جویدن آدامس

جویدن آدامس می تواند برای کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند یک ابزار مفید باشد. دلیل این است که این شامل هر دو شیرین و کم کالری می باشد و به شما طعم شیرین بدون مصرف رژیم غذایی می دهد. همچنین پیشنهاد شده است که جویدن می تواند اشتها را کاهش دهد و می تواند از پرخوری شما جلوگیری کند.

مردم آدامس را در اشکال مختلف برای هزاران سال استفاده کرده اند. منشاء اصلی آدامس از شیره درختان، مانند صنوبر یا مانیلکارا چیکله ساخته می شود. با این حال، بسیاری از آدامس های مدرن از لاستیک مصنوعی ساخته شده اند. این مقاله به بررسی خواص درمانی و خطرات بالقوه آدامس می پردازد.

ضررهای جویدن آدامس

مردم سراسر دنیا همیشه از جویدن آدامس و طعم آن استقبال میکنند و امروزه آمار نشان می‌دهد که در مصرف آدامس، ایران با ۸۲ درصد، عربستان با ۷۹ درصد و ایالات متحده با ۵۹ درصد در جایگاه اول تا سوم مصرف آدامس قرار گرفته‌اند. ( البته یکی از دلایلی که باعث شده تا مصرف آدامس در کشورهای خاورمیانه بالا رود دادن آدامس به جای باقیمانده پول در خریدهای روزانه است) اگر شما به مصرف آدامس عادت دارید، توصیه میکن این با خواندن موارد زیر کمی در انتخاب خود تامل کنید :

۱ ـ ایجاد اختلال مفصل:

آدامس به دلیل این که بیشتر مواقع در یک طرف دهان جویده می شود، می تواند به عدم توازن ماهیچه فک و حتی اختلال مفصل فک منجر شود که شرایط مزمن دردناکی است. هرگاه مجموعه ای از ماهیچه ها بشدت به کار گرفته شوند، پس از مدتی انقباض ماهیچه ها و درد ناشی از آن را به دنبال خواهند داشت. دردهایی مانند سردرد، گوش درد و دندان درد.

جویدن درست و اهمیت آن در سلامت دندان ها حتما بخوانید : درست بجویم

۲ ـ مشکلات معدی و روده ای:

همراه جویدن آدامس مقدار زیادی نیز هوا بلعیده می شود که باعث تولید نفخ و دردهای شکمی می شود و حتی سندرم روده تحریک پذیر به وجود می آورد. همچنین هنگام جویدن آدامس به مغزتان علائمی مبنی بر ورود غذا ارسال می شود و آنزیم و اسیدهای معده شروع به ترشح می کنند، اما غذایی حقیقتا وجود ندارد که هضم شود و تولید اسید غیرضروری به معده تان صدمه می رساند و تولید نفخ می کند. سپس در مواقعی که واقعا غذایی در کار است احتمال دارد که معده تان دیگر توان تولید اسید مورد نیاز را نداشته باشد.

از طرفی برخی از افراد به دلیل وجود شیرین کننده های مصنوعی ممکن است به برخی دیگر از مشکلات معده از جمله اسهال مبتلا شوند.

۳ ـ صدمه به دندان حتی با مصرف آدامس بدون قند:

اگر آدامس تان شیرین و در واقع حاوی شکر باشد، شما با هربار جویدن درست مانند این است که دندان تان را حمام شکر می دهید و باعث پوسیدگی دندان می شوید. حتی اگر آدامس عاری از قند مصرف کنید، بازهم دندان هایتان در معرض خطر است. زیرا آدامس های بدون قند حاوی طعم دهنده های اسیدی و نگهدارنده هستند که ممکن است در نهایت به فرسودگی دندانی منجر شوند.

تصور نکنید که آدامس های حاوی «زایلیتول» که ماده ضد فساد دندان است چیزی را عوض می کند. با مصرف آدامس، خوردگی دندان که طی آن کلسیم زدایی می شود، آغاز شده و به مرور دندان ها حل می شوند و شما حفره هایی در دندان هایتان مشاهده خواهید کرد.

۴ ـ آزادسازی جیوه:

اگر در دندان هایتان پرکردگی هایی از جیوه دارید، جویدن آدامس می تواند موجب آزادسازی نوروتوکسین که نوعی سم است و به عصب آسیب می رساند، شود. بنابر تحقیقات مشخص شده است که با هربار آدامس جویدن، بخار جیوه مربوط به پرکردگی های آمالگام آزاد شده و بسرعت راهش را به درون جریان خون باز می کند و فرآیندهای اکسایشی در بافت های بدن رخ می دهد. اگر در دندان هایتان پرکردگی دارید هرگز آدامس نجوید.

دندان درد عصبی چیست حتما بخوانید : دندان درد عصبی وجود دارد

۵ ـ محصولات جانبی گوسفند:

اغلب سازندگان آدامس به منظور نرم کردن آدامس، در مواد آن از مومی به نام لانولین که از پشم گوسفند گرفته می شود، استفاده می کنند. این ماده در صابون و مواد آرایشی نیز به کاربرده می شود. اگرچه لانولین برای بدن و سلامتی ضرری ندارد، اما جویدن ماده ای از پشم چندان اشتها آور نیست.

جویدن آدامس می تواند برای کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند یک ابزار مفید باشد. دلیل این است که این شامل هر دو شیرین و کم کالری می باشد و به شما طعم شیرین بدون مصرف رژیم غذایی می دهد.

