افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان (انگلیسی: Crown Lengthening) نوعی از جراحی‌های ترمیمی دهان و دندان می‌باشد که طی آن طول تاج دندان را با شکافتن، به پایین کشیدن یا برداشتن بافت لثه‌ای و تراشیدن بافت استخوانی اطراف آن افزایش می‌دهند تا انجام ادامهٔ درمان بر روی دندان امکانپذیر گردد. این عمل بعضاً با عنوان کلی‌تر جراحی لثه نیز شناخته می‌شود.

افزایش طول تاج دندان عبارت است از برداشتن قسمتی از لثه، بافت استخوانی و یا هر دو، به‌ منظور قرار گرفتن بخش بزرگ‌تری از دندان در معرض دید.ازروش جراحی افزایش طول تاج دندان برای انجام روکش دندان در شرایطی که دندان طول کافی برای روکش ندارد و نیز گاهی برای انجام جراحی ها زیبایی مثل رفع لبخندلثه ای استفاده میشود .

جراحی افزایش طول تاج دندان چه زمانی قابل انجام است؟

البته جراحی افزایش طول تاج دندان یا crown lengthening همیشه قابل انجام نیست و محدودیتهایی برای آن وجود دارد از جمله:

  • طول ریشه دندان. به طور مثال اگر طول ریشه دندان مذبور کوتاه باشد این جراحی قابل انجام نخواهد بود.
  • از موارد دیگر محل قرار گیری فورکا ( ناحیه اتصال ریشه های دندان های چند ریشه ای ) است. در صورتی که فورکا دندان نزدیک لبه استخوان باشد این جراحی امکان پذیر نخواهد بود.

چرا جراحی افزایش طول تاج دندان صورت میگیرد ؟

افزایش طول تاج دندان درمانی متداول و پرکاربرد است که فواید و مزایای متعددی دارد. اکثر قریب به اتفاق بیماران نیز از نتیجه درمان رضایت کامل دارند.

متداول‌ترین دلایل اقدام برای افزایش طول تاج دندان به شرح زیر است:

  • ترمیم دندان آسیب دیده: بیماری‌های لثه، سانحه و پوسیدگی آسیب جدی را به دندان‌ها وارد می‌کند. اگر دندان زیر خط لثه شکسته باشد، عمل افزایش طول تاج دندان را برای ترمیم جدید آماده می‌کند.
  • کاربردهای زیبایی: بافت اضافی لثه دندان را بسیار کوتاه نشان می‌دهد و احتمال ابتلا به عفونت‌های لثه را نیز افزایش می‌دهد. برداشتن بافت اضافی لثه باعث می‌شود دندان‌ها سالم و متناسب به نظر برسند و لبخند زیباتر شود.
  • روکش دندان: پس از افزایش طول تاج دندان فضای بیشتری بین استخوان فک نگهدارنده دندان و روکش ایجاد می‌شود. به این ترتیب روکش جدید نمی‌تواند به بافت لثه و استخوان آسیب بزند.
طرح درمان کاشت دندان حتما بخوانید :زمان مناسب برای کاشت دندان

قبل از جراحی چه اقداماتی باید انجام دهد؟

قبل از جراحی افزایش طول تاج دندان باید به یک پریودنتیست مراجعه کنید تا با استفاده از رادیوگرافی و معاینه وضعیت سلامت لثه و استخوان مشخص شود. قبل از عمل افزایش طول تاج دندان احتمالاً باید دندان ها به طور کامل تمیز شوند. بنابراین، یک جرم گیری عمیق انجام خواهد شد تا پاکت های پریودنتال تمیز شوند. سپس، در صورت نیاز به روکش، یک روکش موقت روی دندان قرار داده می شود تا از دندان محافظت شود. این کار، روند جراحی را تسریع خواهد کرد، زیرا متخصص از میزان استخوان و بافت اطراف آن اطلاعاتی کسب خواهد کرد.

مراحل جراحی افزایش تاج دندان

دندانپزشک این عمل جراحی را در مطب و با تزریق آمپول بی‌حسی موضعی انجام می‌دهد. البته بیمار در صورت لزوم آرام‌بخش دریافت می‌کند تا ترس و نگرانی حین درمان نداشته باشد.

پس از بی‌حس شدن ناحیه درمان، دندانپزشک میزان کردن و شکل دادن به بافت اضافی لثه و استخوان را شروع می‌کند. دندانپزشک ابتدا برش‌هایی را در بافت ایجاد می‌کند و لثه را از روی دندان کنار می‌زند. در اکثر موارد لازم است که مقدار کمی از بافت لثه نیز برداشته شود.

