دندان اضافه کودکان

دندان اضافه کودکان در کودکانی یکی از شکلاتی است که باید به آن توجه ویژه شود ، دندان اضافی یک بیماری دهانی است که با رشد چند دندان اضافی مشخص می‌شود. هر فردی که بیش از ۲۰ دندان شیری یا بیش از ۳۲ دندان دائمی داشته باشد، دندان‌های مازاد او بر این اعداد، اضافی محسوب می‌شود. دندان اضافی می‌تواند در هر بخشی از دهان ایجاد شوند اما غالباً این دندان‌های اضافی دائمی دندان‌های قدامی در فک بالا هستند.

بیشتر کودکان بیست دندان شیری دارند اما در درصدی کمی از آنها دندان اضافی نیز رشد میکند. دندان اضافی در یک تا چهار درصد جمعیت اتفاق می افتد و در بیشتر موارد شامل تنها یک دندان اضافی میشود. اگر دائما دندانهای کودک را نشمارید و ظاهر هر دندان در دهان کودک را بررسی نکنید، اصلا متوجه وجود دندان اضافه نمیشوید. اغلب دندانپزشک کودک وجود دندان اضافی در کودک شما را کشف میکند.

انواع دندان‌های اضافی

دندان‌های اضافی نام‌های مختلفی دارند! این دندان‌ها بر اساس محلی که درآمده‌اند و شکلی که دارند دسته‌بندی می‌شوند. اگر این دندان اضافی در بین دو دندان جلوی بالایی قرار گرفته باشد به آن مزیودنس گفته می‌شود. اگر این دندان اضافی نزدیک محل دندان آسیا باشد به آن پارامولار گفته می‌شود. اگر دندان اضافی پشت دندان عقل باشد به آن دیستودنز گفته می‌شود.

اگر دندان اضافی شکل دندان‌های طبیعی دیگر باشد به آن دندان سوپلیمنتا یا تکمیلی گفته می‌شود. اگر این دندان اضافی شکل دندان‌های طبیعی نباشد به آن دندان رودیمنتاری یا دندان ناقص گفته می‌شود. دندان‌های ناقص بر اساس شکل ظاهری که دارند دسته‌بندی می‌شوند:

  • دندان‌های ناقص مخروطی که کوچک و دندانه‌ای به نظر می‌رسند.
  • دندان‌های ناقص زگیلی یا تابرکولیت که بشکه‌ای شکل بوده و بیش از یک نوک دارند.
  • دندان‌های مولاری فرم که مشابه دندان‌های آسیاب یا آسیاب کوچک بوده اما آن قدر بزرگ نشده‌اند که بتوان به آن‌ها دندان‌های مکمل گفت.
تاخیر در رشد دندان شیری حتما بخوانید : تاخیر در رویش دندان شیری

دلایل بیرون زدن دندان اضافه کودکان چیست؟

محققان هنوز علت مشخص و قطعی برای رویش دندان اضافه کودکان در دهان پیدا نکرده ‌اند. با این حال اعتقاد بر این است که ژنتیک در این زمینه نقش دارد. دندان اضافی ممکن است در اثر بد شکلی دهان مانند شکاف لب و کام اتفاقی بیفتد. دندان اضافی وضعیتی است که ممکن است مرتبط با برخی بیماری‌ها از جمله سندرم گاردنر و سندرم اهلر دانلس باشد.

معمولاً افراد متوجه وجود دندان اضافی در فک نمی‌شوند تا زمانی که تمام مجموعه دندان‌های شیری رشد می‌کند. دندان اضافی در مراحل اولیه رشد دندان تشکیل می‌شود. در این مرحله جوانه دندان باز شده و دو دندان شکل میگیرند که یکی از آنها دندان اضافی غیر ضروری محسوب می‌شود. این دندان اضافی میتواند ظاهری نازیبا برای لبخند فرزند شما ایجاد کند و لازم است درمان شود

دندان اضافه کودکان

مشکلات مرتبط با دندان‌ اضافه کودکان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید معمولاً هیچ علائمی که دال بر وجود دندان اضافه کودکان در دهان آنان باشد ، وجود ندارد و پیدا کردن و تشخیص دندان اضافه معمولاً به‌صورت تصادفی اتفاق می‌افتد، وقتی که شما کودک خود را به یکی از دلایل زیر نزد دندانپزشک می‌برید :

  • رویش ناموفق یا با تأخیر دندان‌های دائمی
  • چرخش، نامرتبی یا جابجایی دندان‌های دائمی
  • ایجاد فاصله بین دندان‌ها یا بسته‌شدن زود هنگام فضای بین دندانی
  • مشکلات گفتاری
  • انحراف تاج و ریشه‌ی دندان
  • تراکم بیش از حد دندان‌ها
  • تشکیل کیست لثه
  • ظاهر غیر طبیعی چهره
  • رویش دندان درون حفره‌ی بینی
  • ایجاد مشکل در محل ایمپلنت دندان برای پیوند استخوان آلوئول در بزرگسالی
قطره آهن و تاثیر آن در تغییر رنگ دندان های کودکان حتما بخوانید : قطره آهن و سیاهی دندان کودکان

درمان رشد دندان اضافه کودکان در دهان

رشد دندان اضافه کودکان در دهان قابل پیشگیری نیست و کشیدن این دندان ها روش درمان اصلی برای این مشکل می باشد. به هر حال، هنگام درمان لازم است قرارگیری دندان های اضافی در کنار دندان های مجاور آنها مورد توجه دقیق قرار گیرد. در صورتی که روش های درمان انتخاب شده باعث ایجاد مشکلات خاص برای دندان های مجاور شود، بهتر است دندان های اضافی در دهان بیمار کشیده نشوند.

در صورتی که وجوددندان اضافه کودکان در دهان فرد باعث ایجاد مشکلات خاص برای وی نشود، بهتر است به منظور اجتناب از عوارض جانبی و پیچیدگی های خاص مربوط به کشیدن دندان های اضافی، این دندان ها به حال خود رها شوند. برخی از این عوارض جانبی می تواند شامل آسیب دیدگی رگ های خونی و اعصاب، رشد دندان در محل غیر طبیعی، خشکی مفصل، شکستن برآمدگی استخوان آرواره، و یکی شدن سینوس آرواره و فضای شکاف آرواره باشد.

فراموش نکنید

باید قبل از رسیدن به سن یک سالگی ، چک آپ‌های دندانپزشکی کودک خود را آغاز کنید . به این ترتیب ، دندانپزشک کودکان می‌تواند سلامت دهان کودکتان را کنترل کند و دندان اضافه کودکان را در مراحل اولیه رشدشان درمان نمایند .

همچنین اگر متوجه دندان اضافی در دهان خود یا کودکتان شدید، به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با تجربه میتواند برنامه مناسب درمانی برای شما در نظر بگیرد. یادتان باشد دندانپزشک به فکر حل مشکل شما و سلامت و زیبایی دهان و دندان شما است. اگر دندان اضافه را به حال خود رها نمایید ، می‌توانند آسیب‌های بیشتری به سایر دندان‌ها، چه شیری و چه دائمی وارد نمایند .

دندانپزشک کودکان و اطفال در مطب دکتر پیام حیاتی