۶ ـ بالا بردن مصرف غذا:

بسیاری از مردم به منظور کاهش اشتهایشان آدامس می جوند، اما مشخص شده جویدن آدامس اگرچه انگیزه غذا خوردن را پایین می آورد، ولی افراد را به مصرف خوراکی های آماده مثل سیب زمینی سرخ کرده یا شیرینی بیشتر تشویق می کند، زیرا این افراد دچار گرسنگی های پنهان هستند. از طرفی برخی از آدامس ها که طعم نعناعی دارند، موجب تلخ به نظر آمدن میوه ها و سبزیجات شده و افراد از خوردن این خوراکی های سالم دوری می کنند.

آدامس و مزایای آن

در کنار مواردی که در مورد ضررهای جویدن آدامس بیان شد میتوان مواردی هم نام برد که این کار مفید هم هست :

  1. جویدن 20دقیقه آدامس بدون قند بعد از صرف غذا منجر به کاهش قند سطح دندان تا 50% شده و کاهش پوسیدگی دندان را به همراه خواهد داشت.
  2. آدامس” دارای مقدار قابل توجهی قند می باشد. چنانچه بجای قند از زایلیتول، سوربیتول یا مانیتول در تولید آدامس استفاده شده باشد بعنوان آدامس بدون قند شناخته شده و مصرف آن توصیه می گردد.
  3. آدامس” به شکل امروزی در 1860 توسط یک تکنسین دندانساز آمریکایی بنام “آلفرد آدامز” تولید و بنام ایشان “آدامز یا آدامس” نامیده شد. مصرف آدامس بدون قند برای سلامت دندان توصیه شده است.
  4. آدامس” بزاق را افزایش داده ( تا 10 برابر )
  5.  ضربان قلب را تندتر میکند (تا 5 ضربه در دقیقه )
  6. کالری میسوزاند (تا 12kcal در ساعت )
  7.  اسیدیته محیط دهان را کاهش می دهد

نکات طلایی برای خرید آدامس

هرچند جویدن آدامس موضوع مورد بحث ماست ولی شاید برای شما عجیب باشد اما برای خرید یک آدامس لازم است به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید و حتی در مورد نحوه استفاده از آن نیز لازم است به نکات زیر توجه کنید :

  •  پیش از مصرف هر گونه آدامس از بدون قند بودن آن مطمئن شوید.
  • از آدامس‌هایی استفاده کنید که حاوی شیرین‌کننده‌های آسپارتام، سوربیتول، مانیتول یا زایلیتول هستند و موجب پوسیدگی دندان نمی‌شوند.
  • جویدن آدامس حتی نوع بدون قند آن را هرگز با شیوه‌های اصلی و روزانه شست‌وشوی دندان‌ها شامل مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان جایگزین نکنید.
  • جویدن آدامس باعث می شود دهان تولید بزاق کند، که به خنثی کردن اسیدهای دهان در اثر تجزیه غذا کمک میکند . بنابراین اگر بعد از غذا  آدامس بجوید به سطح سلامت دهان و دندان کمک میکند.
  • آدامس همزمان می‌تواند آثار مثبت و منفی در داخل دهان اعمال کند. از طرفی با داشتن قند (اگر آدامس معمولی و شیرین استفاده شود)  موجب گسترش پوسیدگی دندان می‌شود و از طرفی دیگر با افزایش ترشح بزاق و عمل جویدن می‌تواند موجب بهبود و تسهیل خودشویی محیط دهان شود.
  • مطابق یک قاعده کلی هر ماده‌ای که باعث شود میزان قند در محیط دهان افزایش یابد می‌تواند موجب گسترش پوسیدگی دندان شود چرا که محیط دهان محیط مناسبی برای تبدیل قند به اسید توسط باکتری‌هاست.
  • از سوی دیگر می‌توان گفت هر ماده‌ای که باعث افزایش ترشح بزاق و عمل جویدن شود می‌تواند موجب بهبود و تسهیل خودشویی محیط دهان شود مخصوصاً در بیمارانی که از یک سمت دهان خود استفاده نمی‌کنند و آن ناحیه پر از جرم و پلاک است می‌تواند کاربرد مثبتی داشته باشد.
  • باید دقت داشت اثر خوشبو کنندگی آدامس‌ها یا افزایش بزاق توسط آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و حفظ بهداشت دهان و دندان شود.

به خاطر داشته باشید

هرچند جویدن آدامس مزیت هایی دارد اما استفاده طولانی مدت و زیاد از آدامس و یا انتخاب غیر اصولی در نوع آدامس میتواند به سلامت و بهداشت دندان های شما آسیب هایی وارد آورد . به خاطر داشته باشید مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشکی ، مشورت با دندانپزشک در مورد مشکلات دهان و دندان میتواند به شما کمک کند تا درمانی با هزینه کمتر داشته باشید . توصیه میکنیم حداقل هر شش ماه یکبار برای بررسی وضعیت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

در این مراجعات وضعیت پوسیدگی های احتمالی دندانی بررسی شده و درمان های لازم در همان مراحل ابندای برای شما انجام میشود که میتواند کمکی بزرگ به بهداشت و سلامت دندان های شما داشته باشد . به خاطر داشته باشید ، استفاده درست و صحیح از مسواک در کنار استفاده از نخ دندان و همچنین دهانشویه مناسب با وضعیت دندانی شما میتواند به سلامت و بهداشت دندان های شما کمک کند ، پس آن را جدی بگیرید.

تماس با مطب دکتر پیام حیاتی