جویدن درست و چگونه جویدن امری است که شاید کمتر به اهمیت آن فکر کرده باشیم . نکته ای ساده که میتواند باعث دندان درد و حتی نا زیبا شدن دندان و فک شما شود . جویدن آدامس ، غذا خوردن و اموری از این دست را باید جدی گرفت .

جویدن درست و اهمیت آن در سلامت دندان ها

جویدن درست مواد غذایی، برای حفظ سلامت دندان‌ها نیز مفید است. زیرا نوعی ورزش برای استخوان‌های فک به حساب می‌آید و به آن استحکام می‌بخشد. بزاقی که هنگام جویدن غذا در دهان تولید می‌شود، برای از بین بردن باکتری‌های دهان لازم است. هرچه باکتری کمتری در دهان باشد، تراکم جرم و احتمال پوسیدگی دندان نیز کاهش پیدا می‌کند.

جویدن و مفصل گیجگاهی

با یک طرف جویدن مفصل گیجگاهی فکی تان آسیب می بیند ، مفصل گیجگاهی فکی تنها مفصل متحرک در میان استخوان های سر و صورت و اتفاقا مفصل بسیار پرکاری است که به سبب باز و بسته شدن دهان میشود . این مفصل در بین استخوان فک پایین و استخوان های سر قرار گرفته و هر بار که حرف میزنید ، غذا مجوید یا دهانتان را باز میکنید ، این مفصل را به کار میاندازید .

بنابراین شما باید از این مفصل مهم بدن تان بسیار مراقبت کنید و عادت هایی مانند دندان قروچه ، فشار دادن دندان ها روی هم بر اثر استرس و نگرانی و همچنین جویدن یک طرفه ، فشار زیادی به این مفصل وارد میکنند و ممکن است در طولانی مدت موجب آسیب مفصل و دردهای عضلات سر و گردن و صورت شوند .

گاز گرفتن لب چه مشکلاتی ایجاد میکند حتما بخوانید : گاز گرفتن لب چه مشکلاتی ایجاد میکند ؟

اهمیت جویدن در بهداشت لثه

با یک طرفه جویدن دندان ها و لثه های یک طرف آسیب میبینند . در صورت از دست دادن دندان یا دندان هایی در یک طرف دهان ، یا بیمار از آن طرف کمتر استفاده نموده یا اصلا استفاده نمی کند . اگر از یک طرف فک استفاده نشود دندان ها تمیز نشده و جرم می بندند و علاوه بر این که مستعد پوسیدگی میشوند بر ناراحتی لثه هم افزوده میگردد .

شاید ندانید ولی غذا خوردن در تمیز شدن دندان ها و حفظ سلامتی لثه موثر است . با عادت یک طرفه خوردن تغییراتی به صورت سایش در سطح جونده ایجاد میگردد که در صورت شدت ، ممکن است ایجاد ناقرینگی در سطح جونده کرده و در و قیافه شخص نیز تاثیر بگذارد .

جویدن درست و چگونه جویدن امری است که شاید کمتر به اهمیت آن فکر کرده باشیم . نکته ای ساده که میتواند باعث دندان درد و حتی نا زیبا شدن دندان و فک شما شود .

جرم بستن دندان ها

با یک طرفه جویدن دندان های طرف مقابل جرم میگیرد و دچار بیماری لثه شده و ممکن است لثه تان تحلیل رود ، اگر شما عادت داتشته باشید که یک طرفه غذا بجوید ، در واقع شما از یک طرف دهانتان اصلا استفاده نمیکنید . این مورد موجب میشود که دندان های طرف مقابل جرم بگیرند و به مرور زمان دچار تحلیل لثه و بیماری های لثه شوید .

دندان ها و الیاف نگه دارنده ی آن ها برای سالم و زنده ماندن نیاز دارند که از آنها استقاده کنید ، در غیر این صورت الیاف نگه دارنده دندان ها تحلیل میروند .

جویدن نادرست و خطر برای دندان مصنوعی

یک طرفه جویدن برای دندان های مصنوعی هم خطر دارد ، اگر شما دست دندان در دهانتان دارید ، بهتر است که دو طرفه بجوید چون جویدن یک طرفه به بلند شدن دست دندان نان از جای خودش منجر میشود و ثابت دست دندان تان به هم خواهد خورد .

لقی دندان بزرکسالان یا لق شد دندان بزرگسالان حتما بخوانید : لقی دندان بزرگسالان چه علتی دارد ؟

افزایش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی

هنگامی که با جویدن کامل، غذا شکسته می‌شود، روده‌ها راحت‌تر مواد مغذی را به خود جذب می‌کند. برخی مواد غذایی مانند مغز میوه‌ها و برخی سبزیجات خام به طور کامل در معده شکسته نمی‌شود و نیاز به جویدن کامل دارد. همچنین هنگامی که غذا خوب جویده می‌شود، سیستم هاضمه پیغام رسیدن غذا را دریافت می‌کند و این امر باعث می‌شود، سیستم گوارشی اسید ترشح کند. این اسید غذا را هضم و به بدن کمک می‌کند مواد مغذی لازم را جذب کند.

کاهش باکتری اضافه در روده ها

اگر غذا به خوبی جویده نشود، به دلیل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت تر می شود. مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری در روده ها و در نتیجه بروز علایم مختلف می شود، از جمله:

۱ – باکتری بیش از حد،گاز معده و نفخ ایجاد می کند.

۲ – به علت رشد بیش از حد باکتری، برخی افراد دچار اسهال یا یبوست می شوند.

۳ – درد معده نیز علایم شایع رشد بیش از حد باکتری در سیستم گوارشی است.

سخن آخر :

موارد گفته شده تنها بخش کوچکی از چندیدن و چند موردی است که میتوان برای اهمیت درست جویدن نوشت . با این بخش کوچک تنها نیت ما نشان دادن اهمیت این موضوع به شما بود . پس از امروز با اصلاح روش تغذیه و جویدن غذا به سلامت خود و دندان هایتان بشتر توجه کنید .

 

تماس با دکتر

دکتر پیام حیاتی دندان پزشک و متخصص در کاشت دندان و ایمپلنت