پس از آن که بخش کافی از ساختار دندان مشخص شد، دندانپزشک با محلول آب نمک (سالین) ناحیه را به خوبی شستشو می‌دهد و عمل را با بخیه زدن لثه تمام می‌کند. زخم جراحی گاهی با پانسمان مخصوصی بسته می‌شود. پس از این جراحی ساده بخش بیشتری از ساختار طبیعی دندان مشخص می‌شود و پایه بهتری برای یک روکش کارآمدتر و بادوام‌تر به دست می‌آید. پس از بلند شدن تاج دندان روکش روی آن گذاشته می‌شود. از آنجایی که بخش استخوانی دندان دستکاری و حتی برداشته شده است، دندانپزشک تمام اقدام‌های احتیاطی را رعایت می‌کند تا بیمار کاملاً راحت باشد. این درمان تقریباً یک تا دو ساعت طول می‌کشد.

 

جراحی افزایش طول تاج دندان یا جراحی افزایش تاج دندان

افزایش طول تاج با لیزر چگونه است ؟

افزایش طول تاج با لیزر یکی از روش های دندانپزشکی با لیزر است که به منظور زیبایی دندان می تواند برای اصلاح لبخند لثه ای و کوتاه بودن دندان ها انجام شود تا سطح بیشتری از دندان آشکار شود و هنگام خنده لثه ها نمایان نشوند. افزایش طول تاج با لیزر همچنین می تواند برای اصلاح خط لثه و اصلاح لبخند لثه ای که متقارن نیست به کار رود. این عمل می تواند در ترکیب با سایر عمل های زیبایی دندان مانند انجام روکش یا ونیر انجام شود. خنده لثه ای به طرح لبخندی گفته می‌شود که در آن بیشتر از سه یا چهار میلیمتر از لثه در هنگام لبخند زدن نمایان شود.

مراقبت های بعد از جراحی لثه

– کیسه یخ بلافاصله پس از عمل به مدت یک تا دو ساعت هر ده دقیقه یکبار به مدت پنج دقیقه روی صورت قرار داده شود.

– نوشیدنی های شرد را به ارامی بیاشامید تا محیط دهان سرد شود.

– پانسمان روی ناحیه جراحی نقش محافظ داشته و برای راحتی شماشت، با زبان، دست و یا دستمال آن را دستکاری نکنید. به هیچ وجه دست یا

– دستمال خشک با آن تماس پیدا نکند. تا زمانی که پانسمان روی ناحیه جراحی قرار دارد از مسواک زدن آن ناحیه خودداری کنید. چنانچه به هر
علتی پانسمان کنده شد، ناحیه جراحی شده را به آرامی مشواک بزنید.

– مقداری نشت خون در روز اول بعد از عمل بلامانع است و با کمپرس یخ و دهان شویه با آب سرد کنترل می شود. در صورت افزایش خونریزی با جراح خود تماس بگیرید.

– از مسکن و داروهای تجویز شده طبق دستور استفاده کنید.

– از مصرف غذاهای داغ، تند، خشک و ادویه دار خودداری کنید.

– از انجام فعالیتهای شدید بدنی و قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید خودداری کنید.

مراقبت های بعد از برداشتن بخیه ها

– به آرامی مسواک بزنید. می توانید مسواک را در آب ولرم قرار دهید تا نرمتر شودو سپس مسواک بزنید.

– به دهان شویه ادامه دهید. معمولا دهان شویه کلرهگزیدین تجویز می شود. طبق دستور پزشک دهان شویه کنید.

– از مسواک بین دندانی جهت جلوگیری از رشد مجدد لثه استفاده کنید. مسواک بین دندانی را هر روز سه مرتبه و هر بار به تعداد ده تا بیست دفعه
به صورت حرکت داخل به خارج دهان انجام شود. این عمل را تا زمانی که پزشک شما توصیه کرده، انجام دهید. در صورت عدم انجام مرتب مسواک بین دندانی، امکان رشد مجدد لثه و حتی انجام مجدد جراحی وجود دارد.

دندان مصنوعی یا طبیعی حتما بخوانید : عوارض جراحی لثه کدام است ؟

هزینه جراحی افزایش طول تاج دندان

هزینه افزایش طول تاج دندان و اصلاح لبخند لثه‌ای به بزرگی محل درمان و مقدار بافتی بستگی دارد که باید برداشته شود. در بعضی موارد رشد بیش از حد لثه وجود دارد که ممکن است ژنتیکی یا اثر جانبی بیماری لثه یا مصرف دارو باشد؛ در این حالت باید بافت بیشتری برداشته شود.

برخی بیماران ترجیح می‌دهند افزایش طول تاج فقط بر روی دندان‌های مشخص پیشین انجام شود. بدیهی است هر چه تعداد دندان‌های کمتری تحت درمان قرار گیرد، هزینه درمان نیز کمتر خواهد بود.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید ؟

در صورت وقوع هر یک از موارد زیر با دندان‌پزشک خود تماس بگیرید:

خونریزی که بند نمی‌آید.
داروهای مسکن شما کمکی نمی‌کنند.
احساس می‌کنید که دندان شما عفونت کرده است.
در ناحیه‌ی عمل شده، احساس تورم و ناراحتی زیادی می‌کنید.
پانسمان دندان شل شده و یا بیفتد.
برآمدگی‌های حساسی در زیر فک پایین و یا در روی گردن ایجاد شوند.(این‌ها گره‌های لنفی متورم هستند)

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی