سکته قلبی و دندان درد ما

سکته قلبی یکی از مشکلاتی است که برخی افراد در طی دوران زندگی خود به آن مبتلا می شوند . معمولا سکته قلبی در میان افرادی شایع است که دارای شرایط قلبی خاصی دارند، در معرض التهاب قلب هستند. این یک عفونت قلبی است که می تواند زندگی فرد را تهدید نماید. این امر زمانی اتفاق می افتد که باکتری موجود در جریان خون به دریچه های قلب یا دیگر بافتهای قلبی آسیب می رساند.

اینگونه افراد قبل از انجام برخی از درمانهای خاص دندانپزشکی ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. اطمینان یابید که دندانپزشکتان از شرایط شما اطلاع دارد.

مصرف آنتی بیوتیک پس از درمان دندانپزشکی در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند توصیه می شود.

مصرف آنتی بیوتیک برای انجام موارد ذیل ضروری نیست:

• تزریق بی حسی در بافتهای غیر عفونی
  • گرفتن عکس اشعه ایکس
  • نصب دندان مصنوعی
  • نصب وسایل ارتودنسی

سکته قلبی و دندان درد

شاید از ابتدای این بحث برای شما این سوال مطرح باشد که چه رابطه ای بین سکته قلبی و مشکلات مربوط به دندان وجود دارد و آیا اصلا این گفه درست است با خیر ، بیایید قبل از پاسخگویی دقیق به این سوال در مورد سکته قلبی اطلاعات بیشتری را کسب نماییم و در قدم اول بررسی کنیم که سکته قلبی چیست و چه زمانی یک فرد دچار سکته قلبی میشود ؟

سکته قلبی و یا آنفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. این عارضه چه ارتباطی با دندان درد دارد؟

سکته قلبی و دندان درد میتواند رابطه ای نزدیک و حتی در مواردی مستقیم با یکدیکر داشته باشیند

وقتی خود دندان درد می کند، باید بدانیم مغز دندان به نحوی دچار آسیب شده است و وقتی رگ ها و اعصاب دورن مغز دندان، دچار آزردگی شوند، درد شروع می شود. یکی از دلایل مهم درد دندان، سکته قلبی است. گاهی درد ناشی از سکته قلبی، خودش را به صورت درد دندان فک پایین سمت چپ نشان می دهد. پس به این نکته هم دقت کنید که درد دندان در این ناحیه بدون هیچ علت دندانی (مثل پوسیدگی) می تواند نشانه اولیه سکته قلبی باشد.

درد دندان چه علت های دارد؟ حتما بخوانید : درد دندان به چه علت است ؟

آیا بیماری لثه می تواند باعث سکته قلبی شود؟

متخصصان به این نتیجه رسیده اند که مکانیسم اساسی بیماری قلب و عروق، با التهاب لثه ارتباط دارد. بعضی از انواع باکتری ها به طور نرمال در دهان شما فعالیت دارند، اما اگر شما مرتباً برای از بین بردن پلاک های دندان، مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، خطر ابتلا به بیماری لثه در شما افزایش پیدا می کند و هنگامی که این بیماری گسترش پیدا کند در حقیقت شما یک محیطی را برای باکتری ها ایجاد کرده اید که در حالت نرمال به این صورت رشد نمی کردند.

همچنین به دلیل اینکه بیماری لثه سبب خونریزی آن نیز می شود، باکتری ها می توانند وارد جریان خون شما شده و باعث التهاب رگ های خون شوند.

چطور این چیزی که گفته شد به قلب ارتباط دارد؟ باکتری ها با کمک کردن به لخته شدن خون یا افزایش پلاک های درون عروق خونی که منتهی به قلب می شوند، می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در شما افزایش دهند. محققان همچنین امکان ارتباط بین بیماری لثه با سکته مغزی، پوکی استخوان،دیابت، بیماری های تنفسی و حتی نوزادان ناقص را نیز کشف کرده اند.

مراجعه به دندان پزشک یا متخصص قلب؟

یکی از توصیه های مهم ما به عنوان دندانپزشک نه تنها به بیماران دارای عارضه قلبی حتی برای افرادی که هیچگونه سابقه بیماری ندارند ، مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشک است . به خاطر داشته باشید که با مراجعات دوره ای و منظم میتوان به بسیاری از مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان پاسخگویی سریع تر و قوی تر داشت و این مشکلات را در همان مراحل ابتدای درمان کرد .

درد مکرر بخصوص اگر بعد از فعالیت زیاد مثل بالا رفتن از تپه و پیاده روی رخ دهد، ضمن اینکه به دندانپزشک مراجعه می کنید، حتما یک چکاپ قلب نیز انجام شود. این حساسیت زمانی بیشتر می شود که فرد سنی بالای 45 سالگی داشته باشد. اگر دیدیم فرد مسنی که دندان ندارد، به صورت ناگهانی دچار درد فک پایین سمت چپ شد، باید فورا او به اورژانس برسانیم.