهای حمایتی هستند که اطراف سر و فک قرار می گیرند. این کار باعث محدود شدن دامنه حرکتی فک می شود و تا زمان بهبودی، فک را تقویت و پشتیبانی می کند و ممکن است پس از چند روز استفاده، ساییده شود.

پزشک همچنین ممکن است از شما بخواهد که از باز کردن بیش از حد دهان برای خمیازه کشیدن یا هر گونه کشیدگی فک برای یک دوره خاص پس از درمان، خودداری کنید زیرا حرکات شدید فک، می تواند روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد یا باعث آسیب بیشتر شود.

در موارد شدیدتر، جراحی یک گزینه است. به عنوان مثال، کاهش اندازه رباط ‌ها در اطراف فک می تواند به سفت شدن مفصل فک و جلوگیری از آسیب ‌های بیشتر کمک کند.

به خاطر داشته باشید

بعد از جا اندازی فک لازم است که مدتی یک رژیم غذایی با مواد نرم داشته باشید تا فک در رفته یا شکسته به تدریج به وضعیت عادی خود برگردد از غذاهایی که نیاز به گاز زدن دارند ایا جویدن شدید لازم دارند غذاهایی که خیلی سفت یا ترک هستند پرهیز کنید غذا های مثل گوشت یا مواد فرآوری شده اسنکهای سفت همه این ها باعث درد شدید برای شما می شوند یک رژیم غذایی با مایعات و سوپ و مواد نرم برای شما کمک کننده خواهد بود. پاستای کاملا پخته شده برنج کاملا پخته شده سوپ کمپوت موادی هستند که برای درمان شما مناسب است.